Skip to main content
Beantwoord

thuisnetwerk uitbreiden met accesspoint

In mijn flatwoning zit de T54 router in de meterkast en heb ik in de woonkamer slechte wifi. De router kan daar niet weg omdat daar ook de NAS en de domotica zit. Nu overweeg ik om een POE accesspoint in de woonkamer te plaatsen bijv de Zyxel AX3000. Dit lijkt mij beter dan de wifi plus repeater van Odido. Iemand hier ervaring mee of ideeen over?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Theo

Beste antwoord door Waqqas

Hallo ​@theo.linden 

Je hebt dus wel een internetkabel vanuit de meterkast naar de plaats waar je de AP hebt liggen of deze kan je zelf aanleggen?

WiFi pluis zal ook prima werken bekabeld en het scheelt je een stroomverbruiker in de meterkast.

Bekijk origineel

17 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20785 reacties
  • Antwoord
  • 7 februari 2025

Hallo ​@theo.linden 

Je hebt dus wel een internetkabel vanuit de meterkast naar de plaats waar je de AP hebt liggen of deze kan je zelf aanleggen?

WiFi pluis zal ook prima werken bekabeld en het scheelt je een stroomverbruiker in de meterkast.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 7 februari 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@theo.linden 

Die kabel is geen probleem. PoE ook niet. Ik zou idd wifi plus bekabeld kunnen aansluiten maar ik denk dat eev AP toch beter zal presteren. De wifi op de T54 kan dan uit.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20785 reacties
  • 7 februari 2025

@theo.linden 

Dat kan ook ja, WiFi Plus krijg je in bruikleen voor €2,50 per maand en een eigen AP is een eenmalige investering. Met de Zyxel AX3000 is het trouwens ook mogelijk dat hij in een mesh opstelling werkt met de router.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 7 februari 2025
Waqqas schreef:

@theo.linden 

Dat kan ook ja, WiFi Plus krijg je in bruikleen voor €2,50 per maand en een eigen AP is een eenmalige investering. Met de Zyxel AX3000 is het trouwens ook mogelijk dat hij in een mesh opstelling werkt met de router.

Dank voor je hulp. Mesh is ook mooi lijkt me. Ik heb nog even de diverse modellen bestudeerd en ik denk dat ik voor de NWA50AX PRO ga. Die heeft ook SSID time schedule zodat ik snachts de wifi uit kan zetten (T54 kan dat niet) maakt het nog uit welk device DHCP gaat uitgeven?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20785 reacties
  • 7 februari 2025

@theo.linden 

Het is wel beter om 1 DHCP server te hebben die de IP adressen uitdeelt, je kan die van je AP dan uitschakelen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1043 reacties
  • 7 februari 2025

DHCP maakt inderdaad niet uit… maar ik vraag me wel af of de Zyxel T56 niet een apparaat is wat altijd hoofd-mesh wil zijn?? En als de Zyxel T56 geen client-mesh punt kan zijn, dan moet de wifi daar dus op uit.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 7 februari 2025
rvk01 schreef:

DHCP maakt inderdaad niet uit… maar ik vraag me wel af of de Zyxel T56 niet een apparaat is wat altijd hoofd-mesh wil zijn?? En als de Zyxel T56 geen client-mesh punt kan zijn, dan moet de wifi daar dus op uit.

Ik heb sinds kort de T54 en niet de T56. Achteraf jammer want de T56 heeft een 2,5G poort. Daar had mooi het AP op gekund. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1043 reacties
  • 7 februari 2025
theo.linden schreef:
rvk01 schreef:

Ik heb sinds kort de T54 en niet de T56. Achteraf jammer want de T56 heeft een 2,5G poort. Daar had mooi het AP op gekund. 

Heb je dan glasvezel of DSL? Bij glasvezel wordt volgens mij tegenwoordig de T56 (als router) geleverd en bij DSL de T54 (als modem). De T56 kan geen DSL aan.

Als je geen 2Gbps abo hebt dan maakt het natuurlijk niet zoveel uit wat de snelheid van die LAN poorten zijn.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 7 februari 2025
rvk01 schreef:
theo.linden schreef:
rvk01 schreef:

Heb je dan glasvezel of DSL? Bij glasvezel wordt volgens mij tegenwoordig de T56 (als router) geleverd en bij DSL de T54 (als modem). De T56 kan geen DSL aan.

Als je geen 2Gbps abo hebt dan maakt het natuurlijk niet zoveel uit wat de snelheid van die LAN poorten zijn.

Ik heb glasvezel, maar dat komt binnen in een adapter en vandaaruit met een patchkabel naar de T-54

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1043 reacties
  • 7 februari 2025
theo.linden schreef:

Ik heb glasvezel, maar dat komt binnen in een adapter en vandaaruit met een patchkabel naar de T-54

Ok, dan heb je die gekregen voordat ze standaard T-56 uitdeelde.

Maar heb je dan ook een 2Gbps abonnement? Zo niet, dan maakt het dus nog niet zoveel uit. Zeker ook omdat de T54 dan alleen gebruikt wordt om het internetsignaal door te geven naar de andere router/ap/switch, en dat internet signaal hoeft dan nooit meer dan een gigabit te zijn (tenzij je er natuurlijk meer direct op aansluit).

Als je wel een 2Gbps abo hebt, dan lijkt het mij wel handig om een T56 te vragen (want met die T54 haal je dat natuurlijk nooit op de LAN poorten).

Is die NWA50AX PRO niet hetzelfde als de AX3000 ??

https://www.zyxel.com/nl/nl/products/wireless/ax3000-wifi-6-dual-radio-nebulaflex-access-point-nwa50ax-pro

Ik vraag me nog steeds af of je daar alles op kan gebruiken als je die als client instelt met de T54 (omdat de T54 provider firmware heeft). En ik weet niet of die AP als standalone zonder mesh kan draaien (de wifi plus kan dat n.l. niet).

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 7 februari 2025
rvk01 schreef:
theo.linden schreef:

Ok, dan heb je die gekregen voordat ze standaard T-56 uitdeelde.

Maar heb je dan ook een 2Gbps abonnement? Zo niet, dan maakt het dus nog niet zoveel uit. Zeker ook omdat de T54 dan alleen gebruikt wordt om het internetsignaal door te geven naar de andere router/ap/switch, en dat internet signaal hoeft dan nooit meer dan een gigabit te zijn (tenzij je er natuurlijk meer direct op aansluit).

Als je wel een 2Gbps abo hebt, dan lijkt het mij wel handig om een T56 te vragen (want met die T54 haal je dat natuurlijk nooit op de LAN poorten).

Is die NWA50AX PRO niet hetzelfde als de AX3000 ??

https://www.zyxel.com/nl/nl/products/wireless/ax3000-wifi-6-dual-radio-nebulaflex-access-point-nwa50ax-pro

Ik vraag me nog steeds af of je daar alles op kan gebruiken als je die als client instelt met de T54 (omdat de T54 provider firmware heeft). En ik weet niet of die AP als standalone zonder mesh kan draaien (de wifi plus kan dat n.l. niet).

Ja hele goede vragen. Volgens mij zegt AX3000 iets over de snelheid. Bij de T54 staat ax3000 en bij de T56 staat AX6000. AX is wifi6. Ik heb nu 1Gbps maar 2 en 8 is ook mogelijk. Met de NWA50AX PRO ben ik sws klaar voor 2Gbps. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1043 reacties
  • 7 februari 2025

@theo.linden Ja, maar… IEKS

1. *2. WDS, ZyMesh, Smart Mesh and Industry’s Open Mesh, Easy Mesh are different mesh systems that do not work with one another.

En volgens de spec pagina van Zyxel hierboven werkt die mesh van de NWA50AX PRO niet samen met de EasyMesh van de T56/T54. En ik weet niet of dat ding ook standalone (zonder mesh) kan werken.

Edit: Waarschijnlijk werkt ie wel standalone… maar dan heb je dus geen mesh (en kun je de wifi van de router beter helemaal uitschakelen, want zonder mesh storen ze alleen op elkaar.) Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2248616

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 7 februari 2025
rvk01 schreef:

@theo.linden Ja, maar… IEKS

1. *2. WDS, ZyMesh, Smart Mesh and Industry’s Open Mesh, Easy Mesh are different mesh systems that do not work with one another.

En volgens de spec pagina van Zyxel hierboven werkt die mesh van de NWA50AX PRO niet samen met de EasyMesh van de T56/T54. En ik weet niet of dat ding ook standalone (zonder mesh) kan werken.

Edit: Waarschijnlijk werkt ie wel standalone… maar dan heb je dus geen mesh (en kun je de wifi van de router beter helemaal uitschakelen, want zonder mesh storen ze alleen op elkaar.) Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2248616

Beter de wifi op de T54 uitzetten dus. Uiteindelijk zitten ze maar 4 meter ui elkaar en dat lijkt me ook niet bevordelijk. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1043 reacties
  • 7 februari 2025
theo.linden schreef:

Beter de wifi op de T54 uitzetten dus. Uiteindelijk zitten ze maar 4 meter ui elkaar en dat lijkt me ook niet bevordelijk. 

Ja inderdaad. En gelukkig is de NWA50AX dan ook daadwerkelijk een Access Point die standalone kan werken. Dat zijn de wifi plus punten van Odido volgens mij niet (dat zijn n.l. geen AP’s maar Extenders).

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 7 februari 2025
rvk01 schreef:
theo.linden schreef:

Ja inderdaad. En gelukkig is de NWA50AX dan ook daadwerkelijk een Access Point die standalone kan werken. Dat zijn de wifi plus punten van Odido volgens mij niet (dat zijn n.l. geen AP’s maar Extenders).

Ik heb gelezen dat extenders of repeaters de snelheid halveren omdat ze niet tegelijk kunnen zenden en ontvangen

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1043 reacties
  • 7 februari 2025

@theo.linden Ja, er zijn ook wat verwarrende termen daarvoor. Maar een "mesh extender" ontvangt het signaal doorgaans op een apart kanaal en kan ook zelfs bedraad aangesloten worden. Dan wordt via ethernet de backhaul opgebouwd. Maar het signaal zal inderdaad nooit beter worden dan wat er ontvangen wordt. Het bedraad aansluiten van alle punten is altijd aan te raden. 

Ik zie eigenlijk meer zo dat een repeater en extender (mesh of niet) dus een hoofd systeem nodig hebben die wifi uitzend. Een echte access point heeft dat niet nodig en kan op zichzelf staan.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 7 februari 2025
rvk01 schreef:

@theo.linden Ja, er zijn ook wat verwarrende termen daarvoor. Maar een "mesh extender" ontvangt het signaal doorgaans op een apart kanaal en kan ook zelfs bedraad aangesloten worden. Dan wordt via ethernet de backhaul opgebouwd. Maar het signaal zal inderdaad nooit beter worden dan wat er ontvangen wordt. Het bedraad aansluiten van alle punten is altijd aan te raden. 

Ik zie eigenlijk meer zo dat een repeater en extender (mesh of niet) dus een hoofd systeem nodig hebben die wifi uitzend. Een echte access point heeft dat niet nodig en kan op zichzelf staan.

Er zijn routers waar je de antennes kunt vervangen door een antenne met draad. Dat was in mijn situatie al een verbetering geweest maar bij de T-54/56 kan dat niet. Zijn ook niet de meest luxe routers. 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen