Skip to main content

Fritzbox 5590 Fiber wilt niet connecten

Hallo!

Nadat ​@Tommie van Odido mijn modem ID heeft aangemeld, wilt de 5590 nog steeds niet verbinden.

In de account opties staant de settings als volgt:

Na het klikken op “Apply” krijg ik de volgende melding (de eerste check slaagt):

Als ik naar de device status kijk zie ik: 

Enig idee wat er nog mis kan zijn? Hier nog fotos van de aansluiting: 

Uitgelichte reactie

16 mei 2025

@Tommie van Odido wees me op deze thread. Een paar vragen:

Wat is de eerste check die goed gaat?

Wat staat er in de log (system/event log). Staat daar meer info?

Wat gebeurt er als je de tick mark voor check internet) net voor de apply button) weg haalt?

Verandert er dan iets in de online monitor?

17 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Odido Superuser
  • 623 reacties
  • 16 mei 2025

@Tommie van Odido wees me op deze thread. Een paar vragen:

Wat is de eerste check die goed gaat?

Wat staat er in de log (system/event log). Staat daar meer info?

Wat gebeurt er als je de tick mark voor check internet) net voor de apply button) weg haalt?

Verandert er dan iets in de online monitor?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 16 mei 2025

Thanks voor het meekijken!

• De check die eerst goed gaat is het “settings applyen”
    •  
  •  System log (van een “sessie” nadat Tommie hem heeft omgezet
  • Testen zonder de checkmark gaat momenteel niet aangezien Tommie hem weer heeft omgezet.

Forum|alt.badge.img
  • Odido Superuser
  • 623 reacties
  • 16 mei 2025

Check zoals de log zegt dat de module goed in  de Fritz zit en dat de glasvezel goed zit aan beide kanten. Blijkbaar wordt die niet gezien volgens de log. De entry van 13:19:12 had succes maar synchronisatie daarna gaat fout. Je problemen zitten in de ONT verbinding...

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 16 mei 2025

Ik ga het nog eens nalopen! Ik heb vandaag een poging gedaan met een blauw/groene draad. Klopt het dat de xgspon een blauwe draad nodig heeft?

Forum|alt.badge.img
  • Odido Superuser
  • 623 reacties
  • 16 mei 2025

groen aan de ODF kant,de kleur aan de Fritz kant hangt af van de module. Ik dacht dat dat blauw is. Is ook de kleur van de SFP markering.

Volgens https://fritzshop.nl/accessoires/1198-fritzsfp-xgspon.html?gad_source=1&gad_campaignid=20312346471&gclid=Cj0KCQjwxJvBBhDuARIsAGUgNfgifgGF7edxnapziA5XnL-OzOjRiQwg21OEZeSBCy-kjacmS2y9GqcaAmsKEALw_wcB is het inderdaad blauw (SC-UPC)

Groen op de ODF naar blauw op de Fritz XGSPON module is dus correct.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 16 mei 2025

Ja dat is precies zoals het zit, kabels nog eens nagelopen maar alles zit er strak in afaik.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21573 reacties
  • 16 mei 2025

Hallo ​@Swendude 

Sluit het Odido apparatuur eens aan, als het goed is werkt internet niet. Indien wel dan is de registratie misschien niet gelukt.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 16 mei 2025

Ik vraag Tommie steeds om het terug te zetten, dus doet het inderdaad. 

peter-keetfm

@Swendude 

Welk glasvezelkastje heb je.?

Het kan zijn dat je GPON hebt i.p.v. XGS-PON.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 17 mei 2025

Deze, de “XGS-PON” die er op staat leek mij duidelijk maar misschien snap ik de verschillen niet?

peter-keetfm

Dat is inderdaad XGS-PON.

Dan moet Odido jou Fritzbox registreren.

Forum|alt.badge.img
  • Odido Superuser
  • 623 reacties
  • 17 mei 2025

@peter-keetfm : wat zegt de log van de Fritz bij het activeren van de SFP ONT normaal? Laat die zien welke states o1 - o5 worden doorlopen? Zo ja, dan kan zelfs even de ONT aansluiten laten zien of de ONT in stat O2 kan bereiken. Zie https://tracespan.com/wp-content/uploads/2020/10/GPON%20XGS-PON%20Protocols%20Webinar%20Oct2020_final.pdf. O2 is voor de registratie met het serienr van de ONT (=serienr van de Fritz).

Waar staat het serienr dat Odido moet registreren in de web interface van de Fritz? Heeft ​@Swendude het juiste nr doorgegevan aan Odido?

peter-keetfm
louisL schreef:

@peter-keetfm : wat zegt de log van de Fritz bij het activeren van de SFP ONT normaal? Laat die zien welke states o1 - o5 worden doorlopen? Zo ja, dan kan zelfs even de ONT aansluiten laten zien of de ONT in stat O2 kan bereiken. Zie https://tracespan.com/wp-content/uploads/2020/10/GPON%20XGS-PON%20Protocols%20Webinar%20Oct2020_final.pdf. O2 is voor de registratie met het serienr van de ONT (=serienr van de Fritz).

Waar staat het serienr dat Odido moet registreren in de web interface van de Fritz? Heeft ​@Swendude het juiste nr doorgegevan aan Odido?

Inderdaad doorloopt de Fritzbox o1 tot o5 stappen.

Voor registratie XGS-PON moet je volgens mij het modem ID door geven.

https://nl.fritz.com/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-van-odido-configureren/

Ik heb zelf het serienummer gekloond van de Huawei maar ik heb GPON.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 17 mei 2025

Ik heb het modemId doorgegeven aan Tommie. Eerder (telefonisch met klantenservice) vroegen ze om serie nummer + MAC. Misschien hebben ze toen iets misgedaan?

Forum|alt.badge.img
  • Odido Superuser
  • 623 reacties
  • 17 mei 2025

@Tommie van Odido Is dit een probleempje met de codering van de modemid) AVMG vs de ascii representsatie of zo?

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14595 reacties
  • 19 mei 2025

Nee daar is het niet misgegaan ​@Swendude & ​@louisL, ik heb het ModemID zelf geregistreerd en deze komt goed door. Je zit ook op het ODF-netwerk, daar moet het simpel zijn om om te zetten namelijk.

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 28 mei 2025

Ik ervaar momenteel exact hetzelfde probleem met mijn FRITZ!Box 5590 XGS-PON-versie. Na talloze pogingen heb ik het opgegeven en gebruik nu de Huawei ONT in combinatie met de FRITZ!Box. Odido zou dit serieus moeten onderzoeken. Hieronder de stappen die ik al heb geprobeerd:

• Bekabeling: SC/APC (groen) naar SC/UPC (blauw) glasvezelkabel, correct aangesloten (groen op FTU, blauw op FRITZ!Box).
  • Firmware & instellingen: Laatste firmware draait, Odido-profiel geselecteerd. Ook handmatig VLAN ID 300 ingesteld.
  • Extra instellingen via support.lua: XG-PON aangevinkt (Enable & Mask).
  • PON-status: Blijft hangen tussen O1, O2 en O4, nooit stabiele O5-status = geen werkende verbinding.

Hopelijk kan Odido hier spoedig een oplossing voor bieden. Ik hoor graag of iemand hier meer informatie over heeft.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen