Skip to main content
Beantwoord

Nieuwe klant signaal in de kamer en slaapkamer slecht

• 27 december 2024
  • 7 reacties
  • 93 Bekeken

Dag mensen, 

Ik zit een beetje in dubio wat ik moet doen. Inmiddels 2 keer contact gehad met Odido over het tegenvallen van snelheid en signaal. Vooral in de kamer (waar ik wifi wil gebruiken) en in de slaapkamer. Ik heb zo'n signaal checker en die zit op 64 max en gaat soms naar 48 en zelfs naar 32. 

Situatie:

Appartement: 1 laag, 83m2

Glasvezel in de meterkast, naast voordeur. Gat geboord naar berging (modemkabel en voeding kabel daardoorheen, modem in berging, weer iets dichterbij), installatie Guidion. De modem is op 6 meter afstand van kamer en slaapkamer. De berging heeft dunne muur, deur staat vaak open en kamerdeur staat ook veel open. Dus max 2 muren (waarvan 1 dunne muur, maar bij deuren open dus geen belemmering). 

Nu is het vervelende dat men steeds verwijst naar een aanbieding op Wifi plus. Daar heb ik nu niets aan. Want een goede extra AP moet je kabel voor trekken en dan zou je ook kunnen kijken of je het modem niet uit de bering en toch nog wat meer richting de kamer kunt krijgen (glasvezel meterkast → langere kabel door berging, door muur en dan modem bijv in de hal).

Echter dat moet in de bovenstaande situatie niet eens uitmaken en modem moet zonder hele dikke muren een goed signaal in het appartement kunnen geven.

Wat zou jullie advies zijn, moet ik toch niet eens via Odido Guidion laten inschakelen? Ik weet het even niet meer.

Vriendelijke groet,

André

Beste antwoord door aborgeld

Dag mensen,

Ik wil toch hier met jullie mijn oplossing delen (appartement meterkast naast voordeur, modem in berging achter dezelfde meterkast).

Heb iemand met veel Wifi aanleg ervaring in het bedrijfsleven gevraagd omdat ik WIFI ook nodig ben voor mijn werk en de verbinding moet daarom stabiel zijn.

In mijn woonkamer zat nog een oude KPN aansluiting. We hebben via die kabel UTP getrokken van de meterkast naar de woonkamer en de modem in de woonkamer opgehangen.

Het signaal is zeer goed. Nu  heeft mijn appartement overal stabiele WIFI waar dat nodig is. Ik ben er erg blij mee.

Dank voor het meedenken.

Groet Andre

Bekijk origineel

7 reacties

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 28 december 2024

Even nog wat aanvullingen. 

• Mijn signaal is inmiddels gesplitst. Want mijn dual band deurbel zorgde dat de snelheid van Wifi helemaal om te huilen was. Dat is nu al beter. Dus deurbel op de 2.4ghz en slaapkamer/woonkamer (is een laptop) op 5ghz
  • Met Ziggo heb ik in mijn vorige woning weleens een wireless repeater gehad (Wifi Plus) en ben daar nu niet echt direct enthousiast van geworden, vandaar mijn twijfels. Als er andere ervaringen zijn (met Odidio) die gelijk zijn aan de problemen die ik ervaar hoor ik het ook graag. 
  • Tevens ben ik wel bereid om de installateur (Guidion via Odido) nog eens te laten kijken om e.e.a. te verbeteren (bekabeld en bijv. een Access point, wired). Ik snap dat, dat misschien niet bij de installatie hoort en dat er kosten aan verbonden zijn. Maar als dat de enige optie is, zo be it. 

Ik hoor graag jullie tips en ook of het toch niet een beter idee is het probleem aan te melden en bijv. een installateur te laten komen. Of zelf een langere kabel naar de Modem en deze in de hal plaatsen. Maar ik ben ook geen voorstander van gat in muur, modem verplaatsen en dan nog niet het gewenste resultaat hebben.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8951 reacties
  • 28 december 2024

Hoe centraler je de wifi router plaatst hoe beter het is. Een echt goede wifi oplossing bereik je met een wifi mesh systeem van Deco. Is even een investering,  maar dan ook jouw eigendom. Als het toch tegenvalt terugsturen naar Bol of Amazon. Het splitsen van het Signaal betekend dat je de Zyxel wifi punten niet draadloos kunt gebruiken, die heeft beide banden gecombineerd nodig.

Guidion is niet de beste partij voor allerlei bouwkundige aanpassingen. Ze trekken alleen kabels door bestaande leidingen of leggen hem langs een plint. Ook leveren zij geen extra apparatuur. Een lokale electrische installateur kan beter kabels trekken en wegwerken voor je en heeft wellicht ook nog een assortiment aan apparatuur al kun je die beter gewoon zelf kopen zoals ik hierboven aangaf.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 28 december 2024
eric schreef:

Hoe centraler je de wifi router plaatst hoe beter het is. Een echt goede wifi oplossing bereik je met een wifi mesh systeem van Deco. Is even een investering,  maar dan ook jouw eigendom. Als het toch tegenvalt terugsturen naar Bol of Amazon.

Guidion is niet de beste partij voor allerlei bouwkundige aanpassingen. Een lokale electrische installateur kan beter kabels trekken en wegwerken voor je.

Goedemorgen ​@eric,

Dank voor je volledige antwoord, ook m.b.t. Guidion. Het idee speelt al bij mij om eens een lokale installateur te vragen, het kan zelfs met iemand die veel Wifi aansluitingen doet.

Dan nog de vraag over dit DECO setje, er staan 4 opties en ik zou dan gewoon de AX3000 moeten kiezen toch? Gaat dan de voorkeur naar bedraad met UTP of is draadloos ook prima? 

Vr. gr. André

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8951 reacties
  • 28 december 2024

Er zijn wat goedkopere en duurde sets van Deco. Wifi 6 ondersteuning,  een backbone over het electrische net of een aparte frequentie voor de backbone zijn allemaal verschillen.  Het hangt dus van je portemonnee af hoe ver je wilt gaan, maar dit is superspul en heel makkelijk via een app te installeren. Dus check even bij Deco zelf voor een goed overzicht.  De sets van 3 (1 naast de router, 1 slaapkamer en 1 woonkamer) zijn het best geprijsd per stuk.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 28 december 2024
eric schreef:

Er zijn wat goedkopere en duurde sets van Deco. Wifi 6 ondersteuning,  een backbone over het electrische net of een aparte frequentie voor de backbone zijn allemaal verschillen.  Het hangt dus van je portemonnee af hoe ver je wilt gaan, maar dit is superspul en heel makkelijk via een app te installeren. Dus check even bij Deco zelf voor een goed overzicht.  De sets van 3 (1 naast de router, 1 slaapkamer en 1 woonkamer) zijn het best geprijsd per stuk.

Laatste vraag. Dit is draadloos toch deze inrichting? Ik hoef geen UTP te trekken? Zie die recencies, mensen zijn wel heel positief.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8951 reacties
  • 28 december 2024

Het kan zowel bekabeld als draadloos. Vandaar dat je het gewoon moet bestellen bij wen webshop met retour mogelijkheden. Maar als dit niet werkt, dan heb je echt een vervelend huis :)

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • Antwoord
  • 14 januari 2025

Dag mensen,

Ik wil toch hier met jullie mijn oplossing delen (appartement meterkast naast voordeur, modem in berging achter dezelfde meterkast).

Heb iemand met veel Wifi aanleg ervaring in het bedrijfsleven gevraagd omdat ik WIFI ook nodig ben voor mijn werk en de verbinding moet daarom stabiel zijn.

In mijn woonkamer zat nog een oude KPN aansluiting. We hebben via die kabel UTP getrokken van de meterkast naar de woonkamer en de modem in de woonkamer opgehangen.

Het signaal is zeer goed. Nu  heeft mijn appartement overal stabiele WIFI waar dat nodig is. Ik ben er erg blij mee.

Dank voor het meedenken.

Groet Andre

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen