Skip to main content
Beantwoord

Snelheid WiFi veel te laag en slecht bereik

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Vorige week zaterdag heeft de monteur van Guidion het modem en Nokia ONT geïnstalleerd. Voordat de monteur vertrok heb ik de snelheid gecontroleerd met de Speedtest app: 1200 Mbps. Ik dacht dat alles in orde was, maar helaas. De dekking van de WiFi is zeer slecht. Behalve op de begane grond is de dekking zo slecht dat mobiele apparaten onbruikbaar zijn en overschakelen op 5G. Het modem hangt op dezelfde plek als het apparaat van de vorige provider. Hiermee had ik overal bereik en nooit problemen.

Dit is zeer teleurstellend. Ik heb het modem al hoger opgehangen in de meterkast, verder weg van de andere apparatuur. Alle kabels zijn gecontroleerd en het hele systeem is meerdere keren gereset. Desondanks blijft de verbinding onbruikbaar en is de snelheid ongeveer 50 Mbps, terwijl ik 2000 zou moeten halen met mijn abo. Alleen als ik naast de router sta kan ik een snelheid van ongeveer 600 Mbps halen. De snelheid van 1200 die ik tijdens de installatie haalde heb ik nooit meer kunnen evenaren. Waar kan dit aan liggen? Als ik het met deze apparatuur moet doen had ik beter bij mij DSL provider kunnen blijven want daarmee lag de snelheid hoger en was de WiFi dekking beter.

Momenteel haal ik dus bijna overal in huis minder dan 5% van de snelheid waarvoor ik betaal.

Guido 

Beste antwoord door Waqqas

Hallo ​@D422 

Kan je eens een bekabelde test doen met een laptop en de Ookla speedtest app om te kijken of je 1/2 Gbps haalt?

Je kan ook kijken of je de router uit te meterkast kan verplaatsen dmv een langere internetkabel tussen ONT en router.

Bekijk origineel

6 reacties

Albert55
  • is King of Content
  • 104 reacties
  • 3 mei 2025

@D422 een Odido Wifipunt heeft bij mij wonderen verricht. Het ene modem is het andere niet. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21797 reacties
  • Antwoord
  • 3 mei 2025

Hallo ​@D422 

Kan je eens een bekabelde test doen met een laptop en de Ookla speedtest app om te kijken of je 1/2 Gbps haalt?

Je kan ook kijken of je de router uit te meterkast kan verplaatsen dmv een langere internetkabel tussen ONT en router.

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 439 reacties
  • 3 mei 2025

geen idee wie dat ‘beste antwoord’ aanvinkt, maar ik zou toch echt gaan voor wifi punten ;-)

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 23 mei 2025

Dank voor jullie reacties. Ik heb het even tijd gegund, maar het probleem blijft bestaan. De bekabelde verbinding is stabiel, op mijn computer haal ik vrijwel altijd 1 Gb/s (maximum van de ethernet adapter). 

Het probleem beperkt zich dus tot Wi-Fi. Ik heb geprobeerd om de router buiten de meterkast te plaatsen, maar dat leverde geen enkele verbetering op. Ook heb ik een andere kabel tussen ONT en de router geprobeerd zonder succes.

De snelheid van het Wi-Fi netwerk varieert; maar daar heb ik niet zoveel last van. Soms haal ik op mijn Android telefoon snelheden van 800 Mb/s, maar soms ook maar 50. 

Het volledig wegvallen van de verbinding is vele malen vervelender. Dagelijks laden pagina's opeens niet meer en schakelt mijn telefoon over op 5G. Dat gebeurt op de begane grond nabij de router, maar ook op andere verdiepingen. De HomeWizard P1 meter die ik al geruime tijd (zonder problemen) in gebruik heb gaat enkele keren per week offline. Als ik de router van de stroom haal en opnieuw opstart is de verbinding met de HW weer hersteld.

Ik neig ernaar om een andere router aan te schaffen, want de T-56 werkt gewoon niet zoals ik dat zou mogen verwachten. Echter moet ik dan zelf weer geld uitgeven om het werkend te krijgen; dat is ook niet de bedoeling. Bovendien heb ik dan weer een apparaat erbij in de meterkast. 

Zijn er andere oplossingen die Odido kan bieden? Ik verneem ze graag!

• Firmware T-56 is up to date
  • Kabels zijn gecontroleerd 
  • Locatie router gewijzigd
  • Regelmatig resets uitgevoerd
  • Modem teruggezet naar fabrieksinstellingen
  • 2,4 en 5 GHz band afzonderlijk in/uitgeschakeld

Dit is de eerste router die ik ooit heb gebruikt die niet is voorzien van Wi-Fi antennes. Wellicht was dit nodig geweest voor een goede verbinding.

Guido

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 439 reacties
  • 23 mei 2025

en dus wifi punten, dan is het bereik gvewoon onvoldoende, heeft verder niks te maken met wel of geen externe antennes

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1529 reacties
  • 23 mei 2025
D422 schreef:

Ik neig ernaar om een andere router aan te schaffen, want de T-56 werkt gewoon niet zoals ik dat zou mogen verwachten. Echter moet ik dan zelf weer geld uitgeven om het werkend te krijgen; dat is ook niet de bedoeling. Bovendien heb ik dan weer een apparaat erbij in de meterkast. 

Geen apparaat erbij in de meterkast want in dat geval haal je uiteraard de Zyxel weg en sluit je een nieuwe router direct op de ONT aan. Router moet dan wel VLAN ondersteunen, wat de meeste moderne routers wel doen. Tevens moet de router dus meer dan 1Gbps ondersteunen maar ik vraag me af, als je zelf de rest van de hardware niet op multi-gig hebt, of het veel zin heeft om boven de 1Gbps te gaan zitten. 

Wat betreft de wifi problemen... er kunnen heel wat storing-elememten aanwezig zijn. Het huis kan bewapende muren hebben maar er kan ook een ongunstig kanaal voor wifi gekozen worden (ondanks de autoscan). Je zou dus kunnen proberen een vrij kanaal te vinden en de router daarop vast te zetten. 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen