Skip to main content
Beantwoord

modem-router ip-adres instellen op 192.168.3.100

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
Krijg de melding is niet een geldig ip adres, dit word wel bij de KPN modem toegestaan, hoe krijg je dat toch voor elkaar? Al mijn andere router's en apparaten zitten op een ip adres 192.168.3.x ook al is dat ongebruikelijk.

Beste antwoord door Folkert

192.168.3.100 is alleen een geldig IP adres als je router daar goed voor ingesteld staat.

Algemeen is het handig je router zelf het adres 192.168.x.1 toe te wijzen, je aangesloten apparaten kunnen dan 192.168.x.2 t/m 192.168.x.253 gebruiken. De laatste 2 adressen 254 en 255 zijn voor andere doeleinden.

Mijn advies is de router op adres 1 en de apparaten IP adressen toe laten wijzen via de DHCP server in de router, dan voorkom je problemen. Als je bepaalde apparaten vaste adressen wilt laten gebruiken stel dit dan op de router in en niet op het aangesloten apparaat, zo krijg je nooit IP adres conflicten.
Bekijk origineel

12 reacties

Folkert
Forum|alt.badge.img+3
  • Oud-SU
  • 3109 reacties
  • Antwoord
  • 8 augustus 2018
192.168.3.100 is alleen een geldig IP adres als je router daar goed voor ingesteld staat.

Algemeen is het handig je router zelf het adres 192.168.x.1 toe te wijzen, je aangesloten apparaten kunnen dan 192.168.x.2 t/m 192.168.x.253 gebruiken. De laatste 2 adressen 254 en 255 zijn voor andere doeleinden.

Mijn advies is de router op adres 1 en de apparaten IP adressen toe laten wijzen via de DHCP server in de router, dan voorkom je problemen. Als je bepaalde apparaten vaste adressen wilt laten gebruiken stel dit dan op de router in en niet op het aangesloten apparaat, zo krijg je nooit IP adres conflicten.

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 8 augustus 2018
Maar ik wil de router juist op 192.168.3.100 zetten en alle apparaten staan reeds op 192.168.3.x dat was de configuratie van mijn oude modem namelijk. Als je naar het LAN beheerscherm van je modem gaat en je wijzigt het ip adres van je modem naar 192.168.3.100 dan krijg je een fout melding dat dit een onjuist ip-adres is. Hoe krijg je het toch voor elkaar om dit ip adres 192.168.3.100 erin te zetten?

Folkert
Forum|alt.badge.img+3
  • Oud-SU
  • 3109 reacties
  • 8 augustus 2018
Hoe staan de grenzen van je DHCP pool ingesteld? D.w.z. het laagste en hoogste adres dat de DHCP server mag uitdelen? Is het niet toevallig zo dat .100 binnen die pool valt en je hem daarom niet kunt toewijzen?

Lodan
  • Apple Expert
  • 177 reacties
  • 14 augustus 2018
Beste Bakza,

Gebruik je het T-Mobile modem ook daadwerkelijk als DHCP server of heb je een ander device draaien wat als DHCP server dient?
Mocht je geen ander device hebben op 192.168.3.1, probeer dan eens je T-Mobile modem op dat adres te zetten en kijken of die wel pakt.

Sommige modems zijn voorgeprogrammeerd dat als ze het eerste device in het netwerk zijn (aka: het modem) dat ze op .1 moeten staan ('t is immers geen enterprise grade hardware).

zo raar is het trouwens niet dat je een andere reeks gebruikt. Het geeft nou net dat eigen tintje aan je netwerk, al zal niet iedereen het zien 😉

tneijsel
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 28 mei 2025

Ik heb de Zyxel T56 modem/router bij mijn internet abonnement.

Omdat ik veel apparaten ca 18, in mijn netwek heb en waarvan ik de ip adressen in een vast toegewezen blok had staan, heb ik het modem omgenummerd naar 192.168.178.* subnet. 

Ik heb die lijst met gereserveerde ip nummers ingevoerd en opgeslagen.

Heb de modems verwisseld, oud netwerk er uit en Odido er in.

Al mijn apparatuur werkte direct en draait zonder mankeren zoals het altijd ook met mijn vorige router bij de andere isp gedraaid heeft.

Nu komt er iets bijzonders. 

Ik heb Veilig thuis besteld en dit blijkt niet op het Zyxel T56 modem te werken of kan in ieder geval niet geactiveerd worden.

Na enkele gesprekken met de HD en nadat deze het probleem naar second line heeft ge-escaleerd krijg ik een nieuw modem toegestuurd.

Ik zelf vermoed dat het niet functioneren van Thuis veilig online ook wel aan de software instellingen van het programma kan liggen omdat het eventueel niet zo robuust is om met een modem in een ander subnet om kan gaan.

We gaan het zien. 

Ik ga mijn huidige T56 backuppen en de nieuwe restoren (als dat kan, anders wordt het een intikkertje) 

Ben benieuwd of Thuis Veilig op het nieuwe modem wel goed gaat draaien.

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Oud-Moderator | Internet + TV
  • 1995 reacties
  • 30 mei 2025

Hi ​@tneijsel, wat leuk dat je Thuis Veilig Online hebt besteld! Mooier is natuurlijk ook als het werkt. Het is zeker compitabel met ons Zyxel T-56 modem. Ik geef je graag verdere uitleg. Wanneer je een nieuw modem ontvangt, moet de software bijgewerkt worden. Dit kan 48 uur duren. Verwijder ook de Thuis Veilig Online app van de mobiele telefoon (of ander apparaat). Geef dit apparaat dan ook een reboot door deze helemaal uit en daarna weer aan te zetten (belangrijk is dat je deze stap niet overslaat). Zodra je dit gedaan hebt, kan je inloggen in Mijn Odido om de Thuis Veilig Online app weer opnieuw te downloaden. 

Zou je ook nog onderstaande willen controleren of alles goed staat?

• De app is vindbaar in de Apple store of Google Play store onder de naam Thuis Veilig Online of is rechtstreeks hier te vinden. Je kan de Thuis Veilig Online app maar op één apparaat tegelijkertijd activeren en gebruiken. Wil je controleren of dit ook echt op maar 1 apparaat gebruikt wordt?
  • Zorg ook dat je rechtstreeks verbonden bent met ons Zyxel modem. Gebruik je eigen wifi versterkers of routers? Zet deze dan even tijdelijk uit totdat de authenticatie afgerond is. Dit geldt ook voor VPN diensten en afgeschermde browsers zoals Apple Private Relay of Brave.
  • Is jouw apparaat verbonden met het wifinetwerk van het door ons geleverde Zyxel modem?
  • Is het besturingssysteem op jouw apparaat up-to-date? De Thuis Veilig Online beheerapp is geschikt voor Android versie 7.0 of hoger, iOS versie 14.0 of hoger, Windows en MacOS.

Ik ben benieuwd of het hierna wel werkt!

tneijsel
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 30 mei 2025

Beste Demi, dankjewel voor je uitleg.

Het probleem is niet opgelost omdat er met het nieuwe modem andere problemen in mijn thuisnetwerk met o.a. Voip door mij werden ervaren.

Ik heb besloten Het abonnement op Thuis veilg op te zeggen en mijn verbinding zonder deze beveiliging te gebruiken. Het nieuwe modem stuur ik terug naar Odido. 

Omdat ik de opvolging rond en met het probleem een rapportje aan het schrijven ben zou ik het op prijs stellen dat je me een prive bericht stuur met daarin een retour email adraes waar ik het stuk waarin ik mijn ervaring en motivatiie rond het probleem heb opgeschreven.

Met vriendelijke groet,

Ton

Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 1684 reacties
  • 31 mei 2025

Hi ​@tneijsel, ik had graag gezien dat het nieuwe modem dé oplossing was geweest! Ik ben direct met je mee gaan kijken en ik zie dat er nog geen opzegging bij ons is binnen gekomen voor Thuis Veilig Online. Is dit iets waar ik je mee kan helpen? Je kan dit zelf ook altijd direct regelen in jouw Mijn Odido account. Wat het retourneren van het modem betreft, ik zie dat we retour instructies hebben gestuurd om het oude modem terug te sturen naar ons, je mag dezelfde QR-code gebruiken om het nieuwe modem terug te sturen. De code kan je vinden in de e-mail die verstuurd is op 27 mei. De code kan je vervolgens laten scannen bij een DHL Servicepunt. Zo kunnen zij ervoor zorgen dat het pakket weer naar ons teruggestuurd wordt. Je mag jouw ervaring altijd hier in het topic delen! 

tneijsel
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 31 mei 2025

@Nora van Odido 

Als je het Thuis veilig voor me kan opzeggen/beëindigen zou je me erg helpen. Dankjewel. 

Ik heb mijn bevindingen gedeeld met ​@Jason van Odido en hem gevraagd waar ik het beste kan delen.

Groetjes,

Ton.

tneijsel
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 2 juni 2025

@Nora van Odido 

In mijn abonnement is niets te zien van thuis veilig. ik kan niets selecteren.

Ik krijg al vanaf dag 1 van mijn bestelling en later abonnement altijd de de melding (als ik in mijn odido inlog) “er is iets fout gegaan, probeer later” Het bestellen van Thuis veilig was ook al problematisch is via de telefoon gelukt. maar pas de 3 poging lukte. Dat heb ik ook nog besproken op de open dag met mensen van Odido.

Ik zie het ook niet in mijn overzicht staan..

Dus als je het abonnement van Thuis veilig voor me er uit kan halen dan graag.

mvg, Ton

tneijsel
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 2 juni 2025

@Nora van Odido

Hoi Nora, dit is wel een hele bijzondere. Krijg ik net een bericht van Klantenservice Odido dat de Yhuis veilig online app op mijn modem geinstalleerd is. 

Ik pak de appop de telefoon er bij en Thuis veilig online werkt. Dat is wel een hele bijzondere.

Ok, top dat het nu werkt.

Dankjewel voor de eventuele interventie,

Met vriendelijke groet, Ton

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14647 reacties
  • 3 juni 2025

Hey ​@tneijsel, superfijn om te horen dat het nu weer werkt! Als je verder nog ergens vragen over hebt, stel ze gerust. 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen