mothman351 schreef:
Ik heb de utp kabel die binnenkomt na de mediaconverter aangesloten op de wan poort van een netgear pfsense en hier vlan 300 op geconfigureerd waardoor internet werkt.
Heb je wel eerst het modem en de TV Ontvanger van T-Mobile zelf aangesloten gehad ?
mothman351 schreef:
nu wil ook het iptv gedeelte gaan configureren maar wil graag weten hoe dit werkt, want ik las namelijk dat het normaal zou werken via vlan 640 voor DSL.
VLAN 640 is alleen nodig op DSL of als je nog gebruik maakt van het oude Interactieve TV. Als je net klant geworden bent, dan is VLAN 300 dus voldoende en wordt je direct op T-Mobile TV gezet.
mothman351 schreef:
Nu heb ik hier een net nieuwe glasvezel verbinding en las dat dat dan niet meer nodig is en ook werkt via vlan 300 ook las ik weer ergrens anders iets over routes zetten over vlan 640
Weet iemand hoe dit gedeelte met welke configuratie zou moeten werken?
Instellen van routes is niet nodig, dit is alleen nodig als je gebruik maakt van Interactieve TV (VLAN640), en wilt kijken via T-Mobile TV (de VLAN welke ook voor internet gebruikt wordt (300)).
mothman351 schreef:
wat bedoel je precies met stb want ik heb nu nog dat tv kastje van tmobile.
stb = settopbox. Ook wel de ontvanger van T-Mobile.
mothman351 schreef:
Dus als ik op mijn wan interface vlan 300 configureer van de pfsense en een ip krijg, kan ik dan een andere poort die ook in vlan 300 zit van mijn pfsense direct aansluiten op het tv kastje en dan zou het moeten werken?
Klopt, als je nieuwe klant bent hoef je alleen VLAN 300 in te stellen. De digitale ontvanger kan je dan dus gewoon op iedere LAN poort prikken.
Voordat je de ontvanger dus op een eigen modem/router aansluit zal deze dus eerst op het T-Mobile aangesloten moeten worden. Als alles doorlopen is, kun je het T-Mobile modem/router weghalen en je eigen modem/router gebruiken.