Skip to main content

Zyxel NR5307 icm ethernet over Coax MoCA na B17 update

• is een Master Poster
  • 25 reacties

Omdat we de bestaande Coax kabel niet kunnen vervangen door ethernetkabel (de coax zit muurvast in de leidingen) maken we gebruik van Hirschmann Inca MoCA adapters en dit werkte perfect, zowel met de KPN Box 10 als met de Zyxel NR5307 (pre B17 update)

Echter nadat ik een factory reset heb gedaan om de B17 firmware door te voeren heb ik het volgende probleem:

Opstelling:

Zyxel > LAN kabel > Moca adapter 1 (meterkast) > Coax 10m > Moca Adapter 2 (slaapkamer) > LAN kabel.

Probleem:

Doe ik een speedtest direct aan de Zyxel haal ik 500 down /100 up, doe ik een speedtest in de slaapkamer, dan loopt de download snelheid naar 300 en zakt daarna naar 0 en geen upload. Een tweede test lukt niet meer, want dan lijkt er geen signaal meer in de slaapkamer te komen. Doe ik een reboot van de Zyxel of en de MoCA's spanning eraf en er weer op dan weer hetzelfde.

Sluit ik de KPN Box 10 weer op de MoCA adapters dan werkt alles prima (Box 10 levert via koper 180 down/60 up en dat ontvang ik ook op de slaapkamer.

Vraag:

Er is dus blijkbaar iets veranderd met de B17 update, maar kan ik iets op de Zyxel instellen waardoor ik de MoCA adapters weer werkend krijg? 

Uitgelichte reactie

25 juni 2025

Hallo ​@Marc-OD 

Zijn de speedtesten boven en beneden via de WiFi gedaan of bekabeld en wat heb je boven in de slaapkamer aangesloten?

18 reacties

• is een King Poster
  • 85 reacties
  • 25 juni 2025

knap dat je een hogere upload dan download krijgt, bij mij is het 100 up en 1000 down ;-)

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 25 juni 2025
JakoVerstraate schreef:

knap dat je een hogere upload dan download krijgt, bij mij is het 100 up en 1000 down ;-)

Gecorrigeerd

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21768 reacties
  • 25 juni 2025

Hallo ​@Marc-OD 

Zijn de speedtesten boven en beneden via de WiFi gedaan of bekabeld en wat heb je boven in de slaapkamer aangesloten?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 25 juni 2025

Om alles zuiver te houden heb ik de WiFi op de Zyxel uitgeschakeld en alles bedraad gemeten. Op de MoCA adapter in de slaapkamer zit alleen een LAN kabel aangesloten die direct in de laptop gaat.

Feitelijk is er een bedrade verbinding tussen de Zyxel en m'n laptop.

• Zonder Coax/MoCA 500/100
  • Met Coax/MoCA ertussen: 300 down zakkend naar 0 en daarna geen signaal meer totdat ik de Zyxel reboot of de MoCA adapters even spanningsloos maak.

En trek ik de kabel uit de LAN poort van de Zyxel en prik ik dezelfde kabel in een LAN poort van de KN Box 10 dan werkt alles prima, dus het probleem moet ik de Zyxel zitten en het vreemde is dat het gewerkt heeft totdat ik een factory reset deed om update B17 door te voeren.

Een bijkomend probleem (wellicht dezelfde oorzaak) is dat ik mijn Dymo Label printserver niet meer kan benaderen, ook niet als ik deze met een kabel direct op LAN poort van de Zyxel aansluit. (en prik ik dezelfde kabel op een LAN poort van KPN Box 10, dan kan ik de printserver direct benaderen).

Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 430 reacties
  • 25 juni 2025

Heb je de Zyxel al een factory reset gegeven?

Edit, niet goed gelezen…. Dat heb je.

Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2136 reacties
  • 25 juni 2025

Helaas lijken er steeds meer meldingen over problemen binnen te komen op de community, gezien de software update op de K&K.

Een aantal problemen lijken gerelateerd aan de ‘Negotiation’ tussen aangesloten netwerk devices, zoals geen IP meer of afwijkende lagere snelheden.

Een oorzaak zou kunnen zijn packet coalescing (met de nadruk op ZOU!), maar dit zal moeten worden uitgezocht door de FW fabrikant.

Als een snelheid langzamerhand terugloop, lijkt het erop dat de verwerking van nieuwe packets geen/minder ruimte hebben/krijgen in de cache door slecht geschreven routines om de cache op tijd te ontdoen van ‘ghost/orphan data’.

Een cold boot lost dit soort problemen vaak wel op, maar is vaak voor korte duur. Wat wel opvalt is, dat binnen de community het zo te zien alleen maar voorkomt bij mensen die andere devices hebben aangesloten tot nu toe.

Blijft gissen, maar denk dat de FW afdeling weer naar de tekentafel kan.

Ik zeg altijd, elke patch introduceert weer een nieuwe uitdaging met nieuwe issues. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Odido medewerker
  • 857 reacties
  • 25 juni 2025
Marc-OD schreef:

Probleem:

Doe ik een speedtest direct aan de Zyxel haal ik 500 down /100 up, doe ik een speedtest in de slaapkamer, dan loopt de download snelheid naar 300 en zakt daarna naar 0 en geen upload. Een tweede test lukt niet meer, want dan lijkt er geen signaal meer in de slaapkamer te komen. Doe ik een reboot van de Zyxel of en de MoCA's spanning eraf en er weer op dan weer hetzelfde.

Als je zonder MoCa test blijft de snelheid dan wel stabiel? 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 25 juni 2025
Sven-Odido schreef:
Marc-OD schreef:

Probleem:

Als je zonder MoCa test blijft de snelheid dan wel stabiel? 

Als ik de laptop aansluit op LAN 2 van de Zyxel (naast de MoCa op LAN 1), dan blijft de snelheid stabiel 500/100. En ook als ik de laptop aansluit op LAN 1 dan blijft de snelheid ook stabiel.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 25 juni 2025
Pieter_B schreef:

Helaas lijken er steeds meer meldingen over problemen binnen te komen op de community, gezien de software update op de K&K.

Een aantal problemen lijken gerelateerd aan de ‘Negotiation’ tussen aangesloten netwerk devices, zoals geen IP meer of afwijkende lagere snelheden.

Een oorzaak zou kunnen zijn packet coalescing (met de nadruk op ZOU!), maar dit zal moeten worden uitgezocht door de FW fabrikant.

Als een snelheid langzamerhand terugloop, lijkt het erop dat de verwerking van nieuwe packets geen/minder ruimte hebben/krijgen in de cache door slecht geschreven routines om de cache op tijd te ontdoen van ‘ghost/orphan data’.

Een cold boot lost dit soort problemen vaak wel op, maar is vaak voor korte duur. Wat wel opvalt is, dat binnen de community het zo te zien alleen maar voorkomt bij mensen die andere devices hebben aangesloten tot nu toe.

Blijft gissen, maar denk dat de FW afdeling weer naar de tekentafel kan.

Ik zeg altijd, elke patch introduceert weer een nieuwe uitdaging met nieuwe issues. 

Ik denk dat dit aardig aansluit bij mijn conclusie na een week of 3 testen. In essentie is het een goed product en heb je geen extra repeater/AP's nodig en/of je sluit niet al te veel randapparatuur aan de router dan werkt het goed.

Echter er zitten nog teveel kinderziektes is om het geschikt te maken voor mensen die wel een router/repeater/AP er op aan willen sluiten om bijv. de dekking te vergroten. Ik wil best nog wel 's wat experimenteren met bjv. een smart switch, maar op een gegeven moment moet het wel werken. En lukt dit niet, dan gaat de set (Modem en WiFi punten) retour en wacht ik op een meer doorontwikkelde versie.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1520 reacties
  • 26 juni 2025

De Moca in de meterkast wordt neem ik aan gevoed door een externe usb adapter (en niet iets van de modem)?

Heb je toevallig een extra simpele switch liggen die je tussen de Zyxel en de Moca in de meterkast kunt zetten???

Het kan goed zijn dat er een probleem met de nieuwe firmware is op laag ethernet niveau waardoor de communicatie met de Moca na initieel contact misloopt. Dat vind ik overigens ook bij de firmware van de Zyxel op vast internet. Heel veel compatibiliteits problemen. Ik heb niet zoveel vertrouwen meer in de kwaliteit van die firmwares van Zyxel mbt het netwerk en wifi verkeer.

Nooit problemen met FritzBoxen, TP-Linken (incl. Decos), Drayteks etc... maar Zyxels... 😥

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 26 juni 2025
rvk01 schreef:

De Moca in de meterkast wordt neem ik aan gevoed door een externe usb adapter (en niet iets van de modem)?

Heb je toevallig een extra simpele switch liggen die je tussen de Zyxel en de Moca in de meterkast kunt zetten???

Ik heb zowel een managed als unmanaged switch geprobeerd, maar beiden geen succes.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 26 juni 2025

Noodgedwongen heb ik de beslissing genomen om het Klik&Klaar abonnement op te zetten. Ik weet niet of het komt door de B17 update of wellicht zijn er meer fundamentele compatibiliteitsproblemen, maar ik loop tegen teveel tekortkomingen aan.

Nogmaals op zich een goed product, maar het staat m.i. nog in de kinderschoenen en het lijkt erop dat met firmwareupdates bestaande problemen worden verholpen maar tegelijkertijd nieuwe problemen worden gecreërd, waardoor het nog geen betrouwbaar product is.

Forum|alt.badge.img
  • 430 reacties
  • 26 juni 2025

@Marc-OD Jammer om te horen maar omdat het in jouw specifieke geval nu een probleem heeft is niet hetzelfde als dat het product in de kinderschoenen staat. Ik denk dat het voor 90-95% van de gebruikers uitstekend werkt. Zeker met de standaard apparatuur met standaard extra wifi punten.

Ik denk wel dat Odido in de beginfase de populariteit van het product wat onderschat heeft. Zeker op de backend (opzeggen etc) is er nog heel wat te verbeteren. Maar het product zelf werkt over het algemeen prima.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1520 reacties
  • 26 juni 2025
walter.v.l schreef:

Ik denk wel dat Odido in de beginfase de populariteit van het product wat onderschat heeft. Zeker op de backend (opzeggen etc) is er nog heel wat te verbeteren. Maar het product zelf werkt over het algemeen prima.

Gaat helaas niet alleen om dit product maar eigenlijk compleet over het schrijven van firmware door Zyxel voor hun producten. Het schijnt voorheen gewerkt te hebben en nu niet meer. Ook de problemen bij de firmware van de Zyxel vaste routers is erg droevig. Ja, het werkt 90%-95% van de gevallen. Maar bij andere routers (concurrenten) werkt het 99% heb de gevallen. Het is droevig dat je bv het wifi 6 signaal terug moet schroeven omdat niet alle apparaten ermee overweg kunnen, terwijl dit bij andere routers gewoon automatisch naadloos gebeurd. Apparaten die bij andere routers zonder problemen contact maken maar bij de Zyxel problemen hebben (heb ik zelf ook met 2 boxen). Er is hier nota-bene ook een topic waar Odido vraagt om probleem apparaten te melden (waar ik volgens mij de enige ben die dat gedaan heeft). Dat is niet voor niets. Dat maakt Zyxel toch een wat ongelukkige keuze voor een provider (die misschien beter voor bv Fritzbox had kunnen kiezen).

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 26 juni 2025
walter.v.l schreef:

@Marc-OD Jammer om te horen maar omdat het in jouw specifieke geval nu een probleem heeft is niet hetzelfde als dat het product in de kinderschoenen staat. Ik denk dat het voor 90-95% van de gebruikers uitstekend werkt. Zeker met de standaard apparatuur met standaard extra wifi punten.

Ik ben het deel met je eens in die zin dat indien de Odido Zyxel NR5307 voldoende dekking geeft (zonder extra WiFi punten), dat het een goed product is. Maar zodra je dit netwerk wilt uitbreiden met Odido WiFi punten of een ander merk router/AP's, dan betwijfel ik sterk of het dan nog voor 90-95% uitstekend werkt. Dit baseer ik niet alleen op de ervaringen in deze community, maar ook op wat ik lees op het Tweakers subforum: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie.

Forum|alt.badge.img
  • 430 reacties
  • 26 juni 2025

Ik zelf heb 2 wifi punten (bedraad aangesloten) en dat werkt perfect samen. Het was de Wifi op het modem zelf die met de vorige firmwares problemen gaven.

En op tweakers zitten vooral de tweakers…. En dan is Klik en Klaar niet het geschikte product.

En op Tweakers kan je wel gaan klagen maar dan gebeurt er niets. Pas nadat er hier op het forum melding wordt gemaakt gaat Odido kijken. Dat heb ik gemerkt met het wifi probleem wat nu eindelijk lijkt opgelost met de b17 firmware.

Er lijken wat issues te zijn met LAN maar ik heb ook het gevoel dat de recente problemen op het Odido glasvezel netwerk niet meewerken. Bij sommigen was het wisselen naar een Cloudflare DNS server de oplossing van de instabiliteit. Dus er was/is wat mis met de Odido DNS server. Daar zijn ze overigens naar aan het kijken heb ik vernomen.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 27 juni 2025
walter.v.l schreef:

Ik zelf heb 2 wifi punten (bedraad aangesloten) en dat werkt perfect samen. Het was de Wifi op het modem zelf die met de vorige firmwares problemen gaven.

En op tweakers zitten vooral de tweakers…. En dan is Klik en Klaar niet het geschikte product.

En op Tweakers kan je wel gaan klagen maar dan gebeurt er niets. Pas nadat er hier op het forum melding wordt gemaakt gaat Odido kijken. Dat heb ik gemerkt met het wifi probleem wat nu eindelijk lijkt opgelost met de b17 firmware.

Er lijken wat issues te zijn met LAN maar ik heb ook het gevoel dat de recente problemen op het Odido glasvezel netwerk niet meewerken. Bij sommigen was het wisselen naar een Cloudflare DNS server de oplossing van de instabiliteit. Dus er was/is wat mis met de Odido DNS server. Daar zijn ze overigens naar aan het kijken heb ik vernomen.

Je bevestigd exact wat ik bedoel met “in de kinderschoenen staan” en wat rvk01 bedoelt met de firmware problematiek. En nogmaals het is een goed product en fijn dat het voor jou werkt na de B17 firmware, maar deze update zorgde bij mij juist dat mijn interne netwerk niet meer goed werkte.

En ik blijf de ontwikkelingen van Odido Klik & Klaar zeker volgen en hoop dat het een volwassen product wordt en dan is de kans groot dat ik weer terug kom bij Odido, want in Finland draaien we al jaren op een Huawei B818 modem met simcard en dat werkt echt probleemloos (ook met een extra Asus router en node erachter) dus het kan wel.

Voor nu blijf ik nog even bij KPN in NL.

Forum|alt.badge.img
  • 430 reacties
  • 27 juni 2025

Ach ja, wat is kinderschoenen…. Zoals ik al eerder schreef vind ik dat het al een volwassen product is waar nog wat details beter kunnen. 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen