Skip to main content
T-Mobile ondersteunt HD Voice, mits je met een andere T-Mobile klant belt.



Bij KPN is het echter zodat je ook HD Voice hebt als je met een Vodafone klant belt, en omgekeerd.



Is T-Mobile ook bezig om HD-Voice netwerkoverschrijdend aan te bieden zodat we met KPN- en Vodafone klanten ook in HD-Voice kwaliteit bellen? Ik ben er redelijk aan gewend geraakt en vind de verstaanbaarheid met HD-Voice stukken beter dan zonder.



Alvast bedankt!

Inmiddels weer meer dan een jaar later, zijn er nog updates mbt. de interconnects?

Zelf merk ik namelijk juist een downgrade op! Zoals ik in het laatste bericht schreef, gaf de combinatie met KPN vorig jaar, nog een HD+ gesprek. Nu is dat een HD-gesprek. En nog steeds enkel Odido→ KPN en geen KPN→ Odido.

Hi @LDO op dit moment nog niet, sorry! Het is wel mogelijk bij ons, maar nog niet met andere operators zoals KPN/Vodafone. 

 

Ik heb net even getest, het werkt sinds eind vorig aar. Ik ken een manager van de mobile RAN afdeling en die heeft intern opgepakt dat de inter-connect tussen KPN en Odido zou werken. Daarna ook contact gehad met iemand van Vodoafone die over voice gaat die heeft toen ook intern opgepakt. Sinds eind vorig jaar werkt het. Het Kan kloppen dat HD voice icon niet altijd zichtbaar terwijl er wel HD voice actief is.

Odido > Vodafone = werkt
Vodafone > Odido = werkt


Odido > KPN = werkt
KPN > Odido = werkt

 


Hmm, wel bijzonder dat Odido 3,5 week geleden dan van niets wist, er geen communicatie is geweest dat de interconnects éindelijk werkend zijn (lijkt me een heugelijk en commercieel interessant feit na al die jaren 'zeuren’ door klanten, en normaal komt zoiets ook wel als nieuws op bijv. Tweakers te staan), de geluidskwaliteit niet veranderd is, HD-icoontjes enkel verschijnen als je belt van Odido→ KPN en verder nooit. Maar het moet dan volgens een RAN-manager al een jaar werken en iemand van Vodafone ging het na contact wel ‘even’ regelen. Wellicht dat ​@Pharwin van Odido de manager van de mobile-RAN-afdeling eens om opheldering kan vragen.


Mobile RAN is een radio access netwerk. Dat heeft niets met interconnects van spraak te maken. 


Okay, dat maakt het verhaal dus nog vreemder. Hoe moet ik dit verhaal dan opvatten? De managers doen elkaars werk en de gehele organisatie weet dus half niet wat er binnen de organisatie gebeurt?🤔

@Pharwin van Odido de betreffende Mobile RAN manager (die hier schijnbaar uitspraken over doet) al om opheldering opgevraagd? Blijft vreemd dat het dan al een jaar met VF en KPN moet werken, maar dat niemand iets communiceert en weet en er eigenlijk in de praktijk niets veranderd is aan de codecs.​


@Pharwin van Odido is dit een stiltebehandeling? 


Goed voornemen voor meneer ​@Pharwin van Odido, gewoon even een reactie geven op de redelijke, eerder gestelde en nog steeds openstaande vragen. Het blijft mi. vreemd dat een klant via via andere verhalen heeft, dan Odido zelf. Helemaal als het dan al een jaar lopende is.


Hi ​@LDO, de beste wensen voor het nieuwe jaar. Je topic was ons ontglipt wegens de drukte en de feestdagen, vandaar dat ik ook geen reactie heb kunnen geven, excuses. Ik heb de vraag momenteel uitstaan bij een collega. Ik vermoed zelf dat het wel werkt, aangezien dit door ​@joerif is getest. Ik ga het voor de zekerheid nog wel even navragen. Zodra ik een update heb, zal ik het je in dit topic laten weten! 


@Pharwin van Odido ik volg dit topic al jaren. Ik heb bellen via 4G twee jaar geleden laten uitzetten op mijn nummer door de klantenservice en bel dus via het 3G netwerk. Iets wat absoluut niet ideaal is, maar ik kan gesprekken wel gewoon normaal verstaan. Bij het bellen via 3G werkt HD-Voice van en naar andere providers wel (heel bijzonder).

Ik heb laatst (december 2024) weer een test gedaan met bellen via 4G aan en toen kwam ik er wederom achter dat HD-voice gedeeltelijk niet werkt: 

Odido → KPN: wel HD-Voice
KPN → Odido: geen HD- Voice, blikkerig geluid.

Odido→ Vodafone: soms wel HD-Voice en soms niet.
Vodafone → Odido: geen HD-Voice, blikkerig geluid.

Ik blijf het heel bijzonder vinden dat Odido er maar niet in slaagt om HD-Voice op een goede manier weet te implementeren in het netwerk. Dit topic bestaan inmiddels al 7 jaar… Ik hoop dat hier nu eens serieus werk gemaakt gaat worden.


Hoi ​@Thms. dank voor het testen en de toelichting! We weten dat er nog zeker verbetering te halen valt. De status omtrent dit onderwerp durf ik nu niet precies te zeggen, sorry. Ik heb de vraag wel uitstaan bij een collega die hierover gaat, maar tot op het heden heb ik nog geen update ontvangen. Zodra ik meer weer, zal ik het laten weten in dit topic! 


Hoi ​@Pharwin van Odido, het wordt wel een beetje warrig zo.. Op 14 november is volgens je bericht de interconnect met KPN en Vodafone niet rond. Vervolgens beweerd ​@joerif anders en heeft dit getest, terwijl die test niet correct kan zijn en het verhaal een beetje dubieus is met een fietsenmaker die ineens loodgieter is (een manager Mobile RAN die zaken voor de manager Voice afdeling regelt?). Maar goed, omdat hij dit zegt, vermoed je dat dit dan toch wel klopt. En in je laatste post geef je toe dat Odido weet dat er op dit vlak verbetering te behalen valt.

 


Het probleem dat bellen van KPN naar Odido niet werkt, ligt bij KPN, aangezien zij het gesprek initiëren. Dit betekent dat de schuld niet volledig bij Odido ligt. Wel is het verwijtbaar dat geen van beide providers dit probleem actief monitort.

Ik kan bevestigen dat bellen van KPN naar Odido voor mij ook geen HD Voice ondersteunt, terwijl het andersom wel werkt. Ik heb dit inmiddels gemeld bij mijn contactpersoon, die het probleem zal doorgeven aan de juiste afdeling.

 


Hi ​@LDO ​@Thms. ik heb zojuist van mijn collega vernomen dat HD-voice calling werkt bij uitgaande gesprekken (naar andere providers). Inkomende calls van andere providers werkt momenteel nog niet. 


@Pharwin van Odido Dankjewel voor het uitzoeken. Kun je me ook vertellen wat Odido gaat doen, zodat inkomende gesprekken ook in HD-voice gaat werken? Zijn jullie daar al mee bezig? 


Hi ​@Thms. geen dank! Daar kunnen wij niks aan doen, want voor inkomende gesprekken vanuit andere providers zijn zij verantwoordelijk voor, zoals ​@joerif ook aangeeft. Ik hoop dat ze het snel in orde kunnen maken! 


Hi ​@Thms. geen dank! Daar kunnen wij niks aan doen, want voor inkomende gesprekken vanuit andere providers zijn zij verantwoordelijk voor, zoals ​@joerif ook aangeeft. Ik hoop dat ze het snel in orde kunnen maken! 

@Pharwin van Odido dat hoop ik ook, misschien dat Odido dit kan aangeven bij KPN en Vodafone en dit samen kunnen regelen? 


Hi ​@Thms. geen dank! Daar kunnen wij niks aan doen, want voor inkomende gesprekken vanuit andere providers zijn zij verantwoordelijk voor, zoals ​@joerif ook aangeeft. Ik hoop dat ze het snel in orde kunnen maken! 

Het is voor mij onbegrijpelijk hoe Odido, terwijl jullie zeven jaar geleden hier in het eigen forum aankondigden te gaan testen met HD Voice, er nog steeds niet in geslaagd zijn om HD Voice Interconnect op een fatsoenlijke manier te implementeren.

Dit terwijl KPN en Vodafone dit al in 2017 onderling met elkaar hadden opgelost: nieuws: KPN en Vodafone leggen verbinding om klanten in hd-voice te laten bellen


@Thms. we gaan dit ook zeker aankaarten, goed punt! 

Hi ​@Karel2, welkom op onze Community! Ik snap het sentiment heel goed. Echter, is het vanuit onze kant al wel mogelijk. Alleen bij inkomende gesprekken vanuit andere providers nog niet. Wel bijvoorbeeld als je belt naar iemand van een andere provider. We zijn hierin afhankelijk van hun en zij moeten dat vanuit hun kant in orde gaan maken. We gaan dit aankaarten, hopelijk wordt het snel in orde gemaakt! 


Reageer