Skip to main content
Beantwoord

wegvallende/instabiele verbinding

• 15 februari 2025
  • 6 reacties
  • 132 Bekeken

Sinds afgelopen maandag hebben we voor de tweede keer problemen met een slechte/wegvallende verbinding.

Intern is het inkomende glasvezel via de ONT op het modem/router(zyxel t54) aangesloten en van daar uit gaat de 2.5gb poort via LAN kabel naar een “unmanaged” switch . Waarop het deco x50 wifi system is aangesloten en ingesteld op AP modes. Verder op de switch zitten meerdere systemen, PC, docking t.b.v. laptop, camera systeem etc aangesloten.

Speedtest toont jitter en ping aan van boven de 1000ms dus lijkt om een verstoorde verbinding te gaan. Ook meldingen van DNS fouten bij opzoeken van webpagina’s.

reset heeft niet geholpen en afgelopen maandag na factory reset en interne systemen een voor een aankoppelen uiteindelijk alles weer werkend gekregen.

hiervoor al 1,5 jaar geen problemen met dit soort situaties.

Waar kan dit nog aanliggen?

interne systemen die met elkaar en modem overhoop liggen of gezien de jitter toch een externe factor?

Beste antwoord door rvk01

Had je nog geprobeerd EasyMesh op de Zyxel uit te schakelen? Misschien dat ie toch wat probeerde maar dat dat over de switch niet lukte en daardoor de communicatie in de war gooide.

Een slechte kabel tussen de switch en eerste hoofd Deco kan ook. Of die hoofd Deco was van slag.

Het kunnen heel veel dingen zijn en dat kun je eigenlijk alleen bepalen door dingen uit te sluiten (zoals je nu ook gegaan had). Zo zou je de huidige hoofd Deco weer op de switch kunnen zetten (probeer dat dan wel met de oude en nieuwe kabels). Als dat weer problemen geeft dan weet je dat het niet de Deco zelf is, maar de combinatie Deco op die switch.

Bekijk origineel

6 reacties

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 15 februari 2025

Leek erop dat de smart dhcp van de deco eventueel voor problemen zorgde echter na uitzetten blijft verbinding instabiel. 
soms goede resultaten op Speedtest, ping van 2ms en jitter van Max 10/15ms. Maar dan toch weer minuut later een terugval en instabiel internet.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1465 reacties
  • 15 februari 2025

Welk merk en type is de unmanaged switch? 

Ondersteund deze IEEE 1905.1 voor de 'backhaul' communicatie van het mesh systeem van de Deco's?

Heb je verder ook EasyMesh uitgeschakeld op de Zyxel? (EasyMesh werkt niet samen met de Deco's)

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 15 februari 2025

De switch betreft een tp-link SG1024D switch waar alleen de hoofd deco via ethernet op aangesloten is.

easy mesh moet ik checken maar wifi van de zyxel staat uit dus ga er vanuit dat dan ook de wifi functies het niet doen op de zyxel.

het systeem zoals in huis aangesloten heeft tot afgelopen maandag gewerkt zonder problemen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1465 reacties
  • 15 februari 2025

Ik zie bij de specs van de SG1024D de IEEE 1905.1 niet staan. Maar als de andere Deco's niet bedraad aangesloten zijn maakt dat niet uit. 

Wel moet EasyMesh uitgeschakeld worden... zelfs als wifi uitstaat. Of dat ook nog is als er niet met een bedrade backhaul gewerkt wordt weet ik niet, ik denk het niet, maar het kan geen kwaad.

Ik neem aan dat je de switch ook van de stroom hebt gehad (en die daardoor dus ook gereset is).

Maken de Deco's onderling goede verbinding? Ook tijdens het hebben van de problemen? 

Je hebt het probleem dan ook als je op een bedrade PC zit? Want dan zit je de Deco's helemaal uit kunnen sluiten omdat je dan direct van PC -> Switch -> Zyxel -> ONT zit. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 15 februari 2025

Met de deco aangesloten op de switch was ook het bedraad netwerk in storing. Zodanig dat het lang duurde om te laden, DNS errors gaf en ook de zyxel niet te bereiken was via de vaste connectie.

ik heb vervolgens de switch afgekoppeld en een laptop direct op modem aangesloten, deze werkte zonder problemen en gaf geen storing.

Daarna de switch aangekoppeld en alles behalve de PC losgekoppeld, dat werkte ook. Daarna een voor een alles weer aangesloten en geen problemen geconstateerd totdat de deco hoofd unit weer werd aangesloten. Vrijwel direct weer de storing op de lijn terug. 

Ook een reset van de ONT en het modem uitgevoerd, dat leverde ook geen resultaat op.

Heb ook nog gecheckt of de portforwarding die ingesteld is voor het camerasysteem het probleem kan zijn maar dat was het ook niet want na factory reset zijn die instellingen er automatisch uit.

Nu is het punt waar de ONT en het modem staan ongeveer 10 meter verwijderd van de switch. Ik had nog een extra unit van het deco systeem beschikbaar en deze rechtstreeks op het modem aangesloten en als nieuwe hoofdunit in gesteld. 
wifi is weer hersteld en werkt nu zonder problemen over het hele deco systeem. De nu secondaire unit bij de switch niet meer aangekoppeld en dus via wifi backhaul verbonden met de nieuwe hoofdunit. 

Toch ben ik erg benieuwd wat deze problemen veroorzaakt heeft nadat het systeem al die tijd prima gewerkt heeft zonder issues.

als er theorieën zijn waar ik nog mee kan testen dan zie ik die graag tegemoet, bij voorkeur ga ik terug naar de setup via de switch.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1465 reacties
  • Antwoord
  • 15 februari 2025

Had je nog geprobeerd EasyMesh op de Zyxel uit te schakelen? Misschien dat ie toch wat probeerde maar dat dat over de switch niet lukte en daardoor de communicatie in de war gooide.

Een slechte kabel tussen de switch en eerste hoofd Deco kan ook. Of die hoofd Deco was van slag.

Het kunnen heel veel dingen zijn en dat kun je eigenlijk alleen bepalen door dingen uit te sluiten (zoals je nu ook gegaan had). Zo zou je de huidige hoofd Deco weer op de switch kunnen zetten (probeer dat dan wel met de oude en nieuwe kabels). Als dat weer problemen geeft dan weet je dat het niet de Deco zelf is, maar de combinatie Deco op die switch.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen