Skip to main content
Beantwoord

VPN Server intern

• 26 januari 2025
  • 6 reacties
  • 115 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Ik ben van KPN naar Odido over en mijn VPN server werkt niet meer. Ik heb een Ubiquiti router, dus niet de originele Odido modem aan de lijn hangen. Op die router draait de VPN Server, IP adres is natuurlijk gewijzigd naar mijn Odido IP en ook in de client heb ik mijn nieuwe IP ingevuld maar de client lijkt niet eens “aan te kloppen”.

Nu weet ik dat de originele modem geen VPN Server ondersteunt, maar mij wordt niet duidelijk of Odido nog vóór de modem bepaald verkeer blokkeert. Ik zag hier wel het topic “VPN for dummies”, maar dat is een erg verwarrend artikel door geen onderscheid te maken tussen inkomende en uitgaande VPN.

Dus zover ik weet:

• De originele modem kan geen VPN server zijn (prima)
  • De originele modem ondersteund natuurlijk wel dat een PC op je interne netwerk een VPN naar bijv kantoor kan maken

Maar de vraag is: Staat Odido het wel toe dat ik intern een VPN Server draai waarop ik vanaf buiten inkomende connecties op ontvang. Is dat bijv op de originele modem niet mogelijk maar wel op mijn eigen router/modem? Of wordt dit een stap eerder op Odido firewalls al geblokkeerd?

Beste antwoord door Gabrie

Is opgelost. Een certificaat op de client bleek verlopen. Kan nu weer vpn naar thuis maken :-)

Bekijk origineel

6 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9296 reacties
  • 26 januari 2025

Odido blokkeerd niet jouw VPN server poorten. Heb je wel uitgaand internet, dus vlan300 geprogrammeerd?

peter-keetfm

@Gabrie Hoi

Ik gebruik openvpn zonder problemen met het Odido netwerk.

Ik gebruik hiervoor ddns.

Het kan zijn dat je public ip adres weer anders is geworden wat nogal wel eens gebeurd bij Odido.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9296 reacties
  • 26 januari 2025

Goed punt van ​@peter-keetfm ,

Het IP wat de Zyxel router krijgt is sowieso anders dan het IP wat je eigen router kriigt.

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • Antwoord
  • 28 januari 2025

Is opgelost. Een certificaat op de client bleek verlopen. Kan nu weer vpn naar thuis maken :-)

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14647 reacties
  • 28 januari 2025

Fijn om te horen dat je het hebt kunnen oplossen ​@Gabrie

GebruikersnaamRandomTekst

Om de vraag tussendoor te beantwoorden: ja, behalve de logische/bekende poorten (zoals 25) blokkeert Odido ook UDP 5060 voor inkomend verkeer.

Niet relevant voor VPN, maar zou je (mogelijk) tegenaan lopen als je bijv VoIP zou gaan gebruiken.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen