Volgens mij heb ik een phishing mail ontvangen, wat kan ik hier aan doen?
Belangrijk: Klik nergens in de mail op een knop of op een link, ook niet om te kijken wat er dan zou gebeuren! Stuur daarnaast ook geen persoonlijke informatie door!
Over Phishing.
We sturen je e-mails en sms’jes met belangrijke informatie. Maar soms doen oplichters alsof ze Odido zijn. Ze versturen nepberichten en proberen zo geld of persoonlijke gegevens buit te maken. Dat heet phishing.
Sommige fraudeurs bellen je zelfs met een vervalst telefoonnummer. Dat noemen we spoofing.
Twijfel je of een bericht klopt? Controleer het eerst. We leggen uit wat je kunt doen en welke vormen van fraude er bestaan.
Goed om te weten: onze e-mailadressen eindigen altijd op @odido.nl, @mail.odido.nl of @klantonderzoek.odido.nl. We werken ook samen met partners; zij kunnen soms namens ons berichten sturen. Onze sms’jes hebben altijd Odido als afzender, zodat je weet dat ze echt van ons komen.
Verschillende soorten Phishing.
Spear phishing.
We merken dat oplichting via WhatsApp steeds vaker voorkomt. Een fraudeur doet zich daarbij voor als iemand die je kent en vraagt je om geld voor te schieten, vaak met een vaag of dringend verhaal. Het kan heel echt lijken, omdat het bericht zogenaamd van een bekende komt. Check daarom altijd het telefoonnummer: dat wijkt vaak af van het nummer dat je normaal gesproken gebruikt.
Tip: krijg je een bericht met een verzoek om geld? Bel dan altijd even met het nummer dat jij zelf in je contacten hebt opgeslagen. Zo controleer je of het echt die persoon is. Lukt het niet om contact te krijgen? Maak dan geen geld over.
Spoofing.
Misschien heb je het weleens meegemaakt: iemand belt je terug en zegt een gemiste oproep van jouw 06-nummer te hebben gezien. Alleen heb jij helemaal niet gebeld, staat er niets in je belgeschiedenis en ken je die persoon niet. Dan is je nummer waarschijnlijk gebruikt voor een spoofcall.
Bij een spoofcall laat een crimineel het lijken alsof hij belt met een telefoonnummer dat niet van hem is. Vaak kiezen ze een nummer dat betrouwbaar overkomt, zodat de kans groter is dat iemand opneemt en erin trapt. Helaas kun je dit meestal niet voorkomen. Wel kun je mensen in je omgeving waarschuwen dat jouw 06-nummer wordt misbruikt, zodat zij er niet intrappen.
Scammers.
Nog een andere vorm van oplichting: je wordt gebeld door een onbekend (soms buitenlands) nummer. De beller vertelt dat hij ‘de Nationale Politie’ is, of van ‘De Nederlandse Rechtbank’, of van een andere vage organisatie die officieel klinkt. Trap hier niet in. Geef geen persoonlijke gegevens door en maak zeker geen geld over.
Voorbeelden van neppe e-mails en sms’jes.
Hieronder vind je een paar voorbeelden van phishingberichten. Heb je een e-mail of sms ontvangen die er nog niet tussen staat? Stuur ’m dan naar phishing@odido.nl. Kijk ook eens op FraudeHelpdesk.nl; mogelijk is het bericht daar al bekend.
Twijfel je over een betaling? Controleer dan altijd eerst de betaalstatus in Mijn Odido.
Bekijk hieronder 3 voorbeelden van neppe sms'jes en mails.
Openstaande rekening.
Er gaan ms'jes rond die lijken van ons te komen. Maar ze zijn nep. In het bericht staat dat je nog moet betalen. Via een link kom je op een nep Odido website. Vaak met een chat erbij. Via deze chat word je gevraagd naar persoonlijke gegevens, zoals je banknaam en telefoonnummer. Daarna krijg je een valse iDEAL-betaallink.
Je herkent deze nepwebites aan urls zoals:
-
hxxps://fac-ideal[.]help
-
hxxps://ideal-betalen[.]help
-
hxxps://betalen-ideal[.]com
-
hxxps://ideal-betalen2025[.]com
Wat je kan doen.
Twijfel je aan een betalingsverzoek? Log in op Mijn Odido. Daar zie je meteen of je echt nog iets moet betalen.
Bekijk sms -»
Blokkade van je abonnement.
Op dit moment gaan er nep-sms’jes rond die zogenaamd van Odido afkomstig zijn. In het bericht staat dat je abonnement vandaag wordt geblokkeerd en dat je via een link je identiteit moet bevestigen.
De link verwijst naar een frauduleuze website die op Mijn Odido lijkt. Eerder gebruikte domeinen zijn:
- https://verwerking-nu[.]site/
- https://verwerking-direct[.]site/
Goed om te weten: er kunnen nieuwe links opduiken.
Let op: fraudeurs aan de telefoon.
Klanten melden dat ze worden gebeld door personen die zich voordoen als Odido-medewerkers. Zij zeggen bijvoorbeeld dat je simkaart gevalideerd moet worden of dat je direct moet overstappen naar een andere (e)SIM om afsluiting te voorkomen. Dat is niet waar.
Wij vragen je nooit telefonisch om je simkaart te valideren of over te zetten. Oplichters proberen op deze manier toegang te krijgen tot je gegevens.
Wat je kan doen.
Word je gebeld en vertrouw je het niet? Hang op. Bel daarna zelf naar Odido Service. We zijn er voor je.
Dit moet je wel en niet doen.
Je hebt een bericht ontvangen en je weet niet of je het moet vertrouwen. We zetten een paar tips voor je op een rij.
Heb je vragen? Start een nieuw topic. We zijn er voor je.
Doen.
-
Check of het e-mailadres van de verzender eindigt op @odido.nl, @mail.odido.nl of @klantonderzoek.odido.nl.
-
Check of de afzender van het sms’je Odido is.
-
Klik niet zomaar op een link. Check eerst of de link begint met https://www.odido.nl of https://feedback.odido.nl.
-
Een verdachte e-mail of sms? Stuur ‘m door naar phishing@odido.nl.
-
Verwijder berichten die je niet vertrouwt meteen.
Niet doen.
-
Betaal niet met bitcoins of vouchers. Daar vragen we nooit om.
-
Klik nooit op een link of knop in een bericht dat je niet vertrouwt.
-
Vragen bekenden om geld? Altijd eerst even bellen. Weet je zeker dat het echt van hem of haar komt.
-
Antwoord niet op berichten die je niet vertrouwt.
Veelgestelde vragen over Phishing.
Wat doet Odido tegen phishing?
Dit doen we als we een melding krijgen van een nieuwe phishingmail uit onze naam:
-
We zetten ‘m erbij op deze pagina: odido.nl/phishing.
-
Als we er veel vragen over krijgen, zetten we ook een melding op onze homepage.
-
We checken of de e-mail al op FraudeHelpdesk.nl staat. Als dat niet zo is, dan laten we dat aan ze weten.
-
We nemen contact op met het bedrijf dat de website online heeft staan. We vragen ze om de website offline te halen.
-
We nemen contact op met de Internet Service Provider waarvandaan de e-mail verstuurd is. Zodat het verzenden van de mail zo snel mogelijk stopt.
-
We melden de phishingmail bij anti-spamorganisaties, zodat spamfilters bijgewerkt worden.
Hoe herken ik een website van Odido?
We hebben verschillende websites. Dat zijn:
-
https://feedback.odido.nl.
Controleer altijd of een link begint met https. Staat er alleen http, dan is de pagina waarschijnlijk niet veilig.
Goed om te weten: we gebruiken nooit verkorte links zoals s.id of Bitly.
Ben je op een website beland die niet in deze lijst staat, maar wel op Odido lijkt? Meld dit dan via phishing@odido.nl.
Hoe herken ik een e-mailadres van Odido?
E-mailadressen van Odido eindigen op @odido.nl. Maar oplichters worden steeds slimmer: soms kunnen ze ons afzenderadres namaken. Dan lijkt het alsof een e-mail van @odido.nl komt, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Dit noemen we spoofing. Meer hierover lees je op FraudeHelpdesk.nl.
We werken daarnaast samen met partners. Zij kunnen ook e-mails namens ons versturen, bijvoorbeeld:
-
AMP: voor het bezorgen en ophalen van je telefoon
-
Dyna: voor telefoonreparaties
-
Guidion: de installatiepartner voor Odido Internet ( service@guidion.net)
-
Partners waarmee we onderzoek doen:
-
DataIM: vragenlijst@odido-onderzoek.nl
-
Insocial: feedback@klantonderzoek.odido.nl
-
Kantar: webint@tns-nipo.com
-
Tip: E-mail met betaalverzoek ontvangen die je niet vertrouwt? Log dan in op Mijn Odido. Daar zie je altijd je openstaande facturen. Zie je meteen of het bedrag dat in de e-mail staat klopt.
Neem altijd contact met ons op als je twijfelt over de inhoud van de mail.
Hoe komen de oplichters aan mijn e-mailadres?
Oplichters sturen een neppe e-mail gewoon naar duizenden e-mailadressen tegelijk. Het maakt ze niks uit of je wel of niet bij Odido zit. Een deel van die e-mails komt dus eigenlijk toevallig bij Odido klanten terecht.
Door wie worden de neppe e-mails verstuurd?
Dat weten we niet precies, maar meestal door criminelen en oplichters. Die proberen je te misleiden, zodat je geld overmaakt of persoonlijke gegevens doorgeeft.
Wat moet ik doen als ik op een link geklikt hebt?
Word je gevraagd je gegevens in te vullen? Gewoon niet invullen, niks verzenden en niks bevestigen. Dan is er niks aan de hand.
Heb je toch gegevens ingevuld op een onbetrouwbare website? Neem dan meteen contact op met je bank. Je bank vertelt je wat je moet doen.
Wat moet ik doen als ik betaald heb?
Odido kan niet zorgen dat je het geld terugkrijgt. Je kan het best aangifte doen van oplichting bij de politie.
Wordt het bedrag uit die e-mail echt afgeschreven?
Nee, oplichters kunnen niet zomaar geld afschrijven van je betaalrekening. Dat scheelt. Daarom wordt in phishing e-mails meestal gezegd dat je zelf geld moet overmaken. Nooit zomaar doen, dus.
Zit er een virus in de neppe e-mail?
Als je een neppe e-mail hebt geopend, dan kan daar een virus in zitten. Bijvoorbeeld in de bijlage of achter een link. Daarom is het altijd slim om een antivirusprogramma te gebruiken.
Ik krijg phishing sms’jes. Wat nu?
Phishing sms’je gekregen? Klik niet op de link in het sms’je. Gewoon verwijderen. Dat is alles. Lees onze blog als je meer wil weten over phishing met sms’jes.
Goed om te weten: we sturen nooit sms’jes vanaf buitenlandse telefoonnummers. Ook niet als je in het buitenland bent.