Eens in de zoveel tijd kijk ik hier wel eens rond en zie veel terugkerende vragen betreft het portforwarding. Nu zijn hier al een paar topics over maar ik ga proberen dit zo makkelijk mogelijk uit te leggen.
Wanneer/Waarom port forwarden?
- Sommige applicaties willen vanaf het internet toegang tot een apparaat die zich in het LAN bevindt.
- Indien je een server wil hosten voor vrienden (bijv. o.a. minecraft)
- Indien je de juiste poorten niet ‘forward’ naar het juiste apparaat kan het zijn dat een verbinding niet opgezet kan worden.
Wat heb je nodig?
- Welke poorten wil je ‘forwarden’
- Naar welk apparaat wil je het ‘forwarden’
- Niet noodzakelijk maar handig: betreft het een TCP of UDP verbinding
Deze uitleg gaat uit van de standaardconfiguratie van de router. Indien je al wijzigingen hebt aangebracht kan het zijn dat sommige stappen niet meer kloppen
Hoe werkt het?
In dit voorbeeld gaan we de poorten forwarden voor een Minecraft server. Een Minecraft server gebruikt standaard poort 25565.
1. Open je favoriete browser (Chrome, internet explorer, etc)
2. Vul in de URL balk van de browser het volgende in : http://192.168.1.1/
3. Je krijgt het inlogscherm van de router te zien.
4. Vul bij gebruikersnaam: user in.
5. Het wachtwoord kun je achterop de Huawei HG659 vinden.
4. Druk vervolgens op aanmelden.
5. Je bevindt je nu in de homepage van de Huawei HG659. Druk vervolgens op de knop internet. Selecteer dan Doorsturen
6. Klik op Port Mapping en kies voor Nieuwe Port mapping.
7. Geef het een toepassende naam. In dit geval kies ik voor minecraft server.
8. Kies bij applicatie voor de optie “Toepassing voor Port mapping toevoegen”
9. Scroll naar onder en klik op poorttoepassing toevoegen.
10. Geef een naam op. In dit geval kies ik weer voor minecraftserver.
11. Bij interne en externe poort kun je een range opgeven (bijv. 1000 t/m 1005) of een enkele poort (1000 t/m 1000)
12. Bij protocol kun je kiezen voor TCP of UDP. Weet je het niet zeker kies dan voor TCP/UDP.
13. Klik vervolgens op opslaan.
14. Vervolgens kies je de gemaakte toepassing. In mijn geval heet deze dus minecraftserver. Kies hierbij ook het apparaat dat de applicatie draait.
15. Druk op opslaan. Je bent nu klaar.
Ik zal dit topic in de gaten houden. Eventuele vragen zal ik proberen te beantwoorden.
Groeten,
Michael
Moderator tip: Bekijk ook eens dit topic: Portforwarding 80 en 443 op Huawei modem