Skip to main content
  • 550 Topics
  • 6,371 Reacties
550 Topics
[REVIEW] Samsung Galaxy S21+
Jaja, het is weer zover, Samsung heeft zijn nieuwste vlaggenschip uitgebracht. De Galaxy S21. Ik heb dit toestel een aantal weken mogen testen. Mijn eerste indruk; wat een ongelofelijk mooi toestel. Het zijn apparaten als deze die mij als fervent Apple gebruiker toch stiekem heimwee geven naar de Android wereld. Mijn eerste smartphones waren allemaal Androids, en ik heb uiteindelijk pas een paar jaar terug de overstap gemaakt toen ik de iPhone 7 Plus kocht. Inmiddels ben ik een tevreden gebruiker van de iPhone 11 Pro. De meeste vergelijkingen die ik zal maken in deze review zullen dan ook met dit toestel zijn. Het toestel is verkrijgbaar in de kleuren Phantom Black, Phantom Silver, Phantom Violet, Phantom Pink, Phantom Gold, Phantom Red. Phantom Gold en Red zijn Samsung.com exlusives en zullen dus niet bij T-Mobile verkrijgbaar zijn. Specificaties van het toestel Plus- en minpunten V Allemachtig wat een scherm V Design V Camera's V Vingerafdruk onder het scherm X Geen oplader meer in het doosje X Geen SD kaart ondersteuning X Swipe navigatie De S21+ naast mijn iPhone 11 Pro Camera's Het eerste dat mij persoonlijk opvalt aan het design van het apparaat is het camera “eiland” zoals ik het maar even zal noemen. Ik heb het toestel aan een aantal vrienden van me laten zien, en ik merk dat het heel erg een kwestie is van “you either love it or absolutely hate it”. Persoonlijk vind ik het juist wel mooi. Op dit eiland vind je een drietal camera’s, zoals tegenwoordig wel een beetje de norm is. 1 ‘normale’ sensor van 12 MP, 1 sensor van 64 MP met optische zoom en 1 wide angle sensor van 12 MP. Zoals we mogen verwachten van een vlaggenschip Samsung toestel zijn foto’s die geschoten worden met deze camera’s uitmuntend. In de korte tijd dat ik met het toestel heb kunnen spelen is naar mijn mening de S21 prima on par met mijn iPhone 11 Pro. Ook qua nachtfoto's zijn beide toestellen erg vergelijkbaar. De iPhone lijkt hier echter net iets minder gruis te hebben. Als ik echt een favoriet zou moeten kiezen, dan zou dat de iPhone zijn, omdat ik persoonlijk de kleurweergave van dit toestel net iets mooier vindt. Dit is echter puur mijn eigen smaak, zoals ik al zei zijn de foto's van de S21 uitmuntend! Wandelen door de sneeuw met de hond Display Aan de voorkant van het toestel vinden we het 6.7 inch Amoled scherm met een resolutie van 1080x2400. Naar mijn mening heeft Samsung altijd de mooiste OLED schermen in zijn telefoons gehad vergeleken met andere telefoonfabrikanten, en dit toestel is hier zeker geen uitzondering in. De selfie camera zit aan de bovenkant van het scherm, alsof iemand er met een perforator een gaatje in heeft gemaakt. Persoonlijk stoort dit mij niet. Het is aanzienlijk minder opvallend dan de notch die bijvoorbeeld in de nieuwste iPhone, de 12 nog steeds aanwezig is. Op dit scherm zie je ook de biometrische beveiliging van het toestel. Of ja, eigenlijk zie je het niet. Wat verder naar beneden zit namelijk onder het display een vingerafdruksensor verwerkt. Ook dit is natuurlijk niet nieuw, de S20 had dit immers ook al. Voor mij was het echter wel nieuw, aangezien de enige vingerafdruk sensoren die ik gebruikt heb nog altijd in de homeknop verwerkt zaten. Het is leuk om te zien hoe goed dit werkt, al vind ik persoonlijk een sensor in een fysieke knop toch prettiger. Ik merkte namelijk dat ik niet altijd meteen goed op de sensor mikte waardoor het ontgrendelen niet altijd in een keer lukte. Bij een fysieke homeknop kun je op gevoel afgaan, dat is hier niet het geval. Het scherm heeft een maximale verversingssnelheid van 120Hz, wat het dubbele is van bijvoorbeeld mijn iPhone, die nog altijd gebruikt maakt van 60Hz. Hierdoor voelt het scherm van de S21 aanzienlijk vloeiender aan. Ook dit stoort mij eigenlijk niet in mijn telefoon, je raakt er namelijk vanzelf aan gewend. De S21+ (links) naast de iPhone 11 Pro (rechts) Besturingssysteem De S21 draait out of the box op Android 11. De laatste versie die ikzelf actief gebruikt heb is Android 7 op mijn Galaxy S6, wat uit is gekomen in 2017(!). Hetgene wat voor mij het meeste weer terug wennen was, is het feit dat de S21 standaard gebruik maakt van de klassieke navigatieknoppen aan de onderkant van het scherm. (Multitask, Home en Terug). iOS is veel meer gemaakt om alles te swipen. Dit is op de S21 ook aan te zetten als alternatief op de navigatiebalk, maar dat werkte naar mijn mening niet zo soepel als op mijn iPhone, waardoor ik het ook heel snel weer heb uitgezet. De performance van Android is helemaal in orde en beter dan ik me kan herinneren van op mijn oude S6. Het enige waar ik bij Samsung specifiek nooit fan van ben geweest, zijn de Samsung varianten van de standaard apps, zoals de browser en de agenda. Gelukkig zijn hier genoeg alternatieven voor te vinden in de Play Store! Conclusie Al met al heeft Samsung weer een mooi toestel op de markt gezet. Het zijn dit soort toestellen die mij als iPhone gebruiker toch stiekem wel weer een beetje heimwee geven naar de Android wereld.
[REVIEW] Samsung Galaxy S21
Nog geen jaar na de release van de S20 ziet de Samsung Galaxy S21 nu het levenslicht. In een aantal opzichten doorbreekt deze telefoon de trend van de steeds betere specificaties van de afgelopen jaren en doet op sommige vlakken een stapje terug. Maar is dat erg? En heeft Samsung de juiste keuzes gemaakt om de prijs te kunnen drukken? Samsung, open u! Nog vóór je het doosje opent, valt op dat deze nog maar de helft in hoogte is. De reden is het ontbreken van een lader. De gedachte hierachter (“iedereen heeft er nog wel eentje liggen”) is logisch en ook milieu- en prijstechnisch is de keuze best begrijpelijk, maar de meeste laders die je thuis in een la tegenkomt, halen niet de 25 Watt die de S21 ondersteunt. Laad je je telefoon altijd ’s nachts op, dan is dat natuurlijk geen probleem, maar als je dat een keer vergeet, is het wel zo handig als je voor vertrek snel even kunt bijladen. Pak je de telefoon erbij, dan zie je een strak ontwerp, een scherm met dunne randen en een selfiecamera die los van de rand in het scherm zit. Naast ontgrendelen met een patroon of pincode kun je zowel gezichtsherkenning als de vingerafdrukscan tegelijkertijd instellen. Dat is in tijden van mondkapjes erg prettig. Beide functies werken vlot en staan genoeg marge toe zodat je niet onterecht de toegang wordt geweigerd. De achterkant stelt in eerste instantie wat teleur: de keuze is gevallen op mat plastic. Dat voelt toch wat minder luxe voor een toestel uit de topserie, al ben je dat met een hoesje eromheen snel vergeten. Maar het opvallendste uiterlijke kenmerk vind je linksboven. In plaats van een losse verhoging voor de camera’s zit deze vast aan de rand en dat oogt mooi. Verder zit er 5G-ondersteuning op, is er ruimte voor twee simkaarten en kun je eSim gebruiken. Beeld en geluid Het scherm is een goed voorbeeld van een stapje terug. Had zijn voorganger nog een scherm van 1440x3200 pixels, de S21 moet het doen met iets meer dan Full HD (1080x2400). Toch mag dat de pret niet drukken. Er blijft genoeg scherpte over en met de helderheid en kleuren is niets mis. Het wit had iets witter gemogen, maar door de OLED-techniek is zwart ook echt zwart. Bij nachtelijke filmscènes gaat het duister naadloos over in de rand van het scherm. De camera zit niet in de weg en valt nauwelijks op. Ook de Dark Mode komt zo goed uit de verf. Met een refresh rate tot 120 Hz gaat scrollen erg soepel en blijven teksten goed leesbaar bij beweging. Het geluid klinkt erg ruimtelijk en sleurt je zo de film in, al komt het midden (spraak) daardoor wel wat in het gedrang. Oortjes worden niet meegeleverd en een 3,5mm-aansluiting ontbreekt, maar dat geeft de liefhebber de gelegenheid om eens verder te kijken dan wat er voorheen standaard in de doos zat. Zo is de S21 de basis voor een pakket dat je naar wens (en prijs) zelf kunt samenstellen. Say Galaxyyyyy… Op de achterkant prijken drie camera’s waardoor je optisch kunt inzoomen, dus zonder kwaliteitsverlies. De groothoeklens leent zich natuurlijk goed voor landschapsfotografie. Ook van dichtbij mag het resultaat er zijn: het diepte-effect is prachtig, zeker in de portretstand. Wel verliest de camera de focus snel bij beweging, maar dat kan een software-update oplossen. De nachtstand is indrukwekkend. Ook bij heel weinig licht worden kleuren natuurgetrouw weergegeven. De camera aan de voorkant is een stuk kleiner, maar doet met 10 megapixel weinig onder voor zijn grote broers achterop. Een minpuntje is het ontbreken van een SD-kaartslot, waardoor de opslag niet uit te breiden is. Als je veel foto’s en video’s maakt of ontvangt, zul je soms de bezem erdoor moeten halen, al duurt het met 128 of 256 gigabyte wel even voor het zover is. Conclusie Voor een zachter prijsje heeft Samsung wat concessies gedaan, maar dat zijn wel de juiste. Het scherm voldoet prima en de camera’s verdienen een ruime voldoende. Van de afwezigheid van accessoires zullen weinigen wakker liggen. Het is misschien zelfs een voordeel dat je zelf bepaalt hoe duur je het maakt: zijn een snellere lader en goede oortjes een extra uitgave waard, dan koop je ze erbij. Dat maakt de Samsung Galaxy S21 een geschikt toestel voor wie niet te diep in de buidel wil tasten voor een toptelefoon, bereid is om op bijzaken iets toe te geven, maar zeker wil zijn dat op de kern van de telefoon niet bezuinigd is. Bovendien kan hij even mee: Samsung belooft drie jaar lang functionele updates en vier jaar beveiligingsupdates. V Strakke vormgeving (camera’s) V 5G-ondersteuning V Dual sim en eSim V Scherm (refresh rate) V Camera’s V Prijs/kwaliteitverhouding V Updatebeleid X Geen lader + oortjes X Plastic achterkant X Geen SD-kaartslot en 3,5mm-aansluiting TMTVreviews
[REVIEW] OnePlus 8T: Thankfall upgrade
Het is herfst. Dat betekent dat het weer tijd is voor een nieuwe versie van de OnePlus. Zoals ieder jaar wordt er een T versie van de toestelrange uitgebracht. in tegenstelling tot eerdere jaren is er dit jaar geen upgrade van de PRO versie, maar blijft het enkel bij een upgrade van de reguliere OnePlus 8. In die zin niet erg gezien het geringe verschil er doorgaans is tussen een reguliere OnePlus PRO en de T-versie. De upgrade van de reguliere versie is doorgaans groter, maar of dat bij de OnePlus 8T ook is…. Nieuw seizoen Dit keer geen uitpakfestijn. Enkel een toestel. Maar dat drukt de pret niet. Het toestel oogt degelijk met een platte voorzijde voorzien van AMOLED scherm en een matte, metalen achterzijde en niet matte zijkant in dezelfde kleur. De enorme puist met camera's is inmiddels standaard bij nieuwe smartphones en geeft al goede moed voor een mooi plaatje. Toch is dit een aardig verschil met de reguliere OnePlus 8, want er is een camera toegevoegd. Het aanzetten van het toestel geeft het vertrouwde OnePlus logo en tot zover weinig bijzonders. Al direct pronken er meerdere updates op het scherm. Standaard staat hierop Android 11 met een nieuwe versie van de OxyGen laag, waarbij helaas Facebook en Netflix voor geïnstalleerd zijn. Helaas, want met name Facebook blijft, ondanks deïnstallatie altijd op de achtergrond aanwezig. Het is iets dat vaker gedaan wordt bij smartphonemaker, maar waar OnePlus juist een heerlijke uitzondering was. Commercieel gezien is het te begrijpen, want het biedt ook zeker voordelen, maar het zorgt voor een minder schone Android versie. Colors of the wind De herfst staat bekend om zijn prachtige kleuren. Bomen tonen zich bij het winterklaar maken in de meest mooie, warme kleuren. Dat is niet anders bij een Amoled scherm, zoals de OnePlus biedt. Amoled toont eveneens warme kleuren. In die zin is er weinig veranderd ten aanzien van de OnePlus 8, maar toch zit er een significant verschil. Het scherm kent een hogere verversingsfrequentie. Daar waar de OnePlus 8 - en recenter de OnePlus Nord - het moesten doen met een 90Hz, heeft de OnePlus 8T 120Hz. Daarmee blijven teksten nog helderder bij het scrollen en vertonen filmpjes en games vloeiendere bewegingen. Een waardevolle feature, die echt een toegevoegde waarde heeft. Het zorgt ervoor dat het beeld strakker blijft ogen bij beweging. Qua resolutie is er niets veranderd. Hoofdcamera dichtbij Herfstplaatje Ook op cameragebied is er het een en ander veranderd. De puist op de achterzijde is dan ook prominenter aanwezig. De wedloop naar meer pixels en betere foto's is ook OnePlus niet ontgaan, zoals we ook recent bij de OnePlus Nord konden zien. Ook bij de OnePlus 8T is het nodige veranderd. Daar waar OnePlus in het verleden nog achter bleef, doen ze nu veel om de camera's verder te optimaliseren. En dat heeft effect. De plaatjes ogen steeds beter. Zeker met de 48 Megapixel hoofdcamera. Dat wil niet zeggen dat er niet nog werk aan de winkel is. Het haalt nog niet het niveau van bijvoorbeeld een OnePlus 8PRO. Soms ogen plaatjes in deze wat flets, zoals bij close up foto's. De macrolens lijkt dan ook meer problemen te hebben met stabilisatie, dan bij vorige versies. Het kostte daarmee meer pogingen om een goed shot te krijgen. Ook groothoeklens is veranderd en is er weer een optimalisatie van de nachtmodus geweest. Deze lens een nog bredere hoek. Voor dagelijks gebruik zijn de foto's goed tot goed genoeg. Macrolens Opladen na een herfstwandeling Onder de motorkap is ook de accu verbeterd, waardoor deze 200mAh meer capaciteit heeft. En eerlijk is eerlijk. Alle beetjes helpen. Daarmee kun je doorgaans prima een dag door komen, zonder in het nauw te komen. Even afgezien dat als je een zware game, uren aan het bingewatchen bent of een zware app gebruikt het altijd lastig kan zijn. Gelukkig kun je in die gevallen snel opladen. Ook hier een upgrade. Daar waar de OnePlus 8 Pro nog gebruik moest maken van de WARP30, wordt bij de OnePlus 8T versie de WARP65 toegevoegd. Dit houdt praktisch in dat je nog sneller kunt laden, waarbij OnePlus claimt dat je binnen 40 minuten een volle accu hebt. De lader was echter niet aanwezig voor de test. En nu een herfsttaartje We naderen het einde van de review, dus nu snel aanschuiven voor een heerlijk Frans appeltaartje. Maar natuurlijk niet voordat er teruggeblikt is naar de OnePlus 8T. Het toestel oogt en voelt solide en past daarmee prima in het midden-hoge segment. In tegenstelling tot eerdere upgrades naar de OnePlus T variant is dit toestel wel een wat grotere stap, waarbij de specificaties net weer een stap scherper zijn. Zeker de 120Hz verversingssnelheid, grotere accu, cameraoptimalisatie en de snellere laadmogelijkheid bieden een mooi pakket aan upgrades, die het weer een pak steviger maken. Tel daarbij de mogelijkheid tot 5G op en je hebt een mooi toestel tegen een nette prijs. Dus als je toch nog een toestel wil aanschaffen en twijfelen tussen de OnePlus 8 en OnePlus 8T, dan is die keuze niet zo moeilijk. Wat is er top? V Net, degelijk ontwerp V Kracht en snelheid V Amoled scherm met 120Hz V Snel laden is nog sneller V Geluidsweergave door Dolby Atmos V Ondersteuning en updates V Grotere accu V 5G Wat kan er beter? X OxyGen bevat pre-installed apps als Facebook, die niet volledig te verwijderen zijn X Notch X Sommige foto's ogen wat flets en macro stelt niet altijd makkelijk scherp
[REVIEW] iPhone 12 Pro
Welkom bij mijn review van de iPhone 12 Pro, Apple’s nieuwste vlaggenschip! Ik heb het toestel zo’n 2 weken kunnen proberen en van alle kanten kunnen bekijken. In deze review vinden jullie mijn indrukken en meningen over het toestel. Zelf bezit ik een iPhone 11 Pro en 7 Plus, die ik hier en daar ook zal aanhalen ter vergelijking. Plus- en minpunten V Mooi design V iOS 14 loopt als een zonnetje V Camera V Scherm V Apple Pay x Notch is nog steeds de grootste vergeleken met andere merken x FaceID werkt niet icm een mondkapje x Geen oplaadblokje in de doos. x iOS heeft minder customezatie dan Android x Te weinig verandering om te upgraden vanuit de vorige generatie iPhone gezien de hoge prijs. Specs In de doos Het eerste wat opvalt wanneer je de iPhone 12 Pro’s verpakking in handen neemt, is hoeveel dunner het doosje is. Dit heeft een opvallende reden waar men rekening mee moet houden bij het kopen van het toestel. Apple levert namelijk geen oortjes en oplaadblokje meer mee met de iPhone 12 en 12 Pro, alleen nog een USB C naar Lightning kabel. Wanneer je vorige apparaat dus gebruik maakte van een USB A stekker in het blokje (de grote rechthoek zoals een standaard usb stick die ook heeft), dan zul je nog een losse USB C oplader of een USB A naar Lightning kabel moeten kopen. Ook als je gebruik wil maken van een bedrade hoofdtelefoon zul je naar de winkel moeten; een adapter van lightning naar hoofdtelefoon is niet inbegrepen. Nu gebruiken steeds meer mensen draadloze hoofdtelefoons of Airpods met hun iPhone, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Het doosje van de iPhone 12 Pro​​​ Design Wanneer je de iPhone dan eindelijk uit zijn doosje kan halen, valt het design meteen op. Apple heeft voor het eerst sinds de iPhone 6 afstand gedaan van de ronde zijkanten en heeft gekozen voor dezelfde platte randen die je ook terug vindt in de huidige generatie iPad Pro en iPad Air. Veel mensen doet het design denken aan de iPhone 4/4S en de iPhone 5/5S. Wat mij persoonlijk betreft is dit echter niet verkeerd. Ik heb stiekem het design met de rechte kantjes altijd erg mooi gevonden en deze 12 Pro is daarin geen uitzondering. Ondanks dat ik het erg mooi vind ligt naar mijn mening het rondere design van mijn iPhone 11 Pro en 7 Plus lekkerder in de hand. De randen van de 12 zijn niet scherp, maar een rondere vorm voelt prettiger in de hand. Na een tijdje raak je hier wel aan gewend. Het platte design zorgt er ook voor dat het toestel breder lijkt dan zijn voorganger. Dit is echter niet het geval. Wanneer je naar de 12 kijkt, dan zie je het toestel echt van rand tot rand, terwijl de rondingen van de 11 Pro het toestel iets smaller doen lijken. Het glas van de voorkant buigt immers ook iets naar beneden af aan de rand. Dit is echter puur optisch. De toestellen verschillen in de breedte namelijk maar 0,1 millimeter. iPhone 11 Pro (links) naast de iPhone 12 Pro (rechts) Scherm Aan de voorkant vinden we natuurlijk ook het scherm. Apple heeft deze keer gekozen voor een 6.1 inch OLED display in tegenstelling tot de 5.8 inch OLED van de 11 Pro. Hierdoor is de 12 Pro iets langer, maar niet veel. Persoonlijk viel het me pas op toen ik de twee apparaten echt naast elkaar hield. Qua specificaties is er zo weinig verschil tussen de displays dat er met het blote oog totaal geen verschil te zien is. Het is gewoon een mooi scherp scherm met goede kleuren en dankzij de OLED technologie fantastisch mooie zwart weergave. De notch is nog steeds aanwezig in dezelfde vorm als bij de originele introductie op de iPhone X. Dit komt door de manier waarop FaceID werkt. Persoonlijk ben ik er nu zo aan gewend dat het me niet echt meer stoort, maar als ik sommige android toestellen zie die bijvoorbeeld slechts een klein gaatje hebben voor de selfie camera kan ik het niet helpen om te hopen dat Apple de notch zou weten weg te werken. Apple claimt dat het gebruikte glas aan de voorkant sterker is dan bij de 11 Pro, maar ik heb niet de behoefte gehad om dit te testen ;) iPhone 11 Pro (links) naast de iPhone 12 Pro (rechts) Camera Wat tegenwoordig ook heel belangrijk is in een smartphone, is de camera. Zoals we tegenwoordig gewend zijn zit ook dit bij Apple weer helemaal prima. Foto’s zijn mooi scherp en kleuren zijn natuurlijk en komen mooi tot hun recht. Bij foto’s met slechtere verlichting grijpt de nacht modus in. Het valt mij op dat de iPhone 12 hier de kleuren beter vastlegt dan mijn 11 Pro. Op sommige foto’s werden sommige kleuren hier te gesatureerd waardoor ze niet natuurlijk uitzien, terwijl dit bij de 12 Pro niet het geval was. Wat mij nog het meest verbaasde is dat de 11 Pro bij de automatische flits stand veel sneller de flits doet gebruiken dan de 12 Pro. Deze laatste probeert het (met redelijk success) liever met de nacht modus. Naast de camera zit tegenwoordig ook een Lidar sensor. Deze zal echter vooral nuttig zijn in toepassingen waar AR gebruikt wordt. Het enige wat de gemiddelde consument er als voordeel uithaalt is dat het scherp stellen van foto’s onder bepaalde omstandigheden sneller zou moeten gaan. Hier heb ik in mijn korte testjes echter geen verschil gemerkt. Wellicht dat het onder specifieke omstandigheden wel verschil uitmaakt, maar de de gemiddelde consument zal er niet veel van merken. Wat betreft foto's overdag zie ik persoonlijk ook niet veel verschil, hoogstens dat de 12 Pro soms de kleuren iets feller toont dan de 11 Pro. Ook hier zal de gemiddelde consument er niet veel van merken. Herfstkleuren tijdens wandeling met de hond​​​​​​ Prestaties De prestaties van het toestel zijn ook helemaal in orde, zoals we van Apple gewend zijn. De A14 Bionic chip vliegt door alle taken heen die je naar hem toe gooit. Het toestel draait out of the box op het nieuwe iOS 14, dat weer een aantal nieuwe functies met zich meebrengt die we eerder al in Android zagen, zoals Widgets en een App Bibliotheek. Persoonlijk heb ik iOS altijd erg prettig in het gebruik gevonden, ondanks het feit dat Android veel meer customisation opties heeft. Beide besturingssystemen hebben zo hun voor- en nadelen en bij beide kanten zijn er hele mooie toestellen te vinden. Ik zou het zeker geen straf vinden om weer een mooi Android toestel te hebben, maar als ik echt een keuze zou moeten maken is het voor mij weer een iPhone. Het liefst zou ik van beide eentje hebben maar dat maakt het helaas wel heel erg duur! ;) Conclusie Al met al is het naar mijn mening weer een mooi toestel dat Apple hier neerzet. Persoonlijk vind ik het echter niet waard om mijn 11 Pro te upgraden naar de 12 Pro, omdat ze simpelweg te kort bij elkaar liggen qua functies en prestaties. Als ik nog mijn iPhone 7 Plus had gehad, dan was dit een totaal ander verhaal geweest.
[REVIEW] OnePlus Nord: Norderster
In de begindagen van OnePlus stond het bedrijf bekend om zijn zeer scherpe prijzen en uitzonderlijke hoge specificaties van hun smartphones. Zowel in hardware als software bewees OnePlus zich en wist het zich te ontwikkelen tot een serieuze concurrent van de flagship toestellen van onder andere Samsung en Apple. Daarmee groeide ook de prijs evenredig mee en leek het of een groep OnePlus klanten vergeten was. Die groep klanten wilden stevige specificaties, maar geen premium prijs. Deze midrange miste steeds meer aansluiting bij OnePlus. Daar lijkt met de OnePlus Nord toch echt verandering in te komen. Looking Nord De verpakking oogt bekend. Netjes, mat zwart met een zwart glimmende letters prijken. Bij het openen glimt de Nord. Niet enkel het AMOLED scherm, maar ook de glazen achterzijde toont zich als een ware verschijning. Dit keer geen curved scherm, zoals we dat eigenlijk al gewend zijn van OnePlus. En stiekem vind ik dit wel mooier. Dat afgewerkt met een metalen rand oogt luxe. Zeker voor een smartphone uit dit segment. Al kiezen concurrenten steeds minder voor glas en dat heeft een reden. Glas is breekbaar en dat leek in vroege berichten ook voor dit toestel een issue. In hoeverre dit is bij normaal en voorzichtig gebruik valt te bezien, maar een extra laag bescherming is het devies. De bijgeleverde, doorzichtige bumper is zeker geen overbodige luxe. Al met al schittert het toestel terecht en heeft het toestel wel wat weg van een aantal Apple ranges. Verder is in der verpakking een WARP lader van 30 Watt te vinden. Deze is gelijk aan de lader van onder andere de OnePlus 8 Pro. Uiteraard zit er ook een korte handleiding bij. Een prima startset. Zeker gezien dit toestel ook 5G ondersteuning biedt. To the stars Bij het aanzetten van de telefoon toont het toestel het bekende OnePlus op het scherm. Tot zover is er - op het uiterlijk na - weinig onderscheid met het hogere segment OnePlus telefoons. Als we naar de binnenkant van de telefoon kijken zien we wel degelijk verschil. Niet vreemd gezien de prijs toch een paar honderd euro uit elkaar ligt. Het grote verschil ligt vooral in snelheid. Het toestel is iets minder zwaar uitgerust met een iets minder krachtige processor en werkgeheugen. Dat is niet per sé erg. Het ligt aan hoe zwaar je zo’n toestel inzet. Zware games en filmpjes op hoge resolutie zullen in dat geval iets soepeler draaien op de OnePlus 8 (PRO). Met wat internetten, social media en af en toe een spelletje of filmpje zul je weinig verschil merken en biedt de OnePlus Nord prima en nog steeds stevige specificaties voor een midrange toestel. Het scherm is vergelijkbaar met de OnePlus 8 en heeft gelijke prestaties. Niet het hoogst haalbare, zoals bij de OnePlus 8Pro, maar toch netjes HD en kleurrijk. De verversingsfrequentie is hoger dan gemiddeld. Dit stokpaardje is de inzet van meerdere smartphoneleveranciers in de strijd om een soepeler bewegend beeld te creëren. Dat werkt en zorgt bij het scrollen voor een vloeiender en vooral rustiger beeld. Nieuwere high end toestellen, waartoe naar waarschijnlijkheid ook de OnePlus 8T behoort, gaan nog een stapje verder met 120Hz verversingssnelheid of hoger. In die zin is het jammer dat OnePlus dat hier nog achterwege laat. De accu van de Nord is zo’n 185mAh minder dan de OnePlus 8. Een klein verschil, waarmee het toestel prima de dag door komt. Met het testen heb ik het toestel weggelegd en verder niet gebruikt. Na enkele dagen was het toestel nog niet leeg. Maar goed. In de huidige tijd is dat haast een ondenkbaar scenario en komt de OnePlus Nord de dag met normaal gebruik goed door. Macrolens achterzijde ... And beyond Aan de OS kant weinig verrassends. Android 10 (binnenkort 11) is een vast gegeven, waarbij OnePlus blijft sleutelen met het optimaliseren via de OxygenOS laag. Daarbij staan ze bekend om hun schone Android versie, maar daar is recent verandering in gekomen met een voor geïnstalleerde versie van Facebook en Netflix apps. Ik snap de keuze vanuit een commercieel oogpunt, maar ik ben geen liefhebber. Met name niet van Facebook en alle onderliggende apps van het bedrijf, die hierdoor niet volledig te verwijderen zijn en daardoor altijd in de achtergrond van de OxygenOS blijven draaien. Ook bij de OnePlus Nord is dit al het geval. Dit is keuze beperkend of je wel of geen gebruik wilt maken en dus de mikmak van social media op jouw smartphone wil. Shooting for the stars Helaas geen noorderlicht om te fotograferen. Dan maar op zoek naar andere mooie plaatjes. Wat opvalt is dat met name de camera’s op de voorkant een hoger aantal Megapixel kennen. Vroege modellen van OnePlus laten zien dat dit niet altijd een voordeel biedt en de firmware en apps dan ook nog een hoop invloed hebben op de kwaliteit. Dit heeft de laatste jaren gelukkig meer aandacht gekregen en dat biedt vertrouwen in een goed plaatje. Doordat er inmiddels twee camera’s op de voorzijde zitten is de notch ofwel druppel ook groter. Dit blijft een dingetje en het is jammer dat ze niet doorgezet hebben met de uitschuifbare frontcamera’s, zoals ze bij de OnePlus 7 series hadden. Reguliere camera achterzijde Op de achterzijde ook een lichte aanpassing met nog een extra camera. Dit is leuk, maar die puist met camera’s neemt wel steeds meer ruimte in. Dat is niet specifiek iets voor OnePlus, maar hoort bij de wedloop om de ultieme cameraphone op de markt te brengen. We gebruiken de smartphone tegenwoordig als een volwaardige vervanging van de losse camera. Gelukkig valt het oppervlakte voor camera’s mee bij de OnePlus Nord. Nieuw bij deze is de dieptecamera. Deze is (nog) niet te vinden bij de OnePlus 8. De geschoten foto's ogen met beide camera's prima. De kleuren lijken iets meer in balans te zijn. iets dat bij eerdere firmware nog wel eens te veel was, waardoor een plaatje onnatuurlijk oogde. Dat lijkt hier minder te zijn. Al met al een prima foto. Zowel voor als achter. Handig voor de influencers die graag in de camera kijken. Selfie Halloween style Is it a star? De OnePlus Nord is een mooie, complete telefoon met stevige specificaties én inclusief 5G ondersteuning. Zeker met de gedachte dat dit een midrange toestel is. Het design oogt totaal anders dan we van OnePlus gewend zijn, maar dat laat het onderscheid met het hogere segment goed zien. In het totaalplaatje is de OnePlus Nord misschien wel een betere package deal gezien de scherpe prijs ten aanzien van de specs. Een mooie stap om die initiële doelgroep uit de begindagen weer aan te spreken. OnePlus laat weer goed zien waar ze goed in zijn. Nu weer terug naar de schone versie van Oxygen. Helaas was het niet mogelijk om 5G mee te nemen in de test. Wat is er top? V Ontwerp ziet er gelikt uit V 5G ready V 90Hz verversingssnelheid van AMOLED scherm V Camera setup V Ondersteuning en updates V Scherpe prijs kwaliteit verhouding Wat kan er beter? X Geheugenuitbreiding niet mogelijk X Grote notch in het scherm door dubbele camera X Voor geïnstalleerde en niet verwijderbare Facebook en Netflix apps, waardoor OxygenOS minder schoon is. X Glas achterzijde gevoelig bij testen, waardoor screen protector op achterzijde raadzaam is
De Toestelhulp pagina van Odido!
Heb jij ook weleens moeite met het uitvogelen hoe jij je (nieuwe) telefoon het beste kan instellen? Vanaf nu hoef jij je daar geen zorgen over te maken, want op de toestelhulp pagina kun je alle informatie en instellingen vinden om jouw telefoon goed werkend te krijgen! Odido heeft een toestelhulp waardoor je als klant heel gemakkelijk verschillende instellingen van elk specifieke toestel kunt vinden. Deze informatie is tevens heel eenvoudig te delen op onze Community, waardoor het voor klanten en Superusers zoals ik heel eenvoudig is om andere klanten te helpen! Er komen namelijk regelmatig vragen van klanten voorbij die bijvoorbeeld willen weten hoe je fabrieksinstellingen moet resetten of bellen via 4G instellen. Met de toestelhulp van Odido is dit heel gemakkelijk uit te leggen voor ieder toestel. Je hoeft dan niet meer op zoek te gaan naar instructies op het internet. Alles staat stapsgewijs uitgelegd op de toestelhulp pagina van Odido. Vanaf nu kan je klanten heel eenvoudig verder helpen op de Community met de volgende stappen: Stap 1 : Ga naar de toestelhulp pagina en zoek het juiste merk & toestel.Stap 2 : Kies de juiste besturingssysteem indien dat kan.Stap 3 : Kies het onderwerp waarvoor je uitleg zoekt.Stap 4 : Kopieer en plak de URL in je reactie. Mocht het probleem dat je ervaart nog steeds spelen, dan staat de klant-helpt-klant Community altijd voor je klaar om je te helpen!
[REVIEW] OnePlus 8 PRO: Be ready, 5G is here!
Ik weet nog goed dat ik Pocketline Swing, Sagem RC 715 en Nokia 3310 toestellen verkocht. Stuk voor stuk populaire toestellen en stapjes in de technologische groei van de mobiele telefoons. Het eerste toestel met een klepje, dat je kon dichtklappen, het eerste 4 kleurenscherm (Siemens). Het kon niet op. Inmiddels zijn we mijlen veel verder in de ontwikkeling en weten we niet beter dan dat schermen kleurrijker, sneller en touchscreen zijn. Dat smartphones ‘slimmer’ zijn geworden met features op basis van biometrische gegevens, spraakgestuurde features en gebaren. Een totaal andere wereld. Daarbij zijn merken opgekomen, weer verdwenen en sommige ook weer in kleinere vorm teruggekeerd. OnePlus was enige jaren geleden nog dat budget nieuwkomertje op markt, maar daar is weinig meer van over. Het merk is uitgegroeid tot een fenomeen en past prima in de line up met andere grote merken. Zeker met de steeds bredere range van beschikbare toestellen; van budget in de vorm van de verwachte OnePlus Z, zwaardere Pro toestellen tot aan limited editions. Zoals het OnePlus betaamd staat het voorjaar in het teken van een nieuwe versie; de 8 series. Voor deze review is de OnePlus 8 Pro 12GB uitgebreid bekeken. Mag het een onsje meer zijn? De koerier stond voor de deur. Zoals verwacht. Dat geldt niet voor wat hij bij zich had. De doos was enorm. Nu is dat wel vaker het geval bij bekende webwinkels, maar ook de inhoud was enorm. De verpakking van de OnePlus 8 Pro ziet er luxe uit met een zonnepaneel-achtige voorzijde. Bij het openen van de verpakking prijkt een luxe coffee table size boekwerk, wat een handleiding blijkt te zijn. Het oogt netjes met veel afbeeldingen. Verder zitten er 2 bumpers in en nog een verpakking. In die verpakking zitten dé OnePlus 8 Pro, nog een transparante bumper en de Warp lader. Het kan niet op en indrukwekkend is het zeker. Warp zone De telefoon is leeg, dus eerst opladen. Dit gaat snel, zoals we gewend zijn. Je ziet de percentages nog net niet continu oplopen, zoals bij de Oppo. Dat haalt niet weg dat ze in de wedloop van snel laden weer een stap verder zijn en tegenwoordig telt iedere minuut. Draadloos laden is ook mogelijk, maar was niet mogelijk met deze test. De eigen lader zou naar verluid de accu in een half uur met 50% kunnen laden. Bij het aanzetten prijkt het vertrouwde logo. Op het eerste gezicht niet heel anders dan dat ik gewend ben. Al zijn er in deze versie weer enkele features verbeterd en toegevoegd aan deze Android versie met OxyGen laag. Het blijft een schone versie, zonder een legioen aan verplichte apps. Dat werkt wel zo fijn en zorgt voor minder belasting van de smartphone. Al vrij snel staat er een update klaar om de eerste gebruikersbevindingen op te lossen, zoals door sommige gebruikers ervaren schermissues. Dit is niet anders dan de ervaringen met eerdere releases, waar ook vrij kort na de launch updates voor de eerste bugs beschikbaar kwamen. Dit doen ze erg goed en dat geeft vertrouwen in het merk. Mini cinema De afgelopen jaren nam het gebruik van onderweg series en films kijken steeds meer toe. Steeds meer reizigers tuurden naar het scherm gedurende het voorthobbelen van de trein of bus. Hoewel het voor mij nooit hetzelfde zal zijn als de echte ervaring of tenminste mijn thuisopstelling met High Definition geluid en Ultra HD Dolby Vision beeld, kijkt dit scherm niet vervelend weg. In tegendeel. Het scherm is mooi door gebruik van 120Hz beeldverversing in combinatie met het AMOLED scherm, dat HDR ondersteunt. Het oogt prettig en naar mijn mening draagt dat zeker bij aan de ervaring van een film of serie. Zelf geef ik de voorkeur aan een natuurlijke weergave van het beeld. Dit kijkt rustiger dan een te fel kleurenspectrum met onnatuurlijke waarden. Het geluid, geluisterd met mijn OnePlus Wireless Bullets (eerste versie) klinkt het geluid prima en virtueel ruimtelijk door Dolby Atmos. Al is dat verschil in geluid niet zozeer anders dan met mijn OnePlus 7 Pro. Picture this Met de camera van de OnePlus 7 Pro was ik over het algemeen tevreden. Toch weet de OnePlus 8 Pro mij te overtuigen dat het beter kan. Het beeld oogt rijker qua detail en balans. Hiermee geeft OnePlus gehoor aan een klacht uit de community dat het camerawerk onderbelicht bleef. De OnePlus 8 Pro heeft dan ook een breder arsenaal aan camera's als ook een verbetering van de mogelijkheden. Het heeft in positieve zin effect en maakt de OnePlus 8 Pro een waardige upgrade. De OnePlus 7 Pro en de OnePlus 7T Pro hadden geen notch en hadden de camera weggewerkt via een automatisch uitschuifmechanisme. Voor mij een belangrijke reden om voor die versie te gaan. Het was van korte duur, want in deze serie is toch weer gekozen voor een notch in het scherm. Iets waar ik persoonlijk niet aan kan wennen en waarin OnePlus juist positief afweek van de concurrent. Zeker niet bij het bekijken van een full screen foto of video opname. Een nadeel voor deze versie. Al is het wel praktischer bij gezichtsherkenning dat de camera niet continu uitschuift. De dag door De OnePlus 8 Pro heeft een iets grotere accu, dan zijn voorganger. Dit zegt natuurlijk niet automatisch dat je ook nog beter de dag door komt. Het werkgeheugen is immers groter en het beeldscherm weer iets groter. Dat snoept ook extra van de accucapaciteit. Toch is de accuduur voldoende om de dag met geregeld gebruik door te komen. De smartphone werkt prima al is de homeknop wel wennen. Deze is namelijk standaard met 1 homeknop in plaats van de drie buttons. Dit is erg wennen, maar dat is wel vaker bij Android updates waarin de bediening net wat anders is. Verder voelt de OnePlus 8 eigenlijk vooral vertrouwd met de schone Android 10 versie met Oxygen, waarbij features weer wat gefinetuned zijn. Een belangrijke feature is nog niet testbaar; 5G. De telefoon is 5G ready en is dus voorbereid op deze toekomstige techniek. Het behoort daarmee tot de early adopters die deze techniek omarmt. Hoe dit in de praktijk zal uitpakken is dus nog even afwachten. Verder is deze series de eerste van OnePlus die water- en stofdicht zijn. Iets dat nog niet eerder gecertificeerd was en is het toestel bovenal lichter en dunner dan zijn voorganger. Upgraden of niet? Vorig jaar had ik nog een OnePlus 3 en was de upgrade naar de OnePlus 7 Pro groot. Ach, de stervende accu van mijn OnePlus 3 was een heel goed excuus om te upgraden. Een belangrijke feature van de Pro was dat er geen druppel of notch in het scherm aanwezig was. Hèt toestel voor mij. Mooi om te zien waar dat een jaar later weer mooie nieuwe features zijn toegevoegd. Daarmee weet OnePlus weer te verrassen. De glasen behuizing, 120Hz scherm, water- en stofdicht, draadloos laden, een stuk betere resultaten bij foto's en bovendien voorbereid op 5G. Bovendien. Stuk voor stuk mooie updates, die de telefoon weer meer volwassen maken. Een waardige stap vooruit, waarbij diverse kritiekpunten op de 7 series zijn opgelost. Wat is er top? V Kracht en snelheid V 5G ready V Eindelijk waterdicht en stofdicht V Oxygen is een fijne, relatief schone versie van Android V Beter resultaat foto's ten opzichte van voorgangers V Draadloos laden V Ondersteuning en updates Wat kan er beter? X Notch in het scherm X Geen toegevoegde waarde curved scherm en wegvallen beeld door afgeronde hoeken
[REVIEW] OPPO Find X2 Pro
Welkom bij deze review van de OPPO Find X2 Pro. Deze smartphone van het relatief onbekende merk OPPO neemt het op tegen de topmodellen van de gevestigde merken, zoals bijvoorbeeld de Galaxy S20 Ultra van Samsung. Dit toestel valt dan ook in het “Ultra high-end” segment van smarthones. De prijs reflecteert dit ook met een vanafprijs van €996,00. De non-Pro versie kost €816,00, maar heeft in ruil voor deze verminderde prijs de helft van de opslag en een camera die maar vijf keer in plaats van tien keer in kan zoomen. Doos van OPPO Find X2 Pro Ik heb het genoegen gehad om het Pro-model een week te testen. Hieronder zal ik mijn bevindingen met jullie delen, te beginnen met de specificaties. Specificaties Scherm 6.7 inches OLED 3168*1440 (2K+ QHD+) 120Hz refresh rate, met 240Hz touch sampling rate Corning Gorilla Glass 6 Geheugen 12 GB RAM 512 GB ROM Processor Qualcomm Snapdragon 865 Batterij 4260 mAh SuperVOOC 2.0 Flash Charge 65W Connectiviteit Wi-Fi 6 met 2x2 MIMO Bluetooth 5.1 NFC Camera's 48MP + 48MP + 13MP aan de achterkant 32MP selfiecamera OPPO Find X2 Pro net uit de doos Eerste indruk Bij het uitpakken van de doos kreeg ik gelijk de indruk dat ik met een high end toestel te maken had. In de doos krijg je standaard een hoesje meegeleverd, wat een mooi gebaar is. Ook krijg je een setje degelijke oortjes en een oplader die net zo vee Watt levert als die voor mijn laptop. SUPERVOOC 2.0 snellader en oordopjes Meegeleverde hoesje Beeld en geluid Het eerste wat je opvalt als je dit toestel bekijkt is het scherm. Met een grootte van 6,7” valt deze overigens ook niet te missen. Het scherm heeft een resolutie van 1440p en een verversingssnelheid van 120Hz en anders dan de Samsung Galaxy S20 kunnen deze ook tegelijk werken. Het scherm is een verademing! De combinatie van de grootte, resolutie en verversingssnelheid zijn uniek en geven een indruk die je niet snel zal vergeten. Scrollen door je feed heeft nog nooit zo vloeiend gevoeld, je Netflix serie heeft er nog nooit zo levendig geweest en je mobiele games nog nooit zo meeslepend. Echt, dit scherm is waar je deze OPPO voor koopt! Helaas is er in mijn ogen wel een minpuntje te vinden. Het scherm heeft afgeronde hoeken aan de zijkanten. Dit is heel mooi vanuit het design gezien, maar praktisch is het minder handig. Ik heb er me aan gestoord, maar misschien vind jij het wel mooi en heb je er geen last van. De Find X2 heeft stereo speakers. Het zijn geen “echte” front-facing stereo speakers zoals de Google Nexus 6p en de HTC One M9 dat hebben, maar een mono speaker aan de onderkant en een grotere “oor-speaker”. Desalnietemin kom er toch behoorlijk goed geluid uit dit ding. Als je het nu nog moet doen met enkel de mono speaker aan de onderkant van je smartphone, dan is dit een upgrade die je zeker gaat merken. Plus, als je gebeld wordt, dan denkt het luchtalarm: “Dat moet ik ook hebben!”. Waar de Find X wat mij betreft de meeste punten laat liggen is bij het weglaten van de headphone jack. Er zit op dit toestel geen koptelefoonaansluiting om je oortjes of aux-kabel op aan te sluiten. Je zult dus noodgedwongen gebruik moeten maken van verloopstekkertjes, USB-C oortjes of Bluetooth. Snelheid Bloedsnel. Meer hoef je niet te weten. Deze trouwe Find zal je niet teleurstellen als het op snelheid aankomt. Alles reageert bijna direct, hij start snel op en multitasken is een droom met zo overvloedig veel RAM geheugen. Kortom, over de snelheid hoef je je niet druk te maken. Batterijduur en opladen Waar de fabrikant veel aandacht aan besteed heeft bij dit toestel is de batterij, tot vervelends aan toe. Er zijn heel veel instellingen voor de batterij om deze het zo lang mogelijk uit te laten houden. Er is zelfs een “Batterij Optimalisatie” in waarmee je de instellingen met één klik zo optimaal mogelijk kan instellen. Is je batterijniveau onder de 20%, dan word je opgedragen met een melding om direct de oplader aan te sluiten. Met zo’n overkill scherm kan ik begrijpen dat je jezelf afvraagt wat voor impact dit heeft op het scherm. @Waqqas stelt hieronder de vraag al terecht in hoeverre de verversingssnelheid de batterijduur beïnvloed. Om die vraag te beantwoorden kan ik zeggen dat het me reuze mee viel. OPPO waarschuwt je netjes voordat je het scherm instelt op 120Hz en 1440p, en terecht volgens mij. Het zal ongetwijfeld batterijduur vreten als je het maximale vraagt van het scherm en de processor, maar zelf heb ik er geen last van gehad. Ik kon makkelijk de dag doorkomen op een volle lading en bij sporadisch gebruik zelfs de volgende ochtend nog een paar uur. Zit je Netflix te streamen dan is het na een uur of 3 wel gedaan met de pret, maar voor de gemiddelde dag hoef je echt niet je scherm op op lagere resolutie of verversingssnelheid te zetten. Mocht je het risico nemen en je toestel ‘s nachts niet aan de oplader leggen, dan kun je vertrouwen op de VOOC snellaad techniek van OPPO.Als je tijdens je ontbijt deze smartphone aan de oplader legt, dan kun je de rest van de dag makkelijk overbruggen, want in slechts een minuutje of 15 heb je er 40 procent bijgeladen. Deze indrukwekkende snelheid met opladen bereikt OPPO door in essentie twee batterijen in het toestel te plaatsen die tegelijk op kunnen laden. OPPO is al tijden een voorloper wat oplaad technieken betreft en met deze nieuwe revisie maken ze weer een sprong voorbij de concurrentie. Software Van een Chinees toestel had ik verwacht dat de software erg kleurrijk, maar niet erg praktisch zou zijn. Dat eerste is waar gebleken, maar dat tweede niet. De software ziet er gelikt uit en zit bomvol met best wel handige toevoegingen. OPPO voegt over de Android 10 die er standaard op staat zijn eigen skin: ColorOS. Ik beschouwde mezelf altijd als een “pure Android guy”, maar na een weekje met dit toestel sta ik daar anders in. Weliswaar niet alle toevoegingen vond ik even handig, maar er zitten genoeg functies op die ik wel met plezier gebruikt heb. Denk bijvoorbeeld aan een brightness slider in Netflix en een hele goeie file-manager. Voor de rest kun je hem naar hartenlust instellen en aanpassen aan je eigen smaak. Camera Zelf ben ik niet zo van de camera’s. Voor alle details over sensors en diafragma's moet je niet bij mij zijn. Wat ik je wel kan vertellen is dat de camera van deze smartphone gewoon erg goed is. Foto's van de natuur, van mensen, dieren en objecten zien er prachtig uit. Kleuren zijn mooi en de witbalans is prima. Er zitten ook alle toeters en bellen op van zoomen tot portret functies, tot ultra wide-angle tot filmen in 4K, dus tekort komt je echt niet. Je foto op Instagram van je ultra luxe ontbijtje om je vrienden te imponeren heeft er nog nooit zo goed uitgezien. Hieronder een aantal foto's om een klein beeld te geven. Foto van het uitzicht vanaf onder de Urker vuurtoren Foto door het hek van de Urker hobbyvelden Foto met 60x zoom, wederom vanaf onder de vuurtoren Artistieke creatie van vrienden die de camera uitproberen Overige bevindingen Tijdens het navigeren in de auto, op volle helderheid, tijdens het opladen en in de volle zon werd het toestel te heet. Ik kreeg een melding in beeld dat hij oververhit was en af moest koelen. Na het klikken op de OK-knop ging de schermhelderheid naar beneden in een poging om af te koelen. Ik heb even snel gevoeld en hij was inderdaad flink warm. Voor de zekerheid heb ik maar even de oplader eruit gehaald en het scherm uitgezet. Na een minuutje of 10-20 was hij weer een stuk koeler en heb ik de navigatie weer aangezet. Tijdens het bellen gaat het scherm niet op zwart. Eerst dacht ik dat er geen proximity sensor in het toestel zat (iets wat je soms ziet omdat er gewoonweg geen ruimte voor is), maar na het installeren van een app die sensoren test bleek dat deze er wel op zit. Waarschijnlijk een bug in de software. Als je de achtergrond instelt op de zwarte variant, dan kun je door te vegen mooie vlammende kleuren in beeld toveren. Als je dit toestel aan gaat schaffen of al hebt, dan moet je dit gedaan hebben. Conslusie Alles bij elkaar opgeteld kom ik uit op een 8,5 . Met dit toestel zit je op de eerste rij wat betreft technologische ontwikkeling, alleen mis je wel een stukje oude techniek die vandaag de dag nog steeds veelgebruikt wordt en moet je kunnen leven met afgeronde schermranden. Pluspunten + Uitstekend scherm + Nieuwste, beste en snelste hardware + Redelijke accuduur i.c.m. snelladen + Camera die meer kan dan ik er recht aan kan doen Minpunten - Afgeronde schermranden - Gemis van de headphonejack Aandachtspunten | Geen mogelijkheid om draadloos te laden | Toestel is met 6,7” aan de grote kant
[REVIEW] Samsung Galaxy Fold: Dubbel gezien
In de vroege tijd van gsm's was de trend klein, kleiner, kleinst. Ik herinner me nog de advertentie van de Motorola V; “zo klein als een luciferdoosje”. Die trend werd doorbroken door de komst van de smartphone, waarbij het haast ieder jaar een wedloop is naar het grootste scherm en de beste specificaties. De middenklasse en high end toestellen lijken daarbij steeds meer op een ‘kleine’ tablet. De vraag was waar dit zou eindigen. Of misschien beter gezegd; zou leiden naar nieuwe variaties. Bij de Samsung Galaxy Fold? Get ready for the launch Samsung kondigde enige tijd geleden deze high end smartphone of misschien beter gezegd phablet waarmee je ook kunt bellen. Hij zou niet direct in Nederland uit komen. Niet getreurd, want vers in 2020 landt deze futuristische Samsung Galaxy Fold ook hier. Bij het openen van de verpakking valt de glimmende verschijning direct op. De Galaxy Fold is glossy en binnen de kortste keren zit het toestel vol vette vingerafdrukken. Dat mag de pret niet drukken, want wat is het gaaf om uit te proberen. De Galaxy Fold is een stuk zwaarder dan een reguliere smartphone. Niet gek, want hoe je het ook wendt of keert, de Galaxy Fold is groter, heeft 2 schermen en heeft daarmee ook meer accucapaciteit nodig. Dichtgevouwen is er een relatief klein 4,6 inch scherm, waardoor alles erg samengeperst lijkt. Toch kun je alles doen via dit scherm. Wil je een fatsoenslijk scherm, dan is het tijd om het toestel open te klappen. Dit scherm is met 7,3 inch een stuk groter, maar ook hier is de verhouding wennen. Al went dit opengeklapte scherm een stuk sneller. Het is wel jammer dat er een notch in het scherm is voor de camera. Persoonlijk blijf ik dit lelijk vinden. In dit geval vind ik het ook nog eens een vrij fors ogende notch. Expanding Galaxy Dat haalt niet weg dat het scherm er mooi, kleurrijk uit ziet. Niet gek, aangezien het om een OLED-scherm gaat. Het opengeklapte scherm geniet mijn voorkeur om mee te werken. De vouw is bij lichtere content beperkt zichtbaar, maar meer zichtbaar bij meer donkere ogende content. Voor het werken met bijvoorbeeld een Word document of het opstellen van een e-mail heeft het scherm een prettig formaat. Dit werkt fijnen is wat minder gepriegel om die tekst juist op te stellen of de cursor op de juiste plek te krijgen. Terug naar mijn reguliere toestellen is het weer wennen om op ruim 6 inch te werken. Best bizar om te bedenken dat dit ook gewoon grote telefoons zijn. Het geluid is iets minder mooi en zuiver, dan ik gewend ben. Atmos en het verder via de equalizer instellen helpt om het geluid wat zuiverder te laten klinken, maar de klank blijft enigszins blikkerig. Picture the Galaxy Op de Galaxy Fold zitten op 3 zijdes camera's; de voorzijde, achterzijde en bij het openvouwen van het toestel ook op dat deel. Genoeg mogelijkheden voor het maken van een foto, video of het houden van een videoconference. Het was alweer een tijdje geleden dat ik met een Samsung foto's gemaakt had, maar na o.a. een Samsung Galaxy S3 en een Samsung A8 was ik al gewend aan de ruime mogelijkheden die Samsung levert. Hier geen uitzondering. Hoewel er geen enorme bulk aan camera's op de achterzijde zit, is de kwaliteit van een foto goed. Kleuren en contrasten ogen wat natuurlijker dan mijn OnePlus. Ook genoeg en uit te breiden filters voor video's of foto's. Trailer Star Wars: Rise of Skywalker in 4K HDR Origami voor gevorderden Het is één van de eerste smartphones met een gevouwen scherm. Eerste gebruikers meldden dat het scherm snel gebreken vertoonde. Het toestel werkte tijdens de review en veelvuldig open en dicht klappen prima. Toch voelt de vouw fragiel. Ook bij het swipen. Het vouwgedeelte oogt erg dun en daarmee kwetsbaar. Dat zegt natuurlijk nog niets over het daadwerkelijk kwetsbaar zijn en de test was te kort om de duurzaamheid te simuleren. Qua software is het niet anders dan andere Samsung toestellen. Dat wil zeggen dat de standaard Android- en Samsungapps op het toestel aanwezig zijn. Op het moment van testen was dit nog Android 9. Foto in nachtmodus Dichtgevouwen De Samsung Galaxy Fold is zeker niet perfect, maar dat kun je ook niet verwachten met een totaal nieuw toestelconcept. Het is een bijzonder toestel en laat innovatie zien. De Galaxy Fold lijkt als doelgroep het meest geschikt voor de zakelijke gebruikers, die conference calls houdt en tijdens een meeting een tablet gebruikt. Desondanks verwacht ik dat de hoge prijs, circa € 2.000, zal afschrikken. Zeker met de eerste gebruikerservaringen in het achterhoofd. Toch kon dit toestel mij overall verrassen, doordat het toestel anders durft te zijn en het grote scherm prettig werkt. Het kleine scherm op de voorzijde is dan weer heel krap, maar waarschijnlijk is het enige gebruik het maken van een snelle foto, bericht sturen of bellen. Misschien is het de weemoed wel naar de oude vertrouwde kleine toestellen, die je open moest klappen om ermee te kunnen bellen. Maar wat waren dat toffe dingen. Net als de Samsung Galaxy Fold. Wat is er top? V Grootte en kwaliteit van opengevouwen scherm V Accuduur V Tablet en telefoon in één V Camerakwaliteit en mogelijkheden Wat kan er beter? X Scherm voorzijde is klein en gecropped X Notch opgevouwen scherm X Vouw voelt fragiel en blijft zichtbaar X Zwaar X Dikte en grootte dubbelgevouwen scherm
[REVIEW] OnePlus 7T Pro McLaren Limited Edition: The need for speed
In de afgelopen jaren heb ik van ongeveer ieder merk wel een GSM en later smartphone gehad. Via Honor kwam ik uiteindelijk bij mijn vervangend toestel terecht; de OnePlus 3. Na de eerdere review van de OnePlus 7 kon ik het niet laten om op de OnePlus 7 Pro over the stappen. Maar zoals OnePlus, en ook meerdere andere merken, betaamd is 1 model per jaar niet voldoende. In het voorjaar en najaar zien we daarom vaak de launch van een toestel. In het najaar is dit een verbeterde versie toestel, waarbij de serie van dat jaar de toevoeging T krijgt. Dit jaar dus de OnePlus 7T-series. Op het OnePlus launch event werd daar nog een schepje bovenop gedaan met een McLaren limited edition. Mede ontworpen door de gelijknamige designers van het luxueuze auto- en racemerk. Dat kan niet anders dan een gelikt ontwerp opleveren. De eerste beelden zagen er veelbelovend uit, maar of dat ook in real life zo uitpakt… Zou je misschien…? Net voordat de OnePlus 7T Pro McLaren beschikbaar kwam kreeg ik bericht vanuit T-Mobile. Of ik een toestel wilde reviewen? Daarbij zat een foto van van een oranje doosje met een OnePlus en McLaren logo. Zag ik dat goed? Daar hoefde ik niet na te denken. Natuurlijk wil ik dat! De volgende dag ontving ik het toestel al. De verpakking oogt luxueuzer dan de reguliere varianten. Net of je een doos goede wijn uitpakt. De laadkabel is oranje omvlochten en er zit een speciaal voor dit type ontworpen bumpercase in de verpakking, die naadloos aansluit op het ontwerp van de telefoon. De bumper voelt stugger aan, dan de bumper van de reguliere OnePlus 7 Pro. Deze is bovendien zwart met een geblokt motief. In het midden is de bumper voorzien van een stoffen laag waarin de logo's van OnePlus en McLaren in het chroom zijn geplaatst. Het voelt absoluut premium aan. De telefoon zelf is uitgevoerd in zwart hoogglans met oranje metallic details. Op de achterkant van de telefoon prijkt een mooi olievormig gevlekt motief, welke met de ondoorzichte bumper helaas niet zichtbaar is. Zonde, gezien al die mooie details. Ready, get set and go Ook bij het aanzetten is de McLaren theme doorgetrokken. Het always on display voert je verder mee in de oranje details. Standaard is hier een oranje, analoge klok te zien. De standaard achtergrond voert ook het zwart/oranje thema door. Ook voor buttons, iconen, vingerafdrukscanner en andere details is gekozen om de oranje accentkleur door te voeren. Er zijn meerdere achtergronden in McLaren style. Naar mijn mening zijn de verschillende achtergronden wat weinig insperend. Ze allen erg op elkaar lijken. Het geheel is mooi gedetailleerd en passend. Zonde om dit anders in te richten. Het toestel voelt snel en vlot aan. Het verschil met de reguliere OnePlus 7 is maar beperkt. Het 12GB werkgeheugen is daarmee een leuke extra, maar niet meer dan leuk voor de specs. Haalt niet weg dat het toestel gewoonweg lekker navigeert. Mede door de toch al snelle specs en de 90hz verversing. Het went erg snel en terug gaan naar een telefoon die geen 90hz heeft valt dan toch wat tegen. Maar het is niet heel erg vernieuwend ten opzichte van de al erg fijne OnePlus 7 Pro. Dat hoeft ook niet. Het gaat bij deze telefoon om de luxe en die upgrade is erg goed gelukt. Cockpit view In de Formule 1 gaat het om de details die een race kunnen bepalen. Een kwestie van winnen of verliezen. Ik zie dit als een tweak van de OnePlus 7 (Pro) serie, waarbij de winnende features nog verder gefinetuned zijn in deze T-serie. Het is niet opzienbarend, maar alle beetjes helpen. Er is een Snapdragon 855+ gebruikt. De OnePlus 7 Pro had de reguliere Snapdragon 855. Qua opslag is er 256GB beschikbaar. Dit zal voor velen, zeker met een aanvullende clouddienst als Google Drive, voldoende zijn. Toch blijft het jammer dat er geen mogelijkheid is om dit geheugen uit te breiden. De OnePlus 7T serie is de eerste lijn toestellen dat dit out of the box Android 10 - met de OxygenOS laag - heeft. Deze Androidversie heeft een aantal nieuwe features. De donkere modus zorgt ervoor dat achtergronden donker standaard zijn, wat rustiger kijkt en energiebesparend is. Ook bij steeds meer apps zie je zo'n modus terug. Ik vind dit erg prettig en veel rustiger. Ook andere features zijn verbeterd, zoals meer opties bij Zenmode, een dashboard optie, optimalisatie van privacy en security instellingen en de introductie van Google lens. Deze laatste kan met behulp van de camera zoeken. Het is wat je van dit merk mag verwachten; veel mogelijkheden om het toestel optimaal op jouw behoefte aan te laten sluiten. Het laat bovendien zien dat ze naar hun community luisteren. Photofinish Ook op het gebied van camera blijft OnePlus verbeteren. Zeker in het begin waren er vanuit de OnePlus community klachten dat de kwaliteit te over laat. Dit resulteerde in verschillende updates om het product te optimaliseren. Dat resulteert in - voor velen - een optimaal resultaat. Al lijken kleuren steevast wat aan de hoge kant. Nieuw bij de OnePlus 7T Pro McLaren is een autofocus bij de ultragroothoeklens mogelijkheid. Dit heb ik tijdens het launchevent kunnen testen. Het focussen voor zo'n macroshot lukt daarbij lang niet altijd even soepel . Soms duurt het een behoorlijke tijd en gehannes om het voor elkaar te krijgen. Het resultaat valt mij niet tegen. OnePlus 7T Pro McLaren screenshot: Ultrawide foto met autofocus (macro) Ook is het mogelijk om nu met de ultragroothoeklens te filmen en is de dark mode nu verder ontwikkeld naar versie 2.0. Dit laatste zorgt ervoor dat foto's in het donker een gedetailleerder resultaat geven. Een goede ontwikkeling en levert doorgaans een veel beter resultaat op dan het gebruik van de flits. Beeld en geluid Qua scherm en geluid is er eigenlijk niet echt iets veranderd ten aanzien van de OnePlus 7 Pro. Het beeld ziet er goed uit en het kijken van een video is prima te doen. Ik moet wel zeggen dat ik snel gewend raak aan de omzetting naar Dolby Atmos geluid. Dit klinkt toch net wat voller en ruimtelijker, dan “gewoon” stereo. OnePlus 7T Pro McLaren screenshot: Carfection review​​ McLaren 720S in 4K Pitstop De McLaren editie maakt gebruik van Warp 30T. Deze versie heeft als unicum een oranje omvlochten kabel. Het laden van de telefoon gaat snel. Als je op de telefoon kijkt, dan zie je binnen een paar minuten het percentage van de accu stijgen. Binnen een half uur is de accu voor zo'n 70% vol. Dit maakt hem weer wat sneller dan de voorgaande Warp30 laders. Als ik een lage accu heb, dan laad ik hem vaak nog even een 10 minuten op voor ik ga. Dit zorgt voor een voldoende volle accu om mijn reis onderweg te overbruggen. De accuduur heb ik niet uitgebreid kunnen testen. Tijdens de test presteert de OnePlus 7T Pro niet anders dan de OnePlus 7 Pro. Dit betekent dat de telefoon een ruime dag mee gaat bij geregeld tot vrij intensief gebruik. OnePlus 7T Pro McLaren screenshot: McLaren's Technology Centre 4K (Andysvideo) Podiumplek? Het mag geen verrassing zijn; jazeker, deze McLaren editie verdient een podiumplek. Hoewel de telefoon niet heel erg vernieuwend is ten aanzien van de eerdere release van de OnePlus 7Pro, zorgt OnePlus toch voor verderde finetuning. Qua basisontwerp is de telefoon niet veel anders dan de OnePlus 7 Pro of OnePlus 7T Pro. De afwerking is echter een ander verhaal. Dat ziet er prachtig uit, waarbij er duidelijk is gelet op detail. Niet alleen aan de buitenkant van de telefoon, maar ook het design van de theme is in de hele user interface goed doorgevoerd. Het voelt erg premium en luxe aan. OnePlus en McLaren hebben hier een mooie, snelle smartphone geleverd, zoals je van deze merken mag verwachten. Vind je het thema minder van belang dan biedt de telefoon technisch gezien weinig meerwaarde ten aanzien van de OnePlus 7(T) Pro. Maar zeg nou zelf; ook al ben je geen autofanaat, dan ziet dit er toch nog steeds waanzinnig uit? Wat is er top? V Vlot, stijlvol ontwerp V Kracht en snelheid V Oxygen is een fijne, relatief schone versie van Android V Fluid Oled scherm en weergave V Geen notch in het scherm V Geluidsweergave door Dolby Atmos V Ondersteuning en updates Wat kan er beter? X Geheugenuitbreiding niet mogelijk X Niet optimaal qua camerafirmware (volgt waarschijnlijk nog) X Geen toegevoegde waarde curved scherm en wegvallen beeld door afgeronde hoeken X Bumpercase is mooi, maar laat door ondoorzichtigheid weinig zien van het telefoonontwerp
[Review] OnePlus 7: upgraden of niet?
“Oh nee toch? Dit gaat me waarschijnlijk geld kosten.” Dat was de eerste gedachte toen ik de OnePlus 7 uit de verpakking haalde. Maar ik ben, hoewel het misschien anders lijkt in deze review, een sucker voor nieuw speelgoed. En dit toestel staat hoog op mijn verlanglijstje en de reden waarom is eigenlijk wel bevestigd; snel, krachtig en een goede ondersteuning. Vroeger... of eigenlijk nuIk heb nu een OnePlus 3 en een Samsung A8. De eerste heb ik in 2016 aangeschaft, omdat ik een krachtige telefoon wilde met dual sim. Een paar jaar geleden werd je al snel gedwongen om voor een smartphone met zulke specificaties tot importeren over te gaan. Een meer high end toestel met dual sim was toen schaars, maar gelukkig is dit tegenwoordig al meer een standaard geworden. Ik gebruik mijn toestel veelvuldig om muziek te luisteren met de OnePlus Wireless Bullets, te surfen op het web, foto’s te maken, op de community andere klanten te ondersteunen, etc. Mijn ervaring is daarmee misschien wat bevooroordeeld. Ik ben absoluut fan van dit merk. Ik was dan ook erg blij dit toestel te mogen proberen. Of eigenlijk ben ik een beetje angstig. Moet ik nu gaan upgraden? Mijn OnePlus 3 begint, ondanks dat ik nog steeds updates krijg, wel te verouderen. Zeker de accu begint langzaam aan capaciteit te verliezen. Het tweede toestel is een werktelefoon en gebruik ik nauwelijks in mijn vrije tijd. Het doet voor mij wat het moet doen; Bellen, mail en berichten versturen. Maar ervaring met bijvoorbeeld de Dolby Atmos ondersteuning heb ik niet echt. The box is hereVorige week kreeg ik het pakketje binnen. Het uitpakken kon beginnen. Gaaf; het glimmende toestel pronkt in de verpakking tussen een pakketje met handleiding en een snelle oplader voor Fast Charge. Het was even uitvechten wie thuis de telefoon als eerste mocht uitproberen. Helaas, ik heb verloren. Maar misschien maar goed ook, want dan komt de kritische noot misschien eerst naar voren. Of niet. De eerste opstartDat ging soepel. De standaardvragen beantwoorden, zoals WIFI instellen, koppelen met e-mail, privacystatements, etc. Dit gaat soepel. Daarna is het mogelijk om bestanden van mijn oude OnePlus over te zetten naar de OnePlus 7. Hiervoor is een vooraf geïngestalleerde app aanwezig. Hiervoor kies ik nu niet, omdat ik dit toestel alleen test. Alle stappen zijn doorlopen. Nu kan het beginnen. Bijna dan. Eerst moet ik de telefoon afstaan. Anderen willen ook spe... testen. De eerste reactie is dat het scherm vloeiend is, hoewel het niet de verfijning heeft van de 90hz die op de OnePlus 7 Pro aanwezig is. Zeker in combinatie met de krachtige processor en geheugen. Ook komen er geregeld tips tevoorschijn, die slim inspelen op het gebruik. Bijvoorbeeld voorstellen over het inrichten van mijn beide simkaarten of over het plaatsen van apps. In die zin is het een stapje vooruit. Leuk, maar niet bijster nodig. Let's play!Dan Netflix en Youtube aanzwengelen. De OnePlus 7 heeft immers een 4K weergave ondersteuning op een scherm met een iets hogere resolutie dan HD en ondersteund HDR. Bij Netflix start ik de serie ‘Our Planet’ op. Een serie die visueel op mijn OLED TV van het scherm af spettert. Zeker met de HDR ondersteuning via Dolby Vision. Op de OnePlus wordt HDR ondersteund, maar enkel een basisvariant. Dat haalt niet weg dat het er strak uit ziet. Mooi detail en diepe contrasten zijn het gevolg. Dolby Atmos wordt evenmin door de app ondersteund. Wel door de telefoon, waardoor er een kraakhelder, ruimtelijk geluid wordt gecreëerd door het toestel op mijn OnePlus bullets. Trailer Disney's Lion King (4K HDR) Op Youtube zoek ik naar enkele 4K HDR en HFR trailers, zoals degene van de live action versie van de Lion King en Star Wars Episode 9. De trailers zijn in 4K beschikbaar, maar kennelijk ondersteund de Youtube app dit niet op de OnePlus. Waarschijnlijk in combinatie met de afwijkende resolutie van het scherm. De maximaal te kiezen resolutie is 1080p (full HD). Toch is er een prachtig gedetailleerd beeld te zien. De haren op de leeuwen zijn te tellen. Ook hier doet de Dolby Atmos functie zijn werk. Nu moet ik wel aangeven dat ik luisterde via mijn OnePlus Wireless Bullets. Zonder de hoofdtelefoon is het geluid beduidend vlakker. Zowel bij Netflix als bij Youtube. POV Expedition Everest at Disney's Animal Kingdom (4K HFR60) Ik vraag me persoonlijk af in hoeverre je baat hebt bij de 4K weergave op de telefoon. Zeker gezien de afmetingen. Een groot scherm, zoals een grote OLED tv, hebben door de gemiddelde afmeting een meerwaarde. Op een klein scherm zie ik weinig directe meerwaarde. HDR is een leukere functie, dat het beeld veel meer tot leven wekt. Zeker als je geregeld naar ondersteunde video- of gamecontent kijkt. Trailer Star Wars: The Rise Of Skywalker (4K HDR) Dan Deezer aan. Wat stevigere muziek van Rammstein en de wat meer blues geïnspireerde Rag 'n' Bone Man voor een mooi vergelijk. Beiden klinken, ondanks de beperkte bitrate, prima. Ook hier een ruimtelijk veld door Dolby Atmos. Dat moet beter getest worden. Hardloopschoenen aan, playlist op en hardloop app aan. Tijd voor een rondje hardlopen. 9 kilometer later heb ik geen uitval van bluetooth ervaren en was het resultaat dat de muziek beter hoorbaar was gedurende het lopen. Ook de locatie was sneller gevonden. Dit zijn punten die ik bij mijn huidige telefoon als iets minder ervaar. Al moet ik toegeven dat locatie en bluetoothconnectie na de geregelde updates al een stuk beter en stabieler was geworden. Dit vind ik dan ook een pluspunt. De OnePlus 3 wordt nog steeds volop geüpdate. Zo heb ik onlangs Android versie 9 (Pie) ontvangen. Welke ook aanwezig is op de OnePlus 7. Deze laatste heeft inmiddels ook al diverse updates ontvangen, waarbij ook op de OnePlus community gevraagde features zijn toegevoegd. Dit is kenmerkend voor dit merk; er wordt daadwerkelijke geluisterd naar de klant. Dat maakt dat dit merkt snel aan populariteit wint. Niet te vergeten; ook de stevige specificaties in combinatie met een scherpe prijs helpen daar natuurlijk bij. LockedOf eigen unlocken van het scherm. Je wilt natuurlijk dat jouw foto's, apps en andere gegevens veilig zijn, maar wel vliegensvlug erbij kunnen. Uiteraard heb je de klassieke pincode, wachtwoord of patroon. Er zijn ook geavanceerdere, biometrische methoden beschikbaar; vingerafdruk en gezichtsherkenning. Die eerste zich achter het scherm. Dus geen geklier op de achterzijde via een onhandige opnening in de bumper of net te dicht bij de cameralens. Niemand wil dat die lens vet wordt, waardoor een onvergetelijk moment vaag wordt weergegeven op de foto. OnePlus 7 heeft de vingerafdrukoptie achter het scherm zitten. Eerlijkheidshalve ben ik er niet kapot van. We hebben twee afdrukken opgeslagen. Mijn ervaring is dat de afdruk niet lekker herkend werd. Dit werkte niet fijn. De gezichtsherkenning werkt daarentegen als een zonnetje. Het scherm werd razendsnel, zonder extra handelingen unlocked. Erg fijn. Zo kon ik snel verder met testen of een e-mail inzien. Say cheese...De camera doet zijn werk. Hier is gekozen voor 3 camera’s aan de achterzijde en een selfiecamera aan de voorzijde. Deze is in de vorm van een druppel zichtbaar en wordt door de software zo goed mogelijk verborgen bij het gebruik van het scherm. Bijvoorbeeld door het onderdeel te laten zijn van de informatiebalk, waarin de provider, bereik en accustatus zichtbaar is. Bij filmpjes wordt de balk zwart, waardoor de druppel niet in beeld valt en verborgen is. Ik ben snel tevreden met de foto’s. Op mijn OnePlus 3 maak ik voornamelijk 4K resolutie foto’s met HDR, waardoor contrast, helderheid en kleur een boost krijgen. Deze zien er in mijn ogen prima uit. Ook als ik de foto’s bijvoorbeeld naar mijn TV cast. Dit is in de basis niet anders bij de OnePlus 7. Ook deze telefoon levert een prima gevoelige plaat. Belangrijke nieuwe feature is een groothoeklensperspectief. Al lees ik dat de meer gevorderde fotografen issues ervaren, die in volgende updates zouden moeten worden opgelost. Ook dit onderschrijft het oplossend vermogen van het merk. Accu leegDe accu heeft een capaciteit van 3.700mAh. Beduidend meer dan mijn huidige telefoon. Daar tegenover staat dat het scherm ook groter is. Een grote accu als deze is ook nodig om de dag door te komen. Hoewel accu’s grotere capaciteit krijgen betekent dit niet per sé dat de telefoon ook langer te gebruiken is. In mijn geval ging de telefoon geruime tijd mee. 4K HDR filmpjes of games slurpen meer energie en dan gaat de accu een heel stuk sneller leeg, maar over het algemeen kon ik hem makkelijk een dag zijn werk laten doen. Zonder dat ik in de zenuwen hoefde te zitten of ik onderweg nog voldoende accu zou hebben. Nee, ik heb geen powerbank. Bij minder gebruik redde de telefoon het een ruime 2 dagen, voordat bijtanken nodig was. Wat mij betreft een prima resultaat. Al kan ik niet echt benchmarken met andere high end smartphones, zoals de S10 of de iPhone X. Opladen is met Fast Charge razendsnel, zoals ik eigenlijk niet anders gewend ben van de voorloper Dash. Het heeft eigenlijk geen invloed of je de telefoon tijdens het gebruik laadt. Ook dan is het laden van de accu supersnel. Handig als ik de telefoon nog een boost wil geven, voordat ik wil gaan hardlopen of op de fiets spring naar mijn werk. En nu?OnePlus timmert met de OnePlus 7 ook weer stevig aan de weg. De telefoon is weer een mooie stap vooruit. Het toestel is snel, kijkt goed weg en het prachtige Optic Amoled en wordt voortdurend bijgeschaafd met updates. Met name de snelheid, beter stabiliteit van bluetooth en het scherm brengt mij erg aan het twijfelen om te upgraden. Al blijf ik het druppelprincipe van de selfiecamera niet mooi vinden. Het is ze vergeven. Overall is het een mooie telefoon, die zich prima kan meten met de concurrerende telefoons, zoals een Samsung Galaxy S10. Ga ik overstappen? Ik neig ernaar, maar dan misschien toch de OnePlus 7 Pro? Het maakt me in ieder geval erg nieuwsgierig naar de ervaring naar dat toestel. Te meer door de nog krachtigere specificatie. Wat is er top? V Kracht en snelheid V Oxygen is een fijne, relatief schone versie van Android V Scherm en weergave V Geluidsweergave via bullets V Ondersteuning en updates Wat kan er beter? X Niet optimaal qua camerafirmware (volgt waarschijnlijk nog) X Geluidsweergave speaker X Druppel voorzijde
[Review] Samsung Galaxy A50 & A80
De afgelopen drie weken heb ik van T-Mobile twee nieuwe Samsung Galaxy smartphones mogen testen. Het gaat hier om de Samsung Galaxy A50 en A80. Aan de hand van mijn ervaringen heb ik deze review geschreven. Als eerste moet ik eerlijk bekennen dat het voor een doorgewinterde Applefan, best een uitdaging was om Samsung smartphones te reviewen. Ondanks dat ik dus een echte Apple fanboy ben, koester ik geen ‘haat’ tegenover Samsung. De schermen van de huidige iPhone ’s worden immers door Samsung gemaakt. Laat dat dan ook een van de zaken zijn die bij beide toestellen uit het oog springen. Mijn ogen zijn in korte tijd enorm gewend geraakt aan de prachtige schermen met rijke kleuren en diepe zwartwaarden. Beide toestellen heb ik een aantal dagen als mijn primaire telefoon gebruikt. Dit omdat je dan pas echt iets kunt vertellen over wat voor vlees je in de kuip hebt. Ik heb dus een aantal dagen mijn iPhone Xs aan de kant geschoven en afwisselend de Samsungs gebruikt. De eerste indruk van de A50Een smartphone unboxen is en blijft een feestje. Het plastic eraf, het deksel langzaam omhooghalen, zodat er lucht in kan lopen en hoppa, daar is hij! Dat was bij de Galaxy A50 niet anders. Wat meteen opviel is dat de telefoon de illusie wekt van een randloos scherm. Als de telefoon uit staat kun je nagenoeg niet zeggen waar de randen ophouden en het scherm begint. Echter is dit voor een smartphone vandaag de dag niks nieuws, waardoor de A50 een beetje een dertien in een dozijn lijkt. Het scherm is voor een iPhone gebruiker al snel groot, ook dit scherm wat 6,4’’ (16,26cm) is, vond ik in eerste instantie te groot maar, alles wendt. De achterkant van de A50 is wat minder gewoontjes. De parelmoerachtige laag geeft de telefoon een hippe en eigentijdse uitstaling. Het toestel is voor het grootste deel van plastic gemaakt waardoor het toestel wat goedkoop aanvoelt, maar daar is de prijs dan ook naar. De telefoon is een echte lichtgewicht, hij weegt nog geen 170 gram. Tenslotte ligt hij door de afgeronde randen goed in de hand. https:// De eerste indruk van de A80Als je opzoek bent naar een opvallende en unieke telefoon dan is de A80 zeker iets voor jou! Deze telefoon oogt allesbehalve gewoontjes. Het eerste wat direct opvalt als je de telefoon uit de doos haalt is het grote scherm. Het scherm heeft een formaat van 6,7’’ (17,02cm). Het scherm is nagenoeg randloos, dus de telefoon is ook niet veel groter dan 17cm. Bij randloze telefoons blijft het voor fabrikanten altijd een uitdaging om de selfiecamera ergens weg te werken. In 2017 vond Apple daar de ‘Notch’ op. Deze inkeping in het scherm was bedoeld om onder andere de selfiecamera te huisvesten en werd door menig fabrikanten over genomen. Ook veel Samsung smartphones hebben zo’n inkeping. Maar deze Samsung Galaxy A80 niet. Er zit dus geen selfiecamera op de A80. Schrik niet, want Samsung heeft daar natuurlijk wel iets op gevonden, maar daar later meer over. Naast het feit dat de telefoon vrij groot is, is het ook geen lichtgewicht, hij weegt zo’n 220 gram, Dit komt voornamelijk door de metalen behuizing die de telefoon weliswaar een hele robuuste en zakelijke uitstraling geeft. De camera’sMisschien wel de belangrijkste functie van een smartphone anno 2019 is de camera. Zeker voor jongeren wordt de kwaliteit en de functies van de camera’s steeds belangrijker. Je ziet dan ook dat telefoonfabrikanten veel tijd en aandacht investeren aan de camera’s en het worden er ook steeds meer. Bij deze telefoons is dat niet anders, beide toestellen maken prachtige kiekjes. Als extra functie hebben beide smartphones een extra ingebouwde groothoeklens die de gebruiker instaat stelt om extra brede foto’s te maken. Ook helpt de groothoeklens bij het creëren van diepte in reguliere foto’s. De camera van de A80 maakt wat mij betreft de mooiste kiekjes. Dit omdat de kleuren niet extreem verzadigd zijn, waardoor de foto’s natuurgetrouw ogen. Ook is de camera van de A80 wat scherper dan de A50. Beide toestellen zijn eveneens uitgerust met HDR. Wat inhoudt dat de foto’s op beide smartphones een enorm groot en goed kleurenbereik hebben. Tevens zijn ze ook uitermate geschikt om mee te filmen. Echter beschikt de A80 over een functie om in 4K te filmen en is de beeldstabilisatie van de A80 ook net iets beter dan de A50. SelfietimeToen ik de selfiecamera op beide toestellen opende, vond ik mijzelf echt een stuk knapper. Dat was goed voor mijn zelfbeeld, maar er klopte iets niet. Ik had veel minder rimpels en mijn huid was veel strakker dan dat ik gewend was. Er moest spraken zijn van een beauty-filter. Ik ging op zoek, en wat bleek? Er was inderdaad een beauty-filtermodus in de camera-app aanwezig, maar die stond uit. Dat vond ik toch wel enigszins jammer. Camera A80Dan even nog over de selfiecamera van de A80, die er dus niet is. Toch heeft Samsung er wat op gevonden om selfies te kunnen maken en te kunnen videobellen. De camera aan de achterkant van de Samsung Galaxy A80 kan namelijk omhoogschuiven en omdraaien. Het grote voordeel hiervan is dat je de beste camera van je telefoon kan gebruiken om coole selfies te maken. Meestal is de reguliere selfiecamera minder goed dan de camera aan de achter kant. De camera voor selfies is bij de A80 dus dezelfde camera die je gebruikt om mooie landschappen mee te fotograferen. Daarom vind ik het extra opmerkelijk dat Samsung ervoor gekozen heeft om een softwarematige beauty-filter over de lens te leggen bij het maken van selfies. Deze uitschuifbare camera heeft ook absoluut een nadeel. Het kan namelijk kapot. Het is mechaniek en dat heeft als kenmerk dat het kan slijten. Ik vraag mij dus ook af hoelang het duurt voordat dit kapot gaat. Een ander nadeel is, dat je de selfiestand niet kunt gebruiken wanneer de telefoon plat op tafel ligt. Dan wordt het omklapmechanisme geblokkeerd door de ondergrond en kan de camera dus niet omdraaien. Toch is het een coole feature! De schermen en scannersBeide telefoons hebben een prachtig scherm. De kleuren en de zwartwaarden zijn een lust voor het oog, en je went er al snel aan. Op papier hebben de telefoon’s een vergelijkbaar scherm, namelijk een full HD SAMULET scherm. Toch vind ik dat de A80 net iets beter is in het weergeven van kleuren dan de A50. Ook lijkt het alsof de A80 het scherm beter weet aan te passen aan de kleuren en het licht in de omgeving. Maar in het dagelijks gebruik merk je daar niets of nauwelijks iets van. Samsung verdient een welgemeend compliment als het om de schermen gaat. Bijna iedere telefoonfabrikant rust zijn telefoons tegenwoordig uit met biometrische scanners. Zoals vingerafdruk- en gezichtsscanners. Ook de A50 & A80 zijn hiermee uitgerust. Het was lange tijd niet mogelijk om de scanners onder het scherm te verwerken, iets wat bijna essentieel is bij het maken van een randloze telefoon. Maar Samsung is het gelukt, en het werkt. Alleen, niet altijd. Het kan aan mijn vingers liggen, want ook bij traditionele scanners werkt het niet altijd even goed. De techniek werkt anders dan bij traditionele vingerafdrukscanners en werd geïntroduceerd bij de Galaxy S10. Het werkt in plaats van een visuele techniek met een sonische techniek. Even kort door de bocht wordt er geen foto van je vinger gemaakt maar een geluidsscan, je kunt dit vergelijken met een radarsysteem. Het is even wennen en na een tijdje gebruiken, lijkt de telefoon je vinger steeds sneller te herkennen. Maar zeker in het begin kan dit wat frustrerend zijn. De A50 heeft naast een vingerafdrukscanner ook nog een gezichtsherkenningsfunctie. Deze functie werkt via de selfiecamera aan de voorkant, en werkt naar mijn mening prima. De A80 heeft dit niet door het gemis van de selfiecamera. Naast de vingerafdrukscanner lijkt bij de A80 ook de oor luidspreker onder het scherm te zijn verwerkt. Hier is waarschijnlijk voor gekozen omdat er geen ruimte meer was om dit in te bouwen boven het scherm. Dat lijkt heel cool, maar het klinkt toch anders. Tijdens het bellen klinkt de wederpartij al gauw blikkerig en ver weg, dat is toch jammer De batterij en prestatiesAlleen al voor de batterijduur van sommige Android telefoons zou ik kunnen overwegen om de overstap te maken van iOS naar Android. Ook deze telefoons doen daar niet aan onder. Beide telefoons hebben een uitstekende batterijduur en gaan met gemak en dag mee. Als je een beetje zuinig doet en de energiebesparingsmodus van Samsung aan zet, kun je er zelfs anderhalve dag of twee dagen mee doen. Dat is echt een prestatie. Zeker voor de A80, die onder de motorkap octa-core processor (acht kernen), met 8GB aan werkgeheugen heeft draaien. Met recht dus een echt powerhouse. Op de A80 kun je dus met gemak de zwaarste games spelen en video’s bewerken zonder dat hij aanzienlijk trager wordt. Ook de A50 is meer dan goed uitgerust ten aanzien van zijn prijsklasse. De A50 is uitgerust met eveneens een octa-core processor en 4GB aan werkgeheugen. Het is allemaal net iets trager dan de A80 maar zeker niet storend. ConclusieAl ik moest kiezen dan zou ik voor de A50 gaan. Misschien verbaast je dit, maar ik zal het kort toelichten. Ik vind de A80 net iets te groot en net iets te zwaar. Ook vind ik het gemis van gezichtsherkenning groot, aangezien mijn vingers niet gemaakt zijn voor de nieuwe vingerafdrukscanners. Om kort te gaan. Ben jij opzoek naar een betaalbare en toch goed presterende telefoon, dan is de Samsung Galaxy A50 zeker iets voor jou. Met deze telefoon kun je makkelijk twee jaar vooruit, en kies je de witte uitvoering dan heb je ook zeker iets unieks in handen, namelijk die parelmoere behuizing die schittert in het licht. Als je opzoek bent naar een iets robuustere en zakelijke telefoon die zware taken gemakkelijk aan kan. Dan kun je beter kiezen voor de A80. Let dan wel op dat je niet te veel uit verveling met de camera gaat spelen 😅. Door Stefan.1997
[Review] OnePlus 7 Pro: Mag het ietsje meer zijn?
Onlangs heb ik een review geschreven over de OnePlus 7. Deze reguliere versie mocht ik van T-Mobile testen. Dit heb ik afgezet tegen mijn oude vertrouwde OnePlus 3 en Samsung A8. Zo’n nieuw toestel testen heeft wel een nadeel. Zeker ten opzichte van een toestel van 3 jaar oud. Het is gaan kriebelen. De neergaande accu van de OnePlus 3 vond ik lastiger. Een dagje weg betekende plannen om niet zonder accu te komen. Zeker gezien ik een toestel best we intensief gebruik. Het voelde niet fijn om bij een concert te staan met een bijna lege accu of een avondje weg en net een paar procent over hebben voor je thuis bent. Zeker niet als je de laatste bus moet halen. Ik ben dus overstag. Toch heb ik niet voor de reguliere OnePlus 7 gekozen, maar voor de stevigere OnePlus 7 Pro. Was het nodig? Dat zal uit deze review blijken. Unboxing party Het unboxen van de OnePlus 7 Pro is niet veel anders dan bij de reguliere 7. Alles wat nodig is om te starten zit erbij. Smartphone met een standaard screenprotector, Warp lader, papierwerk en een tooltje voor het los maken van de simkaarthouder. Maar ook een TPU case; zo’n gelachtig hoesje tegen stoten. Erg fijn, aangezien accessoires voor de OnePlus - naast T-Mobile shops - niet altijd even gemakkelijk te krijgen zijn. Bovendien voldoet hij voor mij prima, omdat hij de nebula blauwe kleur nog prima laat zien. Een stijlvolle kleur naar mijn mening. De andere beschikbare kleuren zijn amandel en mirror grey. Het eerste aanzetten werkt niet anders dan op de reguliere OnePlus 7, of enige andere (Android) smartphone. Vragen beantwoorden, instellen en data overzetten. Wat daarbij zeker goed helpt is de OnePlus Switch app. Iets dat ik niet eerder getest heb. Het werkt door middel van een hotspotprincipe, waarbij grote hoeveelheden gegevens en instellingen in korte tijd overgezet kunnen worden. Niet alles wordt meegenomen, zoals instellingen voor bankierapps of sommige spellen. One small step Na het opstarten en het overzetten van de apps kon het inrichten beginnen. Zo heb ik de kleur van het scherm warmer gemaakt, wat net iets prettiger kijkt dan de standaard ingestelde blauwe gloed. Dan het instellen van de toegang tot het toestel. Standaard moet je een pincode invoeren. Daarnaast heb je ook andere opties, zoals biometrische toegang; lees vingerafdrukscan en gezichtsherkenning. In tegenstelling mijn eerdere toestel moet de vinger niet over een sensor geswiped worden, maar stil op het scherm geplaatst worden. Dit werkt goed, al wordt de vinger niet altijd goed herkend. Ik heb daarom een nieuwe scan gemaakt, waarna het beter lijkt te werken. Gezichtsherkenning heb ik uit gezet. De reden hiervoor is de grote nieuwigheid; de selfiecamera. De feature an sich werkt prima. Je kunt kiezen of het scherm gelijk geopend wordt of dat je daarna nog een swipe over het scherm moet doen. Iedere keer dat het toestel het gezicht scant wordt de selfiecamera geactiveerd en komt deze omhoog. De selfiecamera zit namelijk niet in het scherm zelf maar is automatische uitschuifbaar in de bovenzijde van de telefoon. Aangezien ik het toestel veel gebruik en dus ook geregeld unlock schuift de camera vaak omhoog. Dat voelt niet helemaal lekker. Misschien onterecht, maar het zekere voor het onzekere. Mobile cinema Het voordeel is wel dat er geen notch of druppel in het scherm zichtbaar is, zoals bij veel gangbare toestellen. Dit vind ik de grootste plus, omdat ik een notch erg lelijk vind. Dit was voor mij een belangrijke reden om voor dit toestel te gaan. Het scherm zelf heeft een hogere resolutie dan de reguliere OnePlus 7. Hoewel ik sceptisch ben over hoge resolutie schermen zag het scherm er toch net iets verfijnder uit dan de reguliere OnePlus 7. Dit is niet enkel te wijten aan de resolutie, maar ook aan de hogere 90hz verversingssnelheid in het Fluid Amoled scherm met HDR10 ondersteuning. De reguliere variant heeft 60hz. Hierdoor zijn bewegende beelden een fractie soepeler. Het totaalplaatje is een erg mooi, strak beeld. Ik heb hierbij dezelfde trailers bekeken als bij mijn eerdere review. Dit beeld leek net wat meer gedetailleerd en gebalanceerd met een dieper kleurspectrum. Al snel besefte ik mij dat ik meer trailers en demonstratiemateriaal zat te kijken. Bij Netflix viel mij op dat wel HDR ondersteund wordt, maar geen 4k ondersteuning aanwezig is. Het plaatje is nog steeds goed. Zeker voor een smartphone. Een nadeel is de curved vorm van het glas en de afgeronde hoeken. Daar waar dit bij de Samsung nog een stukje bijdraagt aan de functionaliteit, heb ik dat hier nog niet uitgevonden. Het zorgt ervoor, net als bij de afgeronde hoeken, dat het beeld bij een verkeerde kijkhoek vertekend. Zeker als content door middel van een vingerbeweging beeldvullend gemaakt wordt. Bij sommige apps uit zich dit met beeld dat net wat raar afgesneden worden. Ik ben nog niet tegen gekomen dat functionaliteit daardoor niet meer werkt, maar mooi is het niet. Als een knop rond het curved glas zit dan kan het soms een extra aanraking nodig zijn om de actie in gang te zetten. Trailer Star Wars: The Mandalorian (4K HDR) Als muziek in de oren Ook deze versie heeft Dolby Atmos beschikbaar. Bij vergelijk was de speakerkwaliteit aanzienlijk beter. Ik vond het geluid voller en zuiverder klinken. Via mijn OnePlus Wireless bullets merkte ik echter geen verschil met de OnePlus 7. Wel met de eerdere OnePlus 3. Het geluid klinkt met de nieuwste modellen prima. Ook nu heb ik een rondje hardgelopen en was het geluid beter te verstaan en heb ik geen storingen meer ervaren, zoals ik dat afgelopen week nog wel heb ervaren met de OnePlus 3. De connectie is beter en stabieler door de hogere versie BlueTooth. Als gevolg hiervan heb ik geen drops bemerkt tijdens het streamen van muziek of podcasts. Ook het vastleggen van mijn runs ging prima. Al gebruik ik tegenwoordig een smartwatch met GPS en Glonas. Vergelijk leverde gelijkende resultaten op tussen de watch en de OnePlus. Al is hij bij een langere run de GPS verloren en heeft hij deze niet opnieuw opgepakt. Dit lijkt eenmalig te zijn geweest voor de OnePlus. Trailer Disney's: Mulan (4K HDR) It's a snap De OnePlus levert overdag een prima plaatje op. Het ziet er net en strak uit. Ook hier weer een prima stap vooruit ten aanzien van de OnePlus 3. Maar dat was eigenlijk niet anders dan verwacht. Het zal het ongetwijfeld niet halen bij het camerageweld van de Apple iPhone 11, maar toch levert de OnePlus 7 Pro een scherp, contrastrijk en kleurrijk plaatje. Wel levert de standaardinstelling een breed formaat foto op. De nachtfunctie heb ik geprobeerd, maar ben ik nog niet helemaal over uit. Het lijkt een beter resultaat op te leveren, maar ik mis hier nog detail. Daar ga ik nog verder mee aan de gang. Erg benieuwd wat het camerageweld van de aanstaande OnePlus 7T (Pro) aan extra's toevoegd. De specificaties zien er veelbelovend uit. Het filmen is niet anders. Het geheel levert een kleurrijk, filmisch plaatje op. Ik heb daarbij zowel materiaal in 4k als in Full HD HFR (High Frame Rate) geschoten. Ook heb getest met de slow motion functie. Zeker de HFR levert een mooi vloeiend beeld op, waarbij beelden ondanks de snelle bewegingen vloeiend en scherp bleven. De dag door De accuduur is prima toereikend voor mij. Ik kom prima de dag door zonder extra te laden. Vaak nog genoeg voor de volgende ochtend. En dat bij regelmatig sporten, muziek luisteren, socials, lezen, synchroniseren met smartwatch, etc. Voor mij een prima resultaat met de 4.000mAh accu. Iets groter dan de reguliere OnePlus 7, maar in praktijk gecompenseerd door een hoger verbruik. Dit door met name het scherm. Over het onderhoud van het toestel kan ik nog een keer mijn loftrompet laten schallen, maar het is niet anders dan bij de reguliere OnePlus 7 of de OnePlus 3. Dat zit goed. Er komen zeer geregeld updates uit. Al kan de uitrol daarvan wel even duren. Gelijk na het uit de de verpakking halen waren er meerdere updates gepland. Ten tijde van de omruil was net voor de OnePlus 3 nog een nieuwe Androidupdate gepland. Dat geeft een prima gevoel dat de toestellen up to date blijven en dus lang mee kunnen gaan. That's a wrap Dan nu terug naar mijn beginvraag; was het nodig? Nee, natuurlijk niet. Ik had net zo goed de accu van de OnePlus 3 kunnen vervangen en er nog minstens een jaar mee kunnen doen. Zoals gezegd wordt het toestel nog steeds onderhouden. Aan de andere kant zou ik absoluut niet terug willen. De OnePlus 7 Pro is een heerlijk toestel met een prachtig scherm. De camerafunctionaliteit behoeft nog wat verbetering, maar over het algemeen zien de foto's er kleurrijk en scherp uit. Ten aanzien van de OnePlus 7 is het verschil niet extreem, maar voor mij groot genoeg om voor de Pro te gaan. Doorslaggevend is daarbij de afwezigheid van de notch, de hogere resolutie en de Fluid 90Hz. Het is net wat verfijnder. Al is de OnePlus 7T (Pro) natuurlijk alweer onderweg om daar weer een schepje bovenop te doen. Wat is er top? V Kracht en snelheid V Oxygen is een fijne, relatief schone versie van Android V Fluid Oled scherm en weergave V Geen notch in het scherm V Geluidsweergave door Dolby Atmos V Ondersteuning en updates Wat kan er beter? X Niet optimaal qua camerafirmware (volgt waarschijnlijk nog) X Geen toegevoegde waarde curved scherm en wegvallen beeld door afgeronde hoeken X GPS werd niet meer opgepakt na weggevallen te zijn tijdens run

Laatst verdiende badges

Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen