Skip to main content
Beantwoord

Verzoek tot ondersteuning bij trage bekabelde internetverbinding

Natuurlijk! Hier is je tekst volledig nagekeken en herschreven voor duidelijkheid, correct taalgebruik en een professionele toon:

Goedendag,

Sinds 30 september 2024 zijn wij overgestapt naar Odido, voornamelijk vanwege de mogelijkheid tot glasvezelinternet via jullie netwerk.

We zijn in eerste instantie erg tevreden geweest over de overstap; de internetsnelheid en -kwaliteit waren aanzienlijk beter dan wat we hiervoor gewend waren.
Echter, sinds de storing bij Odido op 26 juni, is de kwaliteit van onze internetverbinding – met name via bekabelde apparaten – sterk achteruitgegaan en zelfs op momenten zeer slecht te noemen.

Extra informatie:

Op dit moment hebben wij de volgende abonnementen bij Odido:

• Unlimited Vast Bellen Plus

• Mediabox + TV

• Glasvezel 1 Gbit/s met 1x wifipunt

Zoals aangegeven bij dit glasvezelabonnement zouden wij een downloadsnelheid tot 1 Gbit/s en een uploadsnelheid tot 1 Gbit/s moeten kunnen halen. Helaas merken wij hier in de praktijk weinig van terug.

Onze vaste computer is verbonden met een S/FTP Cat 8.1 netwerkkabel, direct aangesloten op het modem.

Na het uitvoeren van een snelheidstest via jullie website kwamen wij tot de volgende resultaten:

• Wanneer aangesloten op LAN-poort 1 (2,5G): resultaat 

• Wanneer aangesloten op LAN-poort 2, 3 of 4: 

Onze vragen:

1. Waarom is er zoveel verschil in snelheid tussen de verschillende LAN-poorten op het modem?

2. Waarom zijn onze download- en uploadsnelheden momenteel zo laag, ondanks de glasvezelverbinding?

3. Wat kunnen wij doen om alsnog de beloofde snelheden van ons abonnement te behalen?

We hopen dat iemand ons hierbij kan helpen of meer duidelijkheid kan geven over de situatie. Mochten er aanvullende gegevens of vragen zijn, dan hoor ik dat graag – ik beantwoord deze uiteraard met alle liefde.

Met vriendelijke groet,
Familie den Butter

Beste antwoord door rvk01

Familie Butters schreef:

Beschamend dat ik dat vergeten ben te verwijderen 😅. Ik gebruik ChatGPT eigenlijk altijd om mijn teksten even na te kijken, maar ik val nu dus mooi door de mand.

Niet erg hoor. Je zult ook niet de enige zijn die dat zo doet 😀

Familie Butters schreef:

Wat betreft de vraag of de gebruikte kabel er eentje is met voorgeknepen stekkers: waarschijnlijk wel, maar ik weet niet zeker of ik de vraag helemaal goed begrijp. Ik heb de kabel besteld bij AlleKabels (ik voeg even een foto toe voor de zekerheid).

Ja, als de stekkers er al aanzaten dan kun je dat wel “voorgeknepen” noemen. Was meer de vraag dat de kabel niet zelf door de muur gelegd is en dat je er zelf kabels aan geknepen hebt. Want dan zou je het eerst daarin moeten zoeken. Maar een kant en klare kabel met stekkers moet gewoon goed zijn. Je zou voor de zekerheid nog een andere kabel kunnen proberen (als je die hebt liggen) maar ik heb over het algemeen wel vertrouwen in voorgeknepen kabels.

Je zou wel nog een keer de herstart/powerflip van ONT en Router kunnen doen. Maar als dat niet helpt lijkt het mij iets in de verbinding te zijn. Als je niets speciaals in de router ingesteld hebt, dan zou je die ook nog kunnen (factory) resetten (10 seconden met een prikker de factory reset indrukken. Zie onder).

Mocht dit niet helpen dan kunnen we een seintje geven aan een moderator voor verder onderzoek, want deze snelheden zijn wel absurd afwijkend.

• Reset Zyxel T-56
  • Kan je het modem resetten om de standaard instellingen terug te halen?
  1. Druk met een tandenstoker of paperclip de factory reset in (boven de powerknop aan de linkerkant van de achterkant). Houd deze ingedrukt totdat alle lampjes, behalve het powerlampje, uitgaan.
  2. Laat de factory reset na tien seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
  3. Check of het modem weer verbinding heeft, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en het wachtwoord waarmee je kunt inloggen op het modem.
  • Powerflip
  • Kan je het ONT & Modem rebooten?
  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Bekijk origineel

4 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1798 reacties
  • 18 juli 2025

Ik moest wel even lachen om die eerste paragraaf hierboven (boven Goedendag) 🤣

Is de gebruikte kabel er eentje met voorgeknepen stekkers?

Heb je na de storing op 26 juni de ONT/mediaconverter en Router al een keer ge-restart ?

Zorg er ook even voor dat al je privé velden in je community profiel opgegeven zijn zodat een moderator mee kan kijken en eventueel een lijnmeting kan (laten) doen.

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 18 juli 2025

Beschamend dat ik dat vergeten ben te verwijderen 😅. Ik gebruik ChatGPT eigenlijk altijd om mijn teksten even na te kijken, maar ik val nu dus mooi door de mand.

Wat betreft de vraag of de gebruikte kabel er eentje is met voorgeknepen stekkers: waarschijnlijk wel, maar ik weet niet zeker of ik de vraag helemaal goed begrijp. Ik heb de kabel besteld bij AlleKabels (ik voeg even een foto toe voor de zekerheid).

Na de storing op 26 juni heb ik – op advies van de Odido-website – zowel de ONT/mediaconverter als de router een keer van de stroom gehaald, om ze te herstarten. Of dat voldoende was voor een ‘echte’ herstart weet ik niet zeker, maar ze zijn in elk geval beide uit en weer aangezet geweest.

Wat betreft de privévelden in mijn communityprofiel: die heb ik zo volledig mogelijk ingevuld waar dat kon. Maar alsnog bedankt voor de tip!

In het algemeen kan ik jullie sowieso niet genoeg bedanken voor het zo snel en behulpzaam reageren. Ik waardeer dat echt enorm!

Met vriendelijke groet,
Henk 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1798 reacties
  • Antwoord
  • 18 juli 2025
Familie Butters schreef:

Niet erg hoor. Je zult ook niet de enige zijn die dat zo doet 😀

Familie Butters schreef:

Ja, als de stekkers er al aanzaten dan kun je dat wel “voorgeknepen” noemen. Was meer de vraag dat de kabel niet zelf door de muur gelegd is en dat je er zelf kabels aan geknepen hebt. Want dan zou je het eerst daarin moeten zoeken. Maar een kant en klare kabel met stekkers moet gewoon goed zijn. Je zou voor de zekerheid nog een andere kabel kunnen proberen (als je die hebt liggen) maar ik heb over het algemeen wel vertrouwen in voorgeknepen kabels.

Je zou wel nog een keer de herstart/powerflip van ONT en Router kunnen doen. Maar als dat niet helpt lijkt het mij iets in de verbinding te zijn. Als je niets speciaals in de router ingesteld hebt, dan zou je die ook nog kunnen (factory) resetten (10 seconden met een prikker de factory reset indrukken. Zie onder).

Mocht dit niet helpen dan kunnen we een seintje geven aan een moderator voor verder onderzoek, want deze snelheden zijn wel absurd afwijkend.

• Reset Zyxel T-56
  • Kan je het modem resetten om de standaard instellingen terug te halen?
  1. Druk met een tandenstoker of paperclip de factory reset in (boven de powerknop aan de linkerkant van de achterkant). Houd deze ingedrukt totdat alle lampjes, behalve het powerlampje, uitgaan.
  2. Laat de factory reset na tien seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
  3. Check of het modem weer verbinding heeft, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en het wachtwoord waarmee je kunt inloggen op het modem.
  • Powerflip
  • Kan je het ONT & Modem rebooten?
  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 22293 reacties
  • 18 juli 2025

Hallo ​@Familie Butters

Kun je de router eens voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld? Die hierna een speedtest met een laptop of pc bekabeld aangesloten op de router. Gebruik de Ookla speedtest app en als server Odido Amsterdam.

Ook zal Odido het volgende nodig hebben om een onderzoek te starten. Volg alle stappen in dit document en plaats de gevraagde printscreens in dit topic.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen