Skip to main content

port forwarding met Zyxel T56 modem werkt niet

• 27 maart 2025
  • 5 reacties
  • 38 Bekeken

Als ik een server bij klanten installeer, maak ik deze toegankelijk vanaf het internet d.m.v. port forwarding. Bij Ziggo en KPN werkt dit altijd maar ik heb nu twee Odido klanten met een Zyxel modem (EX5601-T1) waar ik dit niet lukt. Onder NAT configureer ik de poorten naar het IP adres van de server maar ik kan de server op het lokale netwerk niet bereiken van buiten af.

Wat mis ik?

N.B.: ik zie dat dit onderwerp regelmatig op het forum voor komt maar een duidelijke oplossing vind ik niet.

Uitgelichte reactie

27 maart 2025

Hallo ​@PaulSteunebrink 

Het zou wel moeten werken met dit stappenplan:

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/port-forwarding-zyxel-t50-met-glasvezel-wil-echt-niet-werken-323803/index2.html?postid=1578994#post1578994

5 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21596 reacties
  • 27 maart 2025

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 27 maart 2025
Waqqas schreef:

Dank je wel, Waqqas, in die beschrijving zie ik in ieder geval een paar aanknopingspunten zoals het type WAN.

Omdat ik e.e.a. op afstand uitvoer, weet ik niet welk type WAN gebruikt wordt. Is dat misschien in het modem te zien?

Ik ga het proberen en laat het weten.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21596 reacties
  • 27 maart 2025

@PaulSteunebrink 

Als je in de router interface bij systeeminformatie op > klikt dan zie je daar staan welke WAN interface gebruikt wordt.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1464 reacties
  • 27 maart 2025

Ik heb bij mijn port forwardings gewoon “Standaard” staan.

Dus dat zou gewoon moeten werken.

Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2121 reacties
  • 27 maart 2025
rvk01 schreef:

Ik heb bij mijn port forwardings gewoon “Standaard” staan.

Dus dat zou gewoon moeten werken.

Voorheen was de benaming in de T50 ‘Default’, wat niet automatisch wilde zeggen dat de correcte interface gekoppeld werd. Je moest gewoon echt een keuze maken, anders kreeg je het niet aan de praat.

Kan zijn dat de T56 nu dit wel automatisch correct koppelt, maar dat kan ik i.i.g. niet testen .. heb niet zo’n device hier in huis.

Waar je ook rekening mee moet houden is, dat de Web GUI ook op poort 80 draait als je de externe toegang op ‘enabled’ hebt staan. Wat ik daar meestal doe bij consumenten routers waar mogelijk, is de default poort van de Web GUI server te veranderen.

De ervaring leert ook, dat als je heel veel al ‘geknutseld’ heb met port forwarding en blijft maar niet werken … je vaak beter even een factory reset kunt doen om alles te wissen.

Nog een vraag, de ingerichte server is wel benaderbaar via het locale netwerk … dat is de eerste controleslag die ik vaak doe. Als dat al niet werkt, dan kan je port forwarden wat je wilt … maar dat loopt dan ook ‘dood’.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen