Hoi @RikPijnen, goed dat je ons om hulp vraagt, daar is de Community immers voor! 😎👍 Videobellen vergt veel van een netwerkverbinding. Een goede basis is zeer cruciaal. De meest voorkomende oorzaak van problemen bij het videobellen is de internetsnelheid en/of kwaliteit. Omdat je aangeeft dat de Wifi op 5 Ghz het verder uitstekend doet, kom ik net als Piotr tot de conclusie dat er intern iets niet goed communiceert met de verbinding.
Over het algemeen zijn kabelnetwerken stabieler dan draadloze verbindingen. Wanneer je wilt testen hoe sterk je draadloze verbinding is, kun je de volgende speedtest gebruiken: https://www.speedtest.net/. De snelheid geeft jouw connectie met het internet (je provider) weer. Om een gesprek op gang te krijgen heb je minimaal 2 Mbit/s up- en download nodig. Is de gemeten snelheid veel lager dan wat wij aanbieden? Dan is de verbinding mogelijk instabiel en dat kan zorgen voor een verminderde beeldkwaliteit en het wegvallen van de beeldverbinding.
Tips om je internetverbinding te verbeteren zijn:
- Herstart het modem. Schakel het modem uit en haal de stekker uit het stopcontact. Wacht twintig seconden. Stop de stekker weer in het stopcontact en zet het modem aan. Wacht vijf minuten totdat het modem volledig is opgestart.
- Herstart het apparaat waarmee je videobelt.
- Neem plaats in de buurt van je Wifi-router of het modem.
- Zorg dat de batterij van het apparaat waarmee je belt, voldoende is opgeladen. Of sluit het apparaat, indien mogelijk, aan op netstroom.
- Sluit het apparaat, indien mogelijk, aan op het modem met een internetkabel.
- Test de internetverbinding opnieuw via https://www.speedtest.net/
- Blijven de testresultaten tegenvallen? Neem contact op met je internetprovider.
- Sluit uit dat het aan het apparaat ligt
- Mocht het probleem hiermee niet opgelost zijn, test het videobellen voor de zekerheid eens met een ander apparaat. Het netwerk van een mobiele hotspot is een sterk en stabiel initiatief.
Belasting in drukke tijden
De videobel-infrastructuur kan een vrijwel onbeperkt aantal gelijktijdige sessies en deelnemers aan. De internetverbinding en het apparaat van de eindgebruiker kunnen mogelijk wel zorgen voor verminderde beeldkwaliteit.