Al diverse topics gelezen over dit onderwerp, maar de antwoorden lopen uiteen en ik kom er nog niet veel verder mee.
Ik heb twee Odido glasvezel abonnementen op twee verschillende locaties. Allebei zonder telefonie want ik neem een VOIP dienst extern af. Het probleem is dat ik vanaf de ene locatie niet kan registreren bij die VOIP dienst. Poort 5060 uitgaand lijkt geblokkeerd te worden. Na het versturen van de SIP registratie komt er gewoon geen reactie.
Het gekke is dat dit op de andere locatie via de Odido glasvezel dus wel prima werkt. Op beide locaties wordt gebruik gemaakt van eigen apparatuur (alleen de Huawei GPON terminal van Odido wordt gebruikt op beide locaties) en de configuratie is op beide locaties gelijk, maar bij de ene locatie kan ik niet registreren op poort 5060 en bij de andere locatie wel.
Nu is het wel zo dat de locatie waar het niet werkt een oude Tweak aansluiting betreft. Deze is door Odido automatisch overgezet naar een Odido abonnement met glasvezel + telefonie. Die telefonie wordt niet gebruikt, dus deze is na oplevering van de Odido aansluiting direct opgezegd, maar misschien dat hierdoor poort 5060 nog wel ‘gereserveerd’ is o.i.d. omdat hierop ooit ook een telefonie abonnement actief was. Graag zou ik deze blokkade/reservering op laten heffen, maar hoe doe ik dat? Via de klantenservice kom ik niet verder. Die geven alleen maar aan dat dit een technisch probleem is en verwijzen me naar de community.
Oh ja, mijn VOIP aanbieder biedt helaas geen alternatieve SIP poorten aan, dus ik moet wel poort 5060 blijven gebruiken.