Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel 100 Mbps haalt niet de beloofde snelheid

• is een Top Poster
  • 29 reacties

Abonnement op 100 Mbps ingegaan vanaf maandag 27 januari 2025
Wij zijn overgestapt van KPN met 50 Mbps naar Odido 100 Mbps en wat blijkt ? we hebben
nog steeds 50 Mbps !!

Ik heb hier over telefonisch contact gehad met een medewerker van Odido op donderdag 30 januari en deze zou er naar laten kijken.
Ik meld deze situatie hier op het forum zodat het ook vast ligt, mocht ik er niets meer van horen …
ik begrijp dat dit 2 weken kan duren i.v.m. de vele tickets ...dus ik wacht geduldig af.

m.v.g.
John C.

Beste antwoord door rvk01

​@John.C De 140/140 is inderdaad de correcte snelheid. Er wordt geadverteerd met 100/100 maar je krijgt daadwerkelijk 140/140 geleverd (staat hier ook ergens bevestigd op de community). Dus die snelheidstest is goed.

Het probleem is dus gewoon die powerline dingen. Het is bekend dat die dingen alleen optimaal zijn als je ze allebei op dezelfde groep aansluit. Ze werken vaak wel over de groepen heen maar dan gaat er veel signaal verloren. Het is dan beter om met wifi te werken of nog beter... geheel bedraad (dus utp kabel ipv over yet 230V netwerk).

Bekijk origineel

51 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21059 reacties
  • 31 januari 2025

Hallo ​@John.C 

Kan je de stappen in dit topic volgen en de screenshots delen in dit topic? Begin met een herstart van de ONT.

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/internet-snelheid-te-laag-en-veel-last-van-latency-356575?postid=1736097#post1736097

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 29 reacties
  • 31 januari 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@John.C 

Kan je de stappen in dit topic volgen en de screenshots delen in dit topic? Begin met een herstart van de ONT.

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/internet-snelheid-te-laag-en-veel-last-van-latency-356575?postid=1736097#post1736097

Dankjewel, ik ga hier aankomend weekend mee aan de slag!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 29 reacties
  • 2 februari 2025

volgens de tutorial moet ik dit doen:

Open de Speedtest app en selecteer bij het wereldbolicoon de Odido server in Amsterdam:

Maar in bovenstaand screenshot kan je zien dat ik geen enkele keuze kan maken , ik zie wel Odido maar geen “server Amsterdam”.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21059 reacties
  • 2 februari 2025

​@John.C 

Download de Ookla speedtest app uit de Windows Store.

Je dient screenshots te plaatsen van een speedtest, van taakbeheer en een screenshot van opdrachtenprompt.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 29 reacties
  • 2 februari 2025
Waqqas schreef:

​@John.C 

Download de Ookla speedtest app uit de Windows Store.

Je dient screenshots te plaatsen van een speedtest, van taakbeheer en een screenshot van opdrachtenprompt.

Danku ! hier kan ik inderdaad Odido Amsterdam selecteren.

kleine opmerking, eerst werd mij verteld onderstaand stappenplan te volgen en daarin staat dat je de speedtest for Windows moet installeren dus dat zou ik dan even wijzigen.

https://assets.odido.nl/x/6470cde47c/handleiding-snelheidsproblemen-windows-10.pdf

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9000 reacties
  • 2 februari 2025

Is de Guidion monteur maandag langsgeweest en heeft hij de Odido Zyxel router aangesloten? Mijn gevoel zegt dat je nog steeds op het KPN netwerk zit. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 29 reacties
  • 2 februari 2025

3 snelheidsmetingen met de laptop direct bekabeld aan de modem (Zyxel T-56).

en dan de laptop weer terug op zijn plek (plus minus 10 meter van de meterkast/modem vandaan) waar hij bekabeld is aangesloten op een internetstekker

en dan weer dezelfde test geeft dus dit resultaat :

Dus direct aangesloten op de modem heb ik zelfs meer dan mijn 100 Mbps abonnement wat ik moeite heb te geloven maar ok...

En dan op de plaats waar ik mijn laptop gebruik blijft er slecht 50 Mbps over …. Help !!!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 29 reacties
  • 2 februari 2025
eric schreef:

Is de Guidion monteur maandag langsgeweest en heeft hij de Odido Zyxel router aangesloten? Mijn gevoel zegt dat je nog steeds op het KPN netwerk zit. 

Zie mijn laatste post  ;-)  ik heb echt internet van Odido maar er gaat iets heel erg fout binnen die 10 meter afstand tussen modem/meterkast (begane grond)  en de plek waar mijn laptop staat (aanbouw v/d woonkamer begane grond).

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21059 reacties
  • 2 februari 2025

​@John.C 

Je gebruikt een setje powerline adapters (internet via het stroomnet). Hierbij speelt de kwaliteit van het stroomnet een belangrijke rol dus er is geen garantie dat je de volle snelheid haalt.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1184 reacties
  • Antwoord
  • 2 februari 2025

​@John.C De 140/140 is inderdaad de correcte snelheid. Er wordt geadverteerd met 100/100 maar je krijgt daadwerkelijk 140/140 geleverd (staat hier ook ergens bevestigd op de community). Dus die snelheidstest is goed.

Het probleem is dus gewoon die powerline dingen. Het is bekend dat die dingen alleen optimaal zijn als je ze allebei op dezelfde groep aansluit. Ze werken vaak wel over de groepen heen maar dan gaat er veel signaal verloren. Het is dan beter om met wifi te werken of nog beter... geheel bedraad (dus utp kabel ipv over yet 230V netwerk).

Albert55
  • is King of Content
  • 97 reacties
  • 2 februari 2025

​@John.C of je neemt WIFI plus

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 29 reacties
  • 3 februari 2025

Dankjewel allemaal voor jullie heldere antwoorden! đź‘Ť

Beste optie lijkt mij dus inderdaad gewoon wifi te gebruiken samen met wifi-versterkers.

Want het wifi signaal is momenteel te zwak op deze locatie. Maar ook op 1e verdieping is

ons wifi zeer zwak en op 2e verdieping helemaal geen signaal.

Deze Wifi Plus zal ik eens naar kijken en ik geef later nog een update!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 29 reacties
  • 5 februari 2025

Vandaag 2 Wifi versterkers besteld hier bij Odido, hopelijk gaat dit mij een snelle stabiele wifi verbinding opleveren!

• is een King Poster
  • 45 reacties
  • 5 februari 2025

Dat mensen nog steeds geloven in wifi versterkers, het zwakke signaal versterken maar het blijft zwak uiteindelijk.

📶📡  (Router met zwak signaal)

| 

|  (Zwak signaal)

v

📡 đź“¶  (WiFi Versterker)

|

|  (Sterk signaal)

v

📱💻  (Telefoon/Laptop)

Mensen trek een utp kabel.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 29 reacties
  • 6 februari 2025
b0rg schreef:

Dat mensen nog steeds geloven in wifi versterkers, het zwakke signaal versterken maar het blijft zwak uiteindelijk.

📶📡  (Router met zwak signaal)

| 

|  (Zwak signaal)

v

📡 đź“¶  (WiFi Versterker)

|

|  (Sterk signaal)

v

📱💻  (Telefoon/Laptop)

Mensen trek een utp kabel.

Je zal het niet geloven maar ik had exact hetzelfde idee hierover.
Vandaar dat dit topic nog niet gesloten is en ik blijf updaten hoe dit gaat aflopen …

Een kabeltje trekken is makkelijker gezegd dan gedaan en dat zal per huishouden verschillen maar ik wil niet zichtbaar een kabel van minimaal 10 meter door mijn woning heen. Dus ik hoop dat de wifi versterkers voldoende resultaat geven ...

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1184 reacties
  • 6 februari 2025
John.C schreef:

Een kabeltje trekken is makkelijker gezegd dan gedaan en dat zal per huishouden verschillen maar ik wil niet zichtbaar een kabel van minimaal 10 meter door mijn woning heen. Dus ik hoop dat de wifi versterkers voldoende resultaat geven ...

De wifi versterkers moet je dan ook een beetje tussendoor zetten (tussen router en daar waar je slecht signaal hebt) en dan hopen dat ie daartussen het signaal nog goed op kan pakken.

Overigens… het mooiste zou zijn de wifi versterkers bedraad aan te sluiten. Kijk b.v. eens of je nog telefoon-stopcontacten in je huis hebt zitten (standaard bij wat oudere huizen). Vaak kun je daar vanuit de meterkast een ethernetkabel bij trekken (of de telefoonkabel compleet vervangen).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 29 reacties
  • 6 februari 2025
rvk01 schreef:
John.C schreef:

De wifi versterkers moet je dan ook een beetje tussendoor zetten (tussen router en daar waar je slecht signaal hebt) en dan hopen dat ie daartussen het signaal nog goed op kan pakken.

Overigens… het mooiste zou zijn de wifi versterkers bedraad aan te sluiten. Kijk b.v. eens of je nog telefoon-stopcontacten in je huis hebt zitten (standaard bij wat oudere huizen). Vaak kun je daar vanuit de meterkast een ethernetkabel bij trekken (of de telefoonkabel compleet vervangen).

Heb nu pas ontdekt dat de vorige bewoners al een internetkabel getrokken hadden van meterkast tot aan de zolder. Dus als die nog werkt dan sluit ik daar een Wifipunt op aan en dan gaat dat helemaal goed komen. Alleen mijn laptop moet het hebben van een goed wifi ontvangst op de begane grond dus hoop op succes ook met de draadloze wifi versterker.

Op dit moment krijg ik met wifi niet eens verbinding op mijn laptop (die een vaste plek heeft, geĂŻnstalleerd als een computer met externe monitor en extern toetsenbord) en daar heb ik juist de snelheid nodig. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1184 reacties
  • 6 februari 2025

Zit er tussen de router en die locatie dan zoveel ruimte? Als de Zyxel router ook op de begane grond staat dan zou wifi daar toch voldoende moeten zijn zonder extra wifi punt.

Op welke band maakt je laptop verbinding?

Als de laptop geen wifi 6 (en wifi 5) aan kan (802.11ax en 802.11ac) dan kan het misschien helpen om die uit te schakelen (alleen 802.11b/g/n of zelfs alleen 802.11n). Een stabielere wifi is altijd te prefereren boven een te snelle instelling (zo heb ik altijd ervaren).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 29 reacties
  • 7 februari 2025
rvk01 schreef:

Zit er tussen de router en die locatie dan zoveel ruimte? Als de Zyxel router ook op de begane grond staat dan zou wifi daar toch voldoende moeten zijn zonder extra wifi punt.

Als de laptop geen wifi 6 (en wifi 5) aan kan (802.11ax en 802.11ac) dan kan het misschien helpen om die uit te schakelen (alleen 802.11b/g/n of zelfs alleen 802.11n). Een stabielere wifi is altijd te prefereren boven een te snelle instelling (zo heb ik altijd ervaren).

Dat is ruim 8 meter afstand van router tot laptop.
De laptop heeft altijd bekabeld aangesloten gezeten dus nu weet ik helaas niet of ik bij kpn glasvezel wel wifi verbinding had.

Als ik straks met het wifi punt nog geen verbinding krijg dan zal ik eens kijken naar de optie wifi 6 uit te zetten. Alvast bedankt voor de tip. Ik denk ook dat ik wifi signaal zou moeten ontvangen dus iets klopt er niet!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 29 reacties
  • 7 februari 2025
rvk01 schreef:

Zojuist dus alsnog wifi verbinding gemaakt, blijkbaar is het gewoon een extreem zwak signaal dus heb ik hoop dat het wifi punt dit kan verbeteren.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1184 reacties
  • 7 februari 2025

Je had voorheen natuurlijk die powerline dingen en die gingen maar tot 50Mbps in de huidige config/locatie wat ook de snelheid was van je oude KPN verbinding. (Hoewel ze in ideale situatie wel meer aan moeten kunnen)

Het klinkt misschien raar maar als er een kabel naar de zolder gaat dan kan het misschien zelfs beter zijn een powerline daar op draad te zetten (aangesloten op de router) en in de 230V te duwen en de tweede bij de laptop. Dan gaat de powerline dus van de zolder naar de laptop locatie ipv van de meterkast naar die locatie. Het zou qua 230V groepen misschien gunstiger kunnen zijn voor die powerline (maar dat is een kwestie van uitproberen).

(Mooiste zou op dezelfde groep zijn maar dat komt nooit zo uit)

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 29 reacties
  • 7 februari 2025
rvk01 schreef:

Je had voorheen natuurlijk die powerline dingen en die gingen maar tot 50Mbps in de huidige config/locatie wat ook de snelheid was van je oude KPN verbinding. (Hoewel ze in ideale situatie wel meer aan moeten kunnen)

Het klinkt misschien raar maar als er een kabel naar de zolder gaat dan kan het misschien zelfs beter zijn een powerline daar op draad te zetten (aangesloten op de router) en in de 230V te duwen en de tweede bij de laptop. Dan gaat de powerline dus van de zolder naar de laptop locatie ipv van de meterkast naar die locatie. Het zou qua 230V groepen misschien gunstiger kunnen zijn voor die powerline (maar dat is een kwestie van uitproberen).

(Mooiste zou op dezelfde groep zijn maar dat komt nooit zo uit)

Jij zegt dus dat de powerline-stekkers de bottleneck vormen omdat ze niet meer dan 50Mbps doorgeven.
In dat geval heb ik er ook niets aan er 1 op de zolder te verbinden op een stopcontact want er komt toch niet meer dan 50Mbps. Bovendien is het de wens om ook wifi te krijgen op de bovenverdiepingen dus daar moet wel een wifi versterker aangesloten worden.

Met een beter wifi signaal hoop ik dan meer dan 50mbps te krijgen op de laptop.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1184 reacties
  • 7 februari 2025

​@John.C Nee, ik zeg niet dat ze max. 50Mbps aan kunnen. De DVS1200 zelf kunnen veel meer doorgeven. De powerline dingen zelf zijn niet het probleem. Het 230V lijntje van jouw meterkast naar jouw laptop locatie is het probleem. Als dat niet op dezelfde groep zit en bv over de hoofd aardlek (of zelfs hoofdaansluiting) moet gaan, dan verlies je heel veel signaal. Als de zolder en kamer op dezelfde hoofd aardlek zit, dan zou dat dus een stuk beter kunnen zijn. Vaak zijn er 2 hoofd aardlek schakelaren waar weer verschillende groepen op zitten.

De DVS1200 kan maximaal 1200Mbps aan maar dan moeten de omstandigheden (stroomnetwerk) helemaal optimaal zijn. Ook zonnepanelen op het net zouden de werking kunnen beĂŻnvloeden.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 29 reacties
  • 8 februari 2025

Ok helemaal duidelijk, blijft zeker een optie om ook dat eens uit te proberen en ben dan benieuwd naar het resultaat. Echter is dat geen ideale oplossing omdat ik die internetkabel vanuit meterkast naar zolder nodig ga hebben om een Wifi punt/versterker op aan te sluiten omdat ik ook boven wifi wil hebben.

En ik kan natuurlijk niet beide doen of kan ik vanuit het wifi punt weer een internetkabel aansluiten op een draadloze powerline verbindingset ?

Bedankt voor het meedenken đź‘Ť

prettig weekend

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 29 reacties
  • 8 februari 2025

De wifi versterkers op 5 februari besteld, nu pas een track&trace maar die werkt nog niet …
Het verzenden duurt dus best lang naar mijn bescheiden mening. Waarom moet dat langer duren dan 2 werkdagen ?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen