Skip to main content

Vervangen Odido Zyxel T-56 door Ubiquiti Edgerouter Lite-3 (ERLite-3)

• 31 januari 2025
  • 1 reactie
  • 102 Bekeken

In navolging op 

en de reactie hierop van ​@GwtW (waarvoor dank!) deel ik hier graag mijn eigen configuratie om de Zyxel T-56 te vervangen door een eigen router. In mijn geval is dit de Ubiquiti Edgerouter Lite-3 (ERLite-3) van de EdgeMax serie. Maar het zal denk ik ook werken voor andere routers uit de EdgeMax serie. Ik ben nieuw bij Odido wegens een verhuizing en ben overgestapt van Ziggo. De ERLite-3 gebruik ik al vele jaren naar volle tevredenheid. Achter deze router heb ik UniFi spullenboel, een switch en een bunch UniFi access points. In tegenstelling tot Ziggo krijg je van Odido je Internetverbinding via een VLAN (VLAN300). Echter het lukte me niet om de ERLite-3 meteen goed in te stellen. Ik had geen zin om weer van scratch aan te beginnen met de wizard, dus de eerste periode heb ik de ERLite-3 maar gewoon verbonden met de T-56. Dit werkt ook, echter is het suboptimaal natuurlijk omdat je zo een dubbele router hebt en meer apparatuur dan nodig in je toch al volle meterkast. Door de thread hierboven genoemd lukte het me uiteindelijk wel. Hieronder zal ik laten zien hoe.

Figuur 1. Dashboard ERLite-3

Hierboven zie je een screenprint van mijn ERLite-3 Dashboard (mijn Odido WAN IP adres heb ik deels onzichtbaar gemaakt). In mijn geval had ik dus al een bestaande configuratie en ben dus niet blanco begonnen. Aan de interne VLAN's etc. heb ik dus niets hoeven doen. Als eerste heb ik vanuit dit scherm een nieuw VLAN toegevoegd (knop Add Interface). In mijn geval op mijn WAN poort eth0, dit kan verschillen afhankelijk van welke poort jouw WAN poort is in jouw eigen configuratie.

Figuur 2. Voeg een nieuwe WAN VLAN interface toe

Odido gebruikt VLAN ID 300 voor Internet. Ik heb alleen internet, dus dit is voldoende. Deze koppel ik hier dus aan eth0 en geef het een logische beschrijving. Van belang is om Use DHCP te selecteren: je wilt immers van Odido je publieke IP adres krijgen. Klik op Save.

Haal nu je ethernetkabel uit de WAN poort van de T-56 en sluit deze aan op de eth0 poort van de ERLite-3. Als het goed is krijg je (dit kan even duren) een IP adres van Odido: dit moet zichtbaar worden in de zojuist toegevoegde eth0.300 interface in Figuur 1. In mijn geval begint mijn publieke IP adres met 188.89… Is dit niet zichtbaar probeer dan de ERLite-3 opnieuw te rebooten.

Is dit gelukt, dan is de volgende stap het instellen van je Firewall regels. Bij mij zijn dit de drie onderste regels uit de onderstaande screenprint. Ik heb eerst deze toegevoegd om vervolgens de oude drie WAN rulesets te verwijderen. Ik ga in deze thread niet beschrijven welke firewall regels je moet instellen. Deze zijn niet anders dan je oude instellingen, alleen moet je ze koppelen aan interface eth0.300 in plaats van eth0.

Figuur 3. Voeg nieuwe Firewall regels toe

Maar je bent er nog niet. Het laatste dat moet gebeuren is je NAT Rule configuratie aanpassen. 

Figuur 4. NAT instellingen

Klik in de ‘masquerade for WAN’ op de Actions knop en dan Config. Verander de Outbound Interface van eth0 naar eth0.300.

Figuur 5. Outbound NAT interface instellen

Maak voordat je het bovenstaande uitvoert een back-up van je configuratie. Doe dit vanuit het System menu je backup config file te downloaden.

Het bovenstaande werkte voor mij. Wellicht dat jullie hier ook wat aan hebben!

Uitgelichte reactie

4 februari 2025

Hey ​@Marc0D, welkom op onze Community!

Jouw topic was in de spam beland, ik heb hem eruit gehaald voor je. Leuk en erg informatief topic, hopelijk kunnen andere klanten dit gebruiken voor hun eigen installatie!

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10

Hey ​@Marc0D, welkom op onze Community!

Jouw topic was in de spam beland, ik heb hem eruit gehaald voor je. Leuk en erg informatief topic, hopelijk kunnen andere klanten dit gebruiken voor hun eigen installatie!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen