Skip to main content

Instellen vaste LAN adressering

Beste mensen,

In september stap ik over naar Odido. Die leveren voor mijn glasvezel aansluiting een Zyxel T-56 modem. Nu heb ik in mijn huidige Fritzbox voor mijn nogal uitgebreide interne netwerk een hele serie apparaten een vast LAN IP adres toegekend (op basis van MAC adres uiteraard). 

Is dat ook mogelijk in de Zyxel? En is er een limiet aan het aantal mogelijke vaste adresseringen?

En daarbij: Krijg mijn Zyxel modem ook een vast extern IP adres? Dat is voor de toegang tot een paar apparaten ‘vanaf buiten’ namelijk zeer gewenst.

Benieuwd naar de reacties, Dirk Engelage

Uitgelichte reactie

10 juni 2025

@Dirk Engelage op de eerste vragen kan ik je niet zomaar antwoord geven, maar wel op deze

• Krijg mijn Zyxel modem ook een vast extern IP adres, Bij een thuisabonnement van Odido krijg je meestal een dynamisch IP-adres, dat wil zeggen dat het IP-adres van je apparaat kan veranderen. Een vast IP-adres, dat altijd hetzelfde blijft, is vaak wel beschikbaar bij zakelijke internetabonnementen van Odido

12 reacties

Albert55
  • is King of Content
  • 104 reacties
  • 10 juni 2025

@Dirk Engelage op de eerste vragen kan ik je niet zomaar antwoord geven, maar wel op deze

• Krijg mijn Zyxel modem ook een vast extern IP adres, Bij een thuisabonnement van Odido krijg je meestal een dynamisch IP-adres, dat wil zeggen dat het IP-adres van je apparaat kan veranderen. Een vast IP-adres, dat altijd hetzelfde blijft, is vaak wel beschikbaar bij zakelijke internetabonnementen van Odido

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 10 juni 2025
Albert55 schreef:

Oké, helder. Dank voor de snelle reactie. Zaak om uit te zoeken hoe ik dan wel een paar interne apparaten (o.a. een NAS) extern toegankelijk houd ...

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21785 reacties
  • 10 juni 2025

Hallo ​@Dirk Engelage 

Welke Fritzbox heb je? Je kan ook je Fritzbox ipv de Zyxel aansluiten op de mediaconverter en in de interface het Odido profiel kiezen of VLAN 300 (DHCP) instellen.

Je LAN netwerk blijft dan ongewijzigd.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1526 reacties
  • 10 juni 2025

Je kunt ook gewoon de FritzBox direct aan de ONT hangen (en daarop VLAN 300 instellen). Dan hoef je niets te wijzigen. 

Wat betreft het dynamische IP, dat heb je bij alle providers als je een particulier abo afneemt. Alleen zakelijke abonnementen komen doorgaans met vaste IP adressen. Het IP adres wijzigt overigens niet zo vaak (maar b.v. wel eenmalig als je je router wisselt van Zyxel naar FritzBox).

Wel kun je in de Zyxel router (en waarschijnlijk ook in de FritzBox) instellen dat je een hostname wilt hebben. Dan kun je b.v. gebruik maken van de gratis service van duckdns.org en dan update de router automatisch je IP adres bij wijziging en ben je vast bereikbaar onder b.v. engelage.duckdns.org.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 10 juni 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@Dirk Engelage 

Welke Fritzbox heb je? Je kan ook je Fritzbox ipv de Zyxel aansluiten op de mediaconverter en in de interface het Odido profiel kiezen of VLAN 300 (DHCP) instellen.

Je LAN netwerk blijft dan ongewijzigd.

Fritbox 7590. Maar die is eigendom van XS4All / KPN en moet bij overstappen worden terug gestuurd. En een nieuw modem (een Fritzbox 7590AX of 5590 (die mogelijk rechtstreeks op glasvezel kan worden aangesloten) aanschaffen en die dan achter de Zyxel hangen is mij een beetje te gortig. Dan liever de Zyxel bewaren en een Fritbox direct gebruiken. Tenminste; als de Zyxel onvoldoende vaste LAN adresseringen toestaat.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1526 reacties
  • 10 juni 2025

Ja, als de FritzBox terug moet dan kun je net zo goed de Zyxel gebruiken. IP adressen reserveren in de dhcp range is geen probleem. IP adressen vast instellen op apparaten buiten de dhcp range is ook geen probleem. Enige is dat de Zyxel maximaal 32 apparaten per wifi band heeft (maar dat is meestal geen probleem).

Uiteraard kun je, als de Zyxel niet voldoet, altijd nog een FritzBox kopen en die direct aan de ONT hangen (of zelfs met een SFP module, wat natuurlijk wel duurder is, ook de hele ONT er tussenuit halen).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 10 juni 2025
rvk01 schreef:

Ja, als de FritzBox terug moet dan kun je net zo goed de Zyxel gebruiken. IP adressen reserveren in de dhcp range is geen probleem. IP adressen vast instellen op apparaten buiten de dhcp range is ook geen probleem. Enige is dat de Zyxel maximaal 32 apparaten per wifi band heeft (maar dat is meestal geen probleem).

Uiteraard kun je, als de Zyxel niet voldoet, altijd nog een FritzBox kopen en die direct aan de ONT hangen (of zelfs met een SFP module, wat natuurlijk wel duurder is, ook de hele ONT er tussenuit halen).

Dank voor je snelle reactie. 32 mogelijkheden voor vaste adressering moet voldoende zijn. Lang  iet zoveel als in de Fritzbox (waar ik groepen kan aanmaken, in blokken vanaf een bepaald adres (*.*.*.10+, 20+, 30+, 40+, 50+ etc.). Maar daar valt mee te leven. Een Fritzbox in plaats van de Zyxel blijft voorlopig een optie ...

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 10 juni 2025
rvk01 schreef:

Je kunt ook gewoon de FritzBox direct aan de ONT hangen (en daarop VLAN 300 instellen). Dan hoef je niets te wijzigen. 

Wat betreft het dynamische IP, dat heb je bij alle providers als je een particulier abo afneemt. Alleen zakelijke abonnementen komen doorgaans met vaste IP adressen. Het IP adres wijzigt overigens niet zo vaak (maar b.v. wel eenmalig als je je router wisselt van Zyxel naar FritzBox).

Wel kun je in de Zyxel router (en waarschijnlijk ook in de FritzBox) instellen dat je een hostname wilt hebben. Dan kun je b.v. gebruik maken van de gratis service van duckdns.org en dan update de router automatisch je IP adres bij wijziging en ben je vast bereikbaar onder b.v. engelage.duckdns.org.

Wat dat laatste betreft; dank voor de tip. Zelf had ik al ontdekt dat ik gebruik zou kunnen maken van de DDNS diensten van bijvoorbeeld dyndns …

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 10 juni 2025
Dirk Engelage schreef:
Albert55 schreef:

Oké, helder. Dank voor de snelle reactie. Zaak om uit te zoeken hoe ik dan wel een paar interne apparaten (o.a. een NAS) extern toegankelijk houd ...

Net ontdekt dat dan mogelijk is via diensten als die van DynDNS …

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1526 reacties
  • 10 juni 2025

DynDNS is geloof ik niet gratis. Er zijn wel andere gratis dynamic dns hosters maar de meeste vereisen dat je je account elke 3 of 6 maanden bevestigd. Dat is bij duckdns.org niet zo.

FritzBox heeft ook zijn eigen dynamic dns dienst maar die heb je met de Zyxel weer niet. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 10 juni 2025
rvk01 schreef:

DynDNS is geloof ik niet gratis. Er zijn wel andere gratis dynamic dns hosters maar de meeste vereisen dat je je account elke 3 of 6 maanden bevestigd. Dat is bij duckdns.org niet zo.

FritzBox heeft ook zijn eigen dynamic dns dienst maar die heb je met de Zyxel weer niet. 

Dank voor de info. Genoteerd! Weer een puntje in het voordeel van Fritzbox (naast het minpunt van de kosten ...). ;-)

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 10 juni 2025

Wat betreft de snelheid en duidelijke informatie van de antwoorden; dat geeft vertrouwen in de komende overstap! ;-)

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen