Skip to main content

Klik&Klaar enorme snelheids drop

• is een Master Poster
  • 17 reacties

Hallo,

Ik heb sinds oktober een abonnement op klik&klaar, ben altijd zeer tevreden geweest, maar heb helaas sinds gister avond rond 17u een enorme snelheid drop van ongeveer 400/500mbit altijd netjes stabiel naar 40/50mbit. Ik kan dus niet vanavond echt gaan streamen of een serie kijken. Ik ben altijd tevreden geweest over dit product, maar dit heb ik echt nog nooit meegemaakt, even had ik de hoop dat er een storing was en dat het vandaag zou zijn opgelost, maar helaas blijf ik steken op die 40/50mbit.

Ervaren meer mensen dit of kan Odido kijken of er toch een technisch mankement is ontstaan sinds gister avond? Uiteraard al 3x opnieuw opgestart maar zonder resultaat.  

Uitgelichte reactie

6 mei 2025

Hallo ​@Sempron 

Je ervaart de 40/50 Mbps ook overdag nu? Ik weet wel dat als je in de maand meer dan 2TB verbruikt, je een lagere prioriteit op het mobiele netwerk krijgt. Mosschien is dat een mogelijke oorzaak?

Haal je op je mobiel wel nog hogere snelheden?

11 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 22170 reacties
  • 6 mei 2025

Hallo ​@Sempron 

Je ervaart de 40/50 Mbps ook overdag nu? Ik weet wel dat als je in de maand meer dan 2TB verbruikt, je een lagere prioriteit op het mobiele netwerk krijgt. Mosschien is dat een mogelijke oorzaak?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1753 reacties
  • 6 mei 2025

Overigens zou je met 40-50Mbps prima moeten kunnen streamen en TV kijken. Een HD tv zender zou ongeveer 5Mbps nodig hebben en een 4K zender 25Mbps. Ervaar je al problemen met TV?

Uiteraard is het wel te hopen dat dit tijdelijk is.

Waqqas schreef:

Wordt dat niet per 1e van de maand gereset? Dan zou het op 6 mei wel vroeg zijn dat je hier al doorheen bent 😉

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 6 mei 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@Sempron 

Hoi, Op het mobiele netwerk haal ik hogere snelheden. Het vreemde is dat ik dit product al maanden in gebruik heb en altijd wel veel data verbruik en nooit wat aan gehad, dus hoe nu zo plots ineens? Odido mag dit wel eens aankondigen als dit zo zou zijn en het is dan ook totaal niet duidelijk waarom zo weinig 80/100mbit ipv 40mbit lijkt mijn een prima halvering, want hoe word dit bepaald? Zo onduidelijk allemaal maar bovenal dus onbetrouwbaar. Wellicht moet Odido met duidelijkere richtlijnen/clausules gaan werken, want zo is het voor niemand duidelijk. 

• is een Master Poster
  • 76 reacties
  • 6 mei 2025
Sempron schreef:
Waqqas schreef:

Hallo ​@Sempron 

Hoi, Op het mobiele netwerk haal ik hogere snelheden. Het vreemde is dat ik dit product al maanden in gebruik heb en altijd wel veel data verbruik en nooit wat aan gehad, dus hoe nu zo plots ineens? Odido mag dit wel eens aankondigen als dit zo zou zijn en het is dan ook totaal niet duidelijk waarom zo weinig 80/100mbit ipv 40mbit lijkt mijn een prima halvering, want hoe word dit bepaald? Zo onduidelijk allemaal maar bovenal dus onbetrouwbaar. Wellicht moet Odido met duidelijkere richtlijnen/clausules gaan werken, want zo is het voor niemand duidelijk. 

Als je meer dan 2TB data verbruikt krijg je volgensmij eerst een melding van Odido dus dat zal het niet zijn.

Ik denk dat je nieuwe firmware hebt gekregen die andere banden gebruikt dan het mobiele netwerk. Dat zal dan van B7 naar B11 moeten zijn geweest.

Dan kan je terugval vewachten als je erg ver van een mast zit. Mocht dit niet het geval zijn dan is er wat anders aan de hand...

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 6 mei 2025

Ben gewoon met N78 verbonden op 5g+ met de laatste firmware van 2 weken geleden. Als Odido inderdaad de snelheid afkapt mogen ze inderdaad wel een mail sturen en ook duidelijker worden hoeveel vertraging het oplevert.

• is een Master Poster
  • 76 reacties
  • 6 mei 2025
Sempron schreef:

Ben gewoon met N78 verbonden op 5g+ met de laatste firmware van 2 weken geleden. Als Odido inderdaad de snelheid afkapt mogen ze inderdaad wel een mail sturen en ook duidelijker worden hoeveel vertraging het oplevert.

Oke ik heb hier ook 1 week echt onmogelijk lage snelheid gehad zonder duidelijke aanleiding. Dat heb ik opgelost door op kanaal 116 vast te zetten want dacht dat ik last van de buren had. Nou doet zo'n kanaal er wel lang over om actief te worden met de DFS check.

Nu kiest de router af en toe nog wel om ergens anders te gaan staan ookal staat auto uit. Maar ik merk nu niet meer dat ik onwerkbare snelheden blijf krijgen als die dat doet. Nooit achter gekomen wat er was.

Wat ik wel zie in vistumbler is dat mijn zendvermogen op 5G wifi veel hoger is op kanaal 116 vergeleken met de buren. Dan wat ik op de niet DFS kanalen uitzend…

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1753 reacties
  • 7 mei 2025
Sempron schreef:

Maar je hebt de snelheidsdrop pas sinds gisteren… dus dan kan het niet aan de N78 of de firmware liggen.

Heb je al eens getest met een computer direct met kabel aan de modem (zodat je een eventueel wifi probleem uit kunt sluiten)?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 7 mei 2025

Even een update : Sinds vanmorgen werkt alles weer prima. Ook over de bekabelde verbinding via lan. Er was denk ik toch een storing anders zou ik het vreemd vinden? Daar ik de storing ivm traag internet ook gister avond nog heb gemeld via de website lijkt het te zijn opgelost. 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 10 mei 2025

Helaas sinds gister avond doet het probleem zich weer voor. Terug maar nu nog maar 30 mbit gemeten via de Lan kabel. Het vreemde is ook zodra ik thuis kom pakt de wifi verbinding niet automatisch op mijn iphone en staat er onjuist wachtwoord, dit was de vorige keer ook zo. Enigste wat helpt is dan een herstart van het modem, dus ook zo onhandig en nooit eerder voor gekomen! 

Sinds de nieuwe firmware van 3 weken geleden op de B11 is dit eigenlijk begonnen, dus ik vermoed toch dat daar het probleem zit. Is er een mogelijkheid om terug te gaan naar de oude firmware of komt er deze week nog een nieuwe? Wellicht kan Odido ook intern kijken of er problemen zijn? Ik wil het product namelijk niet opgeven, maar als dit nog een week zo blijft word het voor mijn onwerkbaar en ga ik terug naar vast internet. 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9628 reacties
  • 10 mei 2025

Hoi ​@Sempron ,

Er wordt niet elke week een nieuwe firmware uitgegeven. Gelukkig is klik en klaar per maand opzegbaar,  dus als het voor jou minder werkbaar is, dan kun je er snel van af. Ik zou wel eerst vast internet laten aansluiten anders zit je straks misschien zonder.

Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 571 reacties
  • 11 mei 2025

@Sempron Ik heb ook de b11 firmware en nergens last van. Al een keer een reset naar fabrieksinstellingen gedaan? Misschien heb je per ongeluk wat verkeerds ingesteld?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen