Skip to main content
Beantwoord

Zyxel modem herstart vanzelf meermaals per dag, elke dag

• 11 november 2024
  • 22 reacties
  • 344 Bekeken

Hoi,

Wij hebben bij onze glasvezelverbinding van Odido een Zyxel DX5401-B0 modem. Helaas herstart dit modem zichzelf een paar keer per dag. Eerst was dat eens per week misschien, maar nu eigenlijk minstens 1x per dag. Als het in de nacht gebeurt, merken we het aan het TV-box dat in de ochtend zeurt dat de verbinding weg was. Maar als het overdag gebeurt is het echt vervelend, gezien we veel thuiswerken.

Als ik inlog op het modem via de webinterface en ik klik wat rond, dan herstart hij ook 9 van de 10 keer binnen een paar minuten. Ook als het modem pas net weer is opgestart.

Als het me lukt om in het log te komen, dan zie ik dat het log van voor de reboot niet bewaard is. Dus de laatste vermelding is van ergens in juni en daarna de eerste vermelding weer van het tijdstip dat het modem op komt. Daarin zie ik geen foutmeldingen, wel veel Voip regels (terwijl we geen Voip gebruiken).

Als ik in het forum zoek op “modem herstart”, dan zie ik dat ik helaas niet de enige ben met dit probleem.

Voor de duidelijkheid, het is niet dat de internetverbinding wegvalt, maar echt het modem maakt een reboot (en dan valt internet natuurlijk ook weg). Ik zie het aan de lampjes, en als ik daarna inlog op het modem zie ik ook dat hij een uptime heeft van een paar seconden.

Extra info, over wat er verder bekabeld is aangesloten zit:

• Normale hardware, zoals PC, TV-box, NAS en beveiligingscamera’s
  • Kleine Netgear switch unmanaged

Dus geen wifi-versterkers of extra routers of zo.

Verder is de configuratie helemaal basis, op dit na:

• Een aantal statische DHCP adressen ingesteld
  • 3 port forwards ingesteld

Wat ik zelf al heb geprobeerd:

• Factory reset (is al langer geleden)
  • Herstart van media converter (volgens stappen in forum)
  • Alle fysiek aangesloten apparaten herstart

Ben benieuwd of support mogelijk iets kan zien op het modem? Of dat dit inderdaad een bekend probleem is en het modem omgeruild moet worden?

Beste antwoord door Waqqas

Hallo @Jeroenloes 

Dit is een bekend probleem met de nieuwe firmware, Odido en Zyxel kijken wat er mis gaat. Hopelijk is het snel opgelost, misschien kan een moderator je een T56 opsturen.

Bekijk origineel

22 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21598 reacties
  • Antwoord
  • 11 november 2024

Hallo @Jeroenloes 

Dit is een bekend probleem met de nieuwe firmware, Odido en Zyxel kijken wat er mis gaat. Hopelijk is het snel opgelost, misschien kan een moderator je een T56 opsturen.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 11 november 2024
Waqqas schreef:

Hallo @Jeroenloes 

Ah kijk, goed om te weten dat het een bekend probleem is. Er is blijkbaar nog geen nieuwe firmware beschikbaar dan? Ik kan best nog even wachten als er al wel zicht is op een oplossing, maar als dat nog weken gaat duren, zou een ander modem zeker fijn zijn!

Jeroen

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21598 reacties
  • 11 november 2024

@Jeroenloes 

Er is nog geen nieuwere firmware, misschien heeft een moderator al wat meer informatie over dit probleem.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 12 november 2024
Waqqas schreef:

@Jeroenloes

Er is nog geen nieuwere firmware, misschien heeft een moderator al wat meer informatie over dit probleem.

Ok, maar het topic staat nu als beantwoord, maar ik heb dan wel een antwoord van jou, maar geen oplossing van Odido. ;)

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21598 reacties
  • 12 november 2024

@Jeroenloes 

Waarschijnlijk is het probleem dan nog in onderzoek en is er geen nieuwere informatie.

Forum|alt.badge.img+4
  • Odido medewerker
  • 855 reacties
  • 12 november 2024

Hi @Jeroenloes

Ik heb je modem voor nu terug gezet op de vorige FW versie. 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 12 november 2024
Sven-Odido schreef:

Hi @Jeroenloes

Ik heb je modem voor nu terug gezet op de vorige FW versie. 

Ik dacht dat het modem zelf weer herstartte, maar dat was jij dan denk ik. :) Bedankt, ik ga het in de gaten houden! Ik heb net op het modem ingelogd, en hij loopt in ieder geval niet meteen vast, dus dat ziet er goed uit.

Thanks

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 24 januari 2025

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem. Het modem start sind kort elke avond om dezelfde tijd opnieuw op waardoor de internetverbinding wegvalt. Lekker als je tv zit te kijken en dan niet terug kan spoelen…

Gebeld met Odido, de persoon aan de telefoon kan het niet oplossen, is doorgezet naar backoffice. Kan wel drie dagen duren tot ik antwoord heb. Gevraagd of ik de T-56 kan ontvangen, zegt ze dat de T-54 de nieuwste is...kennelijk niet op de hoogte.

Nu gaat het ook al fout tijdens het inloggen in het modem zelf. Spontane herstart. Wat een drama...

Ishana van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator | Internet + TV
  • 2377 reacties
  • 25 januari 2025

Hoi ​@Muzica1968, goed dat je dit aangeeft! Ik heb direct mijn collega gevraagd om ook voor jou het modem terug te zetten naar de oude firmware. Ik verwacht dat dit maandag en anders uiterlijk dinsdag gedaan wordt! Groetjes, Ishana

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 25 januari 2025
Ishana van Odido schreef:

Hoi ​@Muzica1968, goed dat je dit aangeeft! Ik heb direct mijn collega gevraagd om ook voor jou het modem terug te zetten naar de oude firmware. Ik verwacht dat dit maandag en anders uiterlijk dinsdag gedaan wordt! Groetjes, Ishana

Hoi ​@Ishana van Odido ik heb gisteren al de monteur op bezoek gehad en een nieuwe modem gekregen. Dus er hoeft niets meer te gebeuren. Tot nu toe werkt alles weer naar behoren.

Groetjes, Johan 

• is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 15 februari 2025

@Ishana van Odido 

Wij ervaren precies dezelfde problemen! Ongeveer een maand geleden Odido gekregen maar nu te pas en onpas wordt alles gereset. WIj zien het aan de televisie die aangeeft dat er geen internet meer is, babyfoon die geen verbinding meer kan maken of de garage deur die niet meer beschikbaar is.

Zou je kunnen kijken of wij ook oude firmware of een andere modem zouden kunnen krijgen?

Alvast bedankt! 

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • 2961 reacties
  • 15 februari 2025

Hi ​@Wesleyg24, goed dat je dit aangeeft! Jij hebt echter een T-56 modem en geen T-54. Weet je zeker dat het modem herstart? Of ben je alleen de verbinding kwijt en heb je mogelijk last van een wegvallende connectie? Als ik naar je verbinding kijk vanaf hier, is je modem al 6 weken niet uitgevallen. Wel herken ik wat verbindingsproblemen. Heb je er nu ook last van, en welke lampjes branden er zowel op het modem als op de ONT? 

• is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 15 februari 2025
Cheyenne van Odido schreef:

Hi ​@Wesleyg24, goed dat je dit aangeeft! Jij hebt echter een T-56 modem en geen T-54. Weet je zeker dat het modem herstart? Of ben je alleen de verbinding kwijt en heb je mogelijk last van een wegvallende connectie? Als ik naar je verbinding kijk vanaf hier, is je modem al 6 weken niet uitgevallen. Wel herken ik wat verbindingsproblemen. Heb je er nu ook last van, en welke lampjes branden er zowel op het modem als op de ONT? 

Het lijkt idd dan meer een wegvallende verbinding te zijn, maar aangezien de tv de verbinding opnieuw moet opzetten, de garagebox herstart moet worden en de babyfoons verbindingsproblemen hebben weet ik niet precies hoe het zit.  Je hebt gelijk mbt de modem, excuus! Meer aangezien wij dezelfde problemen dagelijks ondervinden ging ik ervanuit dat het dezelfde modem was. Heb de fotos erbij, eigelijk brand / knippert alles op de modem zelf

Ishana van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • 2377 reacties
  • 16 februari 2025

Hoi ​@Wesleyg24, super bedankt voor je duidelijke informatie! Ik heb dan alleen nog een vraagje: zie je dat de lampjes anders gaan branden/knipperen op het moment dat je internet wegvalt? Ik ben hier erg benieuwd naar! Groetjes, Ishana

• is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 16 februari 2025
Ishana van Odido schreef:

Hoi ​@Wesleyg24, super bedankt voor je duidelijke informatie! Ik heb dan alleen nog een vraagje: zie je dat de lampjes anders gaan branden/knipperen op het moment dat je internet wegvalt? Ik ben hier erg benieuwd naar! Groetjes, Ishana

Hoi ​@Ishana van Odido 

Eerlijk ik heb geen idee, elke keer als het gebeurd lijkt de modem gewoon qua lampjes hetzelfde als hoe de situatie nu is maar mss heb ik het nog niet "live" meegemaakt. Enigste wat ik kan doen is het in de gaten houden maar hoop natuurlijk dat jullie ergens al een oplossing voor dit hebben?

Alvast bedankt!

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14618 reacties
  • 17 februari 2025

Hi ​@Wesleyg24, ik ben het voor je gaan onderzoeken, echter valt het internet zelf niet weg en de lijn is stabiel.

Wel zie ik dat je 2.4 GHz frequentie erg overbelast raakt, ik gok dat je daarom deze verstoringen merkt. Kan je allereerst een powerflip uitvoeren:

Powerflip

1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Ook zie ik dat je 2 Devolo's hebt aangesloten en 2 wifipunten. De Devolo's kunnen voor een verstoring zorgen, is het mogelijk om deze uit je netwerk te halen om te kijken of het daarna stabieler is? Probeer ook zoveel mogelijk apparaten te forceren naar de 5 GHz frequentie door ze dichterbij het modem/wifipunten te plaatsen.

• is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 18 februari 2025
Tommie van Odido schreef:

Hi ​@Wesleyg24, ik ben het voor je gaan onderzoeken, echter valt het internet zelf niet weg en de lijn is stabiel.

Wel zie ik dat je 2.4 GHz frequentie erg overbelast raakt, ik gok dat je daarom deze verstoringen merkt. Kan je allereerst een powerflip uitvoeren:

Powerflip

1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Ook zie ik dat je 2 Devolo's hebt aangesloten en 2 wifipunten. De Devolo's kunnen voor een verstoring zorgen, is het mogelijk om deze uit je netwerk te halen om te kijken of het daarna stabieler is? Probeer ook zoveel mogelijk apparaten te forceren naar de 5 GHz frequentie door ze dichterbij het modem/wifipunten te plaatsen.

Hey ​@Tommie van Odido 

Ik heb inmiddels alles gedaan wat je voorgesteld hebt, tot op heden "nog” geen problemen gehad. We houden het even in de gaten of dit de oplossing was ( zal volgende week even een update hier postten)

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14618 reacties
  • 19 februari 2025

Dat is fijn om te horen ​@Wesleyg24, als je iets merkt, laat het dan gerust weten! 

• is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 19 februari 2025

Dat is fijn om te horen ​@Wesleyg24, als je iets merkt, laat het dan gerust weten! 

Helaas.. Wij komen net thuis uit het werk en weer hetzelfde euvel, TV opnieuw verbinden, Babyfoons die niet meer werkten en de Garagedeur. Na alles weer gewoon connect te hebben werkt het weer maar het probleem lijkt te blijven. Probleem hebben we ook alleen maar sinds de overstap. Nog andere ideeen ​@Tommie van Odido ?

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14618 reacties
  • 20 februari 2025

Ik heb besloten om je een ander modem op te sturen ​@Wesleyg24, tot op heden krijg ik geen hele goeie lijnmeting, kan zijn dat er iets mis is met het modem. 

• is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 20 februari 2025

Ik heb besloten om je een ander modem op te sturen ​@Wesleyg24, tot op heden krijg ik geen hele goeie lijnmeting, kan zijn dat er iets mis is met het modem. 

Helemaal goed! Ik hou je op de hoogte wat er met de nieuwe modem gebeurd. Nogmaals bedankt voor alle hulp

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14618 reacties
  • 21 februari 2025

Super, dankjewel ​@Wesleyg24

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen