Skip to main content

Ik heb haperend/slecht beeld

Ik heb haperend/slecht beeld
Toon eerste reactie

471 reacties

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4228 reacties
  • 25 juni 2024

@Patjuhh1987 Ik heb zojuist een update geplaatst in het Mediabox topic

Dank je wel voor het meedenken! Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het hier aan ligt, maar ik heb de informatie doorgegeven. Zo kan er in ieder geval rekening mee worden gehouden! 

• is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 25 juni 2024
Teresa van Odido schreef:

@Patjuhh1987 Ik heb zojuist een update geplaatst in het Mediabox topic

Dank je wel voor het meedenken! Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het hier aan ligt, maar ik heb de informatie doorgegeven. Zo kan er in ieder geval rekening mee worden gehouden! 

Helemaal goed want in de andere topic word dit gewoon van tafel geveegd want we leven niet meer in de jaren 90 dat je met inbellen tv kon kijken met 50 kb alle streams moeten steeds beter en vragen daarom meer mbs dus gewoon die blok op het modem eraf en dat doorvoeren

Kijk hier een meting van het begin van de voetbalwetstrijd 

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 11 juli 2024
Demi van Odido schreef:

In dit artikel vind je alles wat je nodig hebt om ervoor te zorgen dat jouw haperende/slechte beeld gaat verdwijnen.

Mogelijk ervaar je een ander probleem dan haperend/slecht beeld. Dan helpt het onderstaande je verder: 

TV Box foutmelding codes | Heb je een foutmelding of slotje in beeld? Ga dan snel naar dit artikel over foutcodes.
Verstoring | Vermoed je een algemeen issue? Kijk dan naar ons storingstopic.

Ervaar jij haperend/slecht beeld? Dan kunnen de onderstaande stappen dit probleem verhelpen. 

1. Sluit de HDMI-kabel opnieuw aan of test een andere kabel en/of LAN-poort

Toon inhoud

Sluit de HDMI-kabel (of SCART-kabel) opnieuw aan op zowel de TV Box als de TV. Als dit het probleem niet oplost, dan kun je testen met een vervangende kabel. Een vreemde kleur of gloed van het beeld ligt vaak aan de kabel of de aansluiting/poort. Test zowel met een andere HDMI-kabel als UTP-kabel op de tv of het probleem verdwijnt. 

Door ook te kijken of het probleem opgelost is met het wisselen van LAN-poort, controleren we of het probleem in de LAN-poort zit. Werkt het op een andere poort wel? Dan is de poort op het modem waarschijnlijk defect.

2. Voer een powerflip uit

Toon inhoud

Wil je het modem en de TV Box van de stroom halen? Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten.

3. Sluit de TV Box rechtstreeks aan

Toon inhoud

Is de TV Box rechtstreeks aangesloten op het modem? Wij adviseren om de TV Box met een UTP-kabel op het modem aan te sluiten. Dit geeft de beste snelheden en minste kans op problemen. Mocht je liever draadloos tv willen kijken, check dan onze Smart TV App:

Media is niet beschikbaar

4. Heb je ook een wazig tv-menu?

Toon inhoud

Wanneer het menu wazig of korrelig is, dan kan dat te maken hebben met de resolutie. Nieuwe tv's spelen vaak af op een 4K resolutie. Hierdoor kun je met een 4K tv haperend beeld en/of wegvallend geluid ervaren. De beeldinstellingen op de TV zelf wijzigen naar 1920x1080 (Full HD) en 50 fps/Hz helpt vaak.

5. Staat de framerate goed? 

Toon inhoud

Een aantal HD+ kanalen (b.v. NPO 1, 2 en 3) heeft een 1080p 50fps (frames per seconde) framerate. De HDMI output moet dan gelijk zijn, dus de TV Box moet op 1080p50 of 1080i50 staan. Wat staat er in beeld wanneer je de output van de HDMI output verandert (of inschakelt) op deze kanalen? Is de framerate 50Hz? Zo niet, dan kun je dit aanpassen in het menu onder 'Instellingen' naar 1080p50 of 1080i50.

6. Ik ervaar nog steeds haperend/slecht beeld

Toon inhoud

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Geen zorgen, Maak dan een topic aan via onderstaand format, zodat we dit kunnen doorzetten naar onze technische dienst:

• Welk probleem ervaar je (zie je een haperend beeld of een gekke gloed)?

• Deel twee voorbeelden van een programma, zender inclusief de datum en het tijdstip.

• Speelt dit bij opnames, live tv-kijken en/of bij Terug Kijken?

• Speelt het op alle zenders of specifiek bij bepaalde zenders?

• Ervaar je ook problemen met TV Anywhere?

• Kijk je via de App of via de TV Box?

• Als je meerdere TV Boxen hebt, gebeurt het dan op alle TV Boxen?

Kom je er helemaal niet meer uit? Laat het ons weten in een reactie hieronder of neem contact op met onze klantenservice, dan helpen wij jou en jij misschien weer iemand anders! 💪

Ik ben ook weer even aan het klooien geweest met problemen met de  streaming. Het ontstaat plotseling.

Ik heb weer twee zaken gedaan:

1. de hele keten powercyclen, zoals boven beschreven
  2. een gast lan aanmaken op 2.4, er zijn apparaten die niet om kunnen gaan met het mesh netwerk, op mijn vorige lokatie heb ik 2.4 en 5 uit elkaar getrokken (mesh uitzetten en elk lan een eigen naam geven).

Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • 1602 reacties
  • 11 juli 2024

Hi @ericbrunssum, heb je gemerkt dat dit verbetering heeft geboden of merk je hier geen verschil in? 

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 11 juli 2024

Lijkt stabieler, bood ook op mijn vorige adres soelaas. Je moet dan wel expliciet je netwerk kiezen. Ik moest dat op mijn mobiele telefoon doen omdat ik met 4g nauwelijks signaal had. 

Niet zoals het verkocht wordt. Maar het werkt. 

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 12 juli 2024
ericbrunssum schreef:

Lijkt stabieler, bood ook op mijn vorige adres soelaas. Je moet dan wel expliciet je netwerk kiezen. Ik moest dat op mijn mobiele telefoon doen omdat ik met 4g nauwelijks signaal had. 

Niet zoals het verkocht wordt. Maar het werkt. 

Toch niet helemaal geholpen, het leek eerst weg te zijn, maar is zowel op de normale streaming als op de tv box weer terug. Wat ook opvalt is dat het geluidsniveau via de TV voor het droppen bijna halveert.

• is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 2 oktober 2024

Als ik mijn tv aanzet blijft mijn beeld zwart ik moet op de afstandsbediening huisje in drukken dan komt de beelden terug alles geprobeerd maar het lukt tot nu nog niet ik wordt beetje moedeloos van en krijgt steeds ruzie met mijn vriendin wie kan mijn helpen om op te lossen anders zie kans om over te stappen naar andere provider 

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • 13761 reacties
  • 3 oktober 2024

Hey @E.hubregtse, goed dat je dit aankaart.

Kan je mij vertellen welke HDMI-CEC instellingen je aan/uit hebt staan? Ook ben ik benieuwd of je dit op 1 of op beide Mediaboxen ervaart. Als het er 1 is graag het MAC-address erbij vermelden. Heb je de Mediabox ook al een voorzien van een factory reset?

Zou je de Mediabox ook eens in een andere poort van het modem stoppen? Ik zie dat hij in de 10 Gbit poort zit. 

• is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 3 oktober 2024

Hdmi cec staat aan en is op een tv die storing aangeeft 

• is een King Poster
  • 80 reacties
  • 12 februari 2025

Dit onderwerp leek mij het meest geschikt om hierbij aan te sluiten.

Sinds pakweg een maand heb ik internet van Odido  (1Gb account).
Ervaar de laatste week alleen bij  BBC First  soms  even momentjes van een blokkerig beeld.
Live beeld of bij terugkijken maakt daarbij niet uit.

Andere TV kanalen draaien wel allemaal goed, lijkt me dit een probleem van de aangeboden stream.

Ter informatie.  Dit probleem heb ik vroeger (jaren terug) bij KPN ook al eens gehad.
Daarbij had ik die problemen toen veel dieper onderzocht, dan nu.
Er bleek “toen” dat opgenomen stream bij terugkijken telkens “dezelfde” hapering op de seconde nauwkeurig op dezelfde momenten dat je beeld terug keek, ik die storingsblokjes tegenkwam.
Dus bij dezelfde momenten in een film scene.

Ofwel een storing is dan reeds opgenomen in de weggeschreven data zelf, die wordt bewaard om programma's terug te kunnen kijken. Dus de aangeboden data was zelf al corrupt.
Niet door mogelijke haperingen in de connectie met het internet.

Heb dat nu niet dieper uitgezocht (kost teveel tijd), maar vermoed een vergelijkbare situatie?

Internet connectie hier is uitstekend, en ervaar geen problemen met welke online TV-stream,
of over internet streamen van video's vanuit andere bronnen.
(Bijv. streamen vanaf een NAS 90 km hier vandaan, van hoge bitrate kwaliteit video data).

Misschien heb jullie wat aan die informatie in “waar” te zoeken in het oplossen ervan?
-

• is een King Poster
  • 80 reacties
  • 13 februari 2025
Babylonia schreef:

Heb dat nu niet dieper uitgezocht (kost teveel tijd), maar vermoed een vergelijkbare situatie?
-

Aanvullend nu meer alert op de situatie zoals  in mijn voorgaande reactie beschreven.
Bij terugkijken van een serie op  BBC First  en het tegenkomen van die beeldblokjes storingen.
Met de terugspoel-knop de scene nog eens bekeken, en nog eens.

Het komt precies overeen met wat ik daar schreef. Dus 10x opnieuw eventjes terugspoelen en de scene opnieuw bekijken, krijg je 10x die beeld blokjes storingen te zien.

Ofwel de storing is reeds aanwezig in de weggeschreven TV-data zelf, die wordt bewaard om programma's terug te kunnen kijken. De aangeboden data is zelf al corrupt.

Het zit hem niet in mogelijke haperingen in de connectie met internet.

Graag een bevestiging van  ​@Odido  of een van de support medewerkers zoals
@Demi van Odido   -   ​@Nora van Odido   -    ​@Tommie van Odido   -   ​@Cal van Odido  ……
Of jullie dit bericht oppikken, en Odido er iets aan wil doen.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • 13761 reacties
  • 14 februari 2025

Hey ​@Babylonia, ik wil natuurlijk dat je ongestoord naar je favoriete zenders kunt kijken.

Dit gaan we zeker onderzoeken. Ik heb allereerst een lijnmeting gedaan, echter krijg ik geen duidelijke meting. Heb je toevallig een eigen router aangesloten? Zo ja, kan je de Zyxel eens aansluiten zodat ik een meting kan doen en zou je dan ook willen controleren of BBC First nog steeds de haperingen heeft of dan ineens niet meer?

Als de haperingen voorkomen, zou je mij dan wat meer informatie kunnen geven? Graag ontvang ik dan de volgende data:

• Op welke zender doet dit probleem zich voor?:
  • Datum en tijdstip van het moment dat dit speelde:
  • Welk programma bekeek je op dat moment?:
  • Gebeurt dit alleen bij live tv kijken, terugkijken of allebei?:

Alvast bedankt!

• is een King Poster
  • 80 reacties
  • 14 februari 2025

Beste ​@Tommie van Odido 

Aangaande de vragen die je hebt.  Inderdaad ik gebruik een eigen router.
Maar dat heeft er in dit geval niets mee te maken. Doormeten van de lijn heeft ook geen zin.

Heb je de informatie in de eerdere 2 berichten (deze en deze) wel goed doorgelezen?
Maar belangrijkste, begrijp je ook met “wat” ik uitleg??  (Geen verwijt hoor, ieder zijn ding).

De storing is reeds aanwezig in de weggeschreven TV-content zelf, die wordt bewaard om programma's terug te kunnen kijken. De aangeboden data is zelf al corrupt.

Bij terugkijken van een uitzending kijk je feitelijk naar data die centraal voor een week is opgeslagen.
Kan de storing “naar wens” daarbij 10x  -  20x  -  100x  achter elkaar oproepen.

Bijvoorbeeld:
BBC First13 februari 2025   -   Professor T,   de uitzending van  22:00 uur

Zojuist (5 minuten geleden) die specifieke TV “opname” / uitzending weer opnieuw  "terug gekeken”.
En vanaf het begin doorgespoeld naar een scene net vóór het punt van  31:38  minuten
Precies op dat punt, waarbij “de verdachte” zijn hoofd omdraait, krijg je even “blokjes” in beeld.

Om het juiste tijdstip daarin te vinden is dat wel even spelen met doorspoel en centrale OK knop,
om de tijdsbalk weer opnieuw in beeld te krijgen. Die je ook in beeld krijgt bij continu vooruit spoelen.
(Met de twee pijltjes naar rechts knop).

Als je voorbij het punt van de storing bent, kun je weer opnieuw terugspoelen en de scene bekijken.
10x  -  20x……   net zoveel keer als je de scene opnieuw bekijkt.
En telkens precies op exact datzelfde punt komen die “blokjes” voorbij.

Heeft dus niets met de internet connectie zelf te maken.  Want zou betekenen dat ik “op commando” zelf zou kunnen bepalen wanneer ik storing in de lijn zou hebben.

Het zit hem in de bewaarde content van die uitzending die voor een week wordt vastgelegd, en centraal “ergens” op een server wordt bewaard.

Of dat bewaren van content helemaal ergens op één centrale plek wordt gedaan,
of mogelijk op verschillende servers per regio??  Is mij niet bekend.

In het laatste geval (op meerdere per regio), kun je “die storing” als moderator zelf niet oproepen.
Omdat je wellicht in een andere regio bent gestationeerd, dan waar ik woon - Eindhoven.
(Gegevens die benodigd zijn staan in mijn profiel).

Wordt de content WEL ergens centraal op één plek bewaard. Kun jezelf die test ook doen.

Maar ook bij Live opnamen komen er momenten voorbij met storing.
Mogelijk dat vanuit die situatie de data wordt vastgelegd voor later bij terugkijken??
(Het probleem zit hem in ieder geval niet in “de internet connectie”).

Het is een achterliggend technische kwestie, in het tijdelijk bewaren van content voor een week.
Met het doorgeven (link) van deze berichten, met de naar ik dacht toch duidelijk beschreven informatie, naar de juiste technische mensen. Weten zij wel wat er aan de hand is, en “waar” ze het probleem kunnen tackelen en oplossen.

De Odido ZyXEL router ga ik voor een "lijn-test” daar niet voor terughangen.
Want daarmee krijg ik “hier” bij mijn aansluiting, een ander WAN IP-adres.
Heb hier ook een NAS server draaien met een eigen NL domein. Wil de DNS domein gegevens daar niet telkens voor gaan aanpassen, voor iets wat NIET is gerelateerd aan de internet connectie zelf.

Om je toch wat “meet” gegevens van mijn internet verbinding te verstrekken.

Onlangs in een ander bericht heb ik verder naar beneden in dat bericht, en vervolgreactie al voorbeelden gegeven van de strakke verbinding die ik hier zelf heb.

(Trace naar een server in Amerika)

(Trace naar de Google DNS server)

De WiFi speed connectie met de Odido TV-box  is  500 Mbps.
Lijkt me voldoende om TV content af te kunnen spelen.

(Bekabelde verbinding met de Odido TV-box heeft hier geen zin,
want het ethernet poortje van de TV-box is slechts 100 Mbps).

De app die ik op de TV-box heb geïnstalleerd om snelheid te meten is  < DEZE >

Test 11 februari 2025  -  11:52  uur

-

• is een King Poster
  • 80 reacties
  • 14 februari 2025

Als aanvulling:
Speedtest met een andere Android TV  media-box (NVDIA Sheled TV) bekabeld.
Welke een goede weergave geeft van de internet snelheid hier.
(Gebruik van eigen 1 Gb router  →  met de 2.5 Gb ZyXEL router haal ik ongeveer 1100 Mbps ):

• is een King Poster
  • 80 reacties
  • 14 februari 2025

Belangrijke update met de voorgaand beschreven situatie !!

(En excuus voor de tijd welke per abuis verkeerd is opgegeven bij het voorbeeld programma).

Babylonia schreef:

Bijvoorbeeld:
BBC First13 februari 2025   -   Professor T,   de uitzending van  22:00 uur

Die tijd zou als begin van het programma  21:00 uur moeten zijn, en niet 22:00 uur, om te starten.

Maar daar gaat eigenlijk mijn melding van deze update informatie niet over. Vanmiddag ben ik bij een kennis hier een paar straten verderop geweest met een KPN internet aansluiting.

Was benieuwd of ik daar ook het betreffende voorbeeld op kon roepen m.b.t. terugkijken,
en ik daar ook die “blokjes” storing kon oproepen. (Vandaar dat ik de 21:00 u. start opmerkte).

Alhoewel KPN 5 minuten eerder start, (misschien die TV-box als zodanig ingesteld?), en ik voor de bewuste beeld scene daar 5 minuten erbij moest optellen, waarbij “de verdachte” zijn hoofd omdraait.

EXACT bij datzelfde fragment kreeg ik ook DAAR -dus bij KPN- diezelfde “blokjes” fouten te zien.

Ofwel  NIET internet connectie gerelateerd, en zelfs niet eens provider gerelateerd,
maar een fout in de aangeboden content zelf van  BBC First  (of het gedeelde systeem ??).

Eigenlijk vreemd dat andere gebruikers daar nog geen meldingen van hebben afgegeven?
De fouten zijn nog niet echt veelvuldig. Maar ze komen toch geregeld voorbij om ze op te merken.

Met deze extra aanvulling lijkt het me duidelijker bij welke achterliggende partijen en technische mensen men aan de bel kan trekken.  Succes met het oplossen ervan.
-

Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • 1602 reacties
  • 15 februari 2025

Hi ​@Babylonia, ontzettend bedankt voor je update! Ik heb de desbetreffende uitzending zelf ook teruggekeken en ik krijg de blokjes ook te zien, precies op het moment waarop jij het hebt aangegeven. Wij hebben dit dus echt zo van BBC First aangeleverd gekregen. Zijn er nog andere momenten waarop je blokjes of haperend beeld hebt opgemerkt? Dan kan ik dit voor je doorzetten! 

• is een King Poster
  • 80 reacties
  • 15 februari 2025

Hallo ​@Nora van Odido 

Het probleem overstijgt dus kennelijk alle regio's (?) en providers 😵
(Enkele jaren geleden hetzelfde probleem ook bij KPN meegemaakt en hen daarop gewezen).

Ik heb zo niet een lijst van programma's / uitzendingen waarbij ik dat heb genoteerd.

Maar de blokjes komen één / twee of misschien drie keer per programma voor.
Zowel bij Live beeld, als bij terugkijken.

Kan er de komende dagen wel specifiek op letten als ik  BBC First  aan heb staan en noteren.
Na 7 dagen is het niet meer beschikbaar.

Had die serie van  “Professor T”  juist benoemd, omdat die nog wel een aantal dagen beschikbaar is.
(Tot donderdag 20 februari 2025).

De streams van  BBC First  zijn mogelijk een speciaal geval, omdat van  "Live”  beeld eigenlijk geen sprake is.  Geen nieuws uitzendingen e.d.  De programmering is volledig  “vooraf”  samengesteld.
En wordt naar ik vermoed compleet als ingedeelde dagindeling aangeleverd.

Als ik blokjes tegenkom, kan ik bij “Live” uitzending op dat moment pauzeren en terugspoelen.
Opnieuw kijken, notitie van maken, en dat hier dagelijks / twee-daags daar een update van geven.
Maar als jezelf (of andere Support medewerkers) in je vrije tijd TV kijkt, en tegenkomt.
Zouden jullie dat natuurlijk ook kunnen aanvullen.  😎

Misschien overkoepelend dit probleem met andere providers bespreken??
Vermoed, dat achterliggend het probleem wel wordt herkend, in welk traject de fouten erin komen.

Ben benieuwd.

Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • 1602 reacties
  • 15 februari 2025

Hi ​@Babylonia, ik heb aan dit specifieke voorbeeld en de kennis dat het vaker voorkomt op BBC First genoeg informatie om het door te zetten. Mocht je merken dat het op een andere zender ook voorkomt of als je iets anders opvalt, laat het dan vooral weten. Dan kunnen wij hier verder mee aan de slag! 

• is een King Poster
  • 80 reacties
  • 15 februari 2025

OK, dan hoef ik voor nu geen extra voorbeeldjes te noteren.  👍

• is een King Poster
  • 80 reacties
  • 17 februari 2025

Dag ​@Nora van Odido 

Eenmaal in de stemming kon ik het toch niet laten om nog een “verse” terugkijk actie vast te leggen.
Heb je meer speling in de voorbeelden voordat het na 7 dagen van de server wordt verwijderd.

Betreft uitzending 16  februari 2025 's morgens vanaf  08:50  uur.

Tijdstip van de “blokjes”   -   06:09  /  06:10
(Het video beeld wordt daarbij zelf niet meegenomen in de screen capture, alleen de menu overlay).

Inspecteur Barnaby staat op het dak van een huis (waar eerder iemand naar beneden is gegooid).
Direct na de scene met ondertiteling  “Je ziet hier schuifsporen”.

Vervolg programma,  een uur later, uitzending 16  februari 2025 's morgens vanaf  09:50  uur.

Tijdstip van de “blokjes”   -   55:25  /  55:26
(Het video beeld wordt daarbij zelf niet meegenomen in de screen capture, alleen de menu overlay).
Man slaat persoon met  "cricket bat”  op zijn hoofd.

Met als algemene opmerking daarbij dat ik de reclame in die programma's oversla / doorspoel.
Het zou kunnen zijn dat daar ook nog “blokjes” storingen kunnen zitten?? Maar die merk ik niet op.

Reclame doorspoelen BBC First is 13x kort op de doorspoel knop tikken = dubbel pijltjes toets rechts.
En dan 1 tikje weer naar links = dubbel pijltjes toets links.

Betreffen vast geprogrammeerde reclame minuten, waarmee je bijna de klok mee gelijk kunt zetten, om het programma weer verder te kunnen bekijken.  😎
Succes maar weer. 👍

(p.s. Geen problemen bij andere zenders. Maar ik kijk maar een beperkt aantal zenders).

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 15 maart 2025

Wij ervaren zeer regelmatig haperingen in het beeld nadat we de tv aanzetten. Het enige wat helpt is stroom eraf halen. Er is hierover al eens contact geweest met de klantenservice maar dat heeft niet geholpen. Ik zie dit graag opgelost worden want dit is niet prettig tv kijken.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen