Hallo, hopelijk kan iemand hier me helpen met een langslepend probleem… Sinds eind mei heb ik problemen met onze TP Link Deco P7 modules. Het begon de ochtend nadat T-Mobile een aangekondigde firmware update op onze Zyxel VMG8825-T50 had uitgevoerd. We zitten nu op firmware versie V5.50(ABPY.1)b14. We nemen alleen internet af, dus geen vaste telefonie of televisie.
De situatie was als volgt en werkte al zeker anderhalf jaar stabiel:
- DHCP wordt op de Zyxel geregeld. Het Deco systeem staat als Access Point ingesteld.
- Netwerkkabel 1 uit Zyxel naar woonkamer > Netgear switch >
- TV
- hoofd-Deco
- Netwerkkabel 2 uit Zyxel naar 1e verdieping > Linksys SE2800 switch >
- 2e Deco
- kabel naar slaapkamer > Computer
- kabel naar studeerkamer > Netgear switch >
- Computer 1
- Computer 2
- Nas
- 3e Deco op zolder zonder kabel, verbonden via Wifi en powerline backhaul.
De ochtend na de firmware upgrade stonden alle Deco-modules opeens op rood. Na veel trial & error kwam ik er achter dat het probleem opgelost was als ik maar één Deco P7 bekabelde en de andere twee niet. Het maakte niet uit welke. Op zich was dat dus een werkbare situatie, maar niet ideaal. Dit systeem hoort gewoon op twee punten bekabeld te kunnen zijn.
De afgelopen maanden heb ik – met tussenpozen - het probleem steeds in de Deco modules en de switches gezocht. Maar het leek geen hardware probleem te zijn. Ik kon modules onderling uitwisselen en het gedrag bleef identiek: zolang er één kabel inzat geen probleem, maar bij het inpluggen van een tweede schoot alles direct op rood. Recent was er eindelijk een firmware update voor de P7, dus ik hoopte dat dit het eindelijk zou oplossen, maar helaas.
Dit weekend ging ik me toch weer afvragen of het probleem in de Zyxel kan zitten. Omdat de twee Deco’s op verschillende poorten van de router aangesloten zitten, zit die Zyxel overal tussen. En de problemen begonnen met de firmware upgrade.
Dus ik heb een switch aan de Zyxel gehangen en alle bovengenoemde aansluitingen op de switch gezet. Maar het probleem bleef precies hetzelfde. Daarna nog een tijdje zitten stoeien met DHCP via de Deco en dan de Zyxel op ‘geen DHCP’ of ‘DHCP relay’, maar mijn kennis op dat vlak is beperkt en het zette geen zoden aan de dijk.
Ik ben nu wel redelijk door de mogelijkheden die ik zelf kan bedenken heen. Kan iemand hier bedenken wat er in die Zyxel veranderd kan zijn waardoor de oorspronkelijke situatie niet meer werkt? En wat kan ik doen om te zorgen dat ik twee (en als ik nog een kabel doortrek alle drie) Deco’s kan bekabelen?
Bedankt voor het lezen van deze lap tekst