Sinds enige tijd probeer ik de Zyxel WX5600-versterker beneden in de woonkamer los te koppelen van het bestaande EasyMesh-netwerk en als zelfstandig access point in te stellen. Het doel is om vaste apparaten zoals mijn TV, JBL soundbar en PS5 niet langer te laten overschakelen naar de router in de meterkast, maar een stabiele verbinding te laten houden met de versterker die letterlijk direct onder hen staat.
Ondanks dat deze versterker fysiek perfect geplaatst is — pal onder de apparaten en op slechts een paar meter van de router — kiezen deze apparaten op willekeurige momenten alsnog voor verbinding met de router in plaats van met de versterker. Dit resulteert in verbindingsverlies, lagere snelheden en instabiliteit tijdens het streamen of gamen.
Ik heb als oplossing geprobeerd om de versterker beneden om te zetten naar access point-modus, zodat ik deze een eigen SSID kan geven (bijv. “Beneden-WiFi”), waar ik mijn apparaten handmatig aan kan koppelen. Het idee is simpel: geen mesh-roaming, maar een vaste en directe verbinding met dat ene punt.
Wat we al geprobeerd hebben:
• EasyMesh via de routerinterface uitgeschakeld
• De versterker beneden meerdere keren volledig gereset (lang indrukken van de resetknop)
• Versterker gestart zonder UTP-kabel, zodat hij niet automatisch koppelt
• Poging tot verbinding met de tijdelijke SSID (Zyxel_XXXX) met het correcte wachtwoord
• Via browser geprobeerd in te loggen op om handmatig access point-modus te activeren
• Ook geprobeerd: UTP pas later aansluiten, of juist kort aansluiten ná reset
Probleem:
Wat er telkens gebeurt, is dat de versterker automatisch weer terugkeert naar de meshstructuur, nog vóór ik kan inloggen of configureren. Soms verschijnt het tijdelijke SSID even in de wifi-lijst, maar als ik wil verbinden, krijg ik een foutmelding of verdwijnt het netwerk direct. Andere keren komt het netwerk helemaal niet tevoorschijn. Hierdoor lukt het niet om de versterker als los access point in te stellen.
Voor apparaten die een vaste plek hebben en veel data verwerken (zoals een TV of console) is een roaming mesh niet altijd ideaal. Een vaste verbinding met een specifieke access point is in dit geval stabieler en betrouwbaarder dan automatisch schakelen tussen router en versterker. De enige manier om dat te realiseren, is door de versterker als standalone access point in te stellen met een eigen SSID.
Verzoek aan Odido:
Graag hulp om deze onderste versterker permanent los te koppelen van de meshstructuur en in access point-modus te zetten, met een eigen SSID.
Dit zodat ik volledige controle heb over welke apparaten ermee verbinden, en niet afhankelijk ben van roamingbeslissingen van het mesh-systeem.
Alle basisstappen zijn doorlopen, maar zonder resultaat. Wellicht is er op netwerk- of firmware-niveau iets wat deze koppeling alsnog afdwingt. In dat geval hoor ik graag hoe dit op te lossen is.