Omdat we de bestaande Coax kabel niet kunnen vervangen door ethernetkabel (de coax zit muurvast in de leidingen) maken we gebruik van Hirschmann Inca MoCA adapters en dit werkte perfect, zowel met de KPN Box 10 als met de Zyxel NR5307 (pre B17 update)
Echter nadat ik een factory reset heb gedaan om de B17 firmware door te voeren heb ik het volgende probleem:
Opstelling:
Zyxel > LAN kabel > Moca adapter 1 (meterkast) > Coax 10m > Moca Adapter 2 (slaapkamer) > LAN kabel.
Probleem:
Doe ik een speedtest direct aan de Zyxel haal ik 500 down /100 up, doe ik een speedtest in de slaapkamer, dan loopt de download snelheid naar 300 en zakt daarna naar 0 en geen upload. Een tweede test lukt niet meer, want dan lijkt er geen signaal meer in de slaapkamer te komen. Doe ik een reboot van de Zyxel of en de MoCA's spanning eraf en er weer op dan weer hetzelfde.
Sluit ik de KPN Box 10 weer op de MoCA adapters dan werkt alles prima (Box 10 levert via koper 180 down/60 up en dat ontvang ik ook op de slaapkamer.
Vraag:
Er is dus blijkbaar iets veranderd met de B17 update, maar kan ik iets op de Zyxel instellen waardoor ik de MoCA adapters weer werkend krijg?