Skip to main content

[Info] SMTP poort 25

  • 27 September 2021
  • 154 reacties
  • 9686 Bekeken

 

T-Mobile werkt doorlopend aan het nog verder optimaliseren van haar netwerken. Daarbij hoort ook het optimaliseren van onze technologieën zodat we onze klanten een nog betere dienstverlening kunnen bieden.

 

Het per 4 oktober afsluiten van de verouderde SMTP poort (25) is hier een voorbeeld van. Voor deze verouderde, niet-versleutelde poort bestaan inmiddels beter beveiligde alternatieven om e-mails te versturen via het vaste netwerk. In deze nieuwe technologieën worden e-mails versleuteld en voorzien van authenticatie verstuurd.


 

De SMTP poort (25) werd nog maar zeer beperkt gebruikt door onze klanten. Het kan zijn dat je nog gebruikmaakt van een e-mailadres dat niet van T-Mobile Thuis is, dat ingesteld staat om op deze poort e-mail te versturen. Dat werkt dan niet meer. Omdat de instellingen per e-mailaanbieder kunnen verschillen, kan je het beste via deze aanbieder de juiste instellingen voor TLS e-mail raadplegen, of gebruikmaken van de uitgaande e-mailserver van T-Mobile Thuis. Inkomende e-mail blijft gewoon werken zoals nu.

Om de uitgaande server aan te passen in je e-mailprogramma, pas je de instellingen aan per programma:

 

Apple mail:

Klik linksboven op de optie “Mail” en klik hierna op accounts. Selecteer de betreffende account, ga naar server settings (rechter tab). Pas onderaan de gegevens aan. Vul de username en password van je T-Mobile Thuis e-mailadres in en vul hieronder in het wachtwoordveld het bijbehorende wachtwoord in. Vul bij Hostnaam “smtp.t-mobilethuis.nl” in.

 

Outlook:

Klik op bestand (file) en klik op account settings (account instellingen). Ga naar tab e-mail als je daar nog niet staat. Klik op change (of wijzigen) Pas eerst het adres van de uitgaande e-mailserver aan naar smtp.t-mobilethuis.nl. Klik op more settings (meer instellingen) Selecteer hier bij outgoing mail server (uitgaande e-mail server). Vink aan en vul de inloggegevens van je t-mobilethuis e-mailadres in.

 

154 reacties

Ik ben vooral sprakeloos van de mensen die vinden dat je anno 2024 als particulier een eigen mailserver zou moeten draaien en hier bij een provider een probleem van maken.

Voor de gewone gebruiker is poort 25 gewoon de oude manier om te connecten met een mailserver als client, het is daarmee geen mail relay.
Wanneer je echt een mailserver wil inrichten moet je inderdaad relayen over poort 25 maar heb je om stabiel te zijn ook een vast ip-adres nodig, ook dit krijg je niet op een consumentenprovider.

Om daarmee te zeggen dat de basis van internet wordt afgekapt vind ik echt zwaar overtrokken. De basis van internet had niet eens e-mail noch van poort 25 gehoord. Juridisch gezien wel interessant als je je tijd verspilt bij de ACM maar gok erop dat het dichtzetten van poort 25 niet als beperking van het consumentenrecht wordt gezien.

Ik ben nieuw bij Odido. Eerder zat ik bij online en bij solcon. Bij online had ik wel een dynamisch adres dat gedurende de volledige contractperiode niet wijzigde en dat ook niet in de blokkade range van zen spamhaus staat. Bij Solcon had ik als particulier een vast adres dat gewoon in mijn persoonlijke contract was vastgelegd. Standaard heb ik een cloudserver met mail maar zo nu en dan vindt microsoft dat ze een bulk ip-adressen moeten blokkeren voor inkomende email. In afwachting van dat microsoft mijn server vrijgaf, gebruikte ik mijn server thuis als relayserver. Dat kan nu ineens niet meer.

En ja, ik ben particulier maar elk gezinslid heeft een eigen domein. Zo out of date is die oplossing dan echt niet.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @BennieWoef2 ,

Welkom bij de community.  

Ook bij Odido veranderd je ip adres niet zomaar. De kans dat dit gelijk blijft is groot, maar is dus geen garantie. Je zou DDNS kunnen gebruiken. 

De discussies van poort 25 is ook heel stabiel,die gaat niet open en het logische advies is om naar meer beveiligde poorten te kijken.

Hoi @BennieWoef2 ,

Welkom bij de community.  

Ook bij Odido veranderd je ip adres niet zomaar. De kans dat dit gelijk blijft is groot, maar is dus geen garantie. Je zou DDNS kunnen gebruiken. 

De discussies van poort 25 is ook heel stabiel,die gaat niet open en het logische advies is om naar meer beveiligde poorten te kijken.

Dank voor je antwoord. Ik verwacht ook niet dat het ip-adres zo maar wijzigt. De verbinding wordt tenslotte niet steeds opnieuw opgebouwd maar is continu. Blijft vervelend dat de gebruikte ip-range bij zen spamhaus reden tot blokkeren is. De enige manier om dat te omzeilen is een juist PTR record voor de betreffende smtp-server..Als dat geregeld kan worden is alles prima en ik wil best de boel omconfigureren naar een andere poort maar deze discussie lezend twijfel ik bij het effect hiervan.

Reputatie 3

@BennieWoef2 

Ik het algemeen zou ik het niet aanraden om te proberen direct mail te versturen vanaf een odido thuisverbinding, maar als je deze mogelijkheid als backup achter de hand wilt houden, valt het te proberen.

Allereerst moet je natuurlijk kijken of uitgaande poort 25 bij jou niet geblokkeerd is. In principe is dat bij odido namelijk zo, maar bij sommige mensen weer niet. Bij mijzelf bijvoorbeeld niet. Waarom is onduidelijk.

Daarna kun je bij spamhaus je ip adres delisten. Zie voor iets meer informatie hoe en wat deze draad:

Je hebt dan nog steeds geen goede reverse, maar dat hoeft niet perse onoverkomelijk te zijn. Zie daarvoor diezelfde draad. Veel succes!

Reageer