Skip to main content

steeds wegvallende verbinding om de minuut ( wan )

• is een Top Poster
  • 10 reacties

Goeie dag mensen van de community.

Ik heb nu voor 2/3 weeken een probleem met mijn verbinding sinds odido snachts een grote storing had en ik kan er maar niet achter komen wat er aan de hand is

Vrijwel de hele dag door valt om de minuut mijn internet compleet weg. Daarna verbind ie weer voor een paar seconden/minuten en valt ie weer weg. Soms gaat het een paar uur goed maar daarna weer het zelfde liedje 

Ik heb een paar keer een ip lease flush proberen te doen maar heeft niet geholpen ( gateway en omvormer uit voor 15 minuten dan eerst omvormer aan voor 10 minuten daarna de gateway starten ) maar heeft niet geholpen

Ook heb ik dns proberen te veranderen maar ook tevergeefs

En ik ben ten einde raad

Mijn hardware: 

Odido Huawei 10Gb omvormer 

Unify UDM pro gateway

Wan instellingen:

Vlan ID: 300

QoS tag: none

MAC clone: uit

Smart Queues: uit

IGMP proxy: uit

UPnP: aan in NAT modus

Ipv4: DHCPv4

DHCP Client Options : geen

Dns: 1.1.1.1 - 8.8.8.8

Ipv6: uit

Uitgelichte reactie

2 juli 2025

Ik zou eerst proberen een ping test uit te voeren in jou geval.

Open de command-line interface op je computer.

Voer een ping test uit naar een betrouwbare DNS-server zoals 8.8.8.8.

Bijvoorbeeld: ping 8.8.8.8 -t

Kijk of je regelmatig time-outs of vertragingen ziet. Als dit het geval is, kan dit aangeven dat het probleem bij je verbinding ligt (en niet bij je apparatuur).

Aangezien je hebt geprobeerd om de lease te flushen, maar dit blijkbaar niet werkte,  kun je proberen het volledig te resetten.

Stappen:

Ga naar de instellingen van je UDM Pro.

Zoek naar DHCP leases en verwijder ze volledig.

Start daarna de omvormer en de gateway opnieuw op.

Controleer of je verbinding nu stabieler is.

Of,

Omdat de verbinding het voorheen wel deed, zou de VLAN-configuratie mogelijk niet correct meer zijn door de storing bij Odido, deze even controleren.

VLAN instellingen: Zorg ervoor dat de VLAN ID voor jouw verbinding nog steeds correct is ingesteld (300 in jouw geval).

Probeer dit eventueel eens op auto in plaats van 300, voor de zekerheid.

DHCP Server instellingen: Zorg ervoor dat de DHCP-server correct ingesteld is op de Unify UDM Pro.

Je kunt proberen om de DHCP Client op je WAN-poort opnieuw te laten aanvragen, zodat je zeker weet dat het IP-adres goed wordt opgehaald.

Succes.

17 reacties

• is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 2 juli 2025

Kijk of je regelmatig time-outs of vertragingen ziet. Als dit het geval is, kan dit aangeven dat het probleem bij je verbinding ligt (en niet bij je apparatuur).

Aangezien je hebt geprobeerd om de lease te flushen, maar dit blijkbaar niet werkte,  kun je proberen het volledig te resetten.

Stappen:

Of,

Omdat de verbinding het voorheen wel deed, zou de VLAN-configuratie mogelijk niet correct meer zijn door de storing bij Odido, deze even controleren.

VLAN instellingen: Zorg ervoor dat de VLAN ID voor jouw verbinding nog steeds correct is ingesteld (300 in jouw geval).

DHCP Server instellingen: Zorg ervoor dat de DHCP-server correct ingesteld is op de Unify UDM Pro.

Je kunt proberen om de DHCP Client op je WAN-poort opnieuw te laten aanvragen, zodat je zeker weet dat het IP-adres goed wordt opgehaald.

Succes.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 2 juli 2025
Deze schreef:

Stappen:

Of,

Succes.

Dank je voor je antwoord. Hoe zou ik de vlanID kunnen nakijken? Is de correcte instelling ergens te vinden ?

En de DHCP client id opnieuw aanvragen is dat iets wat ik op de UDM moet kan doen ? 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 2 juli 2025

Ik heb een ping laten draaien en dit is wat hij doet 

• is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 2 juli 2025

VLAN ID controleren

Om te controleren of de VLAN ID nog correct ingesteld is, moet je toegang krijgen tot de Unifi Controller van je UDM Pro.

Log in op de Unifi Controller:

Open de Unifi Network App (webinterface of app op je mobiel).

Log in met je beheerdersaccount.

Ga naar je WAN-instellingen:

Klik op het Apparaat (je UDM Pro).

Ga naar Internet Settings of WAN instellingen.

Zoek de VLAN-instellingen:

Bij de WAN instellingen moet er een optie staan om de VLAN ID in te stellen. Dit is de waarde die je moet controleren.

VLAN ID moet inderdaad 300 zijn, zoals je al aangaf. Dit is vaak het geval bij providers zoals Odido.

Je kunt eventueel ook de waarde naar auto vervangen en testen of het nu beter werkt.

Als het geen verschil is zou ik hem terug zetten.

Zorg er wel voor dat je "Apply" of "Save" selecteert na het aanpassen van de instellingen.

Vraag vooraf aan moderators ISP voorgaande dit te proberen:

DHCP Client ID opnieuw aanvragen:

Log in op de Unifi Controller.

Ga naar je WAN instellingen, net als bij de VLAN-configuratie.

Zoek de optie die te maken heeft met DHCP. Dit kan vaak aangeduid worden als "Renew DHCP Lease" of iets vergelijkbaars.

Klik op "Renew DHCP Lease" (of de equivalent hiervan).

Dit zorgt ervoor dat je UDM Pro opnieuw een IP-adres aanvraagt van je provider.

Dit kan helpen als er problemen zijn met de verbinding of het toewijzen van een IP-adres.

Bij dynamische IPs (waarschijnlijk jouw geval in thuisnetwerk) zal het IP dan horen te veranderen.

Graag hoor ik van een moderator of de ISP van Odido dit toelaat.

Heb je inmiddels al een resultaat terug van de pingtest?

• is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 2 juli 2025

Al resultaat terug van de VLAN instellingen?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 2 juli 2025
Deze schreef:

VLAN ID controleren

Om te controleren of de VLAN ID nog correct ingesteld is, moet je toegang krijgen tot de Unifi Controller van je UDM Pro.

Log in op de Unifi Controller:

Open de Unifi Network App (webinterface of app op je mobiel).

Log in met je beheerdersaccount.

Ga naar je WAN-instellingen:

Klik op het Apparaat (je UDM Pro).

Ga naar Internet Settings of WAN instellingen.

Zoek de VLAN-instellingen:

Bij de WAN instellingen moet er een optie staan om de VLAN ID in te stellen. Dit is de waarde die je moet controleren.

VLAN ID moet inderdaad 300 zijn, zoals je al aangaf. Dit is vaak het geval bij providers zoals Odido.

Je kunt eventueel ook de waarde naar auto vervangen en testen of het nu beter werkt.

Als het geen verschil is zou ik hem terug zetten.

Zorg er wel voor dat je "Apply" of "Save" selecteert na het aanpassen van de instellingen.

Vraag vooraf aan moderators ISP voorgaande dit te proberen:

DHCP Client ID opnieuw aanvragen:

Log in op de Unifi Controller.

Ga naar je WAN instellingen, net als bij de VLAN-configuratie.

Zoek de optie die te maken heeft met DHCP. Dit kan vaak aangeduid worden als "Renew DHCP Lease" of iets vergelijkbaars.

Klik op "Renew DHCP Lease" (of de equivalent hiervan).

Dit zorgt ervoor dat je UDM Pro opnieuw een IP-adres aanvraagt van je provider.

Dit kan helpen als er problemen zijn met de verbinding of het toewijzen van een IP-adres.

Bij dynamische IPs (waarschijnlijk jouw geval in thuisnetwerk) zal het IP dan horen te veranderen.

Graag hoor ik van een moderator of de ISP van Odido dit toelaat.

Heb je inmiddels al een resultaat terug van de pingtest?

Ja het ping resultaat staat boven je bericht

Voor zover ik kan vinden heeft de udm geen mogelijkheid  om DHCP lease te vernieuwen van de wan alleen van het lan netwerk en de ipv4 lease vernieuwen was mogenlijk op oudere gateways maar bij deze niet meer allen via een restart of via een omweg en ssh

• is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 2 juli 2025

Ik denk dat we op dit moment niet heel veel meer kunnen doen.

Uit je ping test kunnen we afleiden dat je UDM pro een IP adres heeft gekregen van Odido via DHCP  en dat die verbinding dus goed werkt.

Echter krijg je hoge ping spikes en totale packet loss.

Ik vermoed dat dit aan lijnstabiliteit ligt bij Odido in dit geval.

Hier kun je dan vrij weinig aan doen en zul je vermoedelijk even moeten wachten op een reactie van een moderator die dit kan checken of even bellen.

Als je me in de toekomst even op de hoogte stelt hoe het is afgelopen zal ik dat waarderen.

Veel succes.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 2 juli 2025
Deze schreef:

Ik vermoed dat we op dit moment niet heel veel meer kunnen doen.

Uit je ping test kunnen we afleiden dat je UDM pro een IP adres heeft gekregen van Odido via DHCP  en dat die verbinding dus goed werkt.

Echter krijg je hoge ping spikes en totale packet loss.

Ik vermoed dat dit aan lijnstabiliteit ligt bij Odido in dit geval.

Hier kun je dan vrij weinig aan doen en zul je vermoedelijk even moeten wachten op een reactie van een moderator die dit kan checken of even bellen.

Als je me in de toekomst even op de hoogte stelt hoe het is afgelopen zal ik dat waarderen.

Veel succes.

Heel erg bedankt voor je help! ik wacht dan op een moderator. ik hoop dat ze dit zien en dan al gelijk alle info hebben anders probeer ik te bellen volgende week en ik zal je zeker op de hoogte houden 😄

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 7 juli 2025

Een update...... het is nog steeds slecht internet is vrijwel onbruikbaar :( heel de dag door valt het weg.... Weer verbinging....... Heel even internet en het valt weer weg 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 7 juli 2025

Ik heb ondertussen de utp kabel van de ont naar de gateway vervangen door een zware enterprise kabel maar geeft geen verschil had gehoopt dat het een slecht kabeltje was maar nee

GebruikersnaamRandomTekst

VLAN aanpassen: bullshit. Het moet 300 zijn. Er is geen “auto” voor VLAN. Je hebt óf geen VLAN instelling, óf je geeft hem expliciet aan. En dat kan geen “wackelkontakt” opleveren. Als VLAN goed staat, dan is het irrelevant. Als het fout staat, dan heb je nul verbinding.

DHCP op je LAN is volstrekt irrelevant, er is absoluut geen mogelijkheid dat het dit soort gedrag kan verklaren.

DHCP op je WAN is volstrekt irrelevant, tenzij Odido meerdere IP ranges heeft, waarvan de ene via een instabiele core router gaat, en de andere IP range wel goed werkt. Maar dat zou Odido extreem incompetent maken, nog erger dan we hier gewend zijn. Dat is raar genoeg dat dit niet gebeurt bij een ISP. Daarom heeft de UDM Pro deze optie niet. Als je het toch wilt proberen, kan je de IP instellingen aan de WAN kant vervangen door een handmatig IP adres, en daarna weer terug naar DHCP. Maar het is een dood spoor.

Pingen is ook onzin, want daar vindt je niet meer informatie mee dan het eerste screenshot gaf. Wat in de eerst post stond aan info is hetzelfde als wat een ping doet en meer. En je zegt “een betrouwbare DNS server zoals 8.8.8.8”, had je niet gezien dat de OP deze al ingesteld had staan als standaard DNS?

Helaas was de netwerkkabel ook onwaarschijnlijk, maar dat is wel extreem makkeijk om te testen. Overigens heb je geen ruige enterprise kabel nodig, een 2 euro kabeltje van de Action was voldoende geweest. Een kabel is stuk of niet.

Dit ligt overduidelijk óf aan de ONT (het is mogelijk), of aan de glaskabel zelf, maar anders aan de Odido infrastructuur zelf: kortom: Odido moet dit probleem gaan fixen, heeft niks met LAN of met de router te maken.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 7 juli 2025
GebruikersnaamRandomTekst schreef:

VLAN aanpassen: bullshit. Het moet 300 zijn. Er is geen “auto” voor VLAN. Je hebt óf geen VLAN instelling, óf je geeft hem expliciet aan. En dat kan geen “wackelkontakt” opleveren. Als VLAN goed staat, dan is het irrelevant. Als het fout staat, dan heb je nul verbinding.

DHCP op je LAN is volstrekt irrelevant, er is absoluut geen mogelijkheid dat het dit soort gedrag kan verklaren.

DHCP op je WAN is volstrekt irrelevant, tenzij Odido meerdere IP ranges heeft, waarvan de ene via een instabiele core router gaat, en de andere IP range wel goed werkt. Maar dat zou Odido extreem incompetent maken, nog erger dan we hier gewend zijn. Dat is raar genoeg dat dit niet gebeurt bij een ISP. Daarom heeft de UDM Pro deze optie niet. Als je het toch wilt proberen, kan je de IP instellingen aan de WAN kant vervangen door een handmatig IP adres, en daarna weer terug naar DHCP. Maar het is een dood spoor.

Pingen is ook onzin, want daar vindt je niet meer informatie mee dan het eerste screenshot gaf. Wat in de eerst post stond aan info is hetzelfde als wat een ping doet en meer. En je zegt “een betrouwbare DNS server zoals 8.8.8.8”, had je niet gezien dat de OP deze al ingesteld had staan als standaard DNS?

Helaas was de netwerkkabel ook onwaarschijnlijk, maar dat is wel extreem makkeijk om te testen. Overigens heb je geen ruige enterprise kabel nodig, een 2 euro kabeltje van de Action was voldoende geweest. Een kabel is stuk of niet.

Dit ligt overduidelijk óf aan de ONT (het is mogelijk), of aan de glaskabel zelf, maar anders aan de Odido infrastructuur zelf: kortom: Odido moet dit probleem gaan fixen, heeft niks met LAN of met de router te maken.

Bedankt voor je reactie ik had ook ge hoopt dat een moderator er al aan toe was gekomen om deze post te zien maar helaas nog niet. Ik had ook niet echt gedacht dat het de netwerkkabel zou zijn maar zonder ( bruikbaar ) internet moet je je tog zien te vermaken 😂. Het enige wat ik nog kan opmerken wat waarschijnlijk niks is is dat zover ik heb kunnen zien op de ONT het pon lampje wel blijft branden maar als ik zou gokken betekent dit alleen dat hij een signaal krijgt maar niet of het een werkend signaal is ?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 7 juli 2025

Ik heb er ook aan zitten te denken om hun gateway er weer tussen te gooien zodat ze de verbinding kunnen lezen en me officieel support kunnen geven maar dat zou echt de laatste optie zijn voor mij sinds als mijn vaste ip adressen op men lan veranderen heb ik redelijk wat werk te doen 😅 ( mijn subnet is 1 en weet niet wat er zal gebeuren als odido's gateway ook subnet 1 heeft ) 

• is een Master Poster
  • 23 reacties
  • 8 juli 2025

Het zou wel fijn zijn als een Moderator zou reageren of even mee zou kijken.

Had inmiddels wel een oplossing van hun kant uit verwacht.

Elke keer als je hulp nodig hebt krijg je geen/losse antwoorden vanuit die kant en mag je het zelf uitzoeken.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 1 augustus 2025

Een update......... Helaas nog geen verschil :(

Ik heb voor 15 dagen odido's modem er tussen gehad omdat er een ticket was aangemaakt om het te controleren maar zonder mij in te lichten is die schijnbaar gesloten en hebben ze niks kunnen constateren ( had gister gebeld ) dus vol hoop sluiten ik alles weer aan maar weer hetzelfde :(  het lastigste is ook dat het van goed internet naar niks gaat in kleine seconden dus dan zouden ze hem precies op de storings tijd moeten uitmeten 

Ik heb nog 1 wild vermoeden en dat is dat de 10gb uitgang van de Huawei ONT geen goede handshake kan maken met de sfp+ naar rj45 module in mijn udm pro... Maar aan de andere kant vind ik het dan raar dat voor een lange tijd er Helenmaal geen problemen waren en dat het nu ineens niet meer goed werkt sinds odido een storing heeft gehad.

Ik hoop 🙏 dat een moderator van hier nog even mee kan kijken en samen alles na checken voordat ik misschien voor niks mijn eigen ONT aanschaf. Ik ben voor de rest altijd erg blij met odido geweest dus ik zou het zonde vinden dat ik hierom afscheid zou moeten nemen 🥺 nu met hun modem ertussen valt het nog steeds weg maar het is minder te merken en mijn upload snelheid is maar 245mb/s..... Ook kan ik nu nginx nietmeer gebruiken 

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@leon110, excuus voor de stilte! Vanwege de vakantieperiode duurt het iets langer voor wij reageren, veel collega's genieten van een welverdiende vakantie. Staat ons modem nu aangesloten? Je verbinding meet vanuit deze kant helemaal super en stabiel. Ik heb er nog een ander programma over laten rollen, maar ook deze kan geen issues vinden. Op ons modem dit nu bijna 5 dagen aangesloten staat, ziet alles er goed uit. Het is anders is een idee om te wachten tot ​@Tommie van Odido terug is van vakantie. Dat is niet komende week, maar de week erna. Mogelijk heeft hij nog tips, maar ik hoop ook dat je met mijn antwoord verder kan!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 5 augustus 2025
Cheyenne van Odido schreef:

Hi ​@leon110, excuus voor de stilte! Vanwege de vakantieperiode duurt het iets langer voor wij reageren, veel collega's genieten van een welverdiende vakantie. Staat ons modem nu aangesloten? Je verbinding meet vanuit deze kant helemaal super en stabiel. Ik heb er nog een ander programma over laten rollen, maar ook deze kan geen issues vinden. Op ons modem dit nu bijna 5 dagen aangesloten staat, ziet alles er goed uit. Het is anders is een idee om te wachten tot ​@Tommie van Odido terug is van vakantie. Dat is niet komende week, maar de week erna. Mogelijk heeft hij nog tips, maar ik hoop ook dat je met mijn antwoord verder kan!

Aah okay Dankjewel :) ja ik heb nu jullie modem aangesloten maar helaas heb ik dan maar 350MB/s upload :( en kan ik nginx niet gebruiken voor mijn homelab ik zal wachten tot tommie terug is. Het enige wat ik nog heb kunnen vinden is dat mischien de ONT misschien geen goeie handshake kan maken met mijn SFP+ module in de dream machine pro

Maar nog steeds apart dat het altijd zonder enig probleem heeft gewerkt

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen