Skip to main content
Beantwoord

Factuur mobiel bellen erg hoog: gesprek liep door na verbreken verbinding

• 26 januari 2025
  • 7 reacties
  • 79 Bekeken

MylJan
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Zowel in december als aankomende factuur mobiel blijkt erg hoog. Normaal is dit enkel het standaard maandtarief voor abo, nooit hogere kosten. Met dit nummer wordt niet gebeld, enkel ge-Whatsapped via wifi.

Oorzaak blijkt het aannemen maar direct weer ophangen van een buitenlands nummer (Iran). Hoewel de verbinding direct weer door ons verbroken werd, blijkt de lijn open te hebben gestaan. In december twee maal 120 minuten in rekening gebracht, in januari zal het hetzelfde zijn. In de winkel gaf men aan dat dit iets is waar Odido wat mee moet, immers, ondanks ons ophangen bleef de verbinding open staan. Waar kan ik hier mee terecht, wie is hiervoor aansprakelijk en hoe is dot ĂŒberhaupt mogelijk? 

Beste antwoord door MylJan

Marciano van Odido schreef:

Hoi Myljan, lief dat je dit voor je moeder navraagt en bedankt voor je screenshot! Ik snap dat ze van zulke hoge kosten schrikt en wat apart dat de lijn doorliep, terwijl ze had opgehangen. Zet je de volgende gegevens (die bij ons bekend zijn) van je moeder in je profiel: volledige naam, 06-nummer, geboortedatum, postcode + huisnummer en de laatste 4 cijfers van het IBAN. Dan zoek ik het graag voor jullie uit! đŸ˜„

Hai, inmiddels heb ik de klantenservice aan de lijn gehad. Zij erkennen fraude en hebben een voorstel tot restitutie gedaan. Daar ben ik nu mee bezig, en verwacht dat daar in ieder geval iets positiefs uitkomt. Ik wacht dat even af, bedankt voor je hulp. Ik ga de gegevens in mijn profiel aanvullen. 

Bekijk origineel

7 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8868 reacties
  • 26 januari 2025

Hoi ​@MylJan ,

Als er een inkomend gesprek is zal dit zolang je in Nederland bent jou niets kosten.

Kijk eens op de factuur details naar welk nummer je hebt gebeld en waar je dan 120 minuten verbinding hebt gehad. Zet even een foto van die factuur details hier op het forum. 

MylJan
  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 26 januari 2025

Hallo, het betreft inderdaad een inkomend gesprek, terwijl wij in Nederland waren. Het betreft nummers uit Iran. Wij hebben direct neergelegd (het is de mobiel van mijn moeder, zij heeft gewoon zonder opgenomen, en weer opgelegd omdat ze niets hoorde). Mijn moeder heeft niet zelf gebeld.

.

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi Myljan, lief dat je dit voor je moeder navraagt en bedankt voor je screenshot! Ik snap dat ze van zulke hoge kosten schrikt en wat apart dat de lijn doorliep, terwijl ze had opgehangen. Zet je de volgende gegevens (die bij ons bekend zijn) van je moeder in je profiel: volledige naam, 06-nummer, geboortedatum, postcode + huisnummer en de laatste 4 cijfers van het IBAN. Dan zoek ik het graag voor jullie uit! đŸ˜„

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8868 reacties
  • 27 januari 2025

Hoi ​@MylJan ,

Dit is geen inkomend gesprek maar een uitgaand gesprek. Dat een inkomend gesprek wordt opgenomen en , meestal ook door de beller, weer wordt verbroken brengt echt geen kosten met zich mee.

Maar dan staat er een (gemist) gesprek in je telefoon en als je nieuwsgiering bent dan bel je dat terug en hoor je waarschijnlijk niets. Dat is het verdienmodel van deze mensen uit Iran, maar ook uit andere landen hoor. De 120 minuten is de security timer in een mobiel netwerk. Dan worden alle (broekzak) gesprekken verbroken. Als je dit voortaan wil voorkomen kun je in de Odido app het bellen naar buitenlandse nummers blokkeren. 

Dat vind je onder: abonnementsinstellingen / Blokkades en dan Bellen naar Internationale telefoonnummers.

MylJan
  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • Antwoord
  • 27 januari 2025
Marciano van Odido schreef:

Hai, inmiddels heb ik de klantenservice aan de lijn gehad. Zij erkennen fraude en hebben een voorstel tot restitutie gedaan. Daar ben ik nu mee bezig, en verwacht dat daar in ieder geval iets positiefs uitkomt. Ik wacht dat even af, bedankt voor je hulp. Ik ga de gegevens in mijn profiel aanvullen. 

MylJan
  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 27 januari 2025
eric schreef:

Hoi ​@MylJan ,

Dit is geen inkomend gesprek maar een uitgaand gesprek. Dat een inkomend gesprek wordt opgenomen en , meestal ook door de beller, weer wordt verbroken brengt echt geen kosten met zich mee.

Maar dan staat er een (gemist) gesprek in je telefoon en als je nieuwsgiering bent dan bel je dat terug en hoor je waarschijnlijk niets. Dat is het verdienmodel van deze mensen uit Iran, maar ook uit andere landen hoor. De 120 minuten is de security timer in een mobiel netwerk. Dan worden alle (broekzak) gesprekken verbroken. Als je dit voortaan wil voorkomen kun je in de Odido app het bellen naar buitenlandse nummers blokkeren. 

Dat vind je onder: abonnementsinstellingen / Blokkades en dan Bellen naar Internationale telefoonnummers.

Geblokkeerd, dank je. En verhelderend, je uitleg. In bovengenoemde gevallen heeft mijn moeder niet terug gebeld, dat hebben we gecontroleerd op haar telefoon. Vandaar dat het gewoon erg raar is. Niemand kan mij aangeven wat dan het verdienmodel bij de fraudeur is. Wij betalen immers aan Odido. Bij controleren gisteren is echter wel naar een van die nummers teruggebeld. Dus dat zal wel weer een hoge rekening worden. Inmiddels heb ik o.a. bellen naar buitenland dus geblokkeerd (wat ze zaterdag al in de winkel van Odido zouden hebben gedaan).  

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Goedemorgen Myl, superfijn om te lezen dat mijn collega het al heeft opgepakt. Ik heb meteen meegekeken en ik zie dat hij inderdaad al een credit heeft ingevoerd. Dat komt dus helemaal goed! đŸ˜„

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen