Skip to main content
Beantwoord

Internet snelheid goed, jitter latency wisselvallig

Hoi allemaal, 

Ik heb dus al net een uur lopen zoeken online, op dit forum en via chatgpt waarom ik een goede internet snelheid heb alleen nogal wat hoge jitter latency.

Heb net via meerdere websites speedtests gedaan en ook via windows cmd bekabeld rechtstreeks naar de modem 8.8.8.8 gepingd en je ziet best een constante vertraging van 6-10ms alleen toch krijg je soms uitschieters naar 200+ ms

Nou is dit voor gamen natuurlijk echt verschrikkelijk en zou niet weten wat ik hier zelf verder nog aan kan doen. Heb ook al de 5ghz band op andere kanalen geprobeerd zonder verschil.

Ook meerdere apparaten geprobeerd bekabeld en draadloos en overal zie je hoge jitter snelheden terug bij tests. 

Graag hulp hierbij of vanuit odido’s kant modem doormeten etc.

Beste antwoord door Waqqas

Hallo ​@Marloes1006 

Vul alvast alle privé velden in je community profiel in zodat een moderator naar je verbinding kan kijken. Misschien kan je de internetkabel tussen mediaconverter en router eens vervangen om te kijken of die uitschieters dan verdwijnen.

Je kan ook een fabrieksreset uitvoeren van de router door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

Bekijk origineel

18 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21966 reacties
  • Antwoord
  • 5 juli 2025

Hallo ​@Marloes1006 

Vul alvast alle privé velden in je community profiel in zodat een moderator naar je verbinding kan kijken. Misschien kan je de internetkabel tussen mediaconverter en router eens vervangen om te kijken of die uitschieters dan verdwijnen.

Je kan ook een fabrieksreset uitvoeren van de router door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 5 juli 2025

Hey ​@Waqqas 

Heb grotendeels alles al ingevuld ;)

Wat bedoel je precies met mediaconverter?

Zal een fabrieksreset zo voor de zekerheid maar proberen.

Dankje voor de reactie!

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21966 reacties
  • 5 juli 2025

@Marloes1006 

Het gaat hier om glasvezel toch? De mediaconverter is het glasvezelkastje tussen glasvezelaansluitpunt en router.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 5 juli 2025

@Waqqas 

Gaat inderdaad om glasvezel.

Snap ook nu wat je bedoeld, zal zo eens testen 👍🏻👍🏻

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 5 juli 2025

@Waqqas 

Net fabriekgereset en andere netwerk kabel tussen mediaconverter en router geplaatst zonder resultaat 😬

Toch gek dat er geen pakketverlies is of staat dat er totaal los van?

Ishana van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator | Internet + TV
  • 2433 reacties
  • 6 juli 2025

Hoi ​@Marloes1006, ik wil dit super graag onderzoeken! Ik mis alleen je geboortedatum nog in je profiel. Zou je dit willen toevoegen? Alvast bedankt! 😊

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 6 juli 2025

Hoi ​@Ishana van Odido,

Heb mijn geboortedatum toegevoegd aan mijn profiel! :)

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14854 reacties
  • 7 juli 2025

Hoi ​@Marloes1006, bedankt voor het aanvullen van je gegevens.

Deze komen echter niet overeen met het abonnement, zou je dit willen controleren en aanpassen? Die heb ik namelijk nodig voor de verificatie. Daarnaast zie ik dat alle testen op wifi zijn gedaan. Zou je voor mij eens een bekabelde speedtest en pingtest willen uitvoeren? Hieronder zal ik de instructies delen voor de pingtest. Als jij de juiste gegevens hebt aangepast dan kan ik een lijnmeting doen om te controleren of ik wat kan zien! Alvast bedankt.

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los. Maak een nieuw topic aan als je problemen met hoge ping ervaart. Beantwoord de vragen zorgvuldig.

Vragenlijst:

• Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

• Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

• Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 7 juli 2025

Hoi ​@Tommie van Odido ,

Heb inmiddels als het goed is de correcte info ingevuld bij mijn account details.

Wij gebruiken thuis de door jullie geleverde Zyxel T-56.

De problemen ervaren wij ook gewoon heel de dag door en is niet afhankelijk van het tijdstip op de dag.

Ik heb het op beide 2.5 en 1gbit poorten geprobeerd en nog steeds last van jitter.

Hier onder de pingtests waar eigenlijk niks op valt te zien.

Toch apart dat ik bij bijv. Speedtest.net bij download en upload wel enorme jitter pieken te zien krijg van zelfs 500 ms en de ping ms gewoon hartstikke mooi en stabiel zijn.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14854 reacties
  • 8 juli 2025

Hey ​@Marloes1006, bedankt voor de testen.

Deze zien er echter uitstekend uit! Ook heb de glasvezellijn gecontroleerd en hier zie ik ook geen gekke dingen op terugkomen. Ervaar je echt puur via wifi problemen of ook bekabeld? Want deze bekabelde test ziet er erg netjes uit. Op welke apparaten ervaar je precies de problemen en hoe merk je dit op dat moment dan? Ik wil dit graag verder onderzoeken maar op dit moment zie ik geen gekke dingen omhoog komen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 8 juli 2025

Hey ​@Tommie van Odido 

Vind het zelf ook gek dat die testen er wel goed uitkomen maar heb daadwerkelijk last van haperingen tijdens gamen op telefoon, ps5 en computer.

Het is net alsof ik op willekeurige momenten heel kort connectie verlies.

Zoals je op de tests die ik op de eerste bijgevoegde fotos ziet lijkt het ook alsof het op willekeurige momenten even piekt naar 100/200+ms en daarna weer goed en stabiel is.

Nou is dit tijdens gamen al enorm storend omdat je soms gewoon connectie naar n game server er door verliest maar ook als ik mijn telefoon gebruik en hij verliest connectie naar het wifi netwerk switcht hij natuurlijk naar mijn 5G verbinding en blijft hij maar schakelen…

Hopelijk kun je met deze informatie iets :)

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14854 reacties
  • 9 juli 2025

Hey ​@Marloes1006, dank voor de terugkoppeling.

Ik begrijp dat het puur gaat om je wifi verbinding. Zou je eens de DoS-Firewall willen uitschakelen op het modem? Dit doe je door in te loggen op https://192.168.1.1/ → Menu → Beveiliging → Firewall → DoS → Schuifje uitschakelen. Kan je dan controleren of de verbinding wel goed is? Hopelijk merk je verbetering, anders moeten we dit verder onderzoeken!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 10 juli 2025

Hoi ​@Tommie van Odido ,

Het probleem doet zich bedraad en via wifi voor. (Eerste twee Pingspotter tests bij mijn eerste bericht waren bedraad uitgevoerd)

Heb ook de DoS-Firewall uitgeschakeld maar zonder resultaat :/

Kan het probleem zich op een of andere manier niet gewoon bevinden in de router zelf?

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14854 reacties
  • 11 juli 2025

Dankje voor het proberen ​@Marloes1006, zou je voor mij een powerflip willen uitvoeren en 3 dagen de verbinding in de gaten willen houden? Als je dan merkt dat de verbinding wegvalt of onderbroken wordt, kan je de datum, het tijdstip en het apparaat waarmee je dit merkt voor mij noteren? Dan kan ik wat gerichter zoeken en dit hopelijk voor je oplossen!

Powerflip

1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 15 juli 2025

Hey ​@Tommie van Odido ,

Hierbij kleine update.

Na een paar dagen aankijken en meer letten op wanneer wij last hebben van internet problemen heeft die powerflip geen verschil uitgemaakt.

Op ieder apparaat in huis hebben wij wel haperingen waarbij de verbinding even onderbroken word of wegvalt, dit is gewoon willekeurig en zit geen tijd aan verbonden.

Ik heb hier onder nog een speedtest van speedtest.net gedaan op een macbook pro 2024 dus het is lijkt mij wel duidelijk dat het probleem zich niet bevind in de apparaten die wij hier thuis gebruiken (bijv. verouderd of niet goed werkend).

Als ik dus inderdaad datum, tijd en apparaat zou moeten noteren zou ik onderhand het er als fulltime baan erbij kunnen nemen wil ik alles accuraat registreren. 

Het zit hem volgens speedtest.net ook alleen in de download en upload jitter zoals je hierboven kunt zien, de inactieve jitter is wel perfect.

Is er geen mogelijkheid om eventueel een ander model modem wat jullie hebben te kunnen uitproberen?

Huidige firmware update is trouwens 

• V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0410

Weet niet of deze nog up to date is :)

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1595 reacties
  • 15 juli 2025

Een jitter van 40 en een ping van 60 onder downloaddruk op wifi lijkt mij helemaal niet uitzonderlijk en zou geen probleem mogen zijn. De ping-test geeft ook helemaal geen rare waardes.

Ik neem aan dat je die pingplotter niet standaard hebt lopen (anders natuurlijk even uitzetten want die kan wel het netwerkverkeer verstoren).

Ook de pingplotter zelf geeft volgens mij geen raar resultaat. De uitschieters zijn alleen naar bepaalde servers. De rest geeft lage resultaten.

Wat zijn de waardes van ping en jitter als je test op 5G (dus op data)? En hoe gaat het gamen dan?

Het verliezen van de wifi verbinding is natuurlijk niet correct maar hoeft geen verband te hebben met de ping/jitter. Hoe ervaar je de verbreking? Kun je ergens zien dat de verbinding met wifi ook daadwerkelijk verbroken wordt?

(PS. Heb je toevallig e.v. een andere router staan die VLAN ondersteund? Daarmee zou je ook kunnen testen. Als het echt aan de Zyxel zou liggen, denk ik dat een andere nieuwe Zyxel ditzelfde probleem zal geven.)

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 15 juli 2025

Hoi ​@rvk01,

Het ding wat mij vooral op valt is de high piek die je ziet bij bijv. de laatste post die ik heb gemaakt, dat is ook het enige wat in mijn ogen af wijkt van een normale stabiele verbinding. Ik zou verder persoonlijk geen idee hebben waar het anders aan kan liggen.

Als ik zelf Clash Royale speel op mijn telefoon op wifi krijg ik soms een rood wifi tekentje in beeld en loopt mijn spel vast, op 5G nog nooit last van gehad. Ook word hier thuis bijvoorbeeld Valorant gespeelt en daar krijg je heel de tijd network problems te zien en enorme ping verschillen van een stabiele 20-30 ping naar uitschieters naar 100+.

Heb helaas geen toegang tot een andere router dus dat valt ook niet te proberen.

Hoor ook van meerdere mensen in mijn omgeving dat ze de internetverbinding bij Odido nogal inconsistent vinden, dus misschien eens kijken bij een andere provider anders :/

Bedankt voor je duidelijke uitgebreide reactie :)

• is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 25 juli 2025

@Marloes1006 

Het is niet alleen bij Odido ik ben sinds woensdag overgstapt van Kpn naar Odido juist omdat mijn verbinding bij Kpn helemaal onstabiel was, Op t laatste moment kwam kpn ook er achter in de wijkcentrale iets fout stond ja toen was de overstap al geregeld, Ik game niet heel veel dus kan niet vertellen of ik er ook last van heb ga het dit weekend eens testen met mijn playstation 5.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen