Skip to main content

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)
Toon eerste reactie

  • is een Top Poster
  • 18 juni 2024
maartenneijmeijer schreef:
Waqqas schreef:

Hallo @maartenneijmeijer 

Op het moment dat je problemen ervaart laat dan even een wat langere pingtest lopen met de command ping -n 1000 8.8.8.8

Zo iets dus?

Mmmhwa ik ben daar niet zo'n voorstander van een handmatige ping. Dan geeft een smokeping servertje veel meer inzicht. Die geeft de latency aan (RTT) en kleurt packetloss anders dan groen.

Dit is een stabiele (Ziggo) verbinding.

Gaat het mis dan ziet het eruit als onderstaand, blauwe blokjes, en rood en paars zijn helemaal impactvol.

 


  • is een Top Poster
  • 18 juni 2024
Economics schreef:
Zultan schreef:
r-dal schreef:
Zultan schreef:

Dat is niet een van de bovenstaande woorden ;-) Kan je eens zoeken naar de woorden hieronder?

Huawei: Odido ODF
Nokia/Genexis/: KPN WBA

Type XGS PON dus een Genexis mediaconverter. Zou het hieraan kunnen liggen? 

Jeps dat is wel wat hier geschreven wordt, dat alleen klanten met de Genexis last hebben van dit probleem. Odido moet dan KPN aansturen om deze ONT te laten vervangen @Economics ?

Er is geen proces om te laten vervangen van een genexis naar een nokia. Dat komt omdat monteurs sowieso niet kunnen kiezen wat ze op de auto krijgen. Ik heb zonet de TS een Nokia ONT afgeleverd, hij gaat deze vanavond plaatsen en zal jullie op de hoogte houden van de problemen of ze inderdaad opgelost zijn.

 

Mocht dat zo zijn wil ik graag met een medewerker van Odido in contact komen om te kijken hoe we dit breed kunnen oplossen.

We horen het dan graag. Hopelijk lost dat het probleem op. Dit is echt niet te doen. Thanks alvast.


  • is een Top Poster
  • 18 juni 2024

Hi @Cheyenne van Odido,

Ook ik ervaar al een ruime tijd de problemen die chefneliz heeft beschreven. Niet tot nauwelijks bruikbaar internet zowel bekabeld als via wifi in de avonduren. Ik zit op het KPN WBA netwerk en de ONT is een genexis kastje. Maarten heeft jullie een bericht gedaan op het forum en ik ervaar ook exact hetzelfde als beide.

 

Als de speedtest eenmaal verbinding heeft (duurt ontzettend lang) dan heeft hij wel een goede snelheid. Echter is Netflix/YouTube/NPO etc niet bruikbaar en doe ik tegenwoordig alles op mijn hotspot in de avond. Eigen apparatuur afkoppelen en enkel jullie modem gebruiken heeft niet geholpen evenals resets, power loops, andere kabels etc etc. Alles inmiddels geprobeerd. 

  • Speedtest 

     

  •  IP config
  •  

  • Taakbeheer

     

  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8) 

     

  • Leg uit wat je exact ervaart

    • Chefneliz en Maarten leggen het heel duidelijk uit verder niet veel aan toe te voegen. 
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie). Het wordt inmiddels een beetje een herhaling maar net zoals Maarten ervaar ik rond de zelfde tijdstippen klachten. 
    • Grootste problemen zijn ‘s avonds 7 dagen per week tussen 17:00-23:00
    • Weekenden overdag en ‘s avonds
    • ‘S ochtends 7:30-9:30
    • Soms ook overdag 

Inmiddels heb ik hier al enkele weken last van. Ik zou graag een oplossing zien. Ook ik zit op het KPN WBA netwerk met een genexis kastje. 

Met vriendelijke groet,

Joran


  • is een Top Poster
  • 18 juni 2024

Hi Allen ( @Cheyenne van Odido , @Economics ),

Vanavond het genoegen gehad om @Economics van KPN te spreken. Hij had het vermoeden dat mijn ONT het probleem veroorzaakte. Ik maakte gebruik van een Genexis GMC-TK01-XGS2110 (HV:1.1, 2024-02).

Mooi ritje gemaakt richting @Economics om een Nokia ONT op te halen (thanks nogmaals gozer!). Thuis erop geklikt, door @Economics laten configureren en je raad het… Voor het eerst in dagen werkt alles zoals het hoort. Ik heb het getest met een aantal protocollen, en alles gaat echt super smooth.

Ik zal het de komende dagen in de gaten houden, maar ik denk dat het handig is dat @Economics met @Cheyenne van Odido in contact komt om te bespreken hoe dit in de breedte opgelost kan worden voor anderen.

Thanks <3


  • is een Top Poster
  • 19 juni 2024
chefneliz schreef:

Hi Allen ( @Cheyenne van Odido , @Economics ),

Vanavond het genoegen gehad om @Economics van KPN te spreken. Hij had het vermoeden dat mijn ONT het probleem veroorzaakte. Ik maakte gebruik van een Genexis GMC-TK01-XGS2110 (HV:1.1, 2024-02).

Mooi ritje gemaakt richting @Economics om een Nokia ONT op te halen (thanks nogmaals gozer!). Thuis erop geklikt, door @Economics laten configureren en je raad het… Voor het eerst in dagen werkt alles zoals het hoort. Ik heb het getest met een aantal protocollen, en alles gaat echt super smooth.

Ik zal het de komende dagen in de gaten houden, maar ik denk dat het handig is dat @Economics met @Cheyenne van Odido in contact komt om te bespreken hoe dit in de breedte opgelost kan worden voor anderen.

Thanks <3

Nu nog de rest 🥹


Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen all, van de ongeveer 40 verzoeken hebben we slechts tweemaal een volledige antwoordenlijst ontvangen. Kunnen jullie alsjeblieft de onderstaande info exact aanleveren zoals gevraagd? Als er data ontbreekt, kunnen we het niet aanleveren aan de specialisten.

We zijn meerdere situaties tegen het lijf gelopen waarin ook apparatuur/netwerk anders is. Er staat bij verschillende klanten nu andere apparatuur te draaien als monitoring. Zo brengen we het issue beter in kaart. We dienen dit door te zetten naar de technische dienst in een speciale bak met onderstaande informatie:

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)
  • Deze informatie kan in dit topic door degene worden aangeleverd die voor het eerst melding doen van deze situatie. Ik zie dat sommige van jullie al actief zijn in andere topics. Wij zetten dit dan door naar een speciale bak, alleen als alle informatie compleet is. Deze worden ook gelijk toegevoegd aan het lopende onderzoek.

Zorg er ook voor dat jouw klantnummer (bijvoorbeeld ABC12345) in je communityprofiel geplaatst is zodat we meteen kunnen schakelen. Bedankt! 


  • is een Top Poster
  • 19 juni 2024
Jason van Odido schreef:

Goedemorgen all, van de ongeveer 40 verzoeken hebben we slechts tweemaal een volledige antwoordenlijst ontvangen. Kunnen jullie alsjeblieft de onderstaande info exact aanleveren zoals gevraagd? Als er data ontbreekt, kunnen we het niet aanleveren aan de specialisten.

We zijn meerdere situaties tegen het lijf gelopen waarin ook apparatuur/netwerk anders is. Er staat bij verschillende klanten nu andere apparatuur te draaien als monitoring. Zo brengen we het issue beter in kaart. We dienen dit door te zetten naar de technische dienst in een speciale bak met onderstaande informatie:

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)
  • Deze informatie kan in dit topic door degene worden aangeleverd die voor het eerst melding doen van deze situatie. Ik zie dat sommige van jullie al actief zijn in andere topics. Wij zetten dit dan door naar een speciale bak, alleen als alle informatie compleet is. Deze worden ook gelijk toegevoegd aan het lopende onderzoek.

Zorg er ook voor dat jouw klantnummer (bijvoorbeeld ABC12345) in je communityprofiel geplaatst is zodat we meteen kunnen schakelen. Bedankt! 

Hi @Jason van Odido ,

Heb je ook mijn laatste reactie gezien? KPN heeft het probleem bij mij kunnen oplossen en ik denk dat het handig is dat jullie contact opnemen met de engineer die ik gementioned heb. 


Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

@chefneliz Bedankt voor jouw update en oplossing vanuit KPN! Ik deel het meteen met onze specialisten.


  • is een Top Poster
  • 19 juni 2024
Jason van Odido schreef:

Goedemorgen all, van de ongeveer 40 verzoeken hebben we slechts tweemaal een volledige antwoordenlijst ontvangen. Kunnen jullie alsjeblieft de onderstaande info exact aanleveren zoals gevraagd? Als er data ontbreekt, kunnen we het niet aanleveren aan de specialisten.

We zijn meerdere situaties tegen het lijf gelopen waarin ook apparatuur/netwerk anders is. Er staat bij verschillende klanten nu andere apparatuur te draaien als monitoring. Zo brengen we het issue beter in kaart. We dienen dit door te zetten naar de technische dienst in een speciale bak met onderstaande informatie:

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)
  • Deze informatie kan in dit topic door degene worden aangeleverd die voor het eerst melding doen van deze situatie. Ik zie dat sommige van jullie al actief zijn in andere topics. Wij zetten dit dan door naar een speciale bak, alleen als alle informatie compleet is. Deze worden ook gelijk toegevoegd aan het lopende onderzoek.

Zorg er ook voor dat jouw klantnummer (bijvoorbeeld ABC12345) in je communityprofiel geplaatst is zodat we meteen kunnen schakelen. Bedankt! 

Hoi @Jason van Odido ,

ik snap dat je een volledig antwoordenlijst terug wilt ontvangen, maar als 40 mensen roepen dat ze allemaal alleen in de avonden issues hebben met hun verbinding dan moet dit eigenlijk anders aangepakt worden. Ik heb nu weer gebeld met de support ( voor de vierde keer) en ze hebben mij verteld dat ik terug wordt gebeld om een nieuwe afspraak te maken. Veel mensen roepen dat hun probleem wordt opgelost nadat het ont kastje is vervangen. Waarom beginnen we niet daarmee? Puur uit nieuwsgierigheid: is het veel werk om dat te vervangen? 


  • is een Top Poster
  • 19 juni 2024

Nu ook overdag 10:45 hoog jitter

 


  • is een Top Poster
  • 19 juni 2024

Hier exact hetzelfde probleem, vanaf de dag dat we moesten overstappen.
Odido op KPN netwerk met een ONT kastje dat begint met GNXS05.
En altijd een hoge jitter als je tijdens probleem-uren (bijna dagelijks in de avond, maar ook in het weekend en soms overdag) een speedtest doet.


Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

@maartenneijmeijer en @Joran.98 dank voor het delen van alle nodige informatie. Ik heb jullie zojuist toegevoegd aan het onderzoek. Er zal snel actie ondernomen worden. Bedankt voor het geduld en de moeite zover!

Voor de rest, graag de nodige informatie delen. Wij zetten het dan door!


  • is een Top Poster
  • 19 juni 2024
Mark-Jan schreef:

Ik heb dezelfde problemen en heb een Zyxel EX5601-T1.

 

Inmiddels weet ik dat mijn kastje waar de glasvezel op binnenkomt een XGS-PON is en de PON-SN begint met GNX.

 

  • is een Top Poster
  • 19 juni 2024
Jason van Odido schreef:

Goedemorgen all, van de ongeveer 40 verzoeken hebben we slechts tweemaal een volledige antwoordenlijst ontvangen. Kunnen jullie alsjeblieft de onderstaande info exact aanleveren zoals gevraagd? Als er data ontbreekt, kunnen we het niet aanleveren aan de specialisten.

We zijn meerdere situaties tegen het lijf gelopen waarin ook apparatuur/netwerk anders is. Er staat bij verschillende klanten nu andere apparatuur te draaien als monitoring. Zo brengen we het issue beter in kaart. We dienen dit door te zetten naar de technische dienst in een speciale bak met onderstaande informatie:

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)
  • Deze informatie kan in dit topic door degene worden aangeleverd die voor het eerst melding doen van deze situatie. Ik zie dat sommige van jullie al actief zijn in andere topics. Wij zetten dit dan door naar een speciale bak, alleen als alle informatie compleet is. Deze worden ook gelijk toegevoegd aan het lopende onderzoek.

Zorg er ook voor dat jouw klantnummer (bijvoorbeeld ABC12345) in je communityprofiel geplaatst is zodat we meteen kunnen schakelen. Bedankt! 

  • Speedtest (Ookla) => onderstaand wat het meeste voorkomt. Als de verbinding eenmaal is opgezet is het een goede speedtest met goede waarden. Maar het opzetten van de verbinding duurt minuten of mislukt.
  • Leg uit wat je exact ervaart

    Zowel bekabeld als via WiFi heb ik tijdens prime-time momenten zeer veel problemen om een verbinding te krijgen met internet. Met prime-time bedoel ik elke avond tussen ongeveer 18.00 en 23.00 en in de weekends ook overdag. Gewoon een website openen is dan onmogelijk, hetzelfde geldt voor dingen als Youtube, Spotify en Netflix enz. 

    Ik heb dit zowel via bekabeld als via WiFi. Als ik eenmaal muziek of video heb gestart gaat alles goed.

    Zoals ik het zie lijkt het erop dat de eerste verbinding naar een site of dienst het probleem is, maar dat als die verbinding er eenmaal is het goed gaat. Elke nieuwe website die ik wil openen geeft weer hetzelfde probleem, ook al heb ik net op een andere website gekeken.

    Betreft Windows 10 en Android.

    Buiten de prime-time momenten gaat alles uitstekend!

  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie) 2024-06-18 19:17:06

Inmiddels weet ik dat mijn kastje waar de glasvezel op binnenkomt een XGS-PON is en de PON-SN begint met GNX.

 

Laat me alsjeblieft weten als er meer info nodig is.

 
 
 

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

@Mark-Jan Super bedankt! Ik mis alleen je taakbeheer, kun je deze delen? En misschien kun je toch nog eens een speedtest draaien? Dankjewel!


  • is een Top Poster
  • 19 juni 2024
Cheyenne van Odido schreef:

@Mark-Jan Super bedankt! Ik mis alleen je taakbeheer, kun je deze delen? En misschien kun je toch nog eens een speedtest draaien? Dankjewel!

@Cheyenne van Odido hierbij taakbeheer en speedtest, maar die speedtest is van nu en ik ervaar nu geen problemen. Ik kan me niet voorstellen dat die huidige speedtest nu relevant is, die van gisteravond wel. 

 

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

@Mark-Jan Super! Ik heb een onderzoek gestart met alle afbeeldingen, dus ook alle speedtesten. Dank voor alles, het is doorgezet!


  • is een Top Poster
  • 19 juni 2024

Hoi mensen.

Bij mij hetzelfde probleem van traag internet in de avonduren en sporadisch overdag etc. Had al een eigen draadje lopen maar op verzoek post ik hier nog mijn screens. Is wel van paar dagen terug en alles lijkt verder daarop goed. Nu ook want het is na elven ;)

 

De screenshots:

Speedtest. Dit in de afgelopen weken meerdere malen gedaan en gestuurd naar de helpdesk. Zodra mijn internet goed werkt is de speedtest goed. Hierop is niks te zien. Zodra het internet traag is laad de speedtest niet door of geeft een connection timed out etc

 

Taakbeheer

 

Ipconfig /all

 

Ping

 

tracert

 

 

Over het algemeen niks vreemd te zien. Tussendoor even op het internet gezeten en de pagina's waren met ups en downs behoorlijk traag te noemen met laden. Ook odido posten en screens uploaden had even wat laadtijd wat ik niet gewend ben.

 

Hopelijk ben ik geen screens vergeten. Vertel het me. Heb inmiddels al best veel screenshots en video's gemaakt en echt overzichtelijk vind ik het niet meer. Ook veel via de mail naar de helpdesk gestuurd.

 

Bedankt!

 


  • is een Top Poster
  • 19 juni 2024

Mijn klantnummer is YDM47862.


  • is een Top Poster
  • 20 juni 2024

Hoi @Cheyenne van Odido@Jason van Odido en de rest.

Aub voor mij ook een ticket aanmaken en toevoegen aan het onderzoek (klantnr staat in communityprofiel). 

Onderstaand de gevraagde gegevens. Deze zijn van een moment dat alles wél goed werkt. Op de momenten dat het niet werkt ervaar ik dezelfde problemen als de rest. Verbindingen duren dan (te) lang om tot stand te komen en leiden óf tot een time-out óf de verbinding komt wel tot stand en dan is de download snelheid gewoon goed.

Speedtest:

 

iponfig /all

 

Taakbeheer

 

Pingtest naar 8.8.8.8

 

•    Leg uit wat je exact ervaart
Alles dat in de openingspost (Chefneliz) wordt beschreven.


•    Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)
In de avonduren, grofweg 1700-2300.

 

Vast bedankt!


  • is een Top Poster
  • 20 juni 2024
svaiy schreef:

Hoi @Cheyenne van Odido@Jason van Odido en de rest.

Aub voor mij ook een ticket aanmaken en toevoegen aan het onderzoek (klantnr staat in communityprofiel). 

Onderstaand de gevraagde gegevens. Deze zijn van een moment dat alles wél goed werkt. Op de momenten dat het niet werkt ervaar ik dezelfde problemen als de rest. Verbindingen duren dan (te) lang om tot stand te komen en leiden óf tot een time-out óf de verbinding komt wel tot stand en dan is de download snelheid gewoon goed.

Speedtest:

 

iponfig /all

 

Taakbeheer

 

Pingtest naar 8.8.8.8

 

•    Leg uit wat je exact ervaart
Alles dat in de openingspost (Chefneliz) wordt beschreven.


•    Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)
In de avonduren, grofweg 1700-2300.

 

Vast bedankt!

Aanvullend →  Ik zit op het KPN netwerk en de ONT is een genexis kastje.


Forum|alt.badge.img
  • is een King Poster
  • 20 juni 2024

First post clearly describes DNS problem, experience and some tests I did over last year confirms that. . At the times it is difficult to get response from Odido DNS servers. Replacing them in settings with google/cloudfare DNS servers ( 1.1.1.1 or 8.8.8.8) solves the issue.

and yes, it is bloody annoying :) at times I even wonder, how is it possible to have so unreliable DNS server in 2024 :) 


Forum|alt.badge.img
  • is een King Poster
  • 20 juni 2024

I’m unsure about Odido Zyxel routers, but with things like pfSense, OPNSense, vyos, openwrt - you can just add additional name servers (additional to one which will be obtained by DHCP) and get behavior when it send request to all of them and uses first response it gets. Or tracking response times and know which one is fastest right now (although this is less favorable in this case. As every time when Odido DNS flips onto non-responding state, you will have timeout for at least one dns request, before router will start to use different ones)


Zojuist wederom contact gehad met de klantenservice omdat de Technische Service mij vandaag niet heeft gebeld. Medewerker van de klantenservice heeft mij toegezegd dat ik morgen gebeld wordt. Daarnaast kreeg ik de belofte dat mijn ONT vervangen zou worden voor een Nokia. Ik ben benieuwd... 


  • is een Top Poster
  • 20 juni 2024

Speed test:  

doet het vaak niet vaak, of begint met enorme vertraging zoals bij eerste voorbeeld. Als er direct connectie is dan is speedtest normaal. Beide speedtesten achterelkaar uitgevoerd, 20:17 en 20:19.

 

Ping:

 

Ipconfig:

 

taakbeheer:

 

•    Leg uit wat je exact ervaart
Alles dat in de openingspost (Chefneliz) wordt beschreven.


•    Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)
In de avonduren, grofweg 1700-2300. weekend ook overdag


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen