Skip to main content
Beantwoord

Beperkte internet snelheid


Hallo,

Ik merk dat ik vandaag ipv de normale 1000mbit snelheid slechts beschik over ong 90mbps. Is er iets aan de hand waardoor mijn snelheid zo beperkt is?

De PC is bekabeld. Exact zelfde setup als wanneer de 1000mbit wel werd bereikt.

Beste antwoord door robtuinte

Andere kabel gaat goed. Oude kabel weer ingeplugd, nu 1000m op WAN. Er lijkt wat spanning op de kabel te staan, dus dat zal de oorzaak zijn.

Compleet mijn fout met verkeerde aannames mijner zijde. Excuses. En dank voor de hulp. Even een nieuwe stekker aan de kabel knippen en de spanning eraf halen.

Bekijk origineel

12 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1490 reacties
  • 28 maart 2025

Slechte kabel?

Probeer het eens met een nieuwe korte kabel.

En anders even inloggen op de router (192.168.1.1, ww achterop de router). Dan kun je onder Systeeminformatie de linksnelheid van de WAN en alle LAN poorten zien. De WAN zou 2500M/Full moeten zijn. Als de LAN waarop je de PC aangesloten hebt 100M/Full aangeeft dan is dat de reden waarom je minder snelheid hebt (en dat ligt dan meestal aan de bekabeling of aangesloten apparaat).

Ik weet niet of je ook alles al een keer opnieuw gestart hebt.


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 18 reacties
  • 28 maart 2025

Alles is opnieuw gestart. De kabel is prima, CAT6 kabel van ong 8 meter, dus moet sowieso geen probleem zijn. Hiernaast zoals aangegeven is het de exacte setup waarmee ook 1000mbps werd gehaald voor vandaag.


rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1490 reacties
  • 28 maart 2025

En je hebt in de router pagina naar de Systeeminformatie gekeken?

 


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 18 reacties
  • 28 maart 2025

Ik zie geen bijzonderheden, ik gebruik overigens een  RT-AX86U Pro , niet meer de spullen van odido.

Overigens krijg ik draadloos dezelfde beperkte snelheid


eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9323 reacties
  • 28 maart 2025

Sluit eerst eens de Zyxel aan, anders kan Odido ook geen metingen verrichten. 


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 18 reacties
  • 28 maart 2025

Zyxel is nu aangesloten. Zelfde resultaat.

 

 


rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1490 reacties
  • 28 maart 2025

Linksnelheden in de router pagina onder Systeembeheer wel gewoon 2500M/Full op WAN en 1000M/Full op LAN? Als de linksnelheid geen 2500M/Full op WAN is dan moet je de kabel naar de ONT even vervangen. Is die linksnelheid wel goed dan denk ik dat een moderator een lijnmeting moet doen.

 


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 18 reacties
  • 28 maart 2025
rvk01 schreef:

Linksnelheden in de router pagina onder Systeembeheer wel gewoon 2500M/Full op WAN en 1000M/Full op LAN? Als de linksnelheid geen 2500M/Full op WAN is dan moet je de kabel naar de ONT even vervangen. Is die linksnelheid wel goed dan denk ik dat een moderator een lijnmeting moet doen.

 

Ik heb nu 2 routers geprobeerd waarvan 1 al was aangesloten. Deze instellingen in deze veranderen niet ineens uit zichzelf. De kabel naar de ONT zit er ook al lang, die gaat niet van de ene op de andere dag kapot. Enfin, ik zal de kabel nog even proberen…..


rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1490 reacties
  • 28 maart 2025

Daarom zeg ik dat je op die pagina moet KIJKEN als de Zyxel is aangesloten. Als daar gewoon 2500M/Full staat hoef je ook geen kabels te wisselen.

 


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21702 reacties
  • 28 maart 2025

Hallo ​@robtuinte 

Kom je via WiFi wel boven de 100 Mbps? India ja dan is de kabel tussen ONT en router goed.

Sluit ook nog even een laptop bijvoorbeeld aan met een andere internetkabel op de router.

Een internetkabel kan op ieder moment stuk raken doordat een draadje geen goed contact meer maakt.


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 18 reacties
  • 28 maart 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@robtuinte 

Kom je via WiFi wel boven de 100 Mbps? India ja dan is de kabel tussen ONT en router goed.

Sluit ook nog even een laptop bijvoorbeeld aan met een andere internetkabel op de router.

Een internetkabel kan op ieder moment stuk raken doordat een draadje geen goed contact meer maakt.

WIFI heeft hetzelfde resultaat. Ik zie in de router idd 100M/Full staan. Ik zal de kabel proberen.


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 18 reacties
  • Antwoord
  • 28 maart 2025

Andere kabel gaat goed. Oude kabel weer ingeplugd, nu 1000m op WAN. Er lijkt wat spanning op de kabel te staan, dus dat zal de oorzaak zijn.

Compleet mijn fout met verkeerde aannames mijner zijde. Excuses. En dank voor de hulp. Even een nieuwe stekker aan de kabel knippen en de spanning eraf halen.


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen