Ik hoop dat iemand van T-mobile het kan uitleggen. Ik las elders op dit forum over de zogeheten upgrade naar 60Hz voor het nieuwe Tv-platform. Dit zou beter zijn maar het druist in tegen alles wat ik over videosignalen heb geleerd. Het beste is namelijk zo dicht mogelijk bij het bronsignaal blijven en dat is 25i en niet 30i, 30p of 60p. Als je al iets doet ga je naar 25p of 50p.
De uitleg van de moderator
De door T-mobile zo bejubelde Apple TV heeft zelfs een setting die je refresh rate (bv 50 of 60Hz)aanpast aan de framerate (24, 25,50, 30 of 60) van je bronmateriaal zodat je de beste kwaliteit kan kijken. Uitleg van Apple
Bij de Nederlandse Tv-zenders moet je 25i aanleveren, anders komt het niet op de buis. Ik heb het opgezocht en ja TV-uitzendingen worden echt nog interlaced en met die lage framerate opgenomen.
Ga je dat dan veranderen naar een andere resolutie of framerate verlaag je de kwaliteit! Dit is een feit, of je het nu kunt zien of niet. Ik heb vaak genoeg resoluties, framerates, interlaced en progressive materiaal om moeten zetten naar andere formaten en het wordt altijd slechter. Vooral wanneer je het eindresultaat nog eens comprimeert. En dat doen jullie want een stream van 50Mb/s (aanleverspecs vd Npo) is wat veel, zelfs voor glasvezel.
HD slaat op de beeldresolutie (1920x1080) en niet op de framerate. De framesnelheid voor televisie-uitzendingen kan een factor 25 zijn (25,50,100) in Europa (PAL/Secam met 50 Hz stroomnet) en een factor 30 (30,60,120) in de NTSC landen oa VS en Japan met 60Hz stroomnet.
Nederland houdt zich aan de PAL framerate omdat onze wisselstroom 50 Hz is. In de tijd van beeldbuizen was dit de makkelijkste oplossing. Het interlacing was ook speciaal voor beeldbuizen bedacht.
Om van 25 interlaced naar 25 progressive te gaan worden de 50 halve beelden samengevoegd tot 25 hele frames per seconde. Hierdoor loopt de kwaliteit terug omdat het beeld in elkaar gevouwen moet worden. Je kan ook van 25i naar 50p en ook dan gaat de kwaliteit omlaag. Bij beide coversies wordt er een ‘educated gues’ gedaan naar hoe het beeld ongeveer zou moeten zijn. De exacte informatie is er namelijk niet. Vooral bij beweging gaat de conversie vaak mis. Het verschil tussen de halve frames van het opgenomen beeld is namelijk groter. Het object beweegt namelijk over een grotere afstand in de 1/50 seconde.
Ga je nu van 25i (dat wat zenders aanleveren) naar 60p dan laat je een computer 25 halve en 10 hele frames verzinnen. Ga je van 25i naar 60i moet de computer 25 frames aan elkaar lijmen en 10 verzinnen. Wanneer je kunt kiezen tussen 25i (origineel), 25p, 50p, 30i of 60p welke is dan de slechtste keuze? Jawel 60p! Wanneer je dat niet ziet na het lezen van dit verhaal moet je terug naar de basisschool en je breuken opnieuw leren. Wanneer je zonder verstand van kennis met videosignalen wilt prutsen moet je maar op Youtube gaan zitten en geen betalende klanten een drol verpakt in glitterpapier voorschotelen.
Al het gezwets over minder motion blur, scherper beeld enzovoort bij het veranderen van het beeld na de opname is onzin. Motion blur, scherpte, kleuren, kortom de beeldkwaliteit hangt van de opname af. Alles wat je daarna doet verlaagt de kwaliteit. Soms kun je het iets mooien maken maar dat is dan een speciaal effect of je corrigeert de kleur. That’s it!