Skip to main content
Beantwoord

Fritz!Box 6690 als router gaan gebruiken.

Ik heb een vraag, vanaf volgende week wordt glasvezel van Odido geactiveerd, maak nu nog gebruik van kabelinternet van Ziggo.

Heb een eigen kabelmodem Fritz!Box 6690 nu, mijn vraag is kan ik die omzetten naar router, dat zou een hoop werk schelen wat betreft het omzetten van de draadloze verbindingen en heb gewoon super verbinding in het hele huis met Fritz!Box 6690.

Als ik het goed begrijp hoef ik het modem alleen om te zetten naar Internettoegang via ‘LAN 1’ via de software, de kabel invoer aansluiting komt dan te vervallen en alles gaat dan vanuit de ONT rechtstreek naar de Fritz!Box 6690. poort 1, die dan WAN aansluiting is geworden.

Betekend dat  ik ook het Zyxel modem van ODIDO dan niet meer nodig heb of moet die er alsnog tussen gezet worden tussen de ONT en de Fritz!Box 6690 router/modem?

Beste antwoord door Waqqas

Hallo ​@BertenBert 

Als je LAN 1 als WAN poort kunt gebruiken dat gaat de kabel vanaf ONT naar LAN 1 van de Fritzbox, Odido profiel kiezen en ONT herstarten waarna internet zal werken.

Je hebt zo de Zyxel router niet nodig.

Bekijk origineel

15 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 22199 reacties
  • Antwoord
  • 7 juli 2025

Hallo ​@BertenBert 

Als je LAN 1 als WAN poort kunt gebruiken dat gaat de kabel vanaf ONT naar LAN 1 van de Fritzbox, Odido profiel kiezen en ONT herstarten waarna internet zal werken.

Je hebt zo de Zyxel router niet nodig.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 7 juli 2025

Oke, klinkt goed.
Ben benieuwd volgende week als de monteur klaar is met installeren,

Neem aan dat ik dan pas kan kijken  of het werkt aangezien de monteur volgens mij alleen de geleverde Zyxel router installeert als ik het goed begrepen heb..

Bedankt voor de snelle reactie.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 22199 reacties
  • 7 juli 2025

@BertenBert 

Klopt, de monteur installeert eerst de Zyxel. Daarna kan je de Fritzbox aansluiten.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 15 juli 2025

Vandaag de monteur langs geweest en alles netjes aangesloten.
Nu probeer ik echter echter  mijn FritzBox aan te sluiten rechtstreek op de ONT maar dat lukt dus niet,
als ik de wizard draai gaat ie wel proberen contact te maken met de internetbieder maar na ongeveer 10 minuten zegt het systeem dat het niet lukt en of ik opnieuw wil proberen.

Heb de FritzBox aangesloten op poort 1/WAN rechtstreeks op de ONT met een netwerk kabel, zelfs de netwerkkabel geprobeert die bij Zyxel is geleverd, ook dat werkt niet.

Sluit ik de FritzBox rechtstreeks aan op de Zyxel dan werkt alles wat achter de FritzBox gewoon, behalve de VPN server, ik denk dat die geblokt wordt door Zyxel.

Is er iemand die weet hoe ik mijn FritzBox 6690 wel aan de praat krijg rechtstreeks aan de ONT?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 15 juli 2025

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 15 juli 2025

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 15 juli 2025

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1755 reacties
  • 15 juli 2025

Heb je ergens bij profiel “Odido” gekozen?

Als je die optie niet hebt dan moet je handmatig VLAN 300 prioriteit 0 invoeren om internet te krijgen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 15 juli 2025
rvk01 schreef:

Heb je ergens bij profiel “Odido” gekozen?

Als je die optie niet hebt dan moet je handmatig VLAN 300 prioriteit 0 invoeren om internet te krijgen.

Als ik de optie kiest kies "internet via LAN1"  gaat ie meteen een test doen om te kijken of ie verbinding kan maken met de internet provider, kan verder geen andere opties kiezen.

En dat breekt dan dus na ongeveer 1 minuten af met dat het niet lukt.

Maak ik misschien een verkeerde keuze door te kiezen "internet via LAN1"?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1755 reacties
  • 15 juli 2025

O, dit is een model zonder WAN poort.

Dan denk ik niet dat het mogelijk is om een VLAN in te stellen (dus gaat dit niet werken).

https://nl.fritz.com/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-6690-Cable/1167_FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-instellen/

Voorwaarden/beperkingen

• Er is geen internettoegang mogelijk als er toegangsgegevens of een VLAN-id vereist zijn. Als er toegangsgegevens of een VLAN-id vereist zijn, kan de FRITZ!Box niet rechtstreeks op de glasvezelaansluiting worden gebruikt, maar wel achter een andere router.
  • Sommige internetaanbieders ondersteunen deze bedrijfsmodus niet. Bij FRITZ!Boxen van deze provider ontbreekt de functie ‘Internettoegang via ‘LAN 1’’.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 22199 reacties
  • 15 juli 2025

@BertenBert 

Dan misschien toch een Fritzbox 7590 AX nemen bijvoorbeeld?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 15 juli 2025
Waqqas schreef:

@BertenBert 

Dan misschien toch een Fritzbox 7590 AX nemen bijvoorbeeld?

Dank je voor de tip, maar ga morgen nog eens proberen, nu helaas aan het werk.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 18 juli 2025

Helaas is het nog steeds niet gelukt om de FritzBox 6690 werkend te krijgen met de ONT van ODIDO via LAN1 van de FritzBox.
Bij het instellen van de poort als WAN blijft de wizard proberen de verbinding op te zetten met de internetprovider en breekt na 10 minuten af.
Overigens gaat de wizard dat meteen doen als ik hem start, ik kan niet iets invullen ofzo.
Op de ONT zie ik wel dat de netwerklampje brand en knippert, dus er is communicatie, maar er gebeurt niets verder.

Helpdesk gebeld, overigens vriendelijke door dame geholpen, die heeft twee maal contact gezocht met de helpdesk maar die wilden de medewerker niet verder helpen dan “alles staat op de site, dat moet voldoende zijn”.
Dus daarmee kom ik niet verder, ligt 'm niet aan de eerste medewerker/dame overigens.

Ik heb nog een laatste mogelijke vraag:  kan het zijn dat de ONT het probleem is? dat die misschien het FritzBox 6690 modem niet “snapt”?
Ik begreep dat er verschillende soorten ONT kastjes zijn.

Hoop dat iemand me nog kan helpen, anders gaat alles weer in de doos en retour, kan er nu niet mee werken.
heb ook niet zoveel tijd meer, nog anderhalve week en dan loopt proftijd af.

Onderstaand is de ONT die ik nu heb.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 22199 reacties
  • 18 juli 2025

Hallo ​@BertenBert 

Zoals ​@rvk01 al aangaf gaat dit niet werken omdat je geen VLAN kan toepassen voor de LAN1 poort, het advies is dus om een andere Fritzbox te nemen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 18 juli 2025

Oke, dat is jammer dan, denk probeer het nogmaals.
Dan wordt het dus de hele boel inpakken en retour naar ODIDO, blijf dan wel bij Ziggo helaas.

Iedereen bedankt voor het meedenken in elk geval. 👍🏻

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen