Vorige week zaterdag heeft de monteur van Guidion het modem en Nokia ONT geïnstalleerd. Voordat de monteur vertrok heb ik de snelheid gecontroleerd met de Speedtest app: 1200 Mbps. Ik dacht dat alles in orde was, maar helaas. De dekking van de WiFi is zeer slecht. Behalve op de begane grond is de dekking zo slecht dat mobiele apparaten onbruikbaar zijn en overschakelen op 5G. Het modem hangt op dezelfde plek als het apparaat van de vorige provider. Hiermee had ik overal bereik en nooit problemen.
Dit is zeer teleurstellend. Ik heb het modem al hoger opgehangen in de meterkast, verder weg van de andere apparatuur. Alle kabels zijn gecontroleerd en het hele systeem is meerdere keren gereset. Desondanks blijft de verbinding onbruikbaar en is de snelheid ongeveer 50 Mbps, terwijl ik 2000 zou moeten halen met mijn abo. Alleen als ik naast de router sta kan ik een snelheid van ongeveer 600 Mbps halen. De snelheid van 1200 die ik tijdens de installatie haalde heb ik nooit meer kunnen evenaren. Waar kan dit aan liggen? Als ik het met deze apparatuur moet doen had ik beter bij mij DSL provider kunnen blijven want daarmee lag de snelheid hoger en was de WiFi dekking beter.
Momenteel haal ik dus bijna overal in huis minder dan 5% van de snelheid waarvoor ik betaal.
Guido