Skip to main content

Hallo allemaal,

Ik deel mijn verhaal hier in de hoop dat iemand advies kan geven over hoe ik mijn situatie kan oplossen. Misschien herkent iemand zich in mijn situatie, en kan dat helpen om samen tot een oplossing te komen.

Op 14 juni 2024 kwam een monteur van Guidion bij ons thuis om onze nieuwe glasvezel (1 Gbit/s) internet- en tv-verbinding van Odido te installeren. De monteur gaf aan dat de installatie gereed was en dat het na een paar uur zou werken. Op basis hiervan werd automatisch onze vorige provider (Ziggo) opgezegd. Helaas bleek achteraf dat er geen signaal was vanwege een kabelbreuk.

Deze kabelbreuk bevindt zich in een verzamelbox in de tuin van een buurtbewoner. Helaas weigert deze persoon toegang te verlenen aan monteurs. Hierdoor is de breuk nog steeds niet gerepareerd, en zitten wij inmiddels al ruim zes maanden zonder internet en tv. Vandaag zijn er opnieuw monteurs van KPN Netwerkbeheer en Allinq langs geweest om een noodoplossing te proberen. Helaas werkte ook deze oplossing niet, omdat beide lijnen beschadigd zijn. Er is ons verteld dat een definitieve oplossing nog maanden op zich kan laten wachten.

De impact op ons dagelijks leven is enorm. Om enigszins te kunnen functioneren, hebben we op eigen kosten een tijdelijke oplossing moeten bedenken:

• We hebben in eerste instantie maandenlang gebruik moeten maken van een oude telefoon met een simkaart als hotspot, wat erg onpraktisch was door het beperkte bereik.
  • Ik heb vervolgens een mini-router (GL-INET GL-MT1300) en later een duurder apparaat (Deco X50) moeten aanschaffen om iets meer bereik te creëren.
  • Onze smart-apparaten, zoals Hue-verlichting, een robotstofzuiger en een robotmaaier, werkten nauwelijks of helemaal niet. Bediening is alleen mogelijk als de hotspot in de directe buurt van het apparaat is, wat het gebruik enorm beperkt.
  • Om tv te kunnen kijken, moesten we een NLziet-abonnement afsluiten. In de woonkamer werkt het via de hotspot, maar in de keuken en slaapkamer zitten we dan zonder verbinding. Om op 2 schermen te kunnen kijken hebben we een Apple iPad moeten aanschaffen
  • Sinds oktober 2024 heb ik, in overleg met een medewerker van Odido, een Klik&Klaar-abonnement afgesloten als tijdelijke oplossing. Helaas bij lange na geen 1 Gbit/s en ook is tv kijken via het Odido kastje niet mogelijk op dit netwerk. Ook dit moet ik zelf betalen, terwijl dit mijns inziens op kosten van Odido zou moeten zijn.

Wat het meest teleurstellend is, is het gebrek aan initiatief en communicatie vanuit Odido:

• Ik heb sinds juni 2024 zelf steeds contact moeten opnemen. Odido heeft mij in al die maanden niet één keer zelf benaderd.
  • Op 14 oktober 2024 heb ik een ingebrekestelling gestuurd, maar daar heb ik nooit een reactie op gekregen.
  • Telefonisch contact levert niets op. Medewerkers sturen onbeperkt-internetcodes voor een hotspot, maar er wordt niets gedaan om de situatie structureel op te lossen.

Door deze situatie heb ik inmiddels meer dan €1.500,- aan kosten gemaakt, waaronder:

1. Maandelijkse abonnementskosten bij Odido, terwijl ik geen diensten geleverd krijg.
  2. Extra abonnementen (zoals NLziet en Klik&Klaar).
  3. Apparatuur om een tijdelijke oplossing te creëren.

Ik wil dat Odido:

1. Alle gemaakte kosten volledig compenseert, inclusief abonnementskosten zonder rekening te houden met kortingen.
  2. De kosten van het Klik&Klaar-abonnement overneemt.
  3. De kabelbreuk eindelijk serieus oppakt en mij duidelijk informeert over de voortgang.

Tot slot

Ik ben klant bij Odido omdat ik graag gebruik wil maken van de voordelen van meerdere abonnementen binnen één provider. Ik wil niet van mijn contract afzien, maar mijn vertrouwen in Odido heeft een flinke deuk opgelopen.

Hopelijk leest iemand van Odido dit bericht en wordt mijn situatie eindelijk serieus opgepakt. Als iemand soortgelijke ervaringen heeft of tips om dit op te lossen, hoor ik dat heel graag.

Alvast bedankt voor het meedenken!

hoi ​@namo_h ,

Ik denk dat je de meeste stappen en medewerking van Odido al gezien hebt. Odido biedt een internet dienst aan en gebruikt daarbij meerdere glasvezel netwerken in Nederland met ieder zijn eigen netbeheerder. In jouw geval KPN. Zij heeft de netbeheerder aangestuurt voor reparatie van de breuk in haar glasvezel netwerk, maar dat blijkt bij jou niet mogelijk. Odido heeft je ook geholpen met gratis mobiele vouchers, en hoewel niet optimaal het beste wat ze kon doen.

Normaal betaal je niets voor de glasvezel aansluiting zolang deze niet werkend is opgeleverd. Jouw punt 1 dat de abonnementskosten van de vaste internet verbinding vervallen is logisch. Als het abonnement toch is gestart zal dit na een reparatie met terugwerkende kracht worden vergoed. Maar dan heeft de router blijkbaar toch al een keer verbinding gehad?

De klik en klaar propositie is een volwaardig glasvezel alternatief en ook daar krijg je klantvoordeel op bij meerdere abonnementen. Natuurlijk kent klik en klaar zijn eigen specificaties, 1 Gbit is niet haalbaar, 300 Mbit is in het algemeen wat het behaalt en voor veel toepassingen volstaat. 

Bij een ingebrekestelling  kun je alleen ontbinding van de overeenkomst eisen. Bij consumentenlijnen is  geen SLA en geen mogelijkheid voor (indirecte) schade. De keus blijft bij jou; je kunt zolang de lijn niet is opgeleverd de bestelling annuleren en teruggaan naar Ziggo. Dat ze dit zelfs doen als de verbinding toch al maanden als opgeleverd staat zal ook geen probleem zijn. Na 30 dagen een storing niet kunnen verhelpen leidt ook tot het vrijvallen van een contract.  

Daarnaast is klik en klaar in combinatie met NLziet natuurlijk ook een definitieve optie, met klantvoordeel voor mobiele abonnementen en klik en klaar voor € 20,-.

Beste Eric,

Dank je wel voor je reactie. Het is fijn dat je de tijd neemt om mee te denken. Ik wil toch nog een aantal punten verduidelijken, want deze situatie is voor mij echt heel lastig en frustrerend geweest.

Ik kan erin komen dat de mobiele vouchers een passende tijdelijke oplossing waren, vooral omdat er vanuit werd gegaan dat het probleem snel zou worden opgelost. Helaas bleef het probleem maanden aanhouden, en met iedere maand werd het duidelijker dat deze vouchers geen structurele oplossing boden. Het voelde voor mij alsof Odido in deze tijd niet actief genoeg heeft meegedacht over hoe ik verder geholpen kon worden. In plaats daarvan was ik zelf degene die steeds actie moest ondernemen. Ik heb dure apparatuur moeten aanschaffen om een werkbare noodoplossing te creëren. Ook moest ik tientallen keren bellen met de klantenservice, wat telkens geen tastbare oplossing opleverde. Bovendien heb ik meerdere keren verlof moeten nemen voor afspraken met monteurs, maar zonder resultaat.

Het lijkt er in mijn ogen op dat Odido enkel een melding heeft gedaan bij de netwerkbeheerder (KPN), en daarna weinig verdere actie heeft ondernomen. Er werd in mijn geval niet proactief contact opgenomen om de voortgang van de reparaties te bespreken of een alternatieve oplossing te bieden. Het voelde alsof Odido meer passief afwachtte dan daadwerkelijk mee te denken over een oplossing voor mijn situatie.

Je geeft aan dat normaal gesproken geen abonnementskosten in rekening worden gebracht wanneer de glasvezelverbinding niet werkt. Maar ik moet eerlijk zeggen dat dit mij nooit werd verteld tijdens mijn telefoongesprekken met de klantenservice. Sterker nog, ik werd telkens gevraagd om door te betalen. Dit roept bij mij de vraag op waarom dit niet proactief werd gedeeld. Als de verbinding niet werkt, zou het toch logisch zijn dat de abonnementskosten niet doorberekend worden? Ik zou verwachtent dat dit dan vanaf het begin duidelijk gecommuniceerd zou worden.

Wat betreft Klik&Klaar begrijp ik dat het een tijdelijke oplossing kan zijn, maar het blijft verre van een volwaardig alternatief voor de 1 Gbit/s glasvezelverbinding die ik oorspronkelijk had. Hoewel Klik&Klaar werkbaar is voor basisgebruik, is het niet te vergelijken met de prestaties van glasvezel. Ook de combinatie van Klik&Klaar met NLziet is verre van optimaal. Ik mag hopen dat Odido TV via het kastje een betere ervaring biedt, maar het blijft een oplossing die de beloofde kwaliteit van glasvezel niet volledig vervangt.

Ik begrijp dat Odido stelt dat indirecte schade volgens de voorwaarden niet vergoed wordt, maar ik heb wel het gevoel dat er meer had kunnen gebeuren vanuit Odido. Tot eind oktober had ik bijna tweewekelijks contact met de klantenservice, meestal om nieuwe mobiele vouchers aan te vragen. Tijdens die gesprekken heb ik telkens de situatie besproken, inclusief de tijdelijke oplossingen die ik heb moeten realiseren en de kosten die daarmee gepaard gingen. Odido was dus volledig op de hoogte van mijn situatie. Toch heeft niemand ooit echt geprobeerd om mee te denken over betere oplossingen of manieren om mijn kosten te beperken. Dit voelt als een gemiste kans en maakt het voor mij extra zwaar. Het had bijvoorbeeld al veel eerder duidelijk moeten worden dat ik geen kosten zou hoeven betalen voor een niet-werkende glasvezelverbinding. Dit is nooit door Odido gecommuniceerd, terwijl ik al maanden zonder werkende dienst zat.

Odido zou naar mijn mening verder moeten hebben ingegrepen, zeker wanneer de situatie zo lang aanhoudt. Het is niet genoeg om alleen een melding te maken bij de netwerkbeheerder en de klant in de tussentijd zelf met de gevolgen te laten zitten. Ik had verwacht dat Odido actief de voortgang van de reparaties zou volgen en met alternatieve oplossingen zou komen, zoals het aanbieden van tijdelijke vervangende diensten of compensatie voor de gemaakte kosten i.p.v. mij steeds maar meer kosten te laten maken.

Volgens mij is er nooit een werkende verbinding geweest met het glasvezelnetwerk. Als mijn Ziggo-contract is opgezegd op basis van de melding dat de verbinding ‘gereed’ was, dan is dat helaas een fout geweest van Odido. Hierdoor bevinden we ons nu in een situatie die voorkomen had kunnen worden als er beter gecommuniceerd was over de werkelijke status van de verbinding. Het heeft mij veel tijd gekost om te herstellen van deze miscommunicatie, en ik heb door de maandenlange vertraging schade geleden die vermeden had kunnen worden. Het lijkt me dan ook niet onterecht om te vragen om een oplossing, gezien het feit dat Odido ook geen probleem lijkt te hebben met het beëindigen van het contract. Ik vind het selectief dat Odido mijn kosten niet wil vergoeden, maar tegelijkertijd wel bereid is het contract op te zeggen. 

Ik begrijp dat Odido stelt dat ik het contract kan beëindigen vanwege de lange duur van het probleem. Maar voor mij voelt het alsof ik de last van dit probleem volledig zelf moet dragen. Het lijkt alsof opzeggen de enige oplossing is die Odido aanbiedt. Echter, ik wil helemaal niet weg bij Odido. Ik ben juist klant geworden omdat ik wilde profiteren van de voordelen van meerdere abonnementen bij één provider. Nu voel ik me echter gedwongen om een keuze te maken die ik niet wil maken. Dit voelt niet als een eerlijke uitweg, zeker niet na alles wat ik heb meegemaakt en de extra kosten die ik al heb moeten maken.

Bedankt nogmaals voor het meedenken, Eric. Jouw reactie laat in ieder geval zien dat er mensen zijn die de tijd nemen om hierbij stil te staan. Dat waardeer ik enorm.

Op 14 juni 2024 kwam een monteur van Guidion bij ons thuis om onze nieuwe glasvezel (1 Gbit/s) internet- en tv-verbinding van Odido te installeren. De monteur gaf aan dat de installatie gereed was en dat het na een paar uur zou werken. Op basis hiervan werd automatisch onze vorige provider (Ziggo) opgezegd. Helaas bleek achteraf dat er geen signaal was vanwege een kabelbreuk.

Had op dat moment de opzegging en afsluiting bij Ziggo al niet ongedaan gemaakt moeten worden? Dit is overigens precies de reden waarom ik geen gebruik gemaakt heb van de ‘overstapservice’. Maar die overstapservice zou ervoor moeten zorgen dat je altijd internet blijft houden.

Naar mijn mening hadden ze al helemaal niet met vouchers voor mobiel moeten gaan werken. Je moet gewoon een vaste internetlijn hebben (of later de K&K oplossing die er toen waarschijnlijk nog niet was).

Helaas is de telefonische helpdesk van Odido niet echt deskundig genoeg (dat zie je aan de vele verwijzingen die ze doen naar de community) want dit had natuurlijk al in juni geregeld moeten zijn (door middel van een herstel bij Ziggo tot de glasvezelkabel hersteld was).

Echter… je hebt als klant wel voor de overstapservice gekozen. Daar wordt gezegd dat er pas opgezegd wordt bij een werkende lijn. Ik zou als klant dan ook niet gaan beginnen met mobiel internet, zelfs niet met vouchers die je dan zelf moet regelen (maar wel krijgt). Als je dan zelf kiest om daarmee door te gaan en zelfs een dure mobiele hotspot koopt… ja, dan weet ik het ook niet. En ik kan me voorstellen dat Odido daar ook niet veel mee kan.

Ik begrijp dat je klant wil blijven/worden van Odido. Maar momenteel kunnen ze (dus) geen werkende lijn leveren. Daar had dan al gelijk een punt gezet moeten worden.

Nou, als de reparatie door de netbeheerder niet gedaan kan worden door een onwillende buurman, dan wordt het lastig om de lijn op te leveren. Maar dat wist niemand op dag 1. De netbeheerder wil niets liever dan de reparatie uutvoeren, maar als dat onmogelijk wordt gemaakt dan houdt het op een gegeven moment op. Hoe lang de klant daarvoor geduld heeft is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik zou niet meer op glasvezel rekenen, hoe jammer dat ook is voor die aansluiting.

Ziggo of klik en klaar lijken de opties. De eventuele kosten voor vast Odido internet, als ze al in rekening zijn gebracht kunnen door een moderator gecrediteerd worden. Zijn die bedragen inderdaad de afgelopen 6 maanden al afgeschreven van je rekening?

Reageer