Per februari 2024 zou KPN stoppen met de koperkabel. Dus was de keuze: Ziggo kabel, Mobiel netwerk of Glasvezel. Odido liet dit ruim op tijd weten.
De keuze werd Glasvezel via Odido. Want jarenlang tevreden klant van T-Mobile, dus dan Odido. Aanbieding van negen maanden, ja maar daarna flink duurder uit. Maar goed zelfs de traagste verbinding is nog veel rapper dan internet via de telefoonlijn.
Alles geïnstalleerd, nieuwe switch aangeschaft. Voor WiFi ideale kanaal instellingen gezet. Enzovoorts. Duurt even, maar dan is het ook iets.
En dan werkt internet ongelooflijk traag, tot helemaal niet zelfs... Alles geprobeerd, modem gereset, instellingen aangepast. Ethernet / Wifi, geen verschil, het werkt bedroevend slecht.
Na lang zoeken kom ik uit bij de Odido community site. En daar lees ik de ene bevestiging na de andere. JITTER, er is geen tag van te vinden, maar dat is de oorzaak van de trage internet verbinding.
Daar kwam ik meerdere keren achter met de snelheid test van Odido zelf.
Voor het geval jij sinds je glasvezel van Odido hebt ook internet time-out fouten hebt, het wordt veroorzaakt door wat bekend staat als JITTER. Deze dient beneden de 30 milliseconden te blijven.
Het komt er op neer dat de pakketjes erg slecht met veel vertraging over het netwerk verstuurd worden. Dan gaat het via vele omwegen, lang onderling trage verbindingen of er is te weinig netwerk bandbreedte capaciteit waardoor er opstoppingen ontstaan.
Omdat alle data in pakketjes wordt opgedeeld en die apart verstuurd worden kan het zijn dat er een pakketje nog onderweg is waardoor een webpagina in het geheel niet getoond kan worden. Uiteindelijk kan dit tot een time-out leiden.
Bij de oude vertrouwde (KPN) telefoonlijn internet heb ik dit nog nooit meegemaakt.
Nu is het voor mij bizar dat dit wel gebeurt op een Glasvezel netwerk. Nota bene ook aangelegd door de KPN en onder hun beheer. En wat ik lees over een KPN abbonement op hetzelfde glasvezel netwerk is dat daar 2ms Jitter is...!?
Absurd...
De enige verklaring zou zijn dat Odido zelf een internet netwerk heeft die gebruik maakt van de Glasvezel infrastructuur van de KPN.
En dan het eigen Odido netwerk te weining bandbreedte capaciteit heeft en krachtige routers mist om hun klanten van snel en stabiel internet te kunnen voorzien.
Want als KPN het kan via hun Glasvezel netwerk, waarom kan Odido het dan niet. T-Mobile was nou niet echt een of ander ICT BVtje die ook internet aanbood.
En onze vaste telefoonlijn geeft ook 'tuut tuut tuut', we kunnen niet bellen via de VOIP lijn en niet gebeld worden.
Dus Odido, als KPN het lukt om gemiddeld op 2ms JITTER uit te komen, hoezo lukt het zo'n groot bedrijf zoals Odido dan niet?
Mijn uiteindelijke vraag: Wanneer komt Odido met een Jitter gemiddelde die beneden de 30ms gemiddeld blijft?
Want de rekening, aanbieding of niet, mag wel iedere maand op tijd voldaan worden.