Skip to main content

IP adres vast internet zit in "Pool for mobile internet users"


  • is een Top Poster
  • 5 reacties

Hi,

 

Mijn vaste internet verbinding (glasvezelabonnement odido, via KPN netwerk) heeft momenteel een IP adres in de range 188.88.0.0 - 188.89.255.255 en volgens de RIPE database is deze range een "Pool for mobile internet users” van " Odido-Netherlands”. Hierdoor loop ik tegen beperkingen aan omdat deze IP adressen soms worden geblokkeerd doordat mobiele internetverbindingen bovengemiddeld vaak worden gebruikt voor vandalisme.

Nu in eerste instantie twee vragen:
Klopt het dat vaste IP adressen van Odido Thuis uit dezelfde pool komen als IP adressen van mobiele gebruikers?

Zijn alle IP adressen van Odido Thuis uit een "Pool for mobile internet users”?

Uitgelichte reactie

12 mei 2024

@LuukMo Goed dat je hierover aan de bel trekt. Op dit moment durf ik jouw vraag niet te beantwoorden, maar ik ga hier morgen meteen voor je achteraan. 

Wel weet ik dat wij gebruik maken van een dynamisch IP-adres, deze worden dus willekeurig toegewezen. 

@Waqqas Weet jij waardoor sommige websites niet bereikbaar zijn, is hier een oplossing voor? Alvast bedankt voor het meekijken! 

21 reacties

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4098 reacties
  • 12 mei 2024
Uitgelichte reactie

@LuukMo Goed dat je hierover aan de bel trekt. Op dit moment durf ik jouw vraag niet te beantwoorden, maar ik ga hier morgen meteen voor je achteraan. 

Wel weet ik dat wij gebruik maken van een dynamisch IP-adres, deze worden dus willekeurig toegewezen. 

@Waqqas Weet jij waardoor sommige websites niet bereikbaar zijn, is hier een oplossing voor? Alvast bedankt voor het meekijken! 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 12 mei 2024

Even voor de volledigheid, websites zijn wel bereikbaar, maar sommige functies zijn uitgeschakeld.

Bij Wikipedia kan ik bijvoorbeeld geen wijzigingen doen en geen account aanmaken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Speciaal:Logboeken?type=block&page=Gebruiker%3A188.88.0.0%2F16&


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20469 reacties
  • 12 mei 2024

Hallo @LuukMo 

Ik kan je wel vertellen dat niet alle IP adressen uit een range voor mobile users komen ik heb een IP adres uit deze range :

 


Forum|alt.badge.img+4
  • Odido medewerker
  • 794 reacties
  • 13 mei 2024

Hi @LuukMo

De "Pool for mobile internet users" is alleen maar een omschrijving die kan worden meegegeven. Het heeft verder geen effect op het gebruik ervan. 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 13 mei 2024
Sven-Odido schreef:

Hi @LuukMo

De "Pool for mobile internet users" is alleen maar een omschrijving die kan worden meegegeven. Het heeft verder geen effect op het gebruik ervan. 

Helaas kleven er wel gevolgen aan deze omschrijving. Doordat mijn verbinding wordt gezien als cellulair kan ik bijvoorbeeld bij Wikipedia geen account aanmaken of wijzigingen doen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Speciaal:Logboeken?type=block&page=Gebruiker%3A188.88.0.0%2F16&

Dit willen ze niet aanpassen wegens de beschrijving die is meegegeven.

Maar zelfs afgezien van wat de gevolgen zijn van de omschrijving. Hij is toch ook gewoon incorrect, want ik ben geen mobile internet user. Kunnen jullie dat niet gewoon herstellen?


henkdeleeuw
Forum|alt.badge.img
  • is een Top Poster
  • 256 reacties
  • 13 mei 2024
Sven-Odido schreef:

Hi @LuukMo

De "Pool for mobile internet users" is alleen maar een omschrijving die kan worden meegegeven. Het heeft verder geen effect op het gebruik ervan. 

Kennelijk is dat effect er wel, als je vanaf een ip-adres uit die range geen account kunt aanmaken bij Wikipedia. Dat Wikipedia mobiele adressen blokkeert om nieuwe accounts mee aan te maken is begrijpelijk: die zijn vaak zo wisselend dat een ip-adres niet of nauwelijks te herleiden is tot de gebruiker ervan. Bij ‘normale’ ip-adressen is dit vaak nog enigszins mogelijk.

Het grote probleem is, dat IPv4 adressen zo goed als op zijn. Providers die hiervan afhankelijk zijn, kopen nog beschikbare blokken adressen op, ongeacht de oorsprong. En zo kan het gebeuren dat de geolocatie voor jouw ip-adres ineens Israel aangeeft (is mij gebeurd bij een vriend), of in een blok zit dat door bepaalde providers geblokkeerd wordt.

Eigenlijk zou Odido in dit geval contact moeten opnemen met Wikipedia om deze blokkade op te heffen.
Of ze zouden eens werk moeten maken van IPv6, wat bij andere providers inmiddels standaard is, maar bij Odido “we zijn er mee bezig (al jaren en jaren), maar hebben nog geen tijdspad”.

 


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20469 reacties
  • 13 mei 2024

@LuukMo 

Je kan ook de mediaconverter en/of router voor 48/72 verwijderen van het stroom en hopen dat je dan een nieuw IP adres hebt.

Bijvoorbeeld als je voor een paar dagen even weg bent.


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 14 mei 2024
Waqqas schreef:

@LuukMo

Je kan ook de mediaconverter en/of router voor 48/72 verwijderen van het stroom en hopen dat je dan een nieuw IP adres hebt.

Bijvoorbeeld als je voor een paar dagen even weg bent.

Dat ga ik inderdaad overwegen, maar ik denk dat we het er allemaal mee eens zijn dat dit een pleisteroplossing is die het probleem niet duurzaam oplost.


henkdeleeuw
Forum|alt.badge.img
  • is een Top Poster
  • 256 reacties
  • 14 mei 2024

Ik blijk ook een ip-adres uit de pool for mobile internet users te hebben.
Ik had al een wikipedia-account, en kan met dat account zonder problemen vanaf dit ip-adres een edit-sessie starten.
Als ik een nieuw account probeer aan te maken, krijg ik:
 

Dat is vreemd.
Ik ging er van uit dat mijn ip-adres van mij is en van niemand anders, en ik heb beslist geen 6 nieuwe wikipedia-accounts aangemaakt in mijn leven, laat staan in de laatste 24 uur.

dus ofwel:

  1. de administratie van wikipedia is niet helemaal up to date
  2. mijn computer is gehackt en iemand is als een malle wikipedia-accounts vanaf mijn computer aan het aanmaken
  3. Odido past carrier-grade NAT toe waardoor er vele gebruikers zijn met hetzelfde ip-adres, waarvan er een flink aantal met hezelfde ip-adres als ik in de laatste 24 uur een wikipedia-account hebben aangemaakt.

Persoonlijk houd ik het op 1.
2. en 3. lijken me erg onwaarschijnlijk.
Mijn ip-adres is ook al een maand constant (of wellicht langer; de router geeft verbinding aan sinds 15-04 maar toen is de stroom eraf geweest).

Als het dus niet lukt om een account aan te maken is de kans groot dat dat niet aan Odido of mobile pool ip-adres ligt, maar eerder dat de administratie bij Wikipedia wat van slag is.
Gewoon proberen contact op te nemen met de link die ze tonen, zou ik zeggen.


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 14 mei 2024
henkdeleeuw schreef:

Ik blijk ook een ip-adres uit de pool for mobile internet users te hebben.
Ik had al een wikipedia-account, en kan met dat account zonder problemen vanaf dit ip-adres een edit-sessie starten.
Als ik een nieuw account probeer aan te maken, krijg ik:
 

Dat is vreemd.
Ik ging er van uit dat mijn ip-adres van mij is en van niemand anders, en ik heb beslist geen 6 nieuwe wikipedia-accounts aangemaakt in mijn leven, laat staan in de laatste 24 uur.

dus ofwel:

  1. de administratie van wikipedia is niet helemaal up to date
  2. mijn computer is gehackt en iemand is als een malle wikipedia-accounts vanaf mijn computer aan het aanmaken
  3. Odido past carrier-grade NAT toe waardoor er vele gebruikers zijn met hetzelfde ip-adres, waarvan er een flink aantal met hezelfde ip-adres als ik in de laatste 24 uur een wikipedia-account hebben aangemaakt.

Persoonlijk houd ik het op 1.
2. en 3. lijken me erg onwaarschijnlijk.
Mijn ip-adres is ook al een maand constant (of wellicht langer; de router geeft verbinding aan sinds 15-04 maar toen is de stroom eraf geweest).

Als het dus niet lukt om een account aan te maken is de kans groot dat dat niet aan Odido of mobile pool ip-adres ligt, maar eerder dat de administratie bij Wikipedia wat van slag is.
Gewoon proberen contact op te nemen met de link die ze tonen, zou ik zeggen.

Dat heb ik gedaan, bij Wikipedia krijg ik het volgende antwoord:

Geachte Luuk,

Hartelijk dank voor uw reactie. Als ik kijk naar uw IP-adres lijkt u gebruik te maken van een mobiele verbinding. De openbare database - RIPE - die dit registreert, bevestigt dit. Via mobiele netwerken komen – in vergelijking met gewone aansluitingen – veel zo genaamd “vandalistische”  bewerkingen die de kwaliteit van Wikipedia schade toebrengen. Omdat dit vandalisme van mobiele netwerken moeilijk te voorkomen is hebben wij preventief alle mobiele aansluitingen geblokkeerd van het anoniem bewerken.


emilimeters
  • is een Top Poster
  • 387 reacties
  • 14 mei 2024

dit lijkt(mij) kipsimpel. Odido heeft IP adres reeksen geregistreerd met Mobiel als doel. En wikipedia triggert daarop met hun reactie. Kipsimpel, Odido moet een de registratie bij RIPE aanpassen klaar is klara.


  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 1 januari 2025

Loop hier ook tegenaan :(.

 

@Sven-Odido Je hebt ongetwijfeld gelijk dat die beschrijving die jullie (nog altijd) in de registratie hebben staan niet 1:1 geautomatiseerde gevolgen heeft. Maar het lijkt me duidelijk dat je als eindgebruiker zo lang dat daar staat sites als Wikipedia niet kunt overtuigen dat ‘t niet meer klopt. (​@LuukMo  heeft dat zoals je kunt lezen ook echt gevraagd!)

https://rest.db.ripe.net/search.json?query-string=188.88.1.1&flags=no-filtering

 

Dus, kunnen jullie dat s.v.p. aanpassen? En meteen ook zelf aan Wikipedia doorgeven?


  • is een Top Poster
  • 20 reacties
  • 18 januari 2025

Hier ook. WAN IP vanuit schijnbaar een mobiele range. 

2 weken geleden overgestapt van KPN naar Odido. Het eerste WAN IP was vanuit de WBA range. Snelheid zat tegen 1Gbps up/down. Reverse DNS was in orde. Afgelopen week viel de glasvezelverbinding voor ongeveer 45 minuten weg tussen 1:15-2:00 uur in de nacht en sindsdien zit ik op een half gebakken lijn en IP lijkt het. 

Gevolg:

  • Download komt niet meer boven de 600Mbps. Zeer duidelijk aan te tonen.
  • Wikipedia en andere sites die hierop monitoren klagen.
  • Ping lijkt in orde, maar websites doen er toch net een tikkie langer over om te laden. Weet niet precies waar dat aan ligt.
  • Reverse DNS ontbreekt.

Maandag komt er een monteur. Voor mij zijn punten 1-3 onacceptabel. Maar als je kwaliteit wilt leveren dient natuurlijk alles netjes te zijn.


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 18 januari 2025

Ik heb inmiddels een ander IP adres waardoor ik het probleem niet meer ervaar.

Vraag me ook zeer af of het trager worden van je internet met je IP adres gerelateerd is.


  • is een Top Poster
  • 20 reacties
  • 18 januari 2025
LuukMo schreef:

Ik heb inmiddels een ander IP adres waardoor ik het probleem niet meer ervaar.

Vraag me ook zeer af of het trager worden van je internet met je IP adres gerelateerd is.

Het kan natuurlijk zijn dat ik en een dergelijke IP heb gekregen en dat ik op een lijn ben gezet waar problemen mee zijn.

Ik laat het maandag aan de monteur over.


  • is een Top Poster
  • 20 reacties
  • 20 januari 2025

De monteur heeft alles nagekeken en kwam tot de conclusie dat ik niet op een profiel en/of IP zit waar mijn abonnement thuishoort.

Er is een melding doorgezet met een nog onbekende oplostijd. 

Voor mij reden genoeg om binnen 14 dagen weer op te zeggen. Een vaste internetaansluiting moet betrouwbaar zijn. Jammer.


  • is een King Poster
  • 73 reacties
  • 20 januari 2025

@tezzlicious 

Maak je mogelijk gebruik van een eigen router die je hebt aangesloten,
nadat je Odido verbinding twee weken terug is opgeleverd?

4 dagen geleden ben ik ook overgestapt naar Odido.
(Op zichzelf een prima verbinding met de ZyXEL router → zie relaas eerder beschreven ).

Heb eerst een aantal dagen “proef gedraaid” met de Odido geleverde ZyXEL T56 router.
Had gedurende die dagen hetzelfde  uitgegeven WAN IP-adres (ook met herstarten router).

Controle via:      https://www.ip-adres.nl

In een reeks beginnend met   31.201.xxx.XXX    T-Mobile Thuis BV                IP-adres  A
 

Vanmorgen bij aansluiten van mijn eigen router - een Synology RT6600ax
(met VLAN 300 configuratie op de WAN poort), kreeg ik direct een ander IP.

In een reeks beginnend met   85.223.xxx.xxx     Tele2 Nederland B.V.            IP-adres  B

 

Heb ik de Odido ZyXEL T56 router weer aangesloten, kwam ik terug:

In een reeks beginnend met   31.201.xxx.YYY    T-Mobile Thuis BV                IP-adres  C
                  Alleen het laatste nummertje anders met die benoemd bij   → →     IP-adres  A

 

Heb ik de Odido ZyXEL T56 router voor  45 minuten uitgeschakeld, erna weer ingeschakeld.
Kwam ik weer terug op precies hetzelfde IP-adres als waar ik mee begon:       IP-adres  A

Dus in een reeks beginnend   31.201.xxx.XXX    T-Mobile Thuis BV                IP-adres  A

 

Vermoed dat   MAC adressen   van de  WAN poort  van de door Odido geleverde ZyXEL routers
zijn geregistreerd bij Odido, en vanuit Odido aan bepaalde IP reeks worden gekoppeld.
Zodat het in ieder geval aan een voor de internet aansluiting bedoelde reeks aansluit ??

Wil proberen datzelfde  MAC adres  te "spoofen” op de WAN-poort van mijn eigen router.
Waarbij mogelijk mijn eigen router ook hetzelfde  WAN IP-adres  wordt toegewezen als de ZyXEL.
(Zie gegevens ingelogd in de ZyXEL router → →  Systeeminformatie   en dan pijltje naar rechts).

Laat ik dan wel weten hier, waar ik op uit kom.
(Resultaat kan een paar dagen duren. Heb nog wat andere dingen te doen).
Mijn eigen router is "nu” via DMZ in een NAT achter NAT configuratie aangesloten.
-


  • is een Top Poster
  • 20 reacties
  • 20 januari 2025
Babylonia schreef:

@tezzlicious 

Maak je mogelijk gebruik van een eigen router die je hebt aangesloten,
nadat je Odido verbinding twee weken terug is opgeleverd?

4 dagen geleden ben ik ook overgestapt naar Odido.

Heb eerst een aantal dagen “proef gedraaid” met de Odido geleverde ZyXEL T56 router.
Had gedurende die dagen hetzelfde  uitgegeven WAN IP-adres (ook met herstarten router).

Controle via:      https://www.ip-adres.nl

In een reeks beginnend met   31.201.xxx.XXX    T-Mobile Thuis BV                IP-adres  A
 

Vanmorgen bij aansluiten van mijn eigen router - een Synology RT6600ax
(met VLAN 300 configuratie op de WAN poort), kreeg ik direct een ander IP.

In een reeks beginnend met   85.223.xxx.xxx     Tele2 Nederland B.V.            IP-adres  B

 

Heb ik de Odido ZyXEL T56 router weer aangesloten, kwam ik terug:

In een reeks beginnend met   31.201.xxx.YYY    T-Mobile Thuis BV                IP-adres  C
                  Alleen het laatste nummertje anders met die benoemd bij   → →     IP-adres  A

 

Heb ik de Odido ZyXEL T56 router voor  45 minuten uitgeschakeld, erna weer ingeschakeld.
Kwam ik weer terug op precies hetzelfde IP-adres als waar ik mee begon:       IP-adres  A

Dus in een reeks beginnend   31.201.xxx.XXX    T-Mobile Thuis BV                IP-adres  A

 

Vermoed dat   MAC adressen   van de  WAN poort  van de door Odido geleverde ZyXEL routers,
zijn geregistreerd bij Odido, en vanuit Odido aan een bepaalde IP reeks worden gekoppeld.
Zodat het in ieder geval aan een voor jou bedoelde reeks aansluit ??

Wil proberen datzelfde  MAC adres  te "spoofen” op de WAN-poort van mijn eigen router.
Waarbij mogelijk mijn eigen router ook hetzelfde  WAN IP-adres  wordt toegewezen als de ZyXEL.
(Zie gegevens ingelogd in de ZyXEL router → →  Systeeminformatie   en dan pijltje naar rechts).

Laat ik dan wel weten hier, waar ik op uit kom.

 

Eigen router of Odido router maakt in mijn geval niks uit. Beide routers krijgen hetzelfde WAN IP.  Ik zou waarschijnlijk wel een ander adres kunnen forceren als ik een lange tijd offline ben, maar dat is geen optie.

Bij oplevering zat ik op een 87.209.xxx.xxx WAN IP. Alles werkte direct bij activatie naar behoren op mijn router. 

10 dagen later lag de verbinding tussen mijn aansluitpunt en de wijkcentrale er dus ongeveer 45 min uit. Hierna kwam ik op een 178.224.xxx.xxx WAN IP. Hierna zijn de bovenstaande zaken gaan spelen. Die spelen zowel op mijn eigen router als die door Odido is meegeleverd.

Beide IPs zitten in reeksen van Odido.

 


  • is een King Poster
  • 73 reacties
  • 27 januari 2025
Babylonia schreef:

Vermoed dat   MAC adressen   van de  WAN poort  van de door Odido geleverde ZyXEL routers
zijn geregistreerd bij Odido, en vanuit Odido aan bepaalde IP reeks worden gekoppeld.
Zodat het in ieder geval aan een voor de internet aansluiting bedoelde reeks aansluit ??

Wil proberen datzelfde  MAC adres  te "spoofen” op de WAN-poort van mijn eigen router.
Waarbij mogelijk mijn eigen router ook hetzelfde  WAN IP-adres  wordt toegewezen als de ZyXEL.
(Zie gegevens ingelogd in de ZyXEL router → →  Systeeminformatie   en dan pijltje naar rechts).

Laat ik dan wel weten hier, waar ik op uit kom.
(Resultaat kan een paar dagen duren. Heb nog wat andere dingen te doen).
Mijn eigen router is "nu” via DMZ in een NAT achter NAT configuratie aangesloten.
-


Ik zou nog het een en ander uitzoeken. Met wat kunst en vliegwerk, heb ik bepaalde WAN IP-adres “reeksen” kunnen forceren, waar die op uit zullen komen.

Diverse opties uitgeprobeerd, systemen “van slag” gebracht, en weer kunnen corrigeren. Gekeken “hoe lang” een IP-adres wordt vast gehouden, c.q. de leasetijd van een WAN IP-adres geldig blijft.

Door een router bijv. 6 uur uit te schakelen, 2 uur - 1 uur.
In mijn situatie blijft een WAN IP-adres circa 1 uur geldig, als een connectie wordt verbroken
(power eraf) en erna weer inschakelt. Bij 2 uur verbroken verbinding krijg ik een ander IP-adres.

Verschillende WAN IP-reeksen waar ik op uit ben gekomen:

Als “start” vanuit de Odido ZyXEL router (zoals in < vorig bericht > aangegeven).
De plaats Eindhoven komt overeen met de gemeente waar ik een internetverbinding heb.

 


Aansluiting eigen router, maar nog niet met de VLAN 300 instelling geactiveerd.
Mogelijk wordt achterliggend een WAN IP-adres getriggerd met de “niet via een VLAN” uitgestuurde
10.16.xx.xx   en   10.70.xx.xx   interne sub-nets die Odido in zijn eigen router gebruikt?

Systeem raakt er kennelijk van in de war.

Met erna alsnog inschakeling van VLAN 300 wordt een connectie gelegd met een aan Odido gelieerd netwerk, maar niet het juiste netwerk. (Amsterdam ??).  Ook niet met erna de ZyXEL aangesloten.

 

Met heen en terug, andere router (ander MAC-adres van de eigen routers),
het “spoofen” van het ZyXEL MAC-adres, wordt het achterliggende systeem opnieuw
“van de wijs” gebracht, en kom ik vervolgens wel weer bij andere“T-Mobile” netwerken uit.

Met allen een eindbestemming “Amsterdam”.

 

 

Met de ZyXEL router terughangen, kreeg ik aanvankelijk helemaal geen internet connectie meer.
(Zelfde MAC-adres gebruiken in de eigen router zoals in de ZyXEL, is dus geen goed idee).

Met nogmaals herstarten van de ZyXEL router kwam ik weer terug in een “Eindhoven” netwerk.
Daarmee is het systeem weer terug bij de basis.

 


De enige extra instellingen die ik in mijn eigen router wel heb uitgevoerd.
Is een “ZyXEL hostname geven in mijn eigen router, op twee plekken. (Maakt verschil !).
Bij het “normale” menu om een hostnaam in te geven, en bij nog een extra menu-plek,
waar men ook een ander MAC-adres zou kunnen spoofen (Dat laatste dus niet doen).

De hosnaam van de ZyXEL router:
 




De ingave van hostnamen in een Synology RT2600ac router (SRM 1.2.5-8227 Update 11 ).
 

 

 




Daarmee blijft ook mijn eigen router in het juiste netwerk.
(Maar wel een ander IP-adres dan de ZyXEL router).



@tezzlicious 
Om je systeem in een juist netwerk te krijgen, kun je proberen dezelfde werkwijze te volgen.
Internet connectie voor bijv. 2 uur uit. (‘s avonds naar bed, 's morgens weer aan).
De  Odido ZyXEL  eraan koppelen.  (Eventueel nog een 2e maal herstarten vanuit menu).

Als die erna in het juiste netwerk zit.

Dan je eigen router voorbereiden (nog niet opnieuw met internet verbonden , maar wel “aan”).
Host-naam aanpassen.
(Wellicht gebruik je een andere router, even terugzoeken waar zoiets bij jou te vinden is).
Erna kabeltje van de ZyXEL verbinding losmaken, en aan je eigen router koppelen.

Hoop dat het daarmee wordt opgelost.


  • is een Top Poster
  • 20 reacties
  • 27 januari 2025

Je hebt in ieder geval flinke doorzettingsvermogen. 

Naast dat ik geen tijd heb (vroeger maakte ik er wel eens tijd voor) vind ik dat een dergelijk product gewoon/betrouwbaar moet werken. Dat is dus niet het geval.

Vanaf woensdag zit ik daarom weer bij KPN wat betreft glasvezel.


  • is een King Poster
  • 73 reacties
  • 27 januari 2025

Ja, heb daar inderdaad wel wat tijd voor genomen.
Dat kan ook, ik ben al verscheidene jaren gepensioneerd (heel ruim 70+).  😎

Kan me voorstellen dat een ander dit gezeur niet wil hebben. Die heeft wel wat anders te doen.

Een groot verschil met de wijze waarop Odido en KPN te werk gaan.

  • Odido koppelt hun IP-adressen schijnbaar (nog) aan apparaat MAC-adressen van Odido gebruikte router modellen, tezamen met andere apparaat afhankelijke gegevens.
    Met alle nadelen van dien, bij inzet van “eigen” keuze aan routers door gebruikers.
     
  • Tegenover KPN, waarbij IP-adressen zijn gerelateerd aan “woon-huis” aansluitingen.
    Ongeacht welke router er wordt gebruikt. Dat werkt een stuk efficiënter.
    Administratief "systeem technisch gezien” ook een stuk overzichtelijker voor de provider zelf.
    Die methode is indertijd circa 2017 of zo ingezet door KPN (en Telfort).
    (Daarvoor was het ook “apparaat MAC-adres” afhankelijk).

    Ook een stuk efficiënter bij de implementatie van IPv6 en gecombineerde IPv4 bij systemen die de komende jaren nog “allebei” naast elkaar gebruikt “moeten” worden.

    Een aardige inleiding (waarbij ik vermoed dat “Odido” daar ook wat van kan opsteken).

    https://wiki.surfnet.nl/display/SURFnetnetwerkWiki/Whitepaper+IPv6-nummerplan+opstellen

            Deze whitepaper (PDF) bevat een handleiding voor het opstellen
            van een goed nummerplan bij de overgang naar IPv6.
            Een goed nummerplan is een systeem waarmee u de IPv6-adressen toekent
            aan locaties en/of gebruikerstypen.

KPN heeft ook zijn nadelen hoor.  (Bij elke provider is er wel wat).
Mocht TV voor je belangrijk zijn, en wil je echt van hun hoogste kwaliteit TV gebruik willen maken.
(Geldt "tegenwoordig” overigens slechts voor 10 zenders).
Kost dat de nodige kruim, om “eigen gebruikte routers” daarvoor geschikt te maken.
Als het überhaupt al kan.  Veel routers kunnen daar niet in voorzien.

Daar zijn in het verleden ellenlange forum bijdragen over geschreven.
Toen er helemaal nog geen alternatief was voor KPN IPTV.
Meest belangrijke onderwerp en al “enkele jaren gesloten” na een kleine 9000 reacties.
en aardig op weg naar krap een half miljoen views:
https://community.kpn.com/kpn-tv-11/kpn-interactieve-tv-update-het-nieuwe-menu-501234

Inmiddels heeft men ook bij KPN een andere “extra” wijze van IPTV toegevoegd (via Android TV).
Voor 10 stuks “glasvezel” zenders mis je dan nog altijd die wat hogere afspeel beeld kwaliteit.
Als je router er niet geschikt voor is.

He zit hem altijd in de lengte of in de breedte. Veel succes. 👍
-


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen