Skip to main content

Zeer lage uploadsnelheid, wat nu?

  • 20 november 2024
  • 33 reacties
  • 1203 Bekeken

Hey allemaal,

Ik heb sinds kort Klik&Klaar Internet van Odido, maar er is wat mis met m'n uploadsnelheid. Vanaf dag 1 had ik al gedoe met mijn internet - in het begin haalde ik maar 10-25 Mbps down/up en viel het netwerk supervaak weg (meestal zat ik op 4G in plaats van 5G). Ik zag online dat er meer mensen waren die issues hadden en het advies was om het nog even af te wachten. 
Twee dagen geleden kreeg ik een email dat er netwerk onderhoud was gedaan en dat alles in mijn buurt nu beter zou moeten werken. Sindsdien is de downloadsnelheid wel oké (300+ Mbps) en de verbinding vrij stabiel, maar m’n upload speed is nu nóg slechter dan eerst (<5 Mbps). Volgens de Odido-dekkingskaart zit ik in een "Razendsnel 300 Mbit of meer" zone, en er staat zelfs een 5G-zendmast op nog geen kilometer afstand.
 

Heeft iemand anders ook dezelfde ervaring of weet iemand wat ik kan doen om mijn uploadsnelheid te verbeteren? Dit is best belangrijk voor werk, dus ik hoop dat er een oplossing is.


Thanks alvast voor jullie hulp!

Dit zijn m’n speedtest results:

odido.nl/internet/speedtest

 

speedtest.net
  • Alles getest via een ethernetkabel op PC.
  • Al mijn apparaten herstart, inclusief modem en router.
  • Geen andere apparaten of programma’s actief tijdens de tests.
Uitgelichte reactie

21 november 2024

Hi ​@RM_, welkom op onze Community!

Ik zoek dit graag wat dieper voor je uit. Zou je jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in je profiel willen zetten? Dan kan ik met je meekijken.

Je geeft aan dat je bekabeld test, is de upload via wifi ook zo laag? 

33 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13312 reacties
  • 21 november 2024
Uitgelichte reactie

Hi ​@RM_, welkom op onze Community!

Ik zoek dit graag wat dieper voor je uit. Zou je jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in je profiel willen zetten? Dan kan ik met je meekijken.

Je geeft aan dat je bekabeld test, is de upload via wifi ook zo laag? 


  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 22 november 2024

Ook hier, in de buurt van Ommen, zeer lage uploadsnelheid.

Download van 50-100, niet geweldig maar voldoende voor mij. Upload meestal minder dan 1. Waarom zo laag?


Ishana van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator | Internet + TV
  • 2159 reacties
  • 23 november 2024

Hoi ​@RSmit, ook voor jou willen we dit graag onderzoeken! Zou je jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in je profiel willen zetten? Dan kan ik met je meekijken. Ervaar je dit daarnaast bekabeld of via Wifi? Groetjes, Ishana


  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 23 november 2024
Ishana van Odido schreef:

Hoi ​@RSmit, ook voor jou willen we dit graag onderzoeken! Zou je jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in je profiel willen zetten? Dan kan ik met je meekijken. Ervaar je dit daarnaast bekabeld of via Wifi? Groetjes, Ishana

Gedaan.

Wifi. Mijn abonnement staat waarschijnlijk op mijn huisadres. Nu in mijn vakantiehuisje. Die postcode heb ik ingevuld.


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13312 reacties
  • 25 november 2024

Hey ​@RSmit, op deze postcode vind ik geen abonnement. Kan je de postcode en huisnummer controleren? 


  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 25 november 2024

Dat klopt; abonnement staat op mijn huisadres. Ben nu op mijn vakantie-adres waar de 'problemen' zich voordoen.

Want op mijn huisadres: géén problemen.

Profiel aangepast; adres vakantiehuis staat bij info voor moderator (oid).


  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 26 november 2024

Hi all!

Ook ik kam met dezelfde problemen. Download snelheid zit vaak tussen de 100 á 200 wat top is, maar de upload snelheid vaak rond de 1 en met geluk 2. Schrikbarend aangezien ik in een “snel” gebied zou moeten zitten.

Hoe kan dit? En hebben anderen al oplossingen gevonden?


  • Auteur
  • 3 reacties
  • 26 november 2024
Tommie van Odido schreef:

Hi ​@RM_, welkom op onze Community!

Ik zoek dit graag wat dieper voor je uit. Zou je jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in je profiel willen zetten? Dan kan ik met je meekijken.

Je geeft aan dat je bekabeld test, is de upload via wifi ook zo laag? 

Hey Tommie, ik heb m'n profiel geüpdate met de gegevens die je had opgevraagd. En ja, zowel via ethernet als WiFi is de upload ook zo laag. Zojuist ook via mijn telefoon getest, zoals je hieronder ziet is het nog steeds hetzelfde resultaat:

 

 

Hopelijk kan dit snel opgelost worden...


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13312 reacties
  • 27 november 2024

Hey ​@RM_, ik zie dat er werkzaamheden geweest zijn. Dit is inmiddels opgelost, echter lijkt het bij jou nog niet opgelost.

Kan je in het modem kijken of je verbonden bent met 5G of 4G op het moment van testen? 


  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 3 december 2024
RSmit schreef:

Dat klopt; abonnement staat op mijn huisadres. Ben nu op mijn vakantie-adres waar de 'problemen' zich voordoen.

Want op mijn huisadres: géén problemen.

Profiel aangepast; adres vakantiehuis staat bij info voor moderator (oid).

Beste Tommie,

Zit er al schot in de zaak?

Groet,


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13312 reacties
  • 4 december 2024

Hey ​@RSmit, ik heb de locatie bekeken en je hebt hier een zwakke verbinding met zowel 5G (geen verbinding) als 4G (matige verbinding). Je verbindt ook maar met 1 mast die in de buurt is, die mast moet heek Hoogengraven voorzien van 4/5G. Dit is geen ideale plek voor Klik&Klaar.


  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 5 december 2024
Tommie van Odido schreef:

Hey ​@RSmit, ik heb de locatie bekeken en je hebt hier een zwakke verbinding met zowel 5G (geen verbinding) als 4G (matige verbinding). Je verbindt ook maar met 1 mast die in de buurt is, die mast moet heek Hoogengraven voorzien van 4/5G. Dit is geen ideale plek voor Klik&Klaar.

Jammer, maar dank voor de reactie.


  • Auteur
  • 3 reacties
  • 6 december 2024
Tommie van Odido schreef:

Hey ​@RM_, ik zie dat er werkzaamheden geweest zijn. Dit is inmiddels opgelost, echter lijkt het bij jou nog niet opgelost.

Kan je in het modem kijken of je verbonden bent met 5G of 4G op het moment van testen? 

 

Ziet eruit van wel, lichtjes geven ook groen aan en de zendmast van Odido ligt echt binnen een straal van 1km van m’n woning. Ik heb een externe USB WiFi ontvanger gekocht in de hoop dat beter zou werken en ik heb deze ingesteld om alléén op 5GHz te werken maar ik zit nog steeds met hetzelfde probleem...

Net nu weer even getest, 250Mb down 1.3Mb up, lager dan normaal (ik denk vanwege vrijdagavond drukte maybe) maar overall geen vooruitgang dus 😞

 


Ik hoor graag wat ik het beste kan doen of wat ik kan verwachten, ondertussen betaal ik wél gewoon de volle prijs voor de service :(


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13312 reacties
  • 9 december 2024

Welke firmware staat op dit moment op het modem ​@RM_?  


  • Auteur
  • 3 reacties
  • 18 januari 2025
Tommie van Odido schreef:

Welke firmware staat op dit moment op het modem ​@RM_?  

Hey Tommie, sorry voor de late reactie - ik was met nieuwjaar op vakantie. 

 

Firmware versie is V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528

 

Zojuist weer een speedtest gedaan, 150Mb down en 25Mb up. Er zit dus verbetering in, gelukkig. Kun je me vertellen of dat zo'n beetje de uploadsnelheid is die ik voorlopig kan verwachten or hoort dit hoger te zijn? 25Mb is beter dan 3Mb maar het is niet bepaald veel ofzo... ik hoor het graag van je.


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13312 reacties
  • 20 januari 2025

Dat is een stuk hoger dan wij verwachten ​@RM_. B7 is nog de oude firmware waarop de lage banden nog actief zijn, die worden op de nieuwe firmware uitgeschakeld. Ik ben bang dat je dan die snelheid niet meet behaald. Op onze website kun je nu een via de postcodecheck bij Klik&Klaar controleren wat de verwachte snelheid is met Klik&Klaar op jouw locatie. Die staat nu op 4 Mbit/s download en 1 Mbit/s upload. Ik denk dat dit in de praktijk, ook met de lage banden uitgeschakeld, wel wat hoger is maar niet optimaal. 


  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 20 januari 2025

Ook ik heb klik en klaar. Was er best blij mee omdat wij het ook op de camping kunnen gebruiken.

Maar als ik thuis een ookla speedtest doe dan is de snelheid echt hoog, meer dan 600 download, 105 up.

Maar via Wifi is het resultaat bedroevend, zojuist 0,88 download en 7,35 up dit is waardeloos!

Kan ik iets met de instellingen aanpassen?

 


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13312 reacties
  • 21 januari 2025

Hey ​@Wimwes, goed dat je dit aangeeft.

Kan je mij iets meer duidelijkheid geven hierover? Is de hoge speedtest bedraad gedaan en als je op wifi de test uitvoert dan is hij ineens een stuk lager? Zou je ook jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer willen toevoegen aan je profiel? Dan kan ik met je meekijken! 


  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 21 januari 2025

Hallo Tommy. Bedankt voor je reactie.

De hoge snelheid was inderdaad bedraad uitgevoerd, daar hoor je mij niet over mopperen! Maar via Wifi is het een tegenvaller. Ik ga mijn profiel updaten, kun jij zien als ik dat gedaan heb? Alvast bedankt..…

Vriendelijke groet, Wim 


  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 21 januari 2025

Ik heb mijn profiel geupdate. Ik heb net weer een speedtest gedaan op mijn telefoon en dat was perfect, 323/112

Vreemd dat de snelheid de ene x laag is en dan weer hoog...


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13312 reacties
  • 22 januari 2025

Dankje voor het aanvullen van je profiel ​@Wimwes, ik zie dat je laptop alleen nog maar verbonden is geweest met de 2.4 GHz frequentie, ik denk dat je hierdoor de lagere snelheden ziet. Als je in de WebGUI van het modem kijkt bij verbonden apparaten kun je dit zelf ook controleren. De firmware die nu op het modem staat pushed iets te graag cliënts naar de 2,4 GHz frequentie. Kan je hem eens naast het modem zetten en kijken of je überhaupt verbinding kunt maken met de 5 GHz band?


  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 25 januari 2025
RSmit schreef:
Tommie van Odido schreef:

Hey ​@RSmit, ik heb de locatie bekeken en je hebt hier een zwakke verbinding met zowel 5G (geen verbinding) als 4G (matige verbinding). Je verbindt ook maar met 1 mast die in de buurt is, die mast moet heek Hoogengraven voorzien van 4/5G. Dit is geen ideale plek voor Klik&Klaar.

Jammer, maar dank voor de reactie.

Volgens de Odido-site:

Maar in de praktijk:

 

Via Wifi, maar ik zit op maar 2 meter van het modem.

Ik weet wel dat de snelheden worden aangegeven 'tot', maar dit is wel teleurstellend.

(op mijn vakantie-adres, zie profiel; 'thuis' werkte het perfect).

 

 


  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 26 januari 2025
RSmit schreef:
RSmit schreef:
Tommie van Odido schreef:

Hey ​@RSmit, ik heb de locatie bekeken en je hebt hier een zwakke verbinding met zowel 5G (geen verbinding) als 4G (matige verbinding). Je verbindt ook maar met 1 mast die in de buurt is, die mast moet heek Hoogengraven voorzien van 4/5G. Dit is geen ideale plek voor Klik&Klaar.

Jammer, maar dank voor de reactie.

Volgens de Odido-site:

Maar in de praktijk:

 

Via Wifi, maar ik zit op maar 2 meter van het modem.

Ik weet wel dat de snelheden worden aangegeven 'tot', maar dit is wel teleurstellend.

(op mijn vakantie-adres, zie profiel; 'thuis' werkte het perfect).

 

 

Na verplaatsen modem iets betere resultaten: 100 down en 3-4 up. Voldoet nét aan mijn behoeften.


  • is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 27 januari 2025

ik zie inderdaad ditzelfde probleem, ik dacht dat die upload normaal was?

volgens de Odido site:
 

Volgens Speedtest: flink hogere download inderdaad maar Upload komt niet in de buurt

De download is ongeveer altijd wel gelijk, en de upload loopt als ik het modem boven zet op naar 20 Mb/s wat meer conform verwachting is.

Dit zijn de gegevens van het modem:
 

 

Ik ben overigens zeer tevreden verder maar die upload zou inderdaad best wel omhoog kunnen


Demy van Odido
Moderator
  • Moderator | Mobiel
  • 59 reacties
  • 28 januari 2025

Ik begrijp als geen ander dat jullie optimaal gebruik willen maken van ons Klik&Klaar netwerk. ​@RSmit en ​@fvdberg zijn jullie op het moment van testen verbonden via Mesh met de 2.4 GHz of de 5GHz frequentie? Je kan dit vinden in de topologie in het modem. Zouden jullie dit voor mij willen controleren?

 

@fvdberg veranderd de uploadsnelheid wanneer je het modem op een andere plek bij een raam in je huis zet? In onze app kun je de compass gebruiken voor de beste plaatsing!

 

Groetjes, Demy


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen