Skip to main content

overstappen en eigen router

Niles

Ik overweeg om over te stappen van Ziggo naar Odido. 

Momenteel heb ik de Ziggo router in bridge modus staan en aangesloten om een eigen Asus AX6600 MESH router systeem. Dit werkt nu perfect. 

Als ik nu overstap naar Odido, is het dan een kwestie van de Ziggo router vervangen door die van Odido en deze ook in bridge modus aansluiten op mijn Asus router? En werkt dan alles (met dezelfde internet namen waar ik al mijn apparaten mee heb gekoppeld)? Dit zou een hoop gedoe schelen. Of is dit te simpel gedacht? 

Vanuit mijn Asus router heb ik ook een Utp kabel naar mijn woonkamer lopen. Deze is aangesloten op een Netgear switch  voor bedraad internet voor mijn TV en console. Zou dit ook voldoende zijn om TV te kunnen kijken via Odido?

Bedankt alvast voor eventuele hulp. 

Uitgelichte reactie

1 mei 2025

@Niles 

De monteur installeert eerst de mediaconverter en de Odido router, daarna kan je zelf de internetkabel vanaf de mediaconverter in de Asus pluggen.

Dan moet je wel nog even met het Asus netwerk verbinden, in de router interface bij LAN > IPTV bij internet VID 300 invullen, toepassen en de mediaconverter daarna herstarten.

11 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21719 reacties
  • 1 mei 2025

Hallo ​@Niles 

Stap je over op DSL of glasvezel?

De Odido router kan niet in bridge modus maar bij glasvezel kan je de Odido router wel vervangen door je Asus en VLAN 300 taggen aan de WAN kant.

Bij glasvezel komt er ook een mediaconverter tussen glasvezelaansluitpunt en router.

Niles
  • Auteur
  • Debutant
  • 5 reacties
  • 1 mei 2025

Dan ga ik over op glasvezel. 

Als ik het goed begrijp moet ik dan alleen die converter tussen het aansluitpunt en mijn eigen Asus router zetten en voor de rest is het plug en play? 

De Odido is router hoef ik dan helemaal niet te gebruiken.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21719 reacties
  • 1 mei 2025

@Niles 

De monteur installeert eerst de mediaconverter en de Odido router, daarna kan je zelf de internetkabel vanaf de mediaconverter in de Asus pluggen.

Dan moet je wel nog even met het Asus netwerk verbinden, in de router interface bij LAN > IPTV bij internet VID 300 invullen, toepassen en de mediaconverter daarna herstarten.

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 17 mei 2025

Beste,

Bent u overgestapt? Was het plug en play? Als wij een eigen modum er tussen plaatsen komt de wifi er niet doorheen 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21719 reacties
  • 17 mei 2025

Hallo ​@talithan 

Mediaconverter > Asus is niet plug & play, zie instructies hierboven.

Mediaconverter > Zyxel > Asus is meestal wel plug & play.

Niles
  • Auteur
  • Debutant
  • 5 reacties
  • 2 juni 2025

Hallo Waqqas,

De monteur komt morgen ochtend.

Ik kan jouw uitleg aardig volgen: LAN>IPTV

maar mis de plek waar ik onder IPTV bij internet VID300 kan invullen. Zie bijgevoegde foto.

Heb jij hiervoor nog aanvullend advies? Dank alvast! 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21719 reacties
  • 2 juni 2025

@Niles 

Kies bij ISP profile voor manual en daarna verschijnt internet VID. Vul daar 300 in en klik op apply.

Niles
  • Auteur
  • Debutant
  • 5 reacties
  • 2 juni 2025

Bedankt voor je snelle reactie!

Dit is correct dan zo? Dat Microsoft kan ik zo laten staan (zie foto)

Voor mijn beeldvorming. Morgen hangt de monteur die Odido router op. Die kan ik er daarna uitrekken en mijn Asus router kan ik dan aansluiten aan de mediaconverter.

Dan kan ik nog gewoon inloggen op de router (sorry heb er niet zoveel kennis van) en dan de bovengenoemde instellingen doorvoeren. 

En dan zal het werken, inclusief IPTV via het mediabox je. 

Tussen de Asus router en de mediabox zitten nog wel 2 UTP switches. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21719 reacties
  • 2 juni 2025

@Niles 

Correct, Microsoft kan je laten staan.

Niles
  • Auteur
  • Debutant
  • 5 reacties
  • 2 juni 2025

Super bedankt Waqqas!! Ik ga het morgen uitproberen. Prettige avond!

Niles
  • Auteur
  • Debutant
  • 5 reacties
  • 3 juni 2025

Even een terugkoppeling voor geïnteresseerde. De uitleg van Waqqas klopte helemaal. 

Na installatie van de monteur heb ik direct de Odido router er tussen uitgehaald en de lan kabel van de net geplaatste mediaconverter in mijn eigen Asus router gestoken. 

Daarna even in de router settings het gene wat Waqqas adviseerde aangepast en het internet en TV werkte direct! 

Waqqas bedankt!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen