Skip to main content

Langzaam internet

• 30 december 2024
  • 61 reacties
  • 745 Bekeken

• is een King Poster
  • 36 reacties

Sinds de oplevering van de 1gb/s glasvezel aansluiting op 18-12-2024 meet ik lagere snelheid dan zou moeten.

Via advies op dit forum heb ik het modem Zyxel T56 er tussen uit gehaald en mijn Deco M9 systeem rechtstreeks op de ONT aangesloten. Werkt op zich goed.

Ik meet via het deco systeem download 300-700 mb/s en upload meest iets hoger: 600-800 mb/s.

Ook als ik vanavond met laptop alleen op het dan weer aangesloten Zyxel modem test haal ik 491 download en 946 upload.

Kunnen jullie de lijn doormeten, of zoiets?

Ik ben van Ziggo overgestapt onder meer wegens dezelfde problematiek.

Ik hoop dat jullie de snelheid van het afgesproken abonnement kunnen waarmaken.

Uitgelichte reactie

1 januari 2025

@Norb Ik help je graag verder, zodat je van een optimaal stabiele verbinding kan genieten! 

Ik ben meteen gaan meten. Echter krijg ik een foutmelding dat er geen verbinding kan worden gemaakt met het modem. Heb je op dit moment het Zyxel modem aangesloten? Zo niet, wil je dit alsnog doen?

Geef je mij een seintje als je zover bent? Ik sta klaar om met je mee te kijken! 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 30 december 2024

@Norb Je had bij Ziggo hetzelfde probleem.

De eerste gedachte die dan bij mij opkomt is je eigen netwerk.

Heb je al eens de laptop met een zo kort mogelijke goede kabel rechtstreeks bekabeld aangesloten op de router (zonder iets anders daarop)?

Wat heeft de installatie gemeten bij installatie (die doen volgens mij altijd een meeting)?

O sorry, ik zie dat je daar al zegt dat je de laptop al direct op de Zyxel aangesloten hebt. Was dat bekabeld met een zo kort mogelijke kabel?

• is een King Poster
  • 30 december 2024

Was idd. direct op modem met 1 meter cat6 kabel. Na een frisse boot van het modem.

Bij Ziggo haalde ik de laatste maanden netjes de afgesproken snelheid van 700/70.

Ik weet zeker dat de metingen via het deco systeem representatief zijn.

Bij het aansluiten van de monteur had ik ook een sub-optimale snelheid, maar dat zou vanzelf beter worden …

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 30 december 2024
Norb schreef:

Bij het aansluiten van de monteur had ik ook een sub-optimale snelheid, maar dat zou vanzelf beter worden.

Ja, zoiets gaat natuurlijk niet automatisch zomaar beter worden. Dat mag wel onderzocht worden.

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

@Norb Ik help je graag verder, zodat je van een optimaal stabiele verbinding kan genieten! 

Ik ben meteen gaan meten. Echter krijg ik een foutmelding dat er geen verbinding kan worden gemaakt met het modem. Heb je op dit moment het Zyxel modem aangesloten? Zo niet, wil je dit alsnog doen?

Geef je mij een seintje als je zover bent? Ik sta klaar om met je mee te kijken! 

• is een King Poster
  • 1 januari 2025

Hoi Teresa,

Ben net thuis.
Ga nu modem erop zetten.

Ben benieuwd. 

• is een King Poster
  • 1 januari 2025

De familie wil nu toch echt tv kijken, dus ik haal het modem er weer af om de deco weer aan te sluiten. 
Kunnen we een tijd afspreken om deze exercitie opnieuw te doen?

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@Norb, dat lijkt mij een goed plan. Wil je mij laten weten hoe laat het morgen uitkomt? Ik kies voor morgen omdat ik mogelijk vandaag je reactie niet meer lees en we elkaar dan misschien mislopen. Ik ben er morgen tussen 08:00 en 16:30. Laat het weten!

• is een King Poster
  • 2 januari 2025

Eigenlijk zou vandaag, en NU, het best uitkomen om de lijn door te meten.
Morgen ben ik nogal veel weg.

• is een King Poster
  • 2 januari 2025

Is er vandaag niemand anders die zo’n meting kan doen?

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@Norb, jij en ik hebben inmiddels een afspraak voor morgen staan!

• is een King Poster
  • 3 januari 2025

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Super bedankt ​@Norb, er is inmiddels een onderzoek gestart zoals we privé hebben besproken. Nogmaals dank voor de moeite!

• is een King Poster
  • 16 januari 2025

Update:

Inmiddels monteur geweest, ONT vervangen, ook verbindingskabeltje. Blijft matige snelheid.

Naar mijn idee zouden ze dan ook moeten kijken naar het eerste kastje, waar de glasvezel in gemonteerd zit. Maar schijnbaar durven ze daar niet aan te komen.

Zoals ik zag hoe dat kastje op ingewikkelde wijze gemonteerd werd, geeft het mij wel te denken of dat wel goed zit. Kan zomaar een zandkorrel tussen zitten, of de glasvezel geknakt zijn.

Het is nu doorgezet naar ander team om de wijkkast te bekijken. 
We gaan het zien.

• is een King Poster
  • 24 januari 2025

Volgende update:

Er is verder NIETS gebeurd. Niets gehoord. Blijft te langzaam.

Wanneer zou ik wat mogen verwachten?

Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 26 januari 2025

Hi ​@Norb, ik ben direct met je mee gaan kijken en ik zie dat er inderdaad nog geen update is in het onderzoek wat nu voor je gestart is. Ik heb dit direct aangekaart bij mijn collega's van de technische dienst, zodat zij dit na het weekend verder voor je kunnen oppakken! 

• is een King Poster
  • 31 januari 2025

Nog geen actie of verbetering bemerkt. 
Snelheid blijft te laag. 
Zie screenshot. 

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 1 februari 2025

Hi ​@Norb, zojuist gekeken of er een update is. Ik zie dat mijn collega van de technische dienst aangeeft, dat ons modem bekabeld aangesloten moet staan om verder te kunnen met dit onderzoek. Zij kunnen namelijk ook de lijn niet uitlezen als je jouw eigen modem aangesloten hebt. Vind je het goed om na het weekend een afspraak in te plannen waarop je ons modem kan aansluiten? Dan kan ik dit ook doorgeven aan mijn collega die jouw ticket oppakt, zodat er dan gelijk naar gekeken kan worden. Laat maar weten wanneer en hoelaat je ons modem minimaal een uurtje voor de zekerheid kan aansluiten voor het onderzoek. Dan zorg ik met mijn collega ervoor het onderzoek dan mogelijk is. Bedankt!

• is een King Poster
  • 1 februari 2025

Hoi Demi,

Raar dat die technische dienst niet zelf contact opneemt met mij. 
Overigens waren deze metingen al eerder gedaan. 
Maar goed: 
maandag 3 februari kan ik tussen 14 en 16 uur zorgen dat het modem aangesloten is. 
Ik ben benieuwd.  
Groet, Norb 

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 3 februari 2025

Hi ​@Norb, super fijn dat je vandaag het modem kan aansluiten om deze tijd. Ik heb het doorgegeven aan onze technische dienst, zodat zij het goed kunnen onderzoeken! 

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 3 februari 2025

Hi ​@Norb, ik heb nog een update/vraag vanuit onze technische dienst. Welke kabel heb je tussen de ONT en het modem in zitten? Is dit ook een Cat6 of een andere kabel? Ze geven aan dat je het beste hiervoor een Cat6a kabel kunt gebruiken. Heb je deze toevallig in huis liggen om te testen? Mocht dit niet het geval zijn, dan mag je er van mij eentje aanschaffen en mij een foto van het bonnetje sturen, dan zorg ik dat wij de kosten hiervoor betalen. 

Ik heb namelijk de situatie met mijn collega verder besproken en we willen dit eerst checken, zodat je niet ons modem hoeft aan te sluiten vanmiddag en omdat het vermoeden toch in de kabel ligt. De demping lijkt momenteel ook in orde in tegenstelling tot wat de monteur eerder aangaf. Dus vandaar dat we dit willen checken met de kabel. Bedankt alvast!

• is een King Poster
  • 3 februari 2025

Het modem kan aangesloten worden met het bijgeleverde Cat6 kabeltje van 1 meter. Vreemd dat die nu opeens niet goed zou zijn. Jullie leveren het er zelf bij.

En zo is het ook al eerder getest.

Ik heb geen hoger geklasseerd kabeltje dan Cat6 in huis. Wel andere Cat6 kabels.

Waarom heeft de monteur, die geweest is, dat überhaupt niet getest met een eigen laptop of apparaat en met eigen snoertjes?

Als ik een Cat7 kabeltje moet bestellen, duurt dat wel even. Omdat ik niets anders te bestellen heb, wordt het ook duur door de verzendkosten.

Die monteur had trouwens gezegd, dat er eerst in de wijkkast zou worden gekeken. Is dat gebeurd?

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 3 februari 2025

@Norb Goede vraag! Een cat7 kabel hoeft niet, maar een cat6a kabel wel graag als je die hebt. Ik heb nog even gespeurd en ik heb vanuit ons toch kunnen regelen om een cat6a kabel te sturen. Dus dat scheelt ook weer voor jou om deze te regelen. Deze ontvang je dan ook zo snel mogelijk in huis! 😊

De monteur gaf inderdaad aan dat het in de wijkcentrale zou moeten zitten, dit ivm de demping, maar de demping is momenteel in orde waardoor het dan iets anders zou moeten zijn. Andere gebruikers in dezelfde wijkcentrale hebben namelijk geen problemen is mij verteld. Vandaar dat we de kabel willen testen.

Laat je het weten als de kabel binnen is? Ik ben benieuwd wat eruit komt zodat ik dit kan terugkoppelen in het onderzoek!

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 3 februari 2025

Gebruik die nieuwe kabel dan tussen de ONT en de Zyxel (dat ze kunnen testen) maar gebruik dan ook die gele meegeleverde cat6 voor de Zyxel naar je laptop. 

Ik geloof er niets van dat je echt een cat6e nodig hebt want zelfs met een cat5e haal je makkelijk 5Gbps op zo'n korte afstand. Maar goed... die gele cat6 zal in ieder geval goed moeten zijn naar je laptop (ipv de grijze die je nu gebruikt).

Het liefst zou je ook zonder de utp->usb verloop testen maar waarschijnlijk heb je geen PC of laptop met directe utp invoer. En je hebt al aangegeven dat de monteur de snelheid ook niet haalde. 

Ps. Wat haal je overigens aan snelheden op WiFi met die laptop zo dicht bij de router?

• is een King Poster
  • 6 februari 2025
rvk01 schreef:

Gebruik die nieuwe kabel dan tussen de ONT en de Zyxel (dat ze kunnen testen) maar gebruik dan ook die gele meegeleverde cat6 voor de Zyxel naar je laptop. 

Ik geloof er niets van dat je echt een cat6e nodig hebt want zelfs met een cat5e haal je makkelijk 5Gbps op zo'n korte afstand. Maar goed... die gele cat6 zal in ieder geval goed moeten zijn naar je laptop (ipv de grijze die je nu gebruikt).

Het liefst zou je ook zonder de utp->usb verloop testen maar waarschijnlijk heb je geen PC of laptop met directe utp invoer. En je hebt al aangegeven dat de monteur de snelheid ook niet haalde. 

Ps. Wat haal je overigens aan snelheden op WiFi met die laptop zo dicht bij de router?

Cat6a kabel ontvangen.

Geprobeerd met laptop, zoals beschreven. Heb inderdaad geen (mobiele) computer met netwerkaansluiting.

Zie bijgevoegde screenshots.

Snelheid blijft dus hetzelfde: download 570Mbps en upload 948 Mbps

En direct op wifi van de Zyxel: 453Mbps en 475Mbps.

Wanneer kan ik afspreken met de technische dienst?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 6 februari 2025
Norb schreef:

Heb inderdaad geen (mobiele) computer met netwerkaansluiting.

Jammer, want het zou ook zomaar aan die USB ethernet dongle kunnen liggen.

Had de monteur nog zelf een snelheidsmeting op zijn eigen apparatuur gedaan? (Bij mij liet de monteur de max snelheid zien via wifi6 op zijn eigen telefoon voordat ie vertrok.)

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen