Hey,
Ik dacht ik maak hier een topic aan om te zien of er andere gebruikers zijn die tegen hetzelfde probleem aan lopen en het ook zouden waarderen als deze samenwerking/uitbesteding eens tot resultaten gaat leiden.
Bij de overstap naar Odido toe waren er al problemen.
Het heeft ongeveer een maand geduurd voordat Guidion het lukt om de juiste fiber-connector te vinden in het wijkstation waarna het weer een poos duurde voordat weer een andere monteur het doorhad dat deze plug ook daadwerkelijk ‘klik’ hoort te zeggen.
Toch gaf ik Odido het voordeel van de twijfel.
Nu naar 1 dag geleden.
Uit het niets werkte de glasvezelverbinding (na 1 jaar zonder issues) ineens niet.
Mediaconverter, router en alle in-house apparatuur heeft geen wijzigingen ervaren en de status-LEDs brandde naar behoren, alleen geen internet verbinding.
Mijn voorgevoel dat dit het wijkstation bleek te zijn leek bevestigd door de technische dienst aan de telefoon.
De volgende dag kon er een Guidion monteur komen die ook al snel deduceerde dat het probleem in het wijkstation zou moeten zitten. Hier in quote en weggelaten locatiegegevens de reparatiebon:
LET OP WONING BEVINDT ZICH OP ODFLADE XX POORT XY! DIT IS EEN KRUISING. KPN had de lijn aangesloten op een KPN splitter. Verbinding hersteld naar juiste Odido splitter. ONT blijft groen knipperend pon lampje geven. Via Guidion THD Verbinding van XGSPON naar GPON gemigreerd en weer terug ivm heractiveren. Dit is helaas niet gelukt. Iom EM besloten het ticket door te zetten omdat alles uitgesloten is in het infadomein en op klantlocatie. Serienummer aanwezig ONT: XXXXXXXXX
Deze pop (XX-XX) heeft erg veel last van ODFkruisingen en KPN blijft patchen zonder laser aan te sluiten.
Oftewel, een duidelijk probleem geconstateerd in de wijkcentrale waar de reparateur momenteel niet de juiste middelen heeft dit tijdig op te kunnen lossen.
Hier is dus (vermoedelijk) een KPN-monteur geweest die odido klanten verkeerd heeft omgepatched.
Vandaag... dan eindelijk contact gehad met een medewerker van KPN (is dus RouteIT maar wist de persoon in kwestie helaas niet te vermelden) die me aangaf dat er pas over 4 dagen een KPN reparateur langs kan komen om een nieuw onderzoek in te stellen.
Ik gaf uiteraard aan wat er al is geconstateerd en wat er nodig gaat zijn maar ze stonden erop dat er een nieuw onderzoek nodig zou zijn gezien de odido/guidion in hun ogen incompetent waren en ik de reparatiebon maar ‘weg moet gooien’. Als informaticus vond ik dit wel stoer praten voor een callcenter medewerker dus liet even mijn eigen bevinden vrij uit.
Dit betekent voor mij 7 dagen geen internet, geen functionaliteit van klimaatregeling, geen controle over domotica en significante hinder in mijn werk en dienstverlening als developer en analist. Hier heeft Odido klantenservice EN KPN/RouteIT kennelijk lak aan.
Ik ben dus benieuwd of er meer klanten zijn die soortgelijke situaties hebben ervaren waar verschillende bedrijven de vinger naar elkaar wijzen in plaats van een gepaste oplossing voor de klant.
Als er geen structurele verbeteringen komen ben ik genoodzaakt om zelf over te stappen maar ook om al mijn klanten odido af te raden.