Skip to main content
Beantwoord

Probleem: Versterker beneden niet als Access Point in te stellen

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Sinds enige tijd probeer ik de Zyxel WX5600-versterker beneden in de woonkamer los te koppelen van het bestaande EasyMesh-netwerk en als zelfstandig access point in te stellen. Het doel is om vaste apparaten zoals mijn TV, JBL soundbar en PS5 niet langer te laten overschakelen naar de router in de meterkast, maar een stabiele verbinding te laten houden met de versterker die letterlijk direct onder hen staat.

Ondanks dat deze versterker fysiek perfect geplaatst is — pal onder de apparaten en op slechts een paar meter van de router — kiezen deze apparaten op willekeurige momenten alsnog voor verbinding met de router in plaats van met de versterker. Dit resulteert in verbindingsverlies, lagere snelheden en instabiliteit tijdens het streamen of gamen.

Ik heb als oplossing geprobeerd om de versterker beneden om te zetten naar access point-modus, zodat ik deze een eigen SSID kan geven (bijv. “Beneden-WiFi”), waar ik mijn apparaten handmatig aan kan koppelen. Het idee is simpel: geen mesh-roaming, maar een vaste en directe verbinding met dat ene punt.

Wat we al geprobeerd hebben:

• EasyMesh via de routerinterface uitgeschakeld

• De versterker beneden meerdere keren volledig gereset (lang indrukken van de resetknop)

• Versterker gestart zonder UTP-kabel, zodat hij niet automatisch koppelt

• Poging tot verbinding met de tijdelijke SSID (Zyxel_XXXX) met het correcte wachtwoord

• Via browser geprobeerd in te loggen op om handmatig access point-modus te activeren

• Ook geprobeerd: UTP pas later aansluiten, of juist kort aansluiten ná reset

Probleem:

Wat er telkens gebeurt, is dat de versterker automatisch weer terugkeert naar de meshstructuur, nog vóór ik kan inloggen of configureren. Soms verschijnt het tijdelijke SSID even in de wifi-lijst, maar als ik wil verbinden, krijg ik een foutmelding of verdwijnt het netwerk direct. Andere keren komt het netwerk helemaal niet tevoorschijn. Hierdoor lukt het niet om de versterker als los access point in te stellen.

Voor apparaten die een vaste plek hebben en veel data verwerken (zoals een TV of console) is een roaming mesh niet altijd ideaal. Een vaste verbinding met een specifieke access point is in dit geval stabieler en betrouwbaarder dan automatisch schakelen tussen router en versterker. De enige manier om dat te realiseren, is door de versterker als standalone access point in te stellen met een eigen SSID.

Verzoek aan Odido:
Graag hulp om deze onderste versterker permanent los te koppelen van de meshstructuur en in access point-modus te zetten, met een eigen SSID.

Dit zodat ik volledige controle heb over welke apparaten ermee verbinden, en niet afhankelijk ben van roamingbeslissingen van het mesh-systeem.

Alle basisstappen zijn doorlopen, maar zonder resultaat. Wellicht is er op netwerk- of firmware-niveau iets wat deze koppeling alsnog afdwingt. In dat geval hoor ik graag hoe dit op te lossen is.

Beste antwoord door eric

De wifi points van Odido zijn daar niet bedoeld voor. Gebruik gewoon een eigen wifi access point of zelfs een wifi mesh systeem van b.v  Deco.

Bekijk origineel

4 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8868 reacties
  • Antwoord
  • 13 april 2025

De wifi points van Odido zijn daar niet bedoeld voor. Gebruik gewoon een eigen wifi access point of zelfs een wifi mesh systeem van b.v  Deco.

• Auteur
  • 2 reacties
  • 13 april 2025
eric schreef:

Dank voor je reactie. Ik snap je punt, maar eerlijk gezegd vind ik het wel teleurstellend dat dit de enige oplossing lijkt te zijn.

Ik ben net iets langer dan een maand geleden overgestapt van Ziggo naar Odido. Bij Ziggo had ik, ondanks dat het geen glasvezel was, gewoon 1 Gbps en nooit verbindingsproblemen. Alles werkte direct en stabiel — zonder dat ik extra apparaten hoefde te kopen of zelf instellingen hoefde te tweaken.

Nu bij Odido — met een systeem dat als een “totaaloplossing” wordt gepresenteerd (glasvezel + EasyMesh + versterkers) — lukt het me niet eens om mijn apparaten zoals de TV, PS5 en soundbar betrouwbaar verbonden te houden met de wifi. Ze schakelen constant tussen de router en versterker, wat tot haperingen en instabiele verbindingen leidt, zelfs al staat de versterker letterlijk onder de apparaten.

En het ergste: ik wil de mesh niet eens volledig uitschakelen, ik wil alleen dat één versterker — die beneden staat — als vast access point functioneert met een eigen SSID. Dat moet toch technisch mogelijk zijn? Zeker als je bedenkt dat ik de mesh boven gewoon wil behouden.

Het idee dat ik direct extra apparatuur moet kopen van een ander merk om überhaupt basisfunctionaliteit te realiseren (stabiel wifi beneden), terwijl ik nota bene overgestapt ben naar een provider die zich profileert als “next gen glasvezel”, voelt voor mij als een stap achteruit — niet vooruit.

• Auteur
  • 2 reacties
  • 13 april 2025

Even een korte update:

Zoals ik hierboven al aangaf: ik ben overgestapt vanuit Ziggo omdat een verkoper aan de deur me een prachtig verhaal voorschotelde. Beter bereik, stabieler internet, meer apparaten tegelijk — en dat voor minder geld. En ja, glasvezel. Dus hoe kon het slechter zijn.

Nou. Ik heb letterlijk geen dag normaal kunnen gamen.

• Ik word uit servers gekickt op PS5

• In voice chats ben ik onverstaanbaar

• Tijdens Teams-calls val ik weg

• Mijn JBL-bar verbindt met de router i.p.v. de versterker er pal onder, idem voor mijn TV.

• Streaming op mijn high-end TV hapert. Bufferen. Stotteren.

En dit alles terwijl mijn versterker gewoon naast de tv ligt — dus niks geen “slecht bereik”.

Het netwerk doet precies wat het niet moet doen: apparaten verbinden willekeurig met router of versterker, alsof het één grote gok is.

Dit hele EasyMesh-systeem is gewoon meuk. Slecht afgestemd, totaal onbetrouwbaar, en totaal niet geschikt voor een huishouden waar je stabiliteit nodig hebt. Dit is niet waar ik voor heb getekend.

Ik heb nu maar een TP-Link Deco X50 gekocht en die ga ik als los access point gebruiken, met een eigen SSID, volledig buiten die zogenaamde mesh om.

Als dát niet werkt, dan zal ik wel weer overstappen en nooit meer Odido. Maar nogmaals: Odido moet dit serieus nemen. Want wat hier verkocht wordt als een “totaaloplossing”, is in de praktijk gewoon een instabiel, frustrerend zooitje.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8868 reacties
  • 13 april 2025
Mehmet57 schreef:

Ik heb nu maar een TP-Link Deco X50 gekocht en die ga ik als los access point gebruiken, met een eigen SSID, volledig buiten die zogenaamde mesh om.

Dit is een prima oplossing als je een aparte SSID wilt. Sluit deze Deco met een kabel op de Zyxel aan en zet de Deco in ACCESS POINT mode. Het enigste wat dan nog beter kan is dat je meer Deco's gebruikt en deze in mesh gebruikt. Want nu zal de wifi van de Zyxel en de Deco elkaar nog kunnen verstoren als ze op hetzelfde wifi kanaal zitten.  Zo'n Deco mesh is altijd handig om te kopen, is provider onafhankelijk, je betaald geen “huur” en is superieur aan de provider oplossingen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen