Skip to main content
Beantwoord

Klik&klaar verbind niet met Sonos/Ikea

• is een Top Poster
  • 5 reacties

Goedemiddag,

Met geen mogelijkheid krijg ik mijn Ikea/Sonos speakers verbonden met mijn klik&klaar wifi.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd en al met Sonos en Odido gebeld, helaas heeft nog niemand kunnen helpen.

Ik heb geprobeerd de WiFi instellingen aan te passen. Het netwerk gesplitst zodat ik een apart 2,4GHz netwerk heb. En het aangepast naar WPA2-PSK.

De speakers heb ik al terug gezet naar fabrieksinstellingen. De sonos app al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en de Klik&klaar al uit het stroom gehaald en weer opnieuw opgestart.

Wel heb ik al anderen gehoord waarbij het wel is gelukt met dezelfde soort speakers.

Kan iemand hierbij helpen?

Beste antwoord door AnoekR

Tommie van Odido schreef:

Hey ​@AnoekR, welkom op onze community!

Superfijn dat je hier even aan de bel trekt, en ook echt hulde dat je al zoveel dingen zelf hebt geprobeerd. Dat helpt enorm! 

Het moet mogelijk zijn om je IKEA/Sonos speakers te koppelen met je Klik&Klaar dus dit moet ook bij jou te fixen zijn. Wat we vaak zien bij dit soort slimme apparaten is dat ze het soms net wat spannend vinden met bepaalde wifi instellingen of protocollen. Dit zou je nog kunnen proberen:

• Controleer of de 2,4 GHz-band een unieke naam heeft (SSID) die verschilt van je 5 GHz-netwerk. Sommige speakers pakken anders de verkeerde band.
  • Zet WPA3-beveiliging uit als die actief is en schakel alleen WPA2-PSK in. Die combinatie is soms te streng voor oudere of bepaalde smart devices.
  • Zet tijdelijk de 5 GHz-band uit tijdens het koppelen. Veel slimme apparaten willen alleen via 2,4 GHz verbinden bij de eerste installatie.

Als dat allemaal niet helpt en ik mag met je verbinding meekijken, voeg dan in je profiel nog je de laatste 4 cijfers van je IBAN van het abonnement toe. Dan kan ik checken hoe je modem nu staat ingesteld en of we daar iets kunnen tweaken.

Geef je mij een seintje als je dit gedaan hebt? Dan gaan we samen zorgen dat jouw speakers binnenkort keihard staan te knallen.

Hoi Tommie,

Het werkt!

Ik had mijn laptop even verbonden met alle 3 de netwerken die ik aan had gemaakt.

Daardoor ontdekte ik dat 1 van de netwerken een nieuw wachtwoord heeft gekregen, geen idee hoe dat kan, heb ik namelijk niet zelf ingesteld.

Het netwerk wat ik aan had gemaakt voor de speakers stond blijkbaar alsnog op WPA3.

Ik heb daarna verbonden met de netwerk met het nieuwe wachtwoord en nu zijn ze beiden verbonden.

Moet ik alle 3 de netwerken behouden? Of ik kan ik ze weer samenvoegen tot 1?

Dankjewel voor je hulp!

Bekijk origineel

10 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14517 reacties
  • 29 april 2025

Superfijn dat je hier even aan de bel trekt, en ook echt hulde dat je al zoveel dingen zelf hebt geprobeerd. Dat helpt enorm! 

Het moet mogelijk zijn om je IKEA/Sonos speakers te koppelen met je Klik&Klaar dus dit moet ook bij jou te fixen zijn. Wat we vaak zien bij dit soort slimme apparaten is dat ze het soms net wat spannend vinden met bepaalde wifi instellingen of protocollen. Dit zou je nog kunnen proberen:

• Controleer of de 2,4 GHz-band een unieke naam heeft (SSID) die verschilt van je 5 GHz-netwerk. Sommige speakers pakken anders de verkeerde band.
  • Zet WPA3-beveiliging uit als die actief is en schakel alleen WPA2-PSK in. Die combinatie is soms te streng voor oudere of bepaalde smart devices.
  • Zet tijdelijk de 5 GHz-band uit tijdens het koppelen. Veel slimme apparaten willen alleen via 2,4 GHz verbinden bij de eerste installatie.

Als dat allemaal niet helpt en ik mag met je verbinding meekijken, voeg dan in je profiel nog je de laatste 4 cijfers van je IBAN van het abonnement toe. Dan kan ik checken hoe je modem nu staat ingesteld en of we daar iets kunnen tweaken.

Geef je mij een seintje als je dit gedaan hebt? Dan gaan we samen zorgen dat jouw speakers binnenkort keihard staan te knallen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 29 april 2025

Hoi Tommie,

Dankjewel voor je bericht!

Donderdag ga ik dit proberen. Ben je toevallig ook donderdag beschikbaar om eventueel mee te kijken?

De laaste 4 cijfers van mijn IBAN zijn toegevoegd aan mijn account.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14517 reacties
  • 29 april 2025

Dat is helemaal prima ​@AnoekR. Ik ben donderdag gewoon hier te vinden, dus als je dan een berichtje achterlaat dan pak ik dat zo snel mogelijk op, als je dan ook toevallig het MAC-adres van de speaker kunt meesturen dan kan ik wat makkelijker zoeken en controleren of hij überhaupt verbinding probeert te maken of dat ik hem helemaal niet kan zien. Dan zie ik je berichtje donderdag wel tegemoet!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 1 mei 2025

Hoi Tommie,

Het volgende heb ik vandaag gecheckt:

Hij staat momenteel alleen op WPA2-PSK beveiliging.

Ik had de 5GHz helemaal uitgezet, toen verbond die wel maar nog steeds niet goed. Daarna heb ik zelfs even de gehele gast wifi uitgezet en de hoofdwifi alleen op 2,4GHz. Toen kon die niet verbinden. De gast wifi en de 5GHz op het hoofdnetwerk heb ik wel weer even aangezet nu.

Ik heb alleen geen idee hoe ik kan controleren of de 2,4 GHz-band een unieke naam heeft. Ook weet ik niet waar ik het MAC-adres van de speaker kan vinden.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 1 mei 2025
AnoekR schreef:

Hoi Tommie,

Het volgende heb ik vandaag gecheckt:

Hij staat momenteel alleen op WPA2-PSK beveiliging.

Ik had de 5GHz helemaal uitgezet, toen verbond die wel maar nog steeds niet goed. Daarna heb ik zelfs even de gehele gast wifi uitgezet en de hoofdwifi alleen op 2,4GHz. Toen kon die niet verbinden. De gast wifi en de 5GHz op het hoofdnetwerk heb ik wel weer even aangezet nu.

Ik heb alleen geen idee hoe ik kan controleren of de 2,4 GHz-band een unieke naam heeft. Ook weet ik niet waar ik het MAC-adres van de speaker kan vinden.

@Tommie van Odido 

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14517 reacties
  • 2 mei 2025

Hey ​@AnoekR, goed dat je het een en ander al geprobeerd hebt!

Zou je eens Mesh willen uitschakelen en de 5 GHz band een andere naam willen geven? (Jouw SSID-5G of zoiets, dan weet je dat dat de 5Ghz band is) Dan splits je de banden op namelijk. Laat WPA-3 maar op WPA-2 staan voor de zekerheid. Als je dan met de 2.4 GHz band probeert te verbinden, pakt hij hem dan wel? Wat bedoel je met hij verbond wel maar nog steeds niet goed? Hij communiceerde wel met het modem maar kreeg je haperinen of werkte er specifiek iets niet lekker? 

MAC-adres staat soms op het apparaat zelf of als je verbonden bent met het modem kun je die in de Topologie vinden.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 6 mei 2025

Hey ​@AnoekR, goed dat je het een en ander al geprobeerd hebt!

Zou je eens Mesh willen uitschakelen en de 5 GHz band een andere naam willen geven? (Jouw SSID-5G of zoiets, dan weet je dat dat de 5Ghz band is) Dan splits je de banden op namelijk. Laat WPA-3 maar op WPA-2 staan voor de zekerheid. Als je dan met de 2.4 GHz band probeert te verbinden, pakt hij hem dan wel? Wat bedoel je met hij verbond wel maar nog steeds niet goed? Hij communiceerde wel met het modem maar kreeg je haperinen of werkte er specifiek iets niet lekker? 

MAC-adres staat soms op het apparaat zelf of als je verbonden bent met het modem kun je die in de Topologie vinden.

Hoi Tommie,

MAC-adres van de speakers is: A200 2411K 38420B9CED8C0 & A200 2411K 38420B9CED084.

Mesh heb ik uitgeschakeld.

Als het goed is heb ik de banden nu allemaal een andere naam gegeven. 1 keer het normale netwerk 2.4GHz, 1 keer SSID-5G voor de 5GHz band en 1 keer 2.4 GHz die heeft guest erachter staan.

Alle netwerken beginnen wel met de zelfde naam, alleen staat er steeds iets anders achter.

Nu heb ik dus 3 netwerken.

Alleen WPA2 is ingeschakeld op de netwerken.

Ik heb eigenlijk steeds hetzelfde probleem. Hij lijkt wel te verbinden, maar vervolgens in de Sonos app krijg ik ze alsnog niet te zien. De installatie kan ik niet afmaken.

Nu net opnieuw geprobeerd met veranderde instellingen benoemd hierboven, hij geeft nu de melding: mobiele apparaat kan niet verbinden met de speakers. 

Toen ik het nog eens probeerde kon die niet verbinden met de wifi.

Voor de zekerheid had ik de speaker van te voren nog gereset en de Sonos app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14517 reacties
  • 6 mei 2025

Hey ​@AnoekR, dankje voor de informatie!

In mijn meting zie ik 1 apparaat van Sonos terug, die probeerde op 1 mei verbinding te maken met het modem maar dat was niet voor lang. Je hebt 2 speakers van Ikea/Sonos toch? Welke zijn het precies van de Ikea?

Wat je nog eens kunt testen is om Wifi 6 op Wifi 5 te zetten. Hierbij de stappen om dit in te stellen:

1. Open je browser en ga naar: 192.168.1.1.
2. Log in met de gegevens die onderop je modem staan.
3. Klik op het hamburger menu (de drie streepjes).
4. Ga naar Netwerkinstellingen > Draadloos > Anderen.
5. Verander daar de 802.11 modus van 802.11 b/g/n/ax Mixed naar → 802.11 b/g/n Mixed.

Het kan zijn dat de speakers Wifi 6 niet aan kunnen, dan moet dit het oplossen! Hopelijkt lukt het met deze instelling.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • Antwoord
  • 6 mei 2025

Hoi Tommie,

Het werkt!

Ik had mijn laptop even verbonden met alle 3 de netwerken die ik aan had gemaakt.

Daardoor ontdekte ik dat 1 van de netwerken een nieuw wachtwoord heeft gekregen, geen idee hoe dat kan, heb ik namelijk niet zelf ingesteld.

Het netwerk wat ik aan had gemaakt voor de speakers stond blijkbaar alsnog op WPA3.

Ik heb daarna verbonden met de netwerk met het nieuwe wachtwoord en nu zijn ze beiden verbonden.

Moet ik alle 3 de netwerken behouden? Of ik kan ik ze weer samenvoegen tot 1?

Dankjewel voor je hulp!

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14517 reacties
  • 6 mei 2025

Ah super ​@AnoekR! Dus WPA-3 is de boosdoener. Dan kun je het beste het netwerk weer samenvoegen, dus niet met het gastnetwerk verbinden maar met je interne netwerk voor de beste ervaring! 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen