Skip to main content

Open Sessies Zyxel T54 opruimen

Hello,
Een van de apparaten gekoppeld met mijn T54 modem via WiFi heeft continu een heel zwak signaal .. en de hele verbinding valt regelmatig weg.
Na een aantal isolatie testen ben ik achtergekomen dat het probleem duidelijk apparaat-gekoppeld is (ander apparaten op het netwerk functioneert prima in de buurt van het probleem apparaat).
Hierna ontdekt ik dat het aantal “Open Sessions” voor het probleem apparaat erg hoog is: 186
verglijkbaar met gemiddeld 6 voor ander apparaten. 
Bovengenoemde cijfers vind if via:
    Network Setting >  System Monitor > Traffic status > op de [NAT] tab
De rechterkolom   “NO. of Open Sessions” in tabel op deze locatie.
Mijn vragen dus:

1.  Hoe kan ik deze open sessies opruimen?
  2.  Is er ergens een instelling om aantal sessies per apparaat te beperken .. m.a.w. een “session timeout” ?
Uitgelichte reactie

16 juni 2025

a.carter schreef:

Hierna ontdekt ik dat het aantal “Open Sessions” voor het probleem apparaat erg hoog is: 186

Ik vraag me af of dit nu echt zo’n probleem zou zijn. Mijn raspberry pi (die als server fungeert) heeft momenteel 781 sessies open op dat tabblad.

Edit: Nu zelfs 1790 !!

Edit 2: En nu weer 417.

Dus het schommelt nogal maar de sessies worden wel gewoon netjes opgeschoond.

8 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1758 reacties
  • 16 juni 2025
a.carter schreef:

Ik vraag me af of dit nu echt zo’n probleem zou zijn. Mijn raspberry pi (die als server fungeert) heeft momenteel 781 sessies open op dat tabblad.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 16 juni 2025
rvk01 schreef:
a.carter schreef:

Bedankt voor reactie. Het zou kunnen zijn dat het aantal sessies per se niet een probleem is. Maar dan is de vraag waarom heeft 8 ander apparaten op het netwerk allen 5 of 7 open sessies?
Ik heb onderstaande gevonden, niet expliciet voor een Zyxel T54, maar wel voor een ander Zyxel producten:
The main problem is your UDP session timeout is set to 28800 seconds(8 hours), you need to decrease this to something more reasonable such as 60-120sec.” … “Your current setting will cause the firewall to keep an open session for *every* UDP connection for 8 hours before it times out. Each DNS request, etc is going to cause another session to populate in the session table.
Dit klinkt logisch voor mij.
Dit ook gevonden: “With our USG110 the UDP Session Time Out is 60 s and the default sessions by host is limited to 1000. This is more than enough for standard applications. Commonly a single host with us is using not more than 180 concurent sessions (in max), but normally not more than 10.
Ook logisch. Alleen er is geen “UDP Session Time Out”  op de T54.
In ieder geval, als ik deze sessies zouden kunnen opruimen zou ik kunnen achterkomen of dit de oorzaak is … dwz  beginnen met een schone blad. 
En .. Herstarten van de modem lost dit probleem niet op :-(

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1758 reacties
  • 16 juni 2025

Waar vind je dat de UDP session timeout zo hoog zou zijn? Volgens mij is die maar 60 seconden (tot e.v. 300s). Dat zou ook de reden zijn waarom bij mij de sessies van die Raspberry Pi in 1 keer van 1790 terugvalt naar 417. 

(In jouw gevonden onderwerp heb je iemand met een Zyxel te pakken, zonder Odido firmware en geen T-54/56, waar de instelling zelf op 28800 gezet is, 8 uur. Maar dat zal bij de Odido firmware niet zo zijn, maar die kun je verder ook niet aanpassen) 

Herstarten zou sessies wel op 0 moeten zetten. Disconnect van dat apparaat ook. Tot het apparaat uiteraard die sessies weer opent. Om wat voor apparaat gaat het? Is die met 6 sessies eenzelfde apparaat? Wordt er evenveel op dat apparaat gedaan?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 16 juni 2025
rvk01 schreef:

“Waar vind je dat de UDP session timeout zo hoog zou zijn?”

Herstarten zou sessies wel op 0 moeten zetten.

Hello,
Dat UDP session timeout heb ik gevonden met een breed zoekopdracht voor Zyxel .. dus niks concreet en zeker niet voor de T54 !

Herstarten zal ik nog een keer testen; heb het resultaat (signaal .. nog steeds slecht) getest gisteren met herstarten maar niet direct de   “NO. of Open Sessions”  waarde in de NAT tabel. 
Zal later vanavond hertesten.

En … inmiddels is de aantal sessies gezakt tot ± 35  voor  het probleem apparaat. En geen  klachten weer van de gebruiker. Raar, maar goed nieuws!
Ik zal het blijven volgen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1758 reacties
  • 16 juni 2025

Verbreek de verbinding van dat apparaat maar eens en kijk dan hoelang het duurt dat ie er niet meer tussen staat (= 0 sessions).

De reden van zwak wifi signaal voor dat apparaat lijkt mij iets anders te zijn. Welk apparaat is dat (merk/type). Kan het zijn dat die alleen op 2,4 verbindt terwijl de andere op 5Ghz zitten?

Uiteraard zouden veel sessies ook een andere reden kunnen hebben (onbedoelde downloads op achtergrond en.v. door spyware o.i.d. of gewoon een bepaalde app die een boel communicatie doet met internet.). Maar dat zou resulteren in een trage verbinding, niet een zwakke. Dus wat noem je zwak? Signaalsterkte in db?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 16 juni 2025
rvk01 schreef:

Verbreek de verbinding van dat apparaat maar eens en kijk dan hoelang het duurt dat ie er niet meer tussen staat (= 0 sessions).
...

Welk apparaat is dat (merk/type). Kan het zijn dat die alleen op 2,4 verbindt terwijl de andere op 5Ghz zitten?

re: Verbreek verbinding enz. 
Is goed, zal proberen

re: Welk apparaat is dat ..
Dit is een oud Alienware 17 .. heel krachtige specs maar van de jaar 2015 of zo!

re: “dat die alleen op 2,4 verbindt terwijl de andere op 5Ghz”
Ik weet het niet. Ik heb ook een Zyxel WX5600 Wireless versterker in mijn netwerk hier .. beven de trappen op de 1de etage.  Easy/mesh staat aan. Beide toggles (2.4G Wifi en 5G Wifi)  onder “Guest WiFi Settings” staan uit.  Als ik het goed begrijpen kan gekopppelde apparaten  met 2.5G of 5G koppelen.
Alle ander apparaten op deze etage hebben altijd een een goede signaal .. maar dit zou kunnen zijn dat de oude netwerk kaart op deze Alienware alleen met 2.4G kan verbinden (en dit is dichbij de versterker) 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1758 reacties
  • 16 juni 2025

Nee de Alienware 17 kan op zich wel 5Ghz aan. Maar afhankelijk van het type (R1 tot R5) kan die waarschijnlijk alleen band 1 aan op 5Ghz, dat is alleen kaneel 36, 40, 44 en 48. Dus zorg dat 5Ghz niet op een hoger kanaal staat anders verbind ie niet op 5Ghz.

Maar je moet dus inderdaad even kijken waar de kaart daadwerkelijk op verbindt.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 16 juni 2025
rvk01 schreef:

Nee de Alienware 17 kan op zich wel 5Ghz aan. Maar afhankelijk van het type (R1 tot R5) kan die waarschijnlijk alleen band 1 aan op 5Ghz, dat is alleen kaneel 36, 40, 44 en 48. Dus zorg dat 5Ghz niet op een hoger kanaal staat anders verbind ie niet op 5Ghz.

Maar je moet dus inderdaad even kijken waar de kaart daadwerkelijk op verbindt.

OK. Bedankt … zal deze kanalen checken morgen

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen