Beantwoord

HD Voice Inter-connect met andere netwerken


T-Mobile ondersteunt HD Voice, mits je met een andere T-Mobile klant belt.

Bij KPN is het echter zodat je ook HD Voice hebt als je met een Vodafone klant belt, en omgekeerd.

Is T-Mobile ook bezig om HD-Voice netwerkoverschrijdend aan te bieden zodat we met KPN- en Vodafone klanten ook in HD-Voice kwaliteit bellen? Ik ben er redelijk aan gewend geraakt en vind de verstaanbaarheid met HD-Voice stukken beter dan zonder.

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Dave 7 August 2017, 16:51

Bekijk origineel

72 reacties

Klopt. Inmiddels zit ik bij KPN en als iemand met Tele2 belt, krijg ik een HD+ tekentje. Als ik hem bel weer niet. Dus inderdaad deels. 

Reputatie 5

Volgens mij heeft T-Mobile sinds een week of 2-3 een (deels) werkende HD Voice interconnect met KPN ūüéČ ik merk dat sommige gesprekken met mensen waarvan ik weet dat ze KPN hebben, ineens in HD zijn. Het is alleen niet consistent. Soms wel en soms niet. Maar er lijkt dus beweging in te komen! Top!

Uiteraard zullen Vodafone en KPN ook weleens problemen en storingen hebben.

Maar bij T-mobile ontbreekt de hele HD-voice functie en dat wordt dan maar afgedaan met '‚Äôonderling heb je het wel''. Als dit topic dan al 5 jaar terug in de tijd gaat en men heeft nog steeds niets meer dan bovenstaande quote te¬†communiceren, betreur ik dat. Dat doet zacht gezegd een beetje ‚Äėgoedkoop‚Äô aan, terwijl ik T-mobile echt wel als serieuze partij zie..

Reputatie 3

T-Mobile heeft de meeste mobiele abonnees in Nederland, dus niet al jouw contactpersonen zitten bij KPN en Vodafone :)

Dat is de theorie. In de praktijk heb ik veel connecties met personen die werken bij een bedrijf die een bedrijfsbundel van KPN heeft, familieleden met Vodafone en zelfs mensen met Tele2 (notabene op het T-mobile netwerk en ook dan geen HD Voice? ) Ik kan niet eens één iemand (op mezelf na) in mijn kringen opnoemen met T-mobile.. Uiteraard zal er wellicht wel iemand bij jullie zitten, maar als ik ze al niet kan bedenken, zegt dat al genoeg.

Jammer dat dit de reactie is vanuit T-Mobile en geen concreet antwoord. Dit sterkt me niet om na het jaar te blijven 'plakken'.. Sorry..


Ligt er ook aan wat je als thuis provider hebt en ook wat je vanuit thuis (vroeger meekreeg)

KPN heeft momenteel ook bepaalde problemen met de internet APN waarbij de latency naar paar seconden schiet. Wat bij T-Mobile niet het geval is.

 

 

Reputatie 3

Het lijkt erop dat bellen binnen de T-Mobile brand geen belangrijk onderwerp is. Al zijn T-Mobile NL en USA niet aan elkaar gelinkt, maar je ziet wel een patroon.

https://www.rootmetrics.com/en-US/rootscore/map/metro/shreveport-la/2023/1H

 

 

 

T-Mobile heeft de meeste mobiele abonnees in Nederland, dus niet al jouw contactpersonen zitten bij KPN en Vodafone :)

Dat is de theorie. In de praktijk heb ik veel connecties met personen die werken bij een bedrijf die een bedrijfsbundel van KPN heeft, familieleden met Vodafone en zelfs mensen met Tele2 (notabene op het T-mobile netwerk en ook dan geen HD Voice? ) Ik kan niet eens één iemand (op mezelf na) in mijn kringen opnoemen met T-mobile.. Uiteraard zal er wellicht wel iemand bij jullie zitten, maar als ik ze al niet kan bedenken, zegt dat al genoeg.

Jammer dat dit de reactie is vanuit T-Mobile en geen concreet antwoord. Dit sterkt me niet om na het jaar te blijven 'plakken'.. Sorry..

Reputatie 3

Het zou fijn zijn als T-Mobile eens keer hierop inhoudelijk antwoord geeft.

Reputatie 7
Badge +14

Als het goed is ervaar je wel HD als je een andere t-mobile gebruiker belt met 4G bellen.

T-Mobile heeft de meeste mobiele abonnees in Nederland, dus niet al jouw contactpersonen zitten bij KPN en Vodafone :)  Maar meer HD interconnects zou zeker een goede ontwikkeling zijn. Ook voor KPN abonnees die naar T-Mobile bellen.

Net nieuw bij T-mobile.. Meteen toch een teleurstelling. Ik heb eigenlijk nooit stilgestaan bij HD Voice, tot het me opviel dat het na de simswap niet meer op het schermpje staat tijdens het bellen en er toch een verschil hoorbaar is. Voorheen zat ik bij Vodafone en toen was dit al die jaren gebruikelijk, dus ik dacht eigenlijk dat dit een gimmick van Samsung was, dus niet. T-mobile doet schijnbaar niet mee, toch jammer, gezien dit al jaren een wens van klanten is. Hopelijk komt HD Voice zeer binnenkort alsnog.. Anders is het eens maar nooit weer.

Reputatie 3

@Sander @eric kan jij hierover opheldering geven? 5 jaar verder en het is er nog steeds niet. Duurt niet wel erg lang…..

Reputatie 3

zzz

Reputatie 5

Inmiddels 5 jaar later na het starten van dit topic ben ik ook wel benieuwd hoe concreet T-Mobile als grootste mobiele provider staat met de HD Voice richting andere providers. Ik had gister gesprekken waarbij een aantal via T-Mobile → T-Mobile en T-Mobile → KPN/Vodafone en naar de 2e moest ik me enorm inspannen om goed te luisteren. Zeker als je veel in calls zit en ook met andere T-Mobile gebruikers belt valt het nog meer op dat het verschil enorm is. Net alsof je belt met 1950. Het zou toch niet heel ingewikkeld moeten zijn om elkaars protocollen te ondersteunen? Deze zijn toch gewoon te implementeren? 

Reputatie 7
Badge +14

T-Mobile ondersteund wel HD voice, maar dat alleen als je een mobiel nummer van T-Mobile belt. Die moet natuurlijk ook HD voice ondersteunen. Het enigste voordeel met KPN is dat HD voice werkt naar KPN en Vodafone nummers. Zodra je een T-Mobile nummer belt heb je dat ook niet.

T-Mobile is de grootste aanbieder in Nederland (meeste sims zitten op hun netwerk) dus de kans dat je wel HD voice belt is toch groot hoor!

Hoi Allemaal, was aan het googlen en kwam dit topic tegen dat 4 jaar geleden is gestart. Erg jammer om te lezen dat T-mobile nog steeds geen HD voice ondersteunt, dit is voor mij echt een deal breaker om naar jullie mobiele netwerk over te stappen, de gesprekskwaliteit van HD Voice bij KPN, over alle netwerken klinkt gewoon vele malen beter, dat je niet meer anders wilt, als je dit eenmaal gewend bent. 

Ik vind dat jullie erg achter lopen wat betreft het door ontwikkelen van deze techniek en jullie concurrent een stap voor te blijven. Hopelijk komt hier snel verbetering in. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi allemaal,

Ik had graag een update gedeeld, maar er is nog niks over bekend en dus kan ik geen inhoudelijke reactie geven hierover. Als je problemen ervaart met het netwerk dan kun je een melding maken via onze dekkingskaart. 

Mochten we in de toekomst een update hebben dan delen we dat direct!

Reputatie 5

@David Kan je hierin misschien meer duidelijkheid geven?

Ik ben hier ook nieuwsgierig naar. Ik ben erg blij met mijn T-Mobile abonnement. Zeer snel en stabiel internet. Echter de brakke belkwaliteit naar KPN en Vodafone vind ik echt onder de maat. Daar mag je meer van verwachten anno 2022 in mijn beleving. 
 

Ik begrijp ook dat dit niet in een maand geregeld is, maar we zijn nu al een paar jaar verder en er is nog geen enkel zicht op een oplossing, terwijl het via 3G wel in HD Voice kan naar KPN. 

Reputatie 5

Is er al een update, met betrekking tot Voice HD richting andere providers?

Reputatie 5

Ben het niet echt met je eens @eric 

Iets wat al 3 jaar geleden is aangevraagd via het forum en nu nog steeds niet is gelanceerd is best jammer. 
Het is logisch dat mensen er naar vragen. 
Bel nu juist via whatsapp of facetime audio om mensen normaal te kunnen verstaan. 
Sommige hebben geen eens mobiel internet en dan moet ik wel bellen naar kpn of vodafone klanten met slechte kwaliteit. 
 

T-Mobile wil altijd  blijven innoveren en voorop lopen, maar op telefoongesprekken lopen ze dat helaas niet. 

Reputatie 7
Badge +14

Moderators gaven aan dat als er iets te melden was ze dit zouden posten. Zij kunnen dit niet versnellen, dus rustig afwachten totdat t-mobile een keer die nieuwe verbindingen bouwt. Zij zijn nu de grootste mobiele provider en je zou verwachten dat de nummer 2 en 3 wel met T-Mobile wil interconnecten met andere codecs. Maar dit kan ook soms een discussie zijn van wie de transcoding doet bijvoorbeeld. Dat kost namelijk geld om apparatuur en licenties in de lucht te houden.

Reputatie 5

Is er al ondertussen wat meer bekend?

Vindt persoonlijk dat T-Mobile wel erg achterloopt in deze techniek.

Reputatie 7

Hoi @joerif,

Ik heb geen update voor je over deze functionaliteit, maar zoals aangegeven laten we het hier gelijk weten als we nieuws hebben. Ik zal ook nog even navragen bij Hajar of zij nog iets heeft gehoord op haar navraag.

Wanneer je overigens problemen ervaart kun je natuurlijk altijd een melding indienen op onze dekkingskaart, zodat dit door onze netwerkspecialisten nagekeken kan worden.

Als wij nieuws hebben laten we het weten en als je nog vragen hebt horen we het ook graag!

Reputatie 3

Hi,

Ik ga het navragen. Zodra ik meer weet, laat het direct weten in dit topic!

En zo gaan we maanden verder en geen enkele verandering, ik ervaar zelfs dat de kwaliteit van bellen steeds vaker slechter wordt en onderbrekingen plaatsvinden.

Reputatie 7
Badge +9

Hi,

Ik ga het navragen. Zodra ik meer weet, laat het direct weten in dit topic!

Ik vind het teleurstellend dat T-Mobile hier geen prioriteit aan geeft. De geluidskwaliteit is heel matig als je HD-voice gewend bent. Ik ben verder zeer tevreden over T-Mobile, maar dit is wat mij betreft wel een dealbreaker voor een eventuele verlenging. 

Reageer