Beantwoord
Somfy Tahoma probleem
Een kennis van mij heeft sinds een tijdje een Somfy Tahoma voor de bediening van rolluiken. Dit apparaat staat in verbinding met internet zodat via een website van Somfy de rolluiken van afstand bediend kunnen worden. De rolluiken zijn op zich nog steeds te bedienen maar de agenda-functie werkt sinds half juli ineens niet meer (waarschijnlijk is toen een firmware-update van het Draytek-modem geweest).
Er is al contact geweest met Somfy en een dealer van Somfy en zij gaven aan dat er dan waarschijnlijk bij T-Mobile een blokkade op de NTP-server zat of daar in ieder geval iets mee aan de hand was. Om uit te sluiten dat het aan het apparaat zelf ligt hebben we deze Somfy Tahoma bij mij aangesloten via een KPN internet-verbinding en hier werkt de agenda-functie wel gewoon.
Het probleem lijkt dus toch bij T-Mobile te liggen. Hieronder wat info van Somfy over wat er allemaal nodig is om te werken.
Er is al contact geweest met Somfy en een dealer van Somfy en zij gaven aan dat er dan waarschijnlijk bij T-Mobile een blokkade op de NTP-server zat of daar in ieder geval iets mee aan de hand was. Om uit te sluiten dat het aan het apparaat zelf ligt hebben we deze Somfy Tahoma bij mij aangesloten via een KPN internet-verbinding en hier werkt de agenda-functie wel gewoon.
Het probleem lijkt dus toch bij T-Mobile te liggen. Hieronder wat info van Somfy over wat er allemaal nodig is om te werken.
Beste antwoord door somfyprobleem
Afgelopen week kwam er mail van iemand die bij Somfy werkt, blijkbaar heeft ongeveer 30% van de gebruikers die bij T-Mobile zitten dit probleem met de Somfy Tahoma en bij andere providers komen ze het probleem niet tegen (alleen een tijdje geleden had bij KPN 100% van de gebruikers problemen omdat KPN verkeer naar de NTP-server van Somfy blokkeerde).
Hij vroeg om nogmaals te checken of de Tahoma op poort 1 of 2 zat (was zo) en om de instellingen bij NAT/Firewall te controleren (stond niks raars).
In overleg met degene waar het probleem is het modem nogmaals teruggezet naar fabrieksinstellingen (3e of 4e keer was dat) en daarna kregen we een verrassing.. De agenda-functie werkt weer. Of er in de afgelopen maand toch nog iets bij T-Mobile/Somfy veranderd is wat pas ging werken na (nog) een factory-reset, geen idee.
En ja, de vorige resets waren ook 100% zeker gelukt aangezien er na iedere reset weer gevraagd werd om het standaard user-wachtwoord te wijzigen wat we daarna ook deden. Reden dat ik de vorige resets heb gedaan is omdat ik wat met instellingen had gespeeld (om te kijken of dat een oplossing kon zijn) en 100% zeker wilde zijn dat ik niet iets vergat terug te zetten wat problemen zou kunnen opleveren.
Bekijk origineelHij vroeg om nogmaals te checken of de Tahoma op poort 1 of 2 zat (was zo) en om de instellingen bij NAT/Firewall te controleren (stond niks raars).
In overleg met degene waar het probleem is het modem nogmaals teruggezet naar fabrieksinstellingen (3e of 4e keer was dat) en daarna kregen we een verrassing.. De agenda-functie werkt weer. Of er in de afgelopen maand toch nog iets bij T-Mobile/Somfy veranderd is wat pas ging werken na (nog) een factory-reset, geen idee.
En ja, de vorige resets waren ook 100% zeker gelukt aangezien er na iedere reset weer gevraagd werd om het standaard user-wachtwoord te wijzigen wat we daarna ook deden. Reden dat ik de vorige resets heb gedaan is omdat ik wat met instellingen had gespeeld (om te kijken of dat een oplossing kon zijn) en 100% zeker wilde zijn dat ik niet iets vergat terug te zetten wat problemen zou kunnen opleveren.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.