Skip to main content
Beantwoord

switch

Toon eerste reactie

39 reacties

• is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 17 juli 2025

Beste Odido, ik zou jullie graag willen vragen om te onderzoeken of dit probleem opgelost kan worden met een firmware update op de Zyxel NR5307.

Ik heb hetzelfde probleem (snelheid 700 > 80 mbps) met een TP-Link TL-SG105E. Ik dacht wellicht is deze stuk dus heb een nieuwe TP-Link TL-SG108PE switch gekocht. Zelfde probleem. 

De kabels zijn goed en de switches ook. Ook nooit eerder problemen gehad met andere merken routers.

Nu zie ik dit topic, iets te laat dus…

Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 567 reacties
  • 17 juli 2025

Hoe meet je de upload download snelheid over een switch? Ik heb een paar goedkope 1GB TP-link switches achter mijn klik en klaar modem staan maar ondervind hier geen problemen mee. Mijn wifi punten zien hier op aangesloten  en haal normale snelheden hier.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1711 reacties
  • 17 juli 2025

En welke snelheid heeft de LAN poort aan in de Zyxel modem (onder systeeminfo)?

• is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 17 juli 2025

Ik meet gewoon met speedtest.net

Kabel van laptop aan Zyxel is 700mbit. Als ik de kabel via de TP-Link switch aansluit (zelfde kabel!) blijft er 80-100 mbit over.

Op de Zyxel en de switch staat beide gigabit aangegeven. De kabels zijn goed. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1711 reacties
  • 17 juli 2025
webwim schreef:

Op de Zyxel en de switch staat beide gigabit aangegeven. De kabels zijn goed. 

Even ter verduidelijking... Ik bedoel niet OP de Zyxel maar ook echt inloggen op 192.168.1.1 en bij systeeminfo kijken waar de poort op linkt…

Als dat ook echt 1000M/Full is, dan is het toch raar dat er maar 100Mbps over blijft.

• is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 17 juli 2025

Ja, in de admin portal van de Zyxel staat gigabit.

Het is precies hetzelfde probleem als eerder omschreven in dit topic.

Vandaar mijn verzoek aan Odido om te kijken of het softwarematig op te lossen is

Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 567 reacties
  • 17 juli 2025

Beter even goed omschrijven wat je probleem is. In dit topic worden heel veel problemen aangehaald.

En misschien beter een nieuw topic aanmaken...

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1711 reacties
  • 17 juli 2025

​@webwim Test je met een Windows machine?

Kun je het volgende eens testen?
Start > cmd tikken en Command Prompt kiezen en dan het volgende intikken:
wmic nic where "NetEnabled=true" get name,speed

Als dat commando niet werkt kun je het volgende intikken en enter drukken:
powershell -Command "Get-NetAdapter | Select-Object InterfaceDescription, Status, LinkSpeed"

Het gaat uiteindelijk om de linksnelheid van de adapter in je computer.
Dit om even uit te sluiten dat je eigen computer op 100Mbps linkt met de TP-Link.

Als het wel echt de verbinding tussen de Zyxel en de TP-Link is (en niet TP-Link en computer), dan denk ik niet dat Odido hier zelf naar kan kijken, maar zullen ze dit terug moeten spelen naar Zyxel (die de custom firmware geschreven heeft).

• is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 23 juli 2025

Bedankt voor jullie reacties ​@walter.v.l en ​@rvk01. Ik heb een nieuw topic geopend met alle details: 

Het is hetzelfde probleem dat â€‹@peterdej had bij het openen van dit topic. In de hoop dat het een probleem zou zijn met TP-link, en dus opgelost na een overstap op Netgear (net als bij ​@Bertweb), heb ik een Netgear switch aangeschaft. Helaas nog altijd hetzelfde probleem...

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 13 reacties
  • 23 juli 2025

goedemorgen , ik had inderdaad problemen met mijn tp-link router maar heb dit opgelost door een netwerkspliter aan te sluiten . die splitter heeft 1 ingang daar zit de kabel op die richt het modem gaat , dan 2 uitgangen waarvan er eentje naar de pc loopt en de snelheid geeft die je mag verwachten , zo rond de 500-600 mb down en 100 up . de tweede poort gaat via een korte netwerkkabel naar de tp-link router . daar zitten mijn nas , tv en dat soort dingen op . werk goed , ben tevreden .splitter is van het merk sounix 1000mb in/uit en kost een paar euro op amazon . ook had ik problemen met toon de termostaat dus , die maakt nu verbinding met tp-link deco x 10 en werkt nu ook prima . het was even prutsen maar hier werkt het nu alweer een paar weken . de wifi van het modem staat trouwens uit ..

hoop jullie hier mee te kunnen helpen , peter

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 13 reacties
  • 23 juli 2025

deze splitter gebruik ik dus  , de blauwe kabel gaat naar de tp-link router  , de grijze gaat naar de pc de tp-link deco stat aan gesloten op de router 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1711 reacties
  • 23 juli 2025
peterdej schreef:

deze splitter gebruik ik dus  , de blauwe kabel gaat naar de tp-link router  , de grijze gaat naar de pc de tp-link deco stat aan gesloten op de router 

Eigenlijk is die Sounix ook gewoon een switch. Want een splitter zou eigenlijk 8 aders opsplitsen in 2x 4 aders (voor 2x 100Mbps) en daar heb je er dan 2 van nodig, ook een bij de source. Sounix zelf noemt het echter wel een splitter (maar ze hebben ook HDMI splitters dus wilde ze waarschijnlijk de benaming hetzelfde houden… en what’s in a name ðŸ˜‰ Ze noemen de poorten ook 1K Mbps wat ik nog nooit tegengekomen ben ðŸ¤£) maar de werking is dus zoals een switch.

En schijnbaar kan de switch van Sounix wel goed communiceren met de Zyxel (net zoals de Netgear van ​@Bertweb dat ook kan).

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 13 reacties
  • 26 juli 2025

goedemorgen allemaal , nou rvk01 ik heb voor deze spitter een 5 poorts splitter gekocht en nee het kon de switch niet vervangen , zowel de nas als de tv en apple tv deden het niet , een router heeft een adressering een spitter niet , hoe het werkt geen idee dat moet ik nog uitpluizen maar ben nog wel bezig om het wel werkend te krijgen al is het maar voor de fun ! met de router plus splitter werkt het trouwens prima !

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1711 reacties
  • 26 juli 2025

Misschien kun je het beter vergelijken met een ouderwetse hub, de voorganger van de switch. Die stuurt hetzelfde verkeer over beide poorten waarbij de netwerkkaart uit kan zoeken welk verkeer voor hem bedoeld is.

Fijn dat het werkt.

Het geeft wel aan dat er behoorlijk wat mis is met de Zyxel en communicatie met andere apparatuur.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen