Skip to main content
Beantwoord

Ps5 lage upload snelheid

  • 8 February 2024
  • 78 reacties
  • 1353 Bekeken

Wanneer komt er een oplossing vanuit Odido met betrekking tot de lage upload snelheid ps5.

 

78 reacties

Hi @Paan83 ,

Ik liep zelf ook tegen dit issue aan dus ik ben op onderzoek uitgegaan.

De speedtest vanuit het menu van de Playstation 5 pingt naar de PSN servers, vanwege capaciteitsgebrek en onvoldoende scaling is de uploadsnelheid bij PSN beperkt waardoor je waarschijnlijk nooit boven de 25mb uit komt. Deze issues spelen al ruim een jaar.

Wanneer je de speedtest van Ookla vanuit de browser zou doen kom je uit op de daadwerkelijke snelheid op de console, de speedtest pingt namelijk niet naar PSN maar de dichtstbijzijnde server (waarschijnlijk Amsterdam).

Ik heb ondertussen ook de uploadsnelheid van mijn PS5 gemeten bij zowel online games als streaming, bij online games is de benodigde snelheid nauwelijks boven de 5mb uit gekomen, je zou dus met 20/25 mb makkelijk uit moeten komen voor online games. 

Wat betreft streams heb ik een Twitch stream gebruikt, hierbij spiked de upload naar 15/18mb. Onduidelijk waarom maar ook dit valt binnen de bandbreedte.

Om zaken uit te sluiten heb ik aan dezelfde bekabelde verbinding mijn pc gehangen en een paar online games gespeeld via Steam, hierbij bleef mijn ping standaard rond de 8/10 ms, een prima resultaat. 

Echter, na mijn PS5 weer aangesloten te hebben en ook daar een online game op te hebben gespeeld, merkte ik dat de ping omhoog schoot naar 20/30 ms. Het verschil is ook in deze situatie dat de verbinding werd gemaakt via PSN.

Conclusie is dus dat dit niet door Odido opgelost kan worden. Er is een upload cap op PSN en je bent afhankelijk van de capaciteit die op PSN beschikbaar is. Op drukke momenten, voornamelijk in de weekenden wanneer Azië online is (voor ons ochtend) en de VS online is (voor ons de avond omstreeks 17:00 en verder) is de capaciteit beperkt en zul je slechtere resultaten halen.

Ik hoop dat dit voldoende info is.

@Beucko heb me ps5 meegenomen naar iemand met ziggo upload boven de 25mbps in de avond de test gedaan dus na 17.00 volgens jouw onderzoek zou het dan druk moeten zijn op PSN servers ivm Amerika maar zoals je ziet ligt het probleem niet bij de servers van psn

@Beucko heb me ps5 meegenomen naar iemand met ziggo upload boven de 25mbps in de avond de test gedaan dus na 17.00 volgens jouw onderzoek zou het dan druk moeten zijn op PSN servers ivm Amerika maar zoals je ziet ligt het probleem niet bij de servers van psn

Hi @Paan83 ,

 

Het is wel afhankelijk van de dag. Gedurende doordeweeks zul je hier wat minder van merken. Gezien de upload van 75 Mbps vermoed ik dat hij het hoogste pakket heeft. Dit zou theoretisch een downloadsnelheid van 1000Mbps moeten hebben, echter is hier de snelheid ook capped op 92.1Mpbs. Dit is ongeveer de max snelheid van het laagste Ziggo pakket.

 

Goed om te weten dat je via dit scherm de verbinding met PSN meet. Via de browser omzeil je dit en meet je de daadwerkelijke snelheid.

Reageer