Skip to main content
Beantwoord

Problemen met uitgaande SIP calls via eigen router

• is een Master Poster
  • 10 reacties

Mijn logfile geanalysseerd met ChatGPT, nadat blijkt dat uitgaande calls eindigen in “USER BUSY”:

1. ✅ 

Authenticatie correct

Je stuurt een juiste Proxy-Authorization header, dus daar ligt het probleem waarschijnlijk niet.

2. 🔐 

Odido / T-Mobile weigert alsnog de call

Je krijgt twee keer een 407, en zelfs na de correcte response geeft de gateway géén 180 Ringing of 200 OK, maar verbreekt alsnog de verbinding met cause 31. De call komt dus nooit door naar het GSM-netwerk.

Mogelijke reden:

• Geen outbound belrechten op je SIP-account.

• Caller-ID (+31485XXXXXX) wordt niet geaccepteerd.

• Je mag niet naar mobiele nummers bellen met dit account.

• Odido / T-Mobile blokkeert onveilige codecs (je gebruikt PCMA/8000, dat zou goed moeten zijn, maar CN/101 zou je kunnen uitsluiten om te testen).

• Gateways reageren met 407 maar verwachten andere digest parameters (bijv. URI of username mismatch, kan subtiel zijn).

Graag hoor ik hoe we dit kunnen oplossen

Beste antwoord door eric

Dan ligt het dus niet aan de Odido Sip server maar aan de sip client in je nieuwe router. Weet je zeker dat je het juiste user/pass gebruikt?

Bekijk origineel

19 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1504 reacties
  • 28 juni 2025

En jij vertrouwd gewoon op het antwoord van chatgpt? Ik geloof dat antwoorden van chatgpt hier ook 'verboden' waren.

Het lijkt me beter om de daadwerkelijke logs te delen zodat de experts hier zelf over kunnen oordelen. Beschrijf dan ook gelijk even wat je probleem/symptoom precies is.

En is dit uitbellen van wie naar wie? Odido sip account naar welke provider?

(Mijn ervaring met bv bellen naar kon mobiel is dat ik ook niet altijd een 180 ringing krijg maar de lijn daar wel overgaat.)

En welke codecs worden negotiated? Gebruik je dezelfde als dat de Zyxel router zou doen?

Kortom... zonder logs is hier weinig over te zeggen.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9330 reacties
  • 28 juni 2025

Een 407 is helemaal geen error maar een methode om je sip client je te laten identificeren.  Dus een logfile lijkt prima, maar de belangrijkste vraag is, werkt het wel als je de Zyxel router aansluit en die ingebouwde Ata sip client gebruikt?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 28 juni 2025
eric schreef:

Een 407 is helemaal geen error maar een methode om je sip client je te laten identificeren.  Dus een logfile lijkt prima, maar de belangrijkste vraag is, werkt het wel als je de Zyxel router aansluit en die ingebouwde Ata sip client gebruikt?

Ja

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9330 reacties
  • Antwoord
  • 28 juni 2025

Dan ligt het dus niet aan de Odido Sip server maar aan de sip client in je nieuwe router. Weet je zeker dat je het juiste user/pass gebruikt?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 29 juni 2025
eric schreef:

Inkomende oproepen werken wel. Er zijn meer gebruikers die zelfde probleem zien. 

Ik heb een UNIFI Cloud Gatway Fiber.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 29 juni 2025
eronnes schreef:
eric schreef:

Inkomende oproepen werken wel. Er zijn meer gebruikers die zelfde probleem zien. 

En hij geeft aan dat hij geregistreerd is bij Odido

Gateway: FYIXXXXXPXXX
  Status: REGED

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9330 reacties
  • 29 juni 2025
eronnes schreef:
eronnes schreef:
eric schreef:

Top, dan is dat geen probleem.  Aangezien "meerdere mensen dit hebben"  (geen idee waar jij die gezien hebt) zou je de fabrikant/verkoper van de sip client eens de trace kunnen sturen. Mogelijk kunnen zij een certificering doen tegen de SIP server van Odido aan. Het is niet zo dat de SIP server allemaal aanpassingen gaat krijgen om al die verschillende client smaken clients te ondersteunen.  

Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2131 reacties
  • 29 juni 2025

Kijk eens of je iets met deze info kunt;

Howto configure a Unifi Network for VoIP

En SIP ALG

https://youtu.be/pC8YLZpYzEM?si=xsKhYkxsBQmJvWTh

Hou er rekening mee, dit is een GUI van wat tijd terug!

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 30 juni 2025
eric schreef:
eronnes schreef:
eronnes schreef:
eric schreef:

Top, dan is dat geen probleem.  Aangezien "meerdere mensen dit hebben"  (geen idee waar jij die gezien hebt) zou je de fabrikant/verkoper van de sip client eens de trace kunnen sturen. Mogelijk kunnen zij een certificering doen tegen de SIP server van Odido aan. Het is niet zo dat de SIP server allemaal aanpassingen gaat krijgen om al die verschillende client smaken clients te ondersteunen.  

Hier nog een verwijzing naar iemand met zelfde probleem: 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 30 juni 2025
eronnes schreef:
eric schreef:
eronnes schreef:
eronnes schreef:
eric schreef:

Hier nog een verwijzing naar iemand met zelfde probleem: 

freeswitch@UCG-Fiber> sofia status gateway OdidoVOIP

=================================================================================================

Name    OdidoVOIP

Profile external_talk

Scheme  Digest

Realm   voip.t-mobilethuis.nl

Username FYIXXXXXPXXX

Password yes

From    <sip:FYIXXXXXPXXX@voip.t-mobilethuis.nl>

Contact <sip:gw+OdidoVOIP@XX.XXX.XX.XX:6767;transport=udp;gw=OdidoVOIP>

Exten   +31123456789x

To      sip:FYIXXXXXPXXX@voip.t-mobilethuis.nl

Proxy   sip:voip.t-mobilethuis.nl

Context public

Expires 360

Freq    360

Ping    0

PingFreq 0

PingTime 0.00

PingState 0/0/0

State   REGED

Status  UP

Uptime  1439s

CallsIN 2

CallsOUT 2

FailedCallsIN 0

FailedCallsOUT 2

=================================================================================================

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1504 reacties
  • 30 juni 2025

Ook daar krijgen we de volledige log niet te zien. 

Ook daar wordt gezegd dat een eerste 407 correct is na een invite (omdat de eerste invite altijd zonder authenticatie verstuurd wordt). Daarna zou er opnieuw een invite met authenticatie moeten volgen. Geen idee of dat goed gedaan wordt. 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 30 juni 2025
rvk01 schreef:

Ook daar krijgen we de volledige log niet te zien. 

Ook daar wordt gezegd dat een eerste 407 correct is na een invite (omdat de eerste invite altijd zonder authenticatie verstuurd wordt). Daarna zou er opnieuw een invite met authenticatie moeten volgen. Geen idee of dat goed gedaan wordt. 

✅ 

Registratie & authenticatie succesvol intern:

• De interne SIP client op IP 192.168.178.202 registreert zich succesvol als 011@192.168.178.1.

• Authenticatie wordt goedgekeurd: REGISTER gevolgd door 401 + juiste Authorization → 200 OK.

📞 

Call wordt succesvol gestart naar +31123456789:

• INVITE van 011@192.168.XXX.XXX naar +31123456789 komt binnen.

• FreeSWITCH verwerkt dit in de default context.

• Dialplan kiest actie socket(127.0.0.1:8085 async full) → wat mogelijk Unifi Talk logica is voor externe routering.

• Daarna start FreeSWITCH een uitgaande call naar Odido SIP trunk op sip:+31123456789@voip.t-mobilethuis.nl.

🔁 

Authenticatie bij Odido faalt meermaals:

• FreeSWITCH stuurt eerste INVITE → krijgt 407 Proxy Authentication Required.

• Hij stuurt vervolgens een tweede INVITE mét geldige Proxy-Authorization.

• Maar Odido antwoordt wéér met 407, opnieuw om authenticatie.

• Geen nieuwe nonce wordt aangeboden, wat erop wijst dat Odido het verzoek niet accepteert ondanks correcte Digest-syntax.

❌ 

FreeSWITCH haakt af:

• Na de tweede 407 logt FreeSWITCH:

Hangup sofia/external_talk/+31123456789 [CS_CONSUME_MEDIA] [NORMAL_UNSPECIFIED]

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9330 reacties
  • 30 juni 2025

Waar heb je de username en password vandaan? Dat lijkt toch niet goed.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 30 juni 2025
eric schreef:

Waar heb je de username en password vandaan? Dat lijkt toch niet goed.

Mijn username die ik ook in mijn Odido modem heb staan. Het password heb ik gereset op de hiervoor beschikbare website van odido: https://www.odido.nl/my/thuis/instellingen/bellen

Maar als die niet goed zou zijn dan kan de sip toch niet geregistreerd status geven?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9330 reacties
  • 30 juni 2025

Nee, maar in de sip trace zie je 2 x de 407 dus afgewezen wordt lijkt dat ten onrechte.  Vraag eens aan de verkoper /fabrikant van je sip client hoe hij de sip trace verklaart vs. de registratie duiding.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 1 juli 2025
eric schreef:

Nee, maar in de sip trace zie je 2 x de 407 dus afgewezen wordt lijkt dat ten onrechte.  Vraag eens aan de verkoper /fabrikant van je sip client hoe hij de sip trace verklaart vs. de registratie duiding.

Ik stuur volgens mj de goede gegevens mee! Odido moet kunnen aangeven wat ze missen:

De “407 Proxy Authentication Required” fout treedt op als de server een verzoek niet kan afmaken. Dit gebeurt door een gebrek aan authenticatiegegevens wanneer een proxyserver wordt gebruikt tussen de client en de server. In wezen kan de proxy de client niet authentiseren.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1504 reacties
  • 1 juli 2025

Moet je wel een proxy server gebruiken? Ik dacht dat je rechstreeks contact maakt met die server. Laat de proxy eens leeg?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 2 juli 2025

Wie van okido kan (in navolgen tot bovenstaande):

• De foutlogs bekijken en eventueel sturen voor call-ID 4344412d-d07d-123e-c592-0a75b49294d3.
  • Checken of je de Proxy-Authorization fout vindt
  • En bevestigen of wel of geen IP-gebaseerde filtering wordt toegepast

GebruikersnaamRandomTekst

Check even de user/pass door microsip (open source) te downloaden en daar de server, user en pass in te vullen. Die werkt zeker wel met Odido Vast Bellen, en dan weet je zeker dat de credentials goed zijn of niet.

www.microsip.org

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen