Skip to main content

Vragen over voortgang glasvezel

Hallo!

Ik zit met de volgende situatie waarover ik graag jullie input zou willen; wellicht is er iemand met dezelfde ervaring of kan er iets nagekeken worden bij Odido.

Ik heb een contract afgesloten voor glasvezelinternet en Odido zou de overstap regelen. De glasvezelaansluiting moest nog aangelegd worden. Er zijn monteurs van de netwerkbeheerder (Delta) geweest om de kabel binnen aan te leggen, vervolgens nog een monteur om alles door te meten en heb ik contact gehad met NOG een monteur over een “patching” die plaats zou moeten vinden op de centrale. 

Dit was een proces van een aantal weken waarin ik meerdere malen contact gehad heb met beide partijen. Het proces vast bleef hangen: Odido wist niet of de aansluiting al klaar was en bij Delta bleef kennelijk een ticket terugkomen. Het contact over de “patching” met Delta was op 5 mei. De monteur zei dat Odido een seintje zou moeten krijgen dat alles klaar is. Daar ga ik dus van uit.

Een dag later heb ik contact opgenomen met Odido om te vragen of alles nu dan in orde was. Het enige wat ze mij konden zeggen was dat de 16e (de dag die ik had gekozen voor de overstap) glasvezel aangesloten zou gaan worden. Maar deze aansluiting ligt er dus al. De monteur van de netwerkbeheerder heeft gisteren kennelijk nog een “patching” gedaan op de centrale. Wat moet er dan nog aan de glasvezel gebeuren? 

Uiteindelijk kreeg ik te horen dat ik de 16e contact met Odido op moest nemen en ik vanaf dat moment een afspraak met Guidion kon maken om alles (het installatiepakket dat ik al heb ontvangen) aan te sluiten. De 16e is mijn overstapdatum. Zit ik dan niet zonder internet?

De mails die ik van Odido heb ontvangen maken het niet duidelijker en alles zou geregeld worden. Maar nu:

• Weet ik niet of het werk van de netwerkbeheerder nu op de juiste manier is doorgevoerd;
  • Is mij niet bekend of Odido een seintje heeft ontvangen dat de aansluiting klaar is;
  • Begrijp ik niet of er nu nog iets aan de glasvezel moet gaan gebeuren op de 16e; 
  • Heb ik geen idee of ik straks zonder internet kom te zitten;

Is er iemand met een soortgelijke situatie? Moet ik de 16e maar bellen en afwachten? Ik ben niet technisch onderlegd dus alle input is welkom.

Hartelijk dank alvast!

Uitgelichte reactie

7 mei 2025

Hey ​@ChiefKamek, welkom op onze community!

Dankjewel voor je uitgebreide bericht en wat goed dat je dit hier neerlegt. Ik snap helemaal dat je in deze situatie duidelijkheid wil, want zoals je het beschrijft is het proces behoorlijk versnipperd verlopen. Dat mag en moet natuurlijk soepeler. Laat ik meteen even wat toelichten:
Wanneer de netwerkbeheerder (in dit geval Delta) klaar is met het aanleggen en patchen van je aansluiting in de wijkcentrale, hoort daar inderdaad een seintje naar ons systeem te komen. Op dat moment wordt jouw aansluiting bij ons als 'gereed voor oplevering' gemarkeerd en kunnen wij een Guidion-monteur inplannen voor de installatie.

Jouw overstapdatum (de 16e) is formeel het moment waarop je verbinding geactiveerd wordt. Als er voor die datum geen bevestiging bij ons binnen is van de netwerkbeheerder, dan loopt alles automatisch pas vanaf de 16e. Dat is nu eenmaal hoe het landelijk proces met netwerkbeheerders en providers samenwerkt.

Nu is het wel zo dat als jouw aansluiting fysiek al ligt en de patching gedaan is, dit in principe een kwestie is van het seintje dat nog moet binnenkomen bij ons systeem. Ik wil heel graag met je meekijken maar ik mis alleen nog de laatste 4 cijfers van je IBAN in je profiel voor de verificatie, zou je die nog willen toevoegen? Dan kan ik kijken hoe het ervoor staat!

Je huidige internetverbinding blijft meestal werken tot het moment van de daadwerkelijke overstap, dat is het moment dat ons modem voor het eerst online komt. Vanaf die dag start je contract ook pas. De installatie-afspraak met Guidion kan vaak vrij snel ingepland worden als alles gereed is. 

Fijn dat je het hier meldt, dan zorgen we er samen voor dat je zo snel mogelijk duidelijkheid hebt. Ik hoor graag van je en blijf hier sowieso voor je meekijken!

10 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14854 reacties
  • 7 mei 2025

Dankjewel voor je uitgebreide bericht en wat goed dat je dit hier neerlegt. Ik snap helemaal dat je in deze situatie duidelijkheid wil, want zoals je het beschrijft is het proces behoorlijk versnipperd verlopen. Dat mag en moet natuurlijk soepeler. Laat ik meteen even wat toelichten:
Wanneer de netwerkbeheerder (in dit geval Delta) klaar is met het aanleggen en patchen van je aansluiting in de wijkcentrale, hoort daar inderdaad een seintje naar ons systeem te komen. Op dat moment wordt jouw aansluiting bij ons als 'gereed voor oplevering' gemarkeerd en kunnen wij een Guidion-monteur inplannen voor de installatie.

Jouw overstapdatum (de 16e) is formeel het moment waarop je verbinding geactiveerd wordt. Als er voor die datum geen bevestiging bij ons binnen is van de netwerkbeheerder, dan loopt alles automatisch pas vanaf de 16e. Dat is nu eenmaal hoe het landelijk proces met netwerkbeheerders en providers samenwerkt.

Nu is het wel zo dat als jouw aansluiting fysiek al ligt en de patching gedaan is, dit in principe een kwestie is van het seintje dat nog moet binnenkomen bij ons systeem. Ik wil heel graag met je meekijken maar ik mis alleen nog de laatste 4 cijfers van je IBAN in je profiel voor de verificatie, zou je die nog willen toevoegen? Dan kan ik kijken hoe het ervoor staat!

Je huidige internetverbinding blijft meestal werken tot het moment van de daadwerkelijke overstap, dat is het moment dat ons modem voor het eerst online komt. Vanaf die dag start je contract ook pas. De installatie-afspraak met Guidion kan vaak vrij snel ingepland worden als alles gereed is. 

Fijn dat je het hier meldt, dan zorgen we er samen voor dat je zo snel mogelijk duidelijkheid hebt. Ik hoor graag van je en blijf hier sowieso voor je meekijken!

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
  • 7 mei 2025
Tommie van Odido schreef:

​​​​@Tommie van Odido, bedankt voor je reactie. Ik heb zojuist de laatste 4 cijfers van mijn IBAN aan mijn profiel toegevoegd. Als je voor mij zou willen kijken: heel graag! 

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14854 reacties
  • 8 mei 2025

Hey ​@ChiefKamek, bedankt voor het aanvullen van je gegevens.

Ik heb je aanvraag erbij kunnen pakken en ik zie dat Delta de patch gepland heeft op 15-05. Daarna moet Guidion nog aangestuurd worden voor de installatie. Ik weet dus niet of we de 16e dan gaan redden maar voor nu loopt het voorspoedig! 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
  • 8 mei 2025

Ik heb je aanvraag erbij kunnen pakken en ik zie dat Delta de patch gepland heeft op 15-05. Daarna moet Guidion nog aangestuurd worden voor de installatie. Ik weet dus niet of we de 16e dan gaan redden maar voor nu loopt het voorspoedig! 

@Tommie van Odido, bedankt voor het oppakken en je reactie. Dat lijkt mij goed nieuws. Dus even samenvattend voor mijn beeldvorming: De monteur van Delta (of de centrale?) voert op de 15e de "patching” uit. Jullie krijgen dan het seintje 'gereed voor oplevering' door. Als ik dan op de 16e contact met jullie opneem kan er in samenspraak een met Guidion worden ingepland.

Begrijp ik het zo goed?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
  • 8 mei 2025

Bedankt voor het oppakken en je reactie! Dat lijkt mij goed nieuws.

Dus even samenvattend voor mijn beeldvorming: De monteur van Delta (of de centrale?) voert op de 15e de "patching” uit. Jullie krijgen dan het seintje 'gereed voor oplevering' door. Als ik dan op de 16e contact met jullie opneem kan er in samenspraak een met Guidion worden ingepland.

Begrijp ik het zo goed?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9346 reacties
  • 8 mei 2025

Nee, zodra het bericht van Delta komt zal er automatisch de apparatuur en een afspraaklink worden gestuurt. Dat kan ook nog iets later omdat Delta dat bericht misschien niet direct na de werkzaamheden stuurt.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
  • 12 mei 2025
eric schreef:

Nee, zodra het bericht van Delta komt zal er automatisch de apparatuur en een afspraaklink worden gestuurt. Dat kan ook nog iets later omdat Delta dat bericht misschien niet direct na de werkzaamheden stuurt.

Bedankt voor je reactie.

Als dat zo is, dan zijn er wel meer dingen scheef gelopen. Ik heb de apparatuur (althans, het modem e.d.) namelijk allang binnen en telefonisch werd mij verteld dat ik zelf weer met Odido moet bellen op de 16e.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
  • 13 mei 2025

@Tommie van Odido 

Zojuist ontvang ik een SMS van Guidion waarin staat:

“Wil je zo snel mogelijk genieten van jouw Odido diensten? Maak dan nu een afspraak via: link naar afspraak.guidion.com etc. etc.”

Is dit legit? Ik kom namelijk recentelijk meer vragen over phishing tegen en volgens jou staat de patching gepland voor de 15e.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1525 reacties
  • 13 mei 2025
ChiefKamek schreef:

Kan dit kloppen? Ik kom namelijk recentelijk meer vragen over phishing tegen en volgens jou staat de patching gepland voor de 15e.

Je patching in de wijkcentrale staat wel voor de 15e maar daarna moet Guidion nog komen om het verder af te handelen bij jou zelf. Daar is die SMS voor. afspraak.guidion.com is een geldige link daarvoor. Afspraak zou dus vanaf de 16e gemaakt kunnen worden (zodat je zo snel mogelijk aangesloten bent).

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
  • 13 mei 2025
rvk01 schreef:
ChiefKamek schreef:

Kan dit kloppen? Ik kom namelijk recentelijk meer vragen over phishing tegen en volgens jou staat de patching gepland voor de 15e.

Je patching in de wijkcentrale staat wel voor de 15e maar daarna moet Guidion nog komen om het verder af te handelen bij jou zelf. Daar is die SMS voor. afspraak.guidion.com is een geldige link daarvoor. Afspraak zou dus vanaf de 16e gemaakt kunnen worden (zodat je zo snel mogelijk aangesloten bent).

Bedankt voor je reactie! Zojuist een afspraak kunnen inplannen: nog op de 16e zelfs!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen