Ik ervaar problemen met mijn internetverbinding en zie een rood lampje branden op het modem! Wat kan ik doen?
Soms kan het zijn dat er bij internetproblemen een rood lampje brandt op het modem. Het rode lampje brandt bij het ‘wereldbolletje’. Het rode lampje op het modem geeft aan dat er op dat moment geen diensten mogelijk zijn. Dat kan komen door een probleem van buitenaf, maar kan ook komen doordat de bekabeling niet goed zit. Met de volgende stappen zorgen we voor een oplossing.
Stap 1: Check het storingstopic
Verberg inhoudToon inhoud
Misschien is er een storing in jouw regio? Dan zijn er twee plaatsen waar je dit kunt controleren. Gaat het om een algemeen probleem, dan plaatsen we een melding in het storingstopic: Is er een storing bij Internet + TV van Odido? | Odido community.
Gaat het om een lokaal probleem, dan plaatsen we een melding in Mijn Odido.
Stap 2: Check de kabels
Verberg inhoudToon inhoud
Als eerste lopen we de bekabeling na. Zitten de kabels bij het modem en eventueel het glasvezelkastje er goed ingedrukt? Twijfel je of de bekabeling nog wel in de goede poort zit en je maakt gebruik van DSL, bekijk dan de installatievideo.
Stap 3: Haal het modem (en eventueel het glasvezelkastje) van de stroom
Verberg inhoudToon inhoud
Herstart modem
Vele problemen worden verholpen door het modem voor korte tijd van de stroom te halen:
- Haal de stroomstekker uit het stopcontact en de kabels uit LAN 1-4 uit het modem.
- Wacht minstens 10 seconden, voordat je de stroomstekker weer in het stopcontact steekt. Wacht tot het modem volledig is opgestart (ongeveer 3 minuten).
Herstart het glasvezelkastje
Het kan helpen om ook het glasvezelkastje te resetten.
- Haal de UTP-kabel (internetkabel) uit het glasvezelkastje.
- Haal het glasvezelkastje voor 10 seconden van de stroom en wacht tot de Media Converter volledig is opgestart.
- Verbind het modem weer met het glasvezelkastje door de UTP-kabel (internetkabel) aan te sluiten.
Onze verschillende glasvezelkastjes:





Heb je een glasvezelkastje met schakelaars?
Op de Media Converter zitten schakelaars, de zogenoemde dipswitches. Er zijn twee combinaties die je kunt gebruiken. Schakel kanaal 1 en 6 ‘on’ en de andere kanalen ‘off'. Je kunt ook kanalen 3 en 4 ‘on’ schakelen en de rest ‘off'. Herstart de Media Converter opnieuw, terwijl de UTP (internetkabel) los is. In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: Mediaconverter dipswitches aanpassen | Odido community.
Stap 4: Fabrieksreset modem (en eventueel het glasvezelkastje)
Verberg inhoudToon inhoud
In sommige gevallen is een Factory Reset van het modem en het glasvezelkastje nodig om de verbinding te herstellen. Je kunt met een paperclip of tandenstoker het knopje ‘Factory Reset’ op het modem en het glasvezelkastje indrukken. Let op: hierdoor worden mogelijk instellingen van het modem aangepast. In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken:
Reboot modem | Odido community.- Wil je weten wat de andere lampjes op je modem betekenen, kijk dan in dit topic: Wat betekenen de lampjes op het modem? | Odido community.
Ervaar je alsnog problemen met je verbinding? Dan helpt onderstaand stappenplan je verder:
Wifi | Volg deze stappen voor een snelle en stabiele wifi-verbinding.
Internet | Volg deze stappen om jouw bekabelde verbinding weer terug te krijgen.
Televisie | Volg deze stappen om je beeld te verbeteren.
Vast Bellen | Volg deze stappen om je vaste telefoon weer aan de praat te krijgen.
Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Maak dan een topic aan of laat het hieronder weten, dan helpt de Community je graag verder!