Skip to main content

Langzaam internet

• 30 december 2024
  • 61 reacties
  • 747 Bekeken

Toon eerste reactie

61 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Moderator | Internet + TV
  • 13761 reacties
  • 10 maart 2025

Hey ​@Norb, onze technische dienst pakt echt alleen tickets op als ons eigen apparatuur aangesloten is. Ik wil je daarom vragen om ons modem aangesloten te houden tot het ticket opgepakt wordt en we dit verder kunnen onderzoeken. Zou je dit alsjeblieft willen doen? Ik wil namelijk dat we dit voor je kunnen oplossen. Als je de Zyxel aangesloten hebt, kan je hier dan een berichtje achterlaten? Dan schiet ik opnieuw een ticket voor je in! 

• Auteur
  • is een King Poster
  • 36 reacties
  • 11 maart 2025

Ik kan nu het modem erop zetten voor een paar uur.
Wil je laten weten of je ermee aan de slag gaat?
Laten we hopen dat het daarmee lukt.

Los daarvan:
Het is natuurlijk idioot deze discussie hierover in het openbaar te moeten voeren.
Wat is simpeler dan een tijd afspreken.
Jullie antwoorden via deze community kan ik lang niet altijd direct lezen, in de auto of op werk.
Maar als ik wel met een paar minuten reageer, hoor ik niets meer.
Verder hoop ik dat jullie begrijpen dat het erg lastig is als sommige systemen thuis niet meer werken, zoals beveiliging en laadpaal. Dus dagenlang geen internet is echt geen optie. 

• Auteur
  • is een King Poster
  • 36 reacties
  • 11 maart 2025

Geen reactie van jullie?

Dan zet ik het internet voor mijn medebewoners toch maar weer aan. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1047 reacties
  • 11 maart 2025

Is het niet mogelijk om de Deco (tijdelijk) in DMZ van de Zyxel te zetten (VLAN even uitschakelen en gewoon op poort 1 van de Zyxel hangen en DMZ instellen). Op die manier hoef je niet elke keer met de router te switchen.

Toegeven... het wordt hier wel tijd dat Odido eens adequaat op gereageerd maar het kan wel wat werk schelen.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20832 reacties
  • 11 maart 2025

@Norb 

Is het niet handiger om de Zyxel op de ONT aan te sluiten en daarachter je Deco set in Acces Point Mode? DMZ heb je nodig als je wat doet met portforwarding.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 36 reacties
  • 11 maart 2025

Is natuurlijk prima advies. Lijkt idd handiger om zo te voldoen aan de eisen van Odido/ODF. 
Maar ik had eerder steeds na paar uur uitval van allerlei bij het aansluiten op die manier.  

Dus dan heb ik wel gedetailleerde instructies nodig. 
Kunnen jullie me daarbij helpen?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1047 reacties
  • 11 maart 2025
Norb schreef:

Dus dan heb ik wel gedetailleerde instructies nodig. 
Kunnen jullie me daarbij helpen?

Uiteraard. Wil je ze als Access point installeren of als Router achter de DMZ op de Zyxel?

• Auteur
  • is een King Poster
  • 36 reacties
  • 11 maart 2025

Fijn!

Ik denk als router, omdat dan de ip reserveringen intact blijven. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1047 reacties
  • 11 maart 2025
Norb schreef:

Je kunt dan de Hoofd Deco op poort 1 van de Zyxel hangen en de Zyxel aan de ONT.

Als het goed is krijgt de hoofd Deco gewoon een intern IP op de WAN kant en heeft deze nu ook gewoon al internet. Je zou op die manier al gewoon kunnen werken. Het kan wel handig zijn even de wifi van de Zyxel uit te schakelen.

• Je moet dan even met de kabel verbinden met de Zyxel (b.v. via poort 2) en dan ga je naar 192.168.1.1 (ww staat achterop).
  • Schakel op het hoofdscherm bij “Wifi-instellingen” 2,4 en 5Ghz uit
  • Kijk dan onder drie streepjes > Netwerkinstelling > Draadloos en dan EasyMesh. Schakel EasyMesh uit.

Gebruik je verder nog portforwarding? Dus heb je bijvoorbeeld intern een website o.i.d. draaien en moet je vanaf internet op die services komen? Als je dat niet nodig hebt… dan hoef je verder niets te doen.

Als je wel services gebruikt en op internet beschikbaar moeten zijn… dan moet je wat meer instellen (DMZ)

• Je moet dan even met de kabel verbinden met de Zyxel (b.v. via poort 2) en dan ga je naar 192.168.1.1 (ww staat achterop).
  • Kijk dan onder drie streepjes > Netwerkinstelling > Thuisnetwerk. Kies dan voor het plusje voor “Statische DHCP-configuratie”. Je wilt n.l. dat de hoofd Deco vanuit de Zyxel altijd hetzelfde interne IP adres krijgt. Vink “Actief” aan (vergeet dat niet) en kies bij “Selecteer apparaatinformatie” voor de Deco IP. Die zou inmiddels in dat lijstje moeten staan omdat je die aan poort 1 hebt gehangen. Noteer dit IP adres even. Druk dan op OK.
  • Ga nu naar drie streepjes > Netwerkinstelling > NAT en dan DMZ.
  • Vul daar het interne IP in van de Hoofd Deco en druk op Toepassen.
  • Als het goed is staat de Deco nu weer open voor de buitenwereld en moeten al je services weer beschikbaar zijn.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 36 reacties
  • 12 maart 2025
rvk01 schreef:
Norb schreef:

Je kunt dan de Hoofd Deco op poort 1 van de Zyxel hangen en de Zyxel aan de ONT.

Als het goed is krijgt de hoofd Deco gewoon een intern IP op de WAN kant en heeft deze nu ook gewoon al internet. Je zou op die manier al gewoon kunnen werken. Het kan wel handig zijn even de wifi van de Zyxel uit te schakelen.

• Schakel op het hoofdscherm bij “Wifi-instellingen” 2,4 en 5Ghz uit
  • Kijk dan onder drie streepjes > Netwerkinstelling > Draadloos en dan EasyMesh. Schakel EasyMesh uit.

Gebruik je verder nog portforwarding? Dus heb je bijvoorbeeld intern een website o.i.d. draaien en moet je vanaf internet op die services komen? Als je dat niet nodig hebt… dan hoef je verder niets te doen.

Als je wel services gebruikt en op internet beschikbaar moeten zijn… dan moet je wat meer instellen (DMZ)

• Kijk dan onder drie streepjes > Netwerkinstelling > Thuisnetwerk. Kies dan voor het plusje voor “Statische DHCP-configuratie”. Je wilt n.l. dat de hoofd Deco vanuit de Zyxel altijd hetzelfde interne IP adres krijgt. Vink “Actief” aan (vergeet dat niet) en kies bij “Selecteer apparaatinformatie” voor de Deco IP. Die zou inmiddels in dat lijstje moeten staan omdat je die aan poort 1 hebt gehangen. Noteer dit IP adres even. Druk dan op OK.
  • Ga nu naar drie streepjes > Netwerkinstelling > NAT en dan DMZ.
  • Vul daar het interne IP in van de Hoofd Deco en druk op Toepassen.
  • Als het goed is staat de Deco nu weer open voor de buitenwereld en moeten al je services weer beschikbaar zijn.

Heel hartelijk dank.
Met deze gedetailleerde instructie moet ik dat kunnen.

Ben nu even uitgeschakeld door griep, maar zodra het werkt meld ik dat.

Hopelijk kan er dan eindelijk actie komen van de Technische Dienst.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 36 reacties
  • 22 maart 2025

Intussen heb ik alles ingesteld zoals hierboven geadviseerd.

Kleine aantekening: in de Deco moest ik kennelijk weer de ingestelde IPTV/VLAN uitzetten? Dat stond aan omdat de deco rechtstreeks op de ONT stond.

Alles lijkt zo te werken. 

Dus dit kan ik wel een poosje zo aan laten staan, zodat de Technische Dienst eindelijk kan meten en hopelijk de snelheid beter kan krijgen.

Hierbij nog de laatste meting rechtstreeks op de T56 op poort 1 en wat later ook via de Deco.

Echt veel te lage snelheid.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen